P
Lezen kerel.
In één van Wouter's vorige posts staat het antwoord al, maar ik wil het nog wel een keer spellen hoor.
De Prussik om een lijn is en blijft tijdens het gehele onderdeel zoals hij is. Een bijtgraag knoopje. Tenzij... Tenzij hij niet voldoende is 'gedressed'. Dat is de reden dat er tijdens de wedstrijden de laatste jaren een test moet worden uitgevoerd om te kijken of de knoop wel 'bijt'.
Een mechanische stijgklem moet worden gebruikt i.c.m. een backup. Voor het werken vanaf een lijn kan dit betekenen dat er een veiligheidslijn in de buurt hangt of dat je aan dezelfde lijn nogmaals gezekerd bent. Dit zekeren is mogelijk door bijvoorbeeld een borstascender te monteren of door een Prussik (in het geval van twee lijnen twee Prussiks) boven de stijgklemmen te monteren.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur (als ik dan al footlock) tot nu toe nog uit naar een Prussik. Mijn ervaringen met een Prussik zijn niet allemaal positief. Zo ben ik eens (in den beginne

) vol trots naar 9 meter hoogte gefootlocked alwaar Jelte al op mij zat te wachten om vervolgens binnen 2 seconden weer beneden te staan met rokende handpalmen
Vergeet niet dat boomverzorgers gewoontedieren zijn. Ook de juryleden. Het niet hoeven maken van een backup bij een Prussik is waarschijnlijk omdat dit de enige beroepsgroep is waarbij dit (de Prussik) nog gebruikt wordt. Deze blinde vlek op de kaart van op hoogte werkende mannen gedoogt blijkbaar onderling nog steeds het niet gebackuped verplaatsen via deze knoop.