Kleine of grote snoeiwonde

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Kleine of grote snoeiwonde

Post by Maki »

Wat heeft de voorkeur 1 grote snoeiwonde of 2 kleinere snoeiwondes?

Ik zal de situatie schetsen:

Een Zomereik met een grote wonde van een uitgescheurd plakoksel. Als ik de wonde bekijk in verhouding met de stamomtrek is dit net over de 1/3 verhouding. Naar onder toe is ze een dikke meter groot. Ze bevindt zich net bij het begin van de kroon.
De boom staat op de rand tussen tuin en achterliggend bos.
Ik raad dus aan om deze boom te verwijderen naar veiligheid toe. De boom weg en het mooie uitzicht blijft want er staat een heel bos achter.
Hij kan ook blijven staan maar dan lijkt controle me op regelmatige basis zeker geen overbodige luxe.

Dit laatste wordt gekozen door de klant want hij is er enorm aan gehecht.

Nu bevindt zich net aan de onderkant van deze wonde nog zo'n zwaar plakoksel aan de andere kant van de stam. Deze tak splitst zich heel snel van ongeveer 30cm doorsnede in 2 takken van een 15cm doorsnede.

Wat doe ik best?
Heel het oksel wegnemen= heel grote wonde (dus 2 grote wondes dicht bij elkaar)
Wegdoen net na de splitsing= 2 wondes van 15cm (deze zijn ook groot maar het is niet anders)
Of de tak van het plakoksel uitlichten? (dit geeft kleinere wondes maar veel meer, het is ook een lange tak dus er zal altijd een hoop gewicht aanwezig blijven, het zou dan ook zo'n rare gekandelaarde tak zijn.)

Wat best te doen?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by WiPe »

Als je grote snoeiwondes maakt dan zaag je tot in het kernhout. kernhout kan niet afgrendelen en zal dus gaan inrotten. Hoe kleiner de snoeiwonde hoe makkelijker de boom de snoeiwonde kan afgrendelen.
Als het de bedoeling is om de boom zo lang mogelijk te bewaren kun je best gaan voor kleinere snoeiwonden; als je nestpaats voor holenbroeders wil creëren kan je flink doorzagen.
Maar dat is natuurlijk theorie. Je kan het natuurlijk het beste ter plaatse beoordelen als je het hele plaatje voor jou ziet.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by geert7 »

foto's... heb je foto's, hoe meer hoe beter...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by Gertdc »

Verankeren geen optie?
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by Maki »

Daar had ik nog nt aan gedacht. Bij verankeren denk ik alleen maar aan kroonverankering. Nt aan verankering van de onderste takken. Ik ga ht eens bekijken met de eigenaars.
jochem93
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 20 Jul 2014, 13:49

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by jochem93 »

uitlichten van de tak in combinatie met kroonverankering ?
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Kleine of grote snoeiwonde

Post by Maki »

Het gaat korte pijn met een grotere wonde worden. Dit omdat ze het wel zien als een mogelijks aflopend verhaal en dan vinden ze de kosten bij verankering wat hoog. Om de beste kansen te creëren blijft hij deze winter hangen en volgende zomer gaat hij eraf.
Bedankt voor alle tips. Ze zijn in dit geval niet gebruikt maar ook zeker niet vergeten.
Post Reply