omtrend spint-snedes

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: omtrend spint-snedes

Post by densmee »

afgelopen 2 jaar heb ik heel veel verschillende bomen gezaagd en soms met en soms zonder spintsnedes, maar ik heb gemerkt dat zware randbomen of solitairen minder makkelijk scheuren, vooral in dichte bossen met pinussen die willen nogal makkelijk opslijten. maar een eik of een beuk heb ik nog niet zo gespleten gezien.
berk wel weer heel makkelijk.

Dus het is ook boomsoort eigen,
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Frans, wanneer jij niet eigenwijs was dan zou je nu ook geen boomverzorger zijn :lol: Waarom dacht jij dat Bruno, Pietje, -WOUTER-, Kimme en ik altijd zo heftig reageren op elkaar. Dat is niet omdat wij elkaar niet mogen hoor (ook al zal je straks wel het tegendeel gaan lezen :lol: ). Dat is omdat wij stuk voor stuk stronteigenwijs zijn en zeker van 'ons gelijk'.

Ga er vanuit dat mijn redenen om het wel te doen toch echt gedragen worden door een meerderheid in de industrie. Met het 'afsnijden van een bochtje' kom je jezelf vanzelf een keer tegen. Even voor alle duidelijkheid. Spintsnedes zijn maar een paar centimeter diep en geen tientallen centimeters, dus dat zal met het minder sturen en meer tijd nodig hebben voor het vellen wel meevallen.

Een hartsteek maak ik eigenlijk nooit en ook bij het insteken achter de valkerf en dan terugzagen maak ik spintsnedes.

Wat betreft het verschil van het vellen van een boom op de grond en het verwijderen van de top van een boom zijn er eigenlijk maar twee verschillen.
* De hoogte vanaf de grond.
* 0,0 ruimte voor fouten in de boom en met een beetje geluk kan je op de grond nog wel eens aanklooien door geen spintsnedes te zetten.

Ga er vanuit dat je er altijd te laat achter komt dat je spintsnedes had moeten zetten (maar ga dan niet lopen roepen dat je niet gewaarschuwd bent).
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 12 Feb 2007, 19:53

Re: omtrend spint-snedes

Post by Stefan »

-WOUTER- wrote:GF Beranek heeft hier een prachtig boek mee volgeschreven. The fundamentals off general treework. Daar staat het een en ander in en dan weet je nog niet alles... :lol: :lol:

grtn wouter
Ziet er interessant uit. Waar kan je dat boek aanschaffen ?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: omtrend spint-snedes

Post by WiPe »

Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by boomverzorgingbruno »

@ wolter geraak jij dan met die makita zo door de bomen zonder een hart steek .
heb je daar stiekem nog een blad van 90 cm voor of zo :lol: :mrgreen: :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Ooo, maar ik heb ook nog wel één of twee andere zaagjes hoor :lol:
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: omtrend spint-snedes

Post by tjeerd »

Ik hoor weer het fenomeen peppel/ populier deze disccusie heb ik in het verleden ook gehad met meneer roest de doccent die in het begin vasn dit topic beschreven werd.

ik ben van mening maar dat is dan meer zware velling
gebruik de techniek van binnen naar buiten zagen of een hard steekje
he buitenste hout is vaak sterker dan het kernhout
mvg tjeerd
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by chestnutnut »

Jongens jongens,
wat een theorieën allemaal. spintsnedes en opscheuren van de stam/kernhout hebben geen enkel verband. de enige reden waarom spintsnedes gebruikt worden is omdat spinthout in sommige gevallen veel taaier is dan het kernhout en helemaal geen zin heeft om af te breken vooralleer het dak van de valkerf de onderkant ervan raakt. gevolg : bast en spinthout scheuren in (meestal naar beneden toe) en beschadigen de wortelstoof (te vermijden bij hakhoutvellingen) en/of de onderstam (het meest waardevolle deel van de boom).
ik heb de goede gewoonte om zo goed als altijd in te steken na de breuklijst, zowel voor grond- als hoogtewerk : maximale controle en nul % kans op openscheuren van de stam (widowmakers)
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: omtrend spint-snedes

Post by WiPe »

chestnutnut wrote:Jongens jongens,
spintsnedes en opscheuren van de stam/kernhout hebben geen enkel verband.
chestnutnut wrote: de enige reden waarom spintsnedes gebruikt worden is omdat spinthout in sommige gevallen veel taaier is dan het kernhout en helemaal geen zin heeft om af te breken vooralleer het dak van de valkerf de onderkant ervan raakt. gevolg : bast en spinthout scheuren in
Om dat scheuren te vermijden worden er spintsnedes gezet. Ja toch, of heb ik hier iets gemist?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Je hebt niets gemist hoor wipe. Spintsnedes worden inderdaad gezet om het opscheuren van de stam te voorkomen PUNT
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by NannoB »

treespotter wrote:PUNT
:!:
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by frans »

de vraag is niet waarom, maar of ze nodig zijn ( veiligheid )
en het misschien beter is zonder wat ik toch vaker hoor en lees nu ik naar
het antwoord op zoek ben
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by chestnutnut »

spintsneden leveren op de begane grond geen veiligheidsvoordeel op.
voor hoogtewerk in taaie houtsoorten (wilg, populier...) zou ik zeggen better be safe than sorry.
zelf nog maar zelden toegepast, ik steek practisch altijd in achter de breuklijst (die ik zo dun mogelijk
maak). een hoge valkerf is ook doeltreffend om een vlot afbreken van de breuklijst zonder meescheuren van het spinthout te bewerkstelligen.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by geert7 »

Het gaat niet alleen om opscheuren zijkant:

Spinthout kan verder uitrekken dan kernhout. Daardoor breekt bij en vallende boom eerst de breuklijst in het kernhoutgedeelte. Daarna zit de boom nog 'vast' aan het spinthout, omdat dat langer heel blijft. Vervolgens is het mogelijk dat het spinthout aan een kant eerder breekt dan het spinthout aan de andere kant. Hierdoor is het mogelijk dat het spinthout op het laats nog even 'vast' houdt, waardoor de boom niet in de richting neerploft die je wilt.

Dit heeft effect een naam: fiber pull (pagina 70, To Fell a Tree, Jeff Jepson)

Ook komt er meer druk op je scharnier in de breuklijst in het kernhout, waardoor je een barber-chair kan krijgen.

Bij holle bomen gebruik je uiteraard wel spinthout, maar accepteer je een minder nauwkeurige landingsplaats.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by treespotter »

Zo Geert. Zit jij je zo te vervelen dat je het volledige Treehugs nog maar eens onder de microscoop legt?
;)
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by ludovanmil »

Ik reageer niet als deskundige....alhoewel ik ook wel eens wat vel..... :wink:
Overigens zonder veel argumentatie altijd met spinstsnede.
Wat ik er alleen wil zeggen is dat uit , volgens mij, alle interessante reacties niet een sterk 'tegen argument' naar voren komt om WEL spintsnedes te zetten !
Dus ....m.a.w. ik vat alleen samen: Spintsnede heeft de meeste stemmen voor Frans.
En dan ben ik het toch met Wolter eens, veiligheid eerst, de rest is bijzaak, zoals beetje meer hout etc.....

Verder....voor wat het je waard is:
Denk ook aan een goede vluchtroute en een trek- en stuurlijn bij hellende bomen die de goede kant op moeten gaan (Dat is toch ons werk ?)
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: omtrend spint-snedes

Post by geert7 »

's ochtends zagen en 's middags bloggen op treehugs was het toch? Dan heb je voor verveling geen tijd.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply