Wat zouden jullie doen?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by dennis »

Kom op BRUNO je kunt het :D
ik klim liever ... dan werken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja Bruno. Kom op. Dat heet nou voortschrijdend inzicht. :lol:
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Wel eens gedacht aan gefaseert dunnen! elke twee jaar 2 bomen geheel weg en de toekomst bomen behouden, en rustig de kans geven uit te laten groeien tot
Attachments
Bomen Engeland 28 mei 2005 005.jpg
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

Tamil wrote: en rustig de kans geven uit te laten groeien tot
Mooie boom Tamil! heb je nog een plaatje van iets verder weg? Het lijkt alsof er een dik stuk hout in de lucht zweeft, maar waarschijnlijk is het een stuk van de tak dat erg dichtbij de camera is.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Nee die heb ik niet, maar misschien dat je hiermee een voorstelling kan krijgen!

De tak is idd dichter bij de camera!
Attachments
Bomen Engeland 28 mei 2005 022.jpg
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

voor de stabiliteit hoef je niet bang te zijn als de hd verhouding onder de 100 blijft
Hoogte/Diameter verhouding is hoogte in cm gedeelde door diameter in cm.
dus bij een hoogte van 19 meter en een doorsnede van 25cm op borsthoogte krijg je een verhouding van 76, dit is ruim voldoende voor de stabiliteit in een bosopstand

Let wel dit is alleen in bosopstand en niet midden in een akker :!:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

densmee wrote:voor de stabiliteit hoef je niet bang te zijn als de hd verhouding onder de 100 blijft
Hoogte/Diameter verhouding is hoogte in cm gedeelde door diameter in cm.
dus bij een hoogte van 19 meter en een doorsnede van 25cm op borsthoogte krijg je een verhouding van 76, dit is ruim voldoende voor de stabiliteit in een bosopstand

Let wel dit is alleen in bosopstand en niet midden in een akker :!:
Dat klopt. En voor vrijstaande bomen, vrijstaande kroondelen en takken is de maximale H/D verhouding 50.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

jongens allemaal bedankt voor jullie raad en input
het is me gelukt . mede( omdat een vorige boomzager(bomen betrams) een eik getopt had . die nu dus aan het kapot gaan is en al een nestkastje geworden is voor een mooie bonte specht .) van de 24 eiken gaan er 7 weg en is er ruimte voor de rest van de bomen om zich te ontwikkelen . deze moeten we wel opkuisen (drooghout uit ).ben zeer blij dat ik hem heb kunnen overhalen en heb eigenlijk daar niet zoveel tijd voor nodig gehad . na een degelijke uitleg van het effect van het toppen en dankzij het voorbeeld hoe het niet moet . volgede hij vrij snel mijn raad .
laat een oen niet zomaar doen !
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hé dat is geweldig Bruno.
En doe mij nou voor de volgende keer een plezier. Zeg nooit meer dat de klant mij twee opties gaf.
Kom je de volgende keer bij een klant dan vraag jij wat hun wensen zijn. Deze bespreek je met hen en daarna geef JIJ vanuit jou boomtechnische expertise de klant één of meerdere opties. Het toppen van bomen hoeft daar echt niet tussen te zitten.
Gaat het om een hele oude boom (en dat hoeft niet eens altijd een grote of in jou ogen mooie boom te zijn) hou er dan tijdens het gesprek ook rekening mee dat jou klant maar een heel korte tijd eigenaar is van die boom. Vele eigenaren zijn hem voorgegaan en als jij je werk goed doet dan kunnen na de verhuizing van deze eigenaar (jouw klant) ook nog vele volgende eigenaren (jouw potentiële klanten) blijven genieten van de boom.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

maar toen ik bij hem de eerste keer kwam heel lang geleden wist ik niet beter en hij zei toen dat hem meer licht wou en daarom ze wou toppen .
maar nu weet ik veel beter en hij gaat zelfs nog meer licht hebben door hetgeen ik nu voorgesteld heb . dan door het toppen van bomen .
wat doe je als nietswetende boomverzorger en je ziet niet anders dan toppen en toestanden .
heb sinds ik etw doe een heel andere kijk gekregen op bomen .
en btw die man dat het voor mij gedaan heeft omschrijft zichzelf als een van de weinige erkende boomchirurgen van belgie .
wie ben ik dan als snotneus om hem tegen te spreken .maar nu ik beter weet nu kan ik hem wel tegen spreken en ga het zeker niet laten ook niet .

lees maar zelf eens na
http://www.bomenbeterams.be

ze komen echt wel geloofwaardig over .

en ik schaam me dan ook diep .
:oops: :oops:
Last edited by boomverzorgingbruno on 30 Jan 2010, 14:39, edited 1 time in total.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Het doet me plezier dat de klant heeft willen luisteren. Je mag nooit uit het oog verliezen dat de klant jou inhuurt voor een klus omwille van je vakkennis. Je mag dus nooit de vakkennis (of het gebrek eraan) van de klant boven je eigen vakkennis plaatsen. Als je dat wel zou doen degradeer je jezelf tot een aap met een kettingzaag. Tenzij je dat al bent natuurlijk....

De link die je opgeeft klopt niet. Het bedoelde bedrijf heeft op volgende link een aantal fotos staan van hun uitgevoerde werk. Oordeel zelf maar. Ik doe daar geen uitspraken over.http://www.bomenbeterams.be/totaalprojecten.html
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

voila de link werkt nu wel .
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Hij heeft zijn opleiding misschien 40 jaar geleden gedaan, maar niet veel bijgeleerd kennelijk.

Wie doet er hier nog meer aan wonddrainage?

---snip---
Na mijn studie Bosbouw, Bosbeheer en Milieu te Luik en een cursus specifieke Boomchirurgie te Guildford, Engeland hou ik me bezig met het onderzoeken en het opmaken van expertisefiches van bomen
---/snip---

EN

---snip---
Wat kunnen wij de klant bieden?

Verzorgen van wonden: uitkuisen van die wonden, wonddrainage en het toedienen van doeltreffende producten indien nodig
Behandeling van schadelijke ziektes en insecten
Bekabelen van bomen
Plaatsen van klemmen in takvorken en stammen
Verstuiven van meststoffen, antizwam en antibladluis
Beheersplanning
Werfbegeleiding
Vakkundig snoeien: uitdunning, insnoeien, kandelaberen, kroonverzorging, enzovoort. Wij verzorgen ook oude bomen die enkel mogen beklommen worden met allerhande touwtechnieken.

---/snip---

KIMME PAK HEM!!! :D :D

;-) Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

wel paul als je weet dat dat mijn voorganger was .het ziet er toch professioneel onderbouwd uit . dus wie was ik om hun tegen te spreken . en nu ik anders weet kan ik alles van hem weerleggen . maar ben zeker als ik hem hierover aanspreek dat hij dan vind dat ik aan het lullen ben . die zit zo vast in zijn gewoonte dat hij niets anders meer aanneemt en zeker niet van een snotneus zoals ik .
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

zelfs ik heb tijdens mijn middelbaar geleerd dat je niets in of op een wonde mag doen omwille van bacterien en schimmels die er onder kunnen groeien en meer slecht doen dan goed.

ook wonddrainage is ons toen al afgeleerd moest je dit doen dan blijft de wonde altijd open waardoor er altijd een opening is voor indringers.

en boomchrirug die term is al jaaaaaren van de wereld :roll:
STIHL timbersports hope to get like jason
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Wij zijn één van de weinige officieel erkende boomchirurgen.
Vooral die vind ik vreemd. Is iemand van jullie op de hoogte van een officiële erkenning voor boomchirurgen?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

:mrgreen: Heb je dan eerst een lintje verdiend ofzo :?

:D Erkende boomchirurg :cry:
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

jammer genoeg is die beterams echt een van die mannen dat hier gans de streek aftopt en doordat hij al zolang bezig is denken de mensen ook nog dat hij goed bezig is! Ik heb al enkele klanten gehad waar hij mijn voorganger was en daar staan op de meeste plaatsen nu gewoon nieuwe bomen.

ook voor openbare werken denk ik dat die gast met veel mooi werk gaat lopen om het daarna te verknoeien.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

boomverzorgingbruno wrote:wel paul als je weet dat dat mijn voorganger was .het ziet er toch professioneel onderbouwd uit . dus wie was ik om hun tegen te spreken . en nu ik anders weet kan ik alles van hem weerleggen . maar ben zeker als ik hem hierover aanspreek dat hij dan vind dat ik aan het lullen ben . die zit zo vast in zijn gewoonte dat hij niets anders meer aanneemt en zeker niet van een snotneus zoals ik .

Oh ik kan me wel voorstellen dat je zonder de kennis die je nu hebt misschien wel "onder de indruk" was van zijn "expertise" Dus echt kwalijk zal niemand je het nemen. Gelukkig weet je nu hoe het zit en zal je net als wij allemaal dagelijks weer meer leren over bomen. Dus aan jou (en ons allemaal) de schone taak je werk zo goed mogelijk te doen en je klanten vurig te vertellen over je passie. Dat onthouden ze. Jij krijgt meer werk erdoor en dat is dan weer goed voor de bomen.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

@ joris

het is zelfs hier in mijn regio dat ze komen verklooien .
en als je maar genoeg reclame maakt heb je veel werk als je op google iets intikt met bomen komen ze erop . heel de leuvensesteenweg richting mechelen staat vol met hun bordjes.
en jammer maar waar ze gaan gewoon lopen met ons werk en het trekt dan nog op de kl*ten.

en btw het is dus donderdag niet toppen dat we gaan doen :lol:
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Stefan »

Vooral de fotoreeks "bomen snoeien" "voor en na" is de moeite.
Last edited by Stefan on 06 Jun 2010, 20:34, edited 1 time in total.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja mooi hè. Vooral die foto van die ladder IN de italiaanse populier.
Attachments
0002-voornaiii2.jpg
martinv
Nieuw
Nieuw

Post by martinv »

Altijd beter als met sporen in z'n Italiaan harken :lol: :D
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Hey Bruno,
Proficiat met het overtuigen van je klant.
Gelukkig ben jij zoals vele op deze forum een dynamisch wezen, die open staat voor nieuwigheden en niet statisch zoals Bomen bertrans. Mocht uw klant toch enkele klein blijvende bomen willen planten. Geeft gerust een seintje, want ik heb hier een zoekformulier gemaakt van Van De Berk boomkatalogus.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Philippe wrote:Geeft gerust een seintje, want ik heb hier een zoekformulier gemaakt van Van De Berk boomkatalogus.
Is dat niet online te zetten? Of is dat iets om vanuit het boek je keuze op in te vullen.
Post Reply