Ik had een busje kunnen kiezen. Dan is het verbruik misschien 1:12. Een hele verbetering maar voor mij niet voldoende om de Discovery de deur voor uit te doen. Ik ben na 3 landrovers toch nog steeds een Landrover fan.
Voor me zelf heb ik nu een oplossing gevonden waarmee ik die 80% van mijn verplaatsingen een heel stuk groener kan realiseren. Afgelopen week heb ik een nieuwe auto besteld. Een Seat Ibiza ST Ecomotiv, een auto met een A-Label. Deze auto komt eind deze maand voor het eerst in Nederland en is zo groen als een auto maar zijn kan. Deze auto heeft een CO2 uitstoot van 89 gr/km wat ongeveer 1/4 is van wat de Landrover uit braakt. Het verbruik is gemiddeld 1:29 ! (opgave fabriek)
Het is tevens de eerste Seat Ibiza in stationwagen uitvoering. En hij wordt mij in augustus geleverd.
Het Turbo-dieseltje dat er in ligt komt van volkswagen en heeft een vermogen van 75PK en een koppel van 180 Nm. Daar kun je prima mee uit de voeten. Kan zelfs nog een aanhangertje van 1000 kg achter.
De overheid steunt mijn beslissing groener te willen rijden door mij geen BPM, geen motorrijtuigenbelasting en een bijtelling van 14% aan te bieden. Dat maakt het aantrekkelijk en betaalbaar.
Uit eindelijk ben ik natuurlijk wel meer geld kwijt met 2 auto's maar doordat ik de Landrover alleen maar wil gaan gebruiken voor de 20% van de ritten dat ik ook echt deze auto nodig heb spaar ik toch ook weer een hoop brandstof kosten uit.