Verzekering

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
NannoB
Treehugger
Treehugger

Re: Verzekering

Post by NannoB »

Heeft er iemand een lijstje zoals Arbol heeft geschreven voor de Nederlandse markt?
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Frederik wrote:
deze druk ik gewoon zo af en daar ga ik mee naar de verzekering :)

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :lol:
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

@ paskal

Klopt maar een nee heb je en een ja kan je krijgen eh :wink:
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Zo is't! En een goed voorbeeld doet goed volgen :wink:
Ludwig
Nieuw
Nieuw

Post by Ludwig »

Hallo Treehuggers !
Na 'n tijdje enkel te lezen heb ik me maar eens ingelogd. :)

Nu vond ik dit wel interessant omdat:
Ik hakselwerkjes zou willen doen. Dit echter occasioneel (af en toe), en bij Unizo staat er dat je dan niet in bijberoep moet gaan.
Nu heb ik reeds enkele mails gestuurd met de vraag hoe het dan zit met de verzekering daarvoor. Stel dat ik slechts 3X per jaar 'n dagje ga hakselen vb.
Nu heb ik daar nog steeds niets van gehoord.
Zijn er nog (Vlaamse) Treehuggers die daar ooit mee geconfronteerd geweest zijn ?
En evt. , hoe zit het dan met de btw :?

Gtn. Ludwig
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

als jij onder de 2500 euro aan inkomsten blijft, kan je zelfstandige in bijberoep zonder btw plicht worden. Je moet dan geen btw verrekenen (en dan ben je dus weer goedkoper dan echte boomverzorgers jongens die er echt hun beroep van hebben gemaakt), maar kunt ook geen btw terugvorderen als je iets aankoopt. Maw je verdient hetzelfde maar je betaalt veel meer voor je benzine en machines en zo.... De btw dienst in belgië is daar groot voorstander van, want zo hebben zij minder werk terwijl ze je inkomsten toch kunnen controleren.

Ik raad aan gewoon btw plichtige te worden.

Qua verzekering is voor elke zelfstandige een BA uitbatingsverzekering verplicht. En nu is dan de vraag... Wat zijn de risico's van "hakselwerkjes"? Een paar verzinsels...

Jij uitwerper van je hakselaar komt per ongeluk los te zitten en draait een kwartslag zonder dat je het hebt gezien... De eerstvolgende snippers vliegen tegen 1000 km/uur op de nagelnieuwe bentley van je klant en er zijn krasjes op...

Jij bent je van geen kwaad bewust en je klant zegt dat de snippers best op een gigantische hoop tegen een gigantische beuk mogen liggen. Na een dag snippers afschieten op die beuk ligt natuurlijk de hele schors en het cambium eraf. Die beuk blijkt achteraf niet van hem te zijn maar van de buurman of de gemeente... Iets later wordt de schade getaxeerd en blijkt dat jij die schade hebt toegebracht. Het bedrag blijkt ergens rond de 12.000 euro te liggen die jij dus mag betalen...

Of je steekt per ongeluk de tuinkabouter, die handgeschilderd werd door picasso hemzelve en op dat moment een erfstuk is met onschatbare waarde , mee in jouw chipper...Alles wat je stukmaakt blijkt trouwens altijd van onschatbare waarde te zijn...

Of je laat je klant meehelpen met hakselen waardoor die een tak tegen 300 km/uur op z'n neus krijgt...

Of na het opeenhopen van negentig kubieke meter haksel blijkt de hond ineens vermist. Twee weken later blijkt er dan een hond die opgewarmd is op 70 graden gedurende twee weken onder de hoop chips te liggen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Ludwig
Nieuw
Nieuw

Post by Ludwig »

Ivm. het werken als zelfstandige:

Moet ik starten als zelfstandige voor een occasionele activiteit?

Je moet het onderscheid maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter.

Voor een occasionele activiteit zonder beroepskarakter moet je niet starten als zelfstandige.

Dit onderscheid is niet altijd eenduidig te bepalen en is in de praktijk vaak voor discussie vatbaar. Het is vooral de fiscus (en de RSVZ) die dit gaat beoordelen aan de hand van een aantal criteria. Deze zijn:

* de frequentie van de verrichtingen wanneer deze zich over verscheidene jaren uitstrekken;
* het aantal gestelde handelingen;
* de onderlinge verbondenheid;
* de aard en de snelle opeenvolging van de gedane verrichtingen;
* de belangrijkheid van de verrichtingen en de organisatie die ze impliceren;
* de omstandigheid dat ertoe is overgegaan met behulp van ontleende gelden;
* een samenwerking tussen twee of meer personen en het feit dat een nevenactiviteit nauw verband houdt met de hoofdactiviteit van de betrokken belastingplichtige of in het verlengde van diens beroepsactiviteit ligt.

Hoe meer van deze elementen aanwezig zijn, hoe groter de kans op het bestaan van een beroepsactiviteit in fiscale zin. In de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.

De bedoeling is dus niet als zelfstandige te starten, omwillen van bovenstaande redenen. Je moet dan dus ook geen bedrijfsbeheer gedaan hebben.

Ivm. de verzekering: Goede punten die je post, maar daar heb ik met m'n Eliet geen last mee. Snippers vallen op de grond :)
Ludwig
Nieuw
Nieuw

Post by Ludwig »

Voorlopig is het de bedoeling om enkel een advertentie te zetten.
Komt er 'n reactie hebben we "werk", komt er niets, doen we ook niets.
Dus om dan 'n verzekering te nemen voor iets wat we misschien niet nodig gaan hebben...

Het is meer een hobby dan een beroep.
Komt er binnen ettelijke jaren veel werk, kan ik wel overstappen naar een bijberoep.
Misschien is het een optie om enkel te verzekeren op de dag dat ik werk heb ? :? zoals je dat doet waneer je dat voor 1 dag bij 'n wagen nodig zou hebben.

En bij Unizo langsgaan is wel een optie ja, maar op 'n eerste mail konden ze antwoorden na 'n uur. Na de 2de en 3de duurt het weken... Toch niet zo moeilijk om te zeggen of ik voor heel af en toe mijn familiale kan inschakelen als er wat schort of een aparte moet afsluiten zoals zelfstandigen dat hebben. (dacht ik) :)
Post Reply