Tamil wrote:Ik denk dat jij na verder lezen beter af bent met kolommen boren en volstorten met grind peter!
Dat klopt helemaal, Tamil, ook boren heeft grote positieve invloed. Alleen al het losser maken van van grond in de vorm van kokers maakt de weg vrij voor bodemleven naar diepere lagen.
Dat grind storten zou ik dan weer niet doen; grind houdt de boel maar heel tijdelijk open want er spoelt snel zand en leem tussen de korrels. En grind hoort daar gewoon niet...
Een mol moet wel iets te makken hebben wil 'ie ergens gangen graven. Als er geen bodemleven is, komt er ook geen mol. Onderaan beginnen dus: bodem toegankelijk maken en voorzien van voedsel voor bodemleven. Dat doet daarna de rest.
En in mijn ogen kan ploffen/beluchten hier heel zinvol werk verrichten. De installatie van Willy (welke ik geregeld gebruik) kan niet echt ploffen, maar wel beluchten en tilt op verschillende hoogten de grond wat op, Biovin er tussen en klaar.
Ik weet niet hoeveel wortelschade er ontstaat bij beluchten, maar het eindresultaat is vaak verbluffend positief: enorme conditieverbetering meteen in het eerste jaar. Ik vermoed dat de grens tussen opgetilde grond en vaste grond (dus de plek van scheuren) op die hoogte ontstaat waar de haarwortels de minste structuur geven.
Maar even terug naar Jef: eerst de oorzaak vinden van de conditie-teruggang!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.