Boom van 70 ton verplant

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Boom van 70 ton verplant

Post by Willem »

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest om onderstaande boom te verplanten. Een Sequoiadendron met een gewicht van 70 ton. De vlucht was 44 meter hiervoor gebruikten we een 650 tons telekraan van Nederhoff. Binnekort meer beeldmateriaal.
Attachments
boom borculo.jpg
boom borculo.jpg (23.61 KiB) Viewed 22848 times
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

keep us posted! Breng ons maar een uitgebreid foto verslagje!


Grtz :wink:
User avatar
wisse
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 07 Jan 2008, 22:52

Post by wisse »

boomplantdag !!!

XXXL

prima bezig

eeen beetje kostbaar?!?!?!?
User avatar
LumberJake
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2007, 20:21
Location: Grevenbicht

Post by LumberJake »

een woord:

WOW
Je hoeft geen eikel te zijn om in een boom te hangen!!
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

BORCULO - Beeldbepalende sequoia gigantea veertig meter verplaatst. Eva van Vuure (78 ) uit Borculo wordt deze donderdagochtend een beetje emotioneel, wanneer in de tuin van het J.W. Andriessenhuis aan de Koppeldijk een kolossale kraan een ruim twintig meter hoge sequoia gigantea zo'n veertig meter verplaatst.

Het was haar schoonmoeder, die de boom ruim dertig jaar geleden in het bejaardenhuis opkweekte. "Eén van haar kinderen had haar het zaadje geven. Het kwam uit Californië. Mijn schoonmoeder plantte het in een bloempot, later in een emmer. Hij groeide zo hard dat er binnen geen ruimte meer was. Zij vond het jammer dat de boom weg zou gaan Toen hebben wij hem in onze tuin gezet. Kon zij er toch ook nog van genieten. Maar de boom bleef groeien, overwoekerde binnen enkele jaren een groot deel van de tuin. Wat moesten we?" De familie Van Vuure vond het jammer hem te kappen. Wellicht zou hij mooi staan in de tuin van het Andriessenhuis, waar Eva van Vuure werkte. "De directrice vond het goed.

Zij hield van buitenlandse bomen. De sequoia gigantea kon zo uitgroeien tot een beeldbepalende boom." Door de plannen voor nieuwbouw van het woonzorgcentrum moest de sequoia nu veertig meter opschuiven. "We wilden de boom graag intact houden. Uit respect voor het leven. Dat sluit mooi aan bij ons werk", zegt Sonja Brummelaar, locatiemanager van zorginstelling Careaz. Zij mag helpen bij het bedienen van de kraan die boom naar de nieuwe standplaats tilt. De operatie voltrekt zich in een kwartier, zonder problemen. Eva van Vuure: "Het is mooi dat de boom hier kan blijven. Ik ga vaak kijken."
Bron : http://www.bomennet.nl/
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

Nog wat foto's van de verplanting van de Sequoia in Borculo
Attachments
boom borculo2.jpg
boom borculo2.jpg (138.47 KiB) Viewed 18184 times
boom borculo1.jpg
boom borculo1.jpg (118.22 KiB) Viewed 18182 times
Last edited by Willem on 25 Mar 2008, 22:49, edited 1 time in total.
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

nog een foto
Attachments
boom borculo4.jpg
boom borculo4.jpg (118.87 KiB) Viewed 18162 times
boom borculo5.jpg
boom borculo5.jpg (56.43 KiB) Viewed 18156 times
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Mooie klus,, ben jaloers...
Slepen was geen optie??
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Man hey dit is echt pieeeeeep gaaf man. :D
Vind het nog wel jammer :( ook dat ik het niet wist anders was ik zkers even gaan kijken. Heb we wel een paar uurtjes rijden voor over :roll:

:wink:
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

Image

Kan je ons even wat uitleg geven bij de foto's?
Wat zijn bvb die buizen die hieronder de wortelkluit zitten?
Dienen die enkel om het boeltje de lucht te helpen ingaan of hebben ze nog andere functies?
Hoe zijn jullie te werk gegaan bij deze verplanting? Hebben jullie de boom enige tijd op voorhand "voorbereid" ofzo?
Ik ben benieuwd, want het ziet er niet alleen spectaculair uit maar het is een hele klus op zich!

Grtz & bedankt
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

dat zijn de leuke klussen! ff vraagje omtrent het vast zetten van de boom als hij op de nieuwe plek staat. 3*200*10 paaltjes en een beetje autogordel lijkt me wat aan de lichte kant! hoe hebben jullie dat?!?
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Mooie verplantklus.
Zeker de moeite waard om zo'n kapitale mamoetboom een nieuwe plek te geven.

Ben alleen heel erg benieuwd naar de komende jaren, want ik weet uit eigen ervaring met jongere en veel kleinere sequoia's dat deze lastig te verplanten zijn en veelal na verplanten het loodje leggen....
Maar ik duim ervoor dat deze 't gaat overleven.

Heb zelf nog wat sequoia hout klaarliggen van eentje (90 cm doorsnede) die ik wegens instabiliteit (storm) moest vellen. Ga daar een dezer maanden een kastje van timmeren, prachtig hout !! Maar zie ze toch liever levend.

groeten wouter :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

even wat antwoorden op de reacties.

Vraag van Alexander: Verschuiven was niet echt een optie. Het gebouw stond in de weg en verschuiven is nog complexer. Als wij hem op kunnen tillen dan gaat daar de voorkeur naar uit.

Vraag van Wout: De pijpen dragen het gewicht van de kluit en geven tevens ondersteuning zodat de kluit niet kapot scheurt. Het heis werk gebeurt met de balken die je ook op de foto ziet. Deze balken komen onder de pijpen, de klemmen die verbonden zijn met het heisframe worden hieraan vastgemaakt.
De boom is vorig jaar voorbereid, kluit van 5 bij 5 meter rondgegraven. De boom heeft gigantisch gereageerd op het door halen van de wortel. Op de foto zijn de nieuwe wortels goed te zien, die spagetti die tegen de kluit aangeplakt zit.

Vraag van Thijs: Bij deze boom geen boompalen ook geen staal draad met grondankers. Deze boom is helemaal niet verankerd. Totaal gewicht van de boom was 70 ton, hiervan zal maximaal 5 ton stam en takken zijn. Dan heb je nog 65 ton contra gewicht over. Puur door het gewicht blijft de boom staan.

reactie Wouter: Deze boom heeft het afgelopen jaar een moeilijk jaar achter de rug. Maar als je ziet hoe de wortelgroei nu is dan geeft mij dat vertrouwen in kracht van de boom en ben ik niet zo bezorgd over de toekomst. Er wordt ook een automatisch beregeningssyteem aangelegd zodat de boom een goede en constante watergift krijgt.

Hier nog een stukje geschiedenis waaruit blijkt dat deze boom als halfwas boom ook al een keer verplant is.



Mammoetboom in de tuin van het woonzorgcentrum J.W. Andriessenhuis
De mammoetboom bevindt zich in de tuin van het woonzorgcentrum J.W. Andriessenhuis in Borculo (gemeente Berkelland).

Volgende tekst komt uit dit artikel uit "De Stentor" (30 november 2006).
Martin van Vuure (78) haalt een paar sequoia-appels van de boom in de tuin van het bejaardenhuis aan de Koppeldijk. ‘We hebben wel eens geprobeerd om de zaadjes van deze appels uit te laten komen, maar dat werkt helaas niet.’

Tientallen jaren geleden kreeg de moeder van Martin van Vuure van een kennis een aantal zaadjes van een mammoetboom aangereikt. Deze kennis had het zaad weer van haar zoon gekregen. Die was vliegenier en had het zaad vanuit de Verenigde Staten meegenomen naar Nederland.

Eva van Vuure (77): ‘Mijn schoonmoeder heeft de zaadjes proberen te kweken. Uiteindelijk zijn er twee zaadjes uitgekomen, waarvan deze mammoetboom het beste groeide.’ Op een gegeven moment was het voor de moeder van Martin van Vuure niet meer mogelijk om de mammoetboom thuis te houden. Martin: ‘Inmiddels was het boompje al zo’n veertig centimeter geworden. Ik heb het boompje mee naar huis genomen en overgepoot in een emmer totdat hij ook hier uit groeide.’ De familie Van Vuure plantte de mammoetboom, waarvan de wetenschappelijke naam Sequoiadendron giganteum is, vervolgens in de voortuin, maar niet voor lang, want de boom groeide als kool. Eva werkte toentertijd in het bejaardentehuis aan de Koppeldijk. In overleg met de toenmalige directrice J. Auer van het J.W. Andriessenhuis schonk de familie Van Vuure de mammoetboom aan het bejaardenhuis.

Martin haalt er een foto-album bij, want de verplaatsing van de mammoetboom naar de Koppeldijk is natuurlijk voor het nageslacht vastgelegd. ‘Het was nog een heel gedoe om die boom te verplaatsen. Het bestuur van het bejaardenhuis heeft ervoor gezorgd dat de boom van zo’n tweeduizend kilo door een tuincentrum in Enschede werd verplaatst.’ De boom werd met een hijskraan op een vrachtwagen gehesen en onder politiebegeleiding rechtopstaand naar het bejaardenhuis gebracht.

De mammoetboom van de familie Van Vuure behoort tot de grootste boomsoort ter wereld. Resten van de kerstverlichting hangen nog in de mammoetboom. Martin: ‘Zonde, want daardoor is de top van de boom aangetast.’

Martin maakt zich overigens wel zorgen over de toekomst van de boom door de mogelijke uitbreiding van het Andriessenhuis. ‘Laten we hopen dat het goed gaat.’

Het is niet gekend hoe oud deze boom precies is.

Melding in 2007.

Terug naar mammoetbomen in Gelderland.
© Tim Bekaert
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

Bedankt Willem voor je antwoord! Op die foto is inderdaad goed te zien dat de boom nieuwe wortels heeft aangemaakt na het rondgraven.:wink:

Maar hoe krijgen jullie dan die pijpen (flexibels of vaste pijp) onder die kluit door ? Graven jullie dan een deel van onder de kluit weg of hoe gaat dat in z'n werk?

Groeten
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Post by peppel »

70 ton is nog niks! Vorig jaar in Mill (Brabant) een Metasequoia van 110 ton verplant!! Maargoed, dit is ook een beste! :wink:

Groeten Steven
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Deze 70 ton is nog altijd meer als die 110 ton, want daar hebben we geen foto's van gekregen op het forum.
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

Hier nog een klus van wat langer geleden een plataan van 60 ton, meer dan 20 meter hoog. Deze boom hebben we ook nog 1 kilometer getransporteerd met dieplader.
Attachments
Cotromp061215.pdf
(466.66 KiB) Downloaded 442 times
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

Ja jongens jaloers zijn mag. Dit zijn klussen die BSI doet. Als je dit wil doen kun je wel bij ons komen werken hoor. :D :D :D :D
Meestal zijn de bomen die wij slepen nog een slagje groter.
Dus kom ff praten zou ik zeggen

Groente Frank
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Goed idee frank,, en dan lekker weken van 80 uur draaien....
Ik denk dat ik lekker bij mijn 40 uur blijf,,
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Alexander wrote:Goed idee frank,, en dan lekker weken van 80 uur draaien....
Ik denk dat ik lekker bij mijn 40 uur blijf,,
40? Heb jij zoveel uur nodig?

Oh, sorry, we moeten niet al die loondiensters jaloers maken...! :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply