Tafelproject / houtbehandeling?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Medehuggers,

ik ben bezig van een zelf tot planken gezaagde Gledisia Triacanthos een lange tafel te maken. (2.60 x 95)

Een leuke, maar nog geen gemakkelijke klus als je dat nog nooit gedaan hebt, om over de tijd nog maar te zwijgen :-)

Maargoed, ik ben al redelijk op weg, het blad is gelijmd, de dwarsbalken en lengtestukken zijn al klaar. Nu nog een manier verzinnen om uit de dikke zijarmen van de boom vierkante poten te halen, maar ook dat gaat lukken.

- De behandeling van de tafel is echter nog een vraagstuk. Heeft iemand van jullie een goede tip?
Ik heb wel eens gehoord dat er een soort wax-achtige olie bestaat, maar geen idee hoe dat heet?
De tafel mag niet al te donker worden en ik zou graag willen dat de kernen van het donkere hout er goed uitkomen.

- Dan nog een minder groot probleem: zoals je op de foto ziet, zat er een spijker in de stam helaas. Hoe krijg ik die grijze vlek er uit?

tips zijn welkom!
Attachments
IMG_1372.JPG
Image
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by boomverzorgingbruno »

zoek eens op het carver forum canedian tung olie zorgt voor een mooi naturel kleurtje
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by -WOUTER- »

parket lak :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Jurriaan »

Ik smeer mijn gedraaide houten schalen, ook van Gleditsia, altijd in met walnotenolie, gewoon van de AH, zoals het ook in de salade kan.

Nog een paar opmerkingen: Gleditsia verkleurd wel, het lichte gedeelte wordt wat donkerder en het contrast wordt wat minder onder invloed van licht.

Bedenk ook dat het blad gewoon vastmaken aan de dwarsbalken een recept voor ellende is als het hout droogt: je blad wordt dan smaller, terwijl de dwarsbalken nauwelijks in de lengte krimpen. Meestal wordt er een constructie gebruikt waardoor het blad t.o.v. de dwarsbalken iets kan schuiven; je kunt dat het beste eens afkijken bij andere tafels. Bij een tafel van mij zitten er klosjes aan het blad die in horizontale groeven van het onderstel vastgrijpen.

Wat betreft je grijze vlek: er bestaat 'ontweringswater', met vooral oxaalzuur, als ik het me goed herinner, maar ik geef je weinig kans om de vlek echt onzichtbaar weg te krijgen. Ik zou het gewoon accepteren. Als je echt stoer wil doen, boor je een gat en plaats je er een flinke spijker in, zodat mensen zien waardoor de vlek komt....
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Hoi Jurriaan,

bedankt voor de goede tips! Inderdaad, over het blad heb ik ook al zitten piekeren. De planken hebben 1,5 jaar ingebonden liggen drogen in mijn hangar, maar dat is niet genoeg geweest. Een centimeter per jaar wordt aangeraden, dus 4 jaar had ik nodig gehad. Beter had ik ze naar een drogerij gebracht achteraf gezien, al schijnt het dan ook een beetje een gok te zijn hoe ze er uit komen.

enfin, je tip om het blad voorlopig zwevend te maken is een goede, ik zal eens onder wat tafels kijken. Zou ik de lengtebalken wel kunnen vastschroeven? Ik neem aan dat die even sterk krimpen als de planken, ze zijn immers uit dezelfde planken gezaagd. Of vergis ik me nu en krimpt hout niet over de gehele plank gelijkmatig en kan ik toch nog scheuren verwachten?

Ik ga een proefje doen met AH walnotenolie. Ben benieuwd!

gr MAL
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Heeft iemand nog een tip mbt tot de scheuren? Ik heb schuurstof van de planken bewaard..ik heb wel eens gehoord dat dat met lijm te mengen is en dat je zo scheuren kunt vullen?

Weet iemand hier meer over?
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by -WOUTER- »

dat is een manier om kneedbaar hout te maken, denk er wel aan dat deze in de loop der tijd gaat verkleuren en dat dit ook anders krimpt en uitzet dan je blad.

scheuren horen erbij en geven je tafel karakter :wink:
als het hout echt erg gaat werken kun je altijd nog een lat infrezen en verlijmen :idea:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by ludovanmil »

tegen scheuren kan je aan de onderzijde van de planken ondiepe sleuven uitzagen of frezen. Ziet er echt al heel mooi uit !
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

ludovanmil wrote:tegen scheuren kan je aan de onderzijde van de planken ondiepe sleuven uitzagen of frezen. Ziet er echt al heel mooi uit !
Hoi Ludo, In de lengte of overdwars? Ik wil het graag weten, maar ik denk dat ik het scheuren ga accepteren.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

-WOUTER- wrote:dat is een manier om kneedbaar hout te maken, denk er wel aan dat deze in de loop der tijd gaat verkleuren en dat dit ook anders krimpt en uitzet dan je blad.

scheuren horen erbij en geven je tafel karakter :wink:
als het hout echt erg gaat werken kun je altijd nog een lat infrezen en verlijmen :idea:

grtn wouter
Hoi Wouter,

met welke substantie wordt de houtstof dan vermengd?
Image
Nike
Jekel
Jekel
Posts: 100
Joined: 16 Dec 2009, 19:55

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nike »

Houtlijm!
Deze truc gebruikte meubelmakers vroeger ook al.
Nathalie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 24 Jan 2011, 15:38

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nathalie »

tegen scheuren moet je sleuven overdwars maken. Mooiste is om er de eerste jaren nog een balk in te zetten.

Volgens mij is de wax-achtige olie waar je naar om zoek bent Osmo. Zelf hebben we een kersen houten tafel eerst in een wat witte ondergrond gezet (hardwax wit transparant 3040) tegen het extreme verkleuren. Daarna in de hardwax kleurloos mat 3062. Resultaat mag er zeker wezen. De test met natte kopjes, wijn enz. voor vlekken heeft hij zeker gehaald. Een voordeel is ook dat mocht je kale plekken krijgen in je tafel, je dit pleksgewijs kunt behandelen. Ik zal proberen een paar foto's op het net te krijgen, ben echter geen ster met de computer :?
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Nathalie wrote:tegen scheuren moet je sleuven overdwars maken. Mooiste is om er de eerste jaren nog een balk in te zetten.

Volgens mij is de wax-achtige olie waar je naar om zoek bent Osmo. Zelf hebben we een kersen houten tafel eerst in een wat witte ondergrond gezet (hardwax wit transparant 3040) tegen het extreme verkleuren. Daarna in de hardwax kleurloos mat 3062. Resultaat mag er zeker wezen. De test met natte kopjes, wijn enz. voor vlekken heeft hij zeker gehaald. Een voordeel is ook dat mocht je kale plekken krijgen in je tafel, je dit pleksgewijs kunt behandelen. Ik zal proberen een paar foto's op het net te krijgen, ben echter geen ster met de computer :?

Dat klinkt als hetgeen ik zoek, ik ben benieuwd naar de foto's!
Image
Nathalie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 24 Jan 2011, 15:38

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nathalie »

Ik heb een probleem, ik krijg de foto's er niet op. :roll:
Het bestand is te groot. Weet iemand hoe ik dit kleiner kan maken?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by treespotter »

Wel eens gehoord van een fotobewerkingsprogramma als Gimp, Picasa of Adobe?
Nathalie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 24 Jan 2011, 15:38

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nathalie »

Picasa heb ik wel eens mee gewerkt.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Nathalie wrote:Picasa heb ik wel eens mee gewerkt.
Nou, dan kun je aan de slag: als je je foto's in Picasa zet, kun je ze op elk gewenst formaat exporteren, bijvoorbeeld naar je bureaublad. Daarna kan je ze hier uploaden.
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by treespotter »

Silversan wrote:Of nog makkelijker, als je ze naar je online album zet
:lol: :lol: :lol:
Waar staat mijn online album dan Sandra...
Volgens mij heb ik er geeneennnn.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by treespotter »

Kijk, zo leer je nog eens wat. Dan heb ik dus ook een Online album. :D
Dank je.
Nathalie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 24 Jan 2011, 15:38

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nathalie »

Bedankt, daar kan ik verder mee. Vanavond maar even proberen.
Nathalie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 24 Jan 2011, 15:38

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Nathalie »

hoop dat dit hem zo is. Het is niet meer zo simpel als drie jaar geleden :roll:

https://picasaweb.google.com/lh/sredir? ... feat=email
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

Ik dacht, ik post nog even het eindresultaat van mijn tafel, zelf gemaakt uit de stam van een gleditsia. Hij is 255 x 100 x 77 geworden, de poten 120 x 120mm uit een paar zijtakken.

Voor de behandeling van het hout heb ik geëxperimenteerd met diverse producten maar tenslotte gekozen voor Rubio-monocoat pure. Het streven was het hout zo dicht mogelijk bij de natuurlijke kleur te houden en zo mat mogelijk. Dat is precies gelukt, je ziet eigenlijk niet dat het hout behandeld is. Rubio gaat een moleculaire verbinding aan met de buitenste houtlaag en daarom is één behandeling voldoende.

Het blad is 'zwevend' bevestigd, de poten zijn demontabel.

Ik ben erg blij met het resultaat :-)
Attachments
IMG_0058.JPG
IMG_0057-1.JPG
IMG_0061.JPG
De boom waaruit de tafel is gemaakt.
De boom waaruit de tafel is gemaakt.
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by -WOUTER- »

Mooi :D

dat is een prachtig 2e leven voor die boom :wink:
- climb fast, move slow -
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Marc »

:-) daar zitten ze over 300 jaar nog aan
Image
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Tafelproject / houtbehandeling?

Post by Tamil »

Mooi hoor!
Post Reply