ETW BHV

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: ETW BHV

Post by wes houtboer »

densmee wrote:
ludovanmil wrote:
boomverzorgingbruno wrote:en elk jaar zijn die reanimatie technieken weer anders. denk er sterk aan om aed te kopen. vast maken en het ding doet de rest.
:shock: :shock:
ai............ik hoop niet dat dit apparaat in jou handen terecht komt.
Dit klinkt als; IK HEB EEN APPARAAT EN ZAL HET OOK GEBRUIKEN
maar beste Bruno, dan moet je wel eerst een hartstilstand kunnen signaleren anders wordt het wel een verrekte pijnlijke ervaring. Zie je al op een of andere treehugs ontmoeting laveloze/ zogenaamd levenloze boom knuffelaars aan sluiten op dat apparaat van je.
ding meet zelf het hartritme, en bij een stilstand doet hij geloof ik helemaal niks.
Klopt als een bus. De aed is alleen maar te gebruiken wanneer het hart daadwerkelijk niet meer klopt.
salutantibus et vade scandens
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ETW BHV

Post by treespotter »

"Klopt". :lol:

Wachten op een ambulance zal waarschijnlijk nooit een issue zijn Wes.
Wanneer je de melding snel doet en de Ambu is er binnen de gestelde tijd, dan moet je wel heel erg snel zijn met de redding om je collega beneden te krijgen nog voordat de Ambu er is.
Het is per slot van rekening dan waarschijnlijk geen wedstrijdsituatie waarbij alles al klaar staat en het slachtoffer op zo'n ideale plaats dicht bij een accesslijn hangt.

Maar waar ik mij veel meer zorgen over maak dat is dat er tijdens de BHV boomverzorging eigenlijk alleen maar uit wordt gegaan van een hartritmestoornis of een ongeluk in een boom.

Er zijn legio ongevallen op te noemen die veel vaker voorkomen dan een ritmestoornis of slachtoffer op hoogte.

Collega's die een stuk hout in hun nek krijgen.
Een snipperkoning die mazzel heeft gehad dat hij niet volledig door de chipper is gedoken.
Afklemmen tussen machines.
Een auto proberen terug te koppen wanneer je per ongeluk net buiten de wegafzetting stapt.
Brandwonden veroorzaakt door door de handen slippende vanglijnen.
In je kuit zagen met een 066, en ga zo nog maar even door. :roll:

O ja, en wat te denken van de verkeersongevallen waar wij 'langs rijden' wanneer wij van of naar ons werk rijden.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: ETW BHV

Post by ludovanmil »

wes houtboer wrote:Ok dat is me duidelijk. Eigenlijk is dat zonde, want als je op de ambu moet wachten.....
Ik kan 1ieder de cursus levensreddend handelen op hoogte aanraden, heel erg praktijkgericht en speciaal toe te spitsen op jullie behoeftes.
Mocht er iemand interesse hebben dan zal ik het nr van die instantie ff opzoeken.

Bedankt voor de reactie's.

Ps: Een aed kopen is nooit verkeerd (maar een korte bijbehorende cursus ook niet) :mrgreen:
He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen
Jansen
Nieuw
Nieuw
Posts: 47
Joined: 12 Jan 2011, 16:07
Location: Den hoorn

Re: ETW BHV

Post by Jansen »

ik heb pas bij het ipc me verlenging voor de bhv boomverzorging gedaan
je krijgt dan een een casus per groep die je dan met alle groepen bespreekt daar zit ook wond verzorging bij het is wel echt basis wond verzorging
kosten zijn 200 euro ex btw voor 1 dag
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: ETW BHV

Post by gabbel »

Ik heb jaarlijks 1 dag bhvb op het helicon en voor mijn ehbo moet ik minimaal 6 van de 9 avonden per jaar ehbo trainingen volgen om mijn certificaat hiervan geldig te houden.
Bij de ehbo doen ze dit in samenwerking met lotussen die iedere keer andere sinario's bedenken om de kennis breed op pijl te houden.
Ehbo cursus eerste jaar met examen €125,- opvolgende jaren € 35,-.
Geen geld voor een steuntje bijdragen in de samenleving.
Vind het dan ook goed dat er op sommige middelbare scholen ehbo verplicht is gesteld in het les pakket.

En Wes stuur mij maar die gegevens door.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: ETW BHV

Post by ivo »

ludovanmil wrote:
wes houtboer wrote:Ok dat is me duidelijk. Eigenlijk is dat zonde, want als je op de ambu moet wachten.....
Ik kan 1ieder de cursus levensreddend handelen op hoogte aanraden, heel erg praktijkgericht en speciaal toe te spitsen op jullie behoeftes.
Mocht er iemand interesse hebben dan zal ik het nr van die instantie ff opzoeken.

Bedankt voor de reactie's.

Ps: Een aed kopen is nooit verkeerd (maar een korte bijbehorende cursus ook niet) :mrgreen:
He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen
Je slaat de spijker op z'n kop. Doe alleen het HOOGNODIGE op hoogte. Vervolgens het slachtoffer zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen kost al tijd genoeg. Ik heb eens op een Bhv cursus de tip gekregen van een instructeur uit de praktijk een stuk fietsband bij je te hebben, om bijvoorbeeld slagaderlijke bloedingen mee af te knijpen, of gebroken ledematen mee te fixeren. Mocht je zelf een slagaderlijke bloeding hebben, dan kan je zelfs bij je eigen met één hand de fietsband om het getroffen deel omdoen. Ik heb het tenminste altijd bij me . ( en nog nooit hoeven te gebruiken :D )
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ETW BHV

Post by densmee »

ivo wrote:
ludovanmil wrote:
wes houtboer wrote:Ok dat is me duidelijk. Eigenlijk is dat zonde, want als je op de ambu moet wachten.....
Ik kan 1ieder de cursus levensreddend handelen op hoogte aanraden, heel erg praktijkgericht en speciaal toe te spitsen op jullie behoeftes.
Mocht er iemand interesse hebben dan zal ik het nr van die instantie ff opzoeken.

Bedankt voor de reactie's.

Ps: Een aed kopen is nooit verkeerd (maar een korte bijbehorende cursus ook niet) :mrgreen:
He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen
Je slaat de spijker op z'n kop. Doe alleen het HOOGNODIGE op hoogte. Vervolgens het slachtoffer zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen kost al tijd genoeg. Ik heb eens op een Bhv cursus de tip gekregen van een instructeur uit de praktijk een stuk fietsband bij je te hebben, om bijvoorbeeld slagaderlijke bloedingen mee af te knijpen, of gebroken ledematen mee te fixeren. Mocht je zelf een slagaderlijke bloeding hebben, dan kan je zelfs bij je eigen met één hand de fietsband om het getroffen deel omdoen. Ik heb het tenminste altijd bij me . ( en nog nooit hoeven te gebruiken :D )
bij ons was de tip ductape, enige wat motorzaag wonden dicht kan krijgen en zo een kans op shock door bloedverlies te verkleinen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: ETW BHV

Post by KIMME »

helemaal mee eens. Ik zie sommige klimmers een extreem grote verbanddoos aan hun gordel hangen om weet ik wat voor operaties kunnen uit te voeren in een boom...
Heeft iemand ooit al eens een simulatie gemaakt door met 1 hand dat ding te grijpen, het ding te openen, er vanalles uit te halen en daar dan ook nog nuttige dingen mee te verrichten in een boom... 90 procent kans dat je hele zooi naar beneden gaat als je hem al open krijgt.... genomen het feit dat je dat ding van je gordel krijgt uit de riempjes waar het mee vast hangt....

Het is veel nuttiger om zelf als de bliksem naar beneden te gaan of natuurlijk je slachtoffer snel naar beneden te krijgen. ik zeg daarbij niet dat je niks kan afbinden in tussentijd als het echt snel zuidwaarts gaat met het slachtoffer en dat kan met elke fliplijn en bandsling en prussikstrop.

extreem nuttige zaken in de kit...
CELOX
DUCKTAPE
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: ETW BHV

Post by wes houtboer »

ivo wrote:
ludovanmil wrote:
wes houtboer wrote:Ok dat is me duidelijk. Eigenlijk is dat zonde, want als je op de ambu moet wachten.....
Ik kan 1ieder de cursus levensreddend handelen op hoogte aanraden, heel erg praktijkgericht en speciaal toe te spitsen op jullie behoeftes.
Mocht er iemand interesse hebben dan zal ik het nr van die instantie ff opzoeken.

Bedankt voor de reactie's.

Ps: Een aed kopen is nooit verkeerd (maar een korte bijbehorende cursus ook niet) :mrgreen:
He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen
Je slaat de spijker op z'n kop. Doe alleen het HOOGNODIGE op hoogte. Vervolgens het slachtoffer zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen kost al tijd genoeg. Ik heb eens op een Bhv cursus de tip gekregen van een instructeur uit de praktijk een stuk fietsband bij je te hebben, om bijvoorbeeld slagaderlijke bloedingen mee af te knijpen, of gebroken ledematen mee te fixeren. Mocht je zelf een slagaderlijke bloeding hebben, dan kan je zelfs bij je eigen met één hand de fietsband om het getroffen deel omdoen. Ik heb het tenminste altijd bij me . ( en nog nooit hoeven te gebruiken :D )
Dan zou ik zeggen, neem dan een driekanten doek mee. Daarmee kun je nagenoeg alles verzorgen of stabiliseren. Ook ernstige bloedingen kun je daarmee stelpen. Een tourniquet maken met een binnenband is erg lastig en dat zal ook bijna niet lukken!!!! Dit ivm de druk die je moet kunnen aanbrengen op de wond. Je zult er iets tussen moeten duwen wat daadwerkelijk druk uitoefent.
Last edited by wes houtboer on 17 Jul 2012, 15:47, edited 1 time in total.
salutantibus et vade scandens
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: ETW BHV

Post by wes houtboer »

He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen[/quote]

Je slaat de spijker op z'n kop. Doe alleen het HOOGNODIGE op hoogte. Vervolgens het slachtoffer zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen kost al tijd genoeg. Ik heb eens op een Bhv cursus de tip gekregen van een instructeur uit de praktijk een stuk fietsband bij je te hebben, om bijvoorbeeld slagaderlijke bloedingen mee af te knijpen, of gebroken ledematen mee te fixeren. Mocht je zelf een slagaderlijke bloeding hebben, dan kan je zelfs bij je eigen met één hand de fietsband om het getroffen deel omdoen. Ik heb het tenminste altijd bij me . ( en nog nooit hoeven te gebruiken :D )[/quote]
bij ons was de tip ductape, enige wat motorzaag wonden dicht kan krijgen en zo een kans op shock door bloedverlies te verkleinen[/quote]

Ik denk dat ze in het ziekenhuis heel blij met je gaan zijn als jij er ducktape op plakt. Het wondbeeld wordt dan verstoord en dat bemoeilijkt het hechten. Echter beter dat dan een dooie moeten afgeven omdat hij is leeggebloed. :mrgreen:
salutantibus et vade scandens
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: ETW BHV

Post by ludovanmil »

:lol:
jou verhaal en benaderingswijze doet me ook denken aan militaire dienst....met de eenvoudige hulpmiddelen die je hebt, op grove wijze iemand ( jezelf ) pogen in leven te houden; plak en knipwerk.....
Als ik de nadere info over de cursus heb ontvangen zal ik in dit forum daarover wat nadere info verspreiden.
Hoef ik misschien niet alleen op cursus :wink:
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ETW BHV

Post by densmee »

wes houtboer wrote:He Wes,
hou me aanbevolen ! als je nader info hebt , ik heb belangstelling voor zo'n cursus. Ik heb me dat al wel eens bedacht, maar bij als voorbeeld een slagaderlijke bloeding ls het m.i. zinvoller om daar direct (op hoogte) iets aan te doen dan iemand eerst naar beneden laten. Sowieso zou een cursus BHV voor onze beroepsgroep meer moeten doen aan wondbehandeling. anders moet ik overwegen mijn hele oude verlopen EHBO diploma nog eens te gaan halen
Je slaat de spijker op z'n kop. Doe alleen het HOOGNODIGE op hoogte. Vervolgens het slachtoffer zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen kost al tijd genoeg. Ik heb eens op een Bhv cursus de tip gekregen van een instructeur uit de praktijk een stuk fietsband bij je te hebben, om bijvoorbeeld slagaderlijke bloedingen mee af te knijpen, of gebroken ledematen mee te fixeren. Mocht je zelf een slagaderlijke bloeding hebben, dan kan je zelfs bij je eigen met één hand de fietsband om het getroffen deel omdoen. Ik heb het tenminste altijd bij me . ( en nog nooit hoeven te gebruiken :D )[/quote]
bij ons was de tip ductape, enige wat motorzaag wonden dicht kan krijgen en zo een kans op shock door bloedverlies te verkleinen[/quote]

Ik denk dat ze in het ziekenhuis heel blij met je gaan zijn als jij er ducktape op plakt. Het wondbeeld wordt dan verstoord en dat bemoeilijkt het hechten. Echter beter dat dan een dooie moeten afgeven omdat hij is leeggebloed. :mrgreen:[/quote]
het is ook alleen bij half afgezaagde benen en armen natuurlijk, anders hebben we niet verklevend gaas en dergelijke bij.

en een motorzaag wond hechten valt niet mee, de lap vlees die eruit gescheurd wordt is te groot om te overbruggen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply