boompje weg halen met de heli!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

boompje weg halen met de heli!

Post by Steven »

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Het werken met een telekraan is al spannend,, maar dit is wel erg onverantwoord..
Neemt niet weg dat het heel spectaculair is.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Op een ander forum heb ik gelezen dat ze Nieuw-Zeeland cursussen geven in het verwijderen van bomen met de helicopter. En in Duitsland is zelfs een bedrijf dat soms klussen doet met een helicopter. http://www.atp-baum.de/spezialfaellung.htm staat ook een mooi filmpje bij.

Klinkt wel leuk als je bij een klant komt: En hoe gaat u het aanpakken? Nou, ik zat te denken om het met een helicopter te doen :lol:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

WOW :shock:
JHB
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 03 Jan 2009, 23:49

why not....

Post by JHB »

Mooi om te zien...

Risico door het lawaai... maar ziet er proffesioneel uit.

Ook ze hoeven niet meer te blazen ;)
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

In new zeeland geven ze niet alleen cursussen daar is het zelfs heel normaal om het met een helikopter te doen.
Dat komt omdat het daar zo bergachtig is ze 2 keuzes hebben.

1: een boom weghalen en 3 weken slepen met taken op en neer een berg.
2: met de helikopter een paar uurtjes.

Kosten verschillen uiteindelijk niet heel veel.

En risico door het lawaai?? Eerder de wind en dat je niet precies weet wat een boomstuk gaat doen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Be-la-che-lijk

Ik had het idee dat deze boom gewoon zonder afvangen kaal gezaagd en afgeblokt kon worden. En als het veel slepen te lang duurt, kom de blokken maar halen als ze op de grond liggen. Zeker die eerste top kantelde en zakte behoorlijk, blij dat ik de klimmer niet was...
Verder zag het er geroutineerd uit, maar ja, je weet niet hoeveel er uit het filmpje weggeknipt is...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Post by Nelis »

wow,...gaaf,..
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Roel wrote: En in Duitsland is zelfs een bedrijf dat soms klussen doet met een helicopter. http://www.atp-baum.de/spezialfaellung.htm staat ook een mooi filmpje bij.
Inderdaad spectaculair, maar of het nou zo veilig is, als die heli iets meetrekt dan staat ie niet zomaar stil.

In dat duitse filmpje zie ik toch dat een aantal keer dat het nog maar net goed gaat, zoals stammen die net langs de klimmer z'n hoofd afgaan, een motorzaag die met het blok hout mee de lucht in gaat 6:16 min, een blok hout dat in de klimlijn tegen het topanker aanschiet 4:33 min.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

lijkt me nou ook nog wel een keer leuk om te doen! :D

nadeel is wel dat het zo lomp weg schiet. maar toch! een keertje doen lijkt me niet erg :D
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
bart
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2008, 21:28
Location: waarland

Post by bart »

dit is bar mooi werk! :) alleen wel link. zag in dat filmpje van die duitsers ook een paar keer enkel verankert en dat die lijn van de helicopter der een 10cm naast hing met een dikke stam. wil em niet zien vallen. maar petje af voor die gaste! :P
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

bart wrote:maar petje af voor die gaste! :P
Hmm. Moet je je pet afnemen voor iemand die zoveel risico neemt...? Petje af voor degene die gewoon veilig afbreekt en (wellicht wat saaier) gewoon afblokt en dit na 20 jaar vergelijkbaar werk gewoon kan navertellen.

Nog iets. Zo'n helicopter kost 20.- tot 60.- per MINUUT, dus elke seconde telt, dus "doe maar even snel" en met hoeveel risico gaat dat gepaard? Haast op hoogte is nooit goed.

Wat ben ik saai he... :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

JA klopt je bent wel een beetje saai :P
Maar ja daarom haal je ook geen bomen met een helikopter weg. :wink:

In dit geval heb je over de kosten gelijk. Maar zoals ik in new zeeland al zei. 8)

Ik durf het wel aan een keer onder die heli. superzz :twisted:
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Post by Jan-Sietze »

Het zagen in het eerste filmpje gaat nog redelijk gecontroleerd.

Dit ziet er in mijn ogen gevaarlijker uit...

http://www.youtube.com/watch?v=iae7xtEcJkU

:wink:
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

Het mag er dan gevaarlijker uitzien, maar dat is het niet. De zager weet waarheen de top gaat vallen. Bij die heli is het maar afwachten waar het houtblok naar toe vliegt. Je ziet het daar bijna fout gaan bij het tweede blok, daar is de heli vergeten er spanning op te zetten.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

toch vind ik dat die zaag blijft hangen wel erg link
tis dat ie niet aan hem vast zat...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ik heb een site gevonden waarin ook de kosten staan van het genoemde helikoptertje. Het is alleen niets voor het bomenwerk. Deze machine mag alleen maar landen op een groot stuk asfalt omdat het stenen van 20 centimeter doet opvliegen alsof het blaadjes zijn.

http://hitslot.com/?p=171
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

:D
Hiermee til je het hele bos op en/of je blaast het bos weg...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Post by honda_power »

voordeel je kan je bladblazer thuis laten :lol:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

oja die kan het denk ik net aan doen. :wink:
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

helicopter

Post by tarzan »

Het eerste filmpje is opgenomen in Zwitserland (dus niet in Duitsland). De meesten van jullie zullen weten dat ik daar ook een tijdje bij mijn nu ex vriendin heb gewoond en gewerkt.
In Zwitserland worden erg vaak helicopters ingezet op precies dezelfde wijze als de telekraan bij ons.

Het is ook verbazend geweest voor mij daar te zien dat op bouwplaatsen gewoon een helicopter de bouwmaterialen (b.v.) op het dak van het in aanbouw zijnde pand zet. 1 keer heb ik het zelfs gezien dat er gewoon een torenkraan stond bij een in aanbouw zijnde kantorencomplex en dat ook de helicopter daar een uur of wat aan het werk was naast deze kraan. Misschien kon de kraan niet zo ver komen of waren de lasten te zwaar?

Een helicopter voor dit soort werk is in Zwitserland dan ook veel goedkoper dan in Nederland. De regels zijn daar veel soepeler en er is gewoon veel meer concurrentie. IK heb ook gehoord van het slopen van bomen met helicopter maar daar waren de Zwitserse boomverzorgers niet allemaal even enthousiast over omdat het wel erg risicovol is.

In dit geval deel ik de mening dat de inzet van de helicopter onzin is geweest op deze locatie, gewoon afblokken! Waarschijnlijk was het hier gewoon lekker snel en goedkoop. Wat ik trouwens erg eng vond op de foto was de hand die de klimmer op de afgezaagde stomp legt. Helicopter even iets terug zakken met de stam windje even waaien handje geplet!
groet van Tarzan
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Post by jef »

en of het gezellig werken is onder zo'n omgekeerde grasmaaier, daar twijfel ik ook aan. maar dat was het gisteren hier in belgie ook niet... toch niet in de hoogwerker. rukwinden afgewisseld met gietende regen. vandaag rustig wat papierenwerk inhalen. 8)
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

jef wrote:en of het gezellig werken is onder zo'n omgekeerde grasmaaier, daar twijfel ik ook aan. maar dat was het gisteren hier in belgie ook niet... toch niet in de hoogwerker. rukwinden afgewisseld met gietende regen. vandaag rustig wat papierenwerk inhalen. 8)
'T was donderdagmiddag wel spannend af en toe in de hoogwerker. Ga je voor vrijdag wat werk laag bij de grond opzoeken, waait het bijna niet :?
Post Reply