Telekraan ongeval
Telekraan omgevallen tijdens velwerkzaamheden.
Nieuws via www.flitsnieuws.nl
Telekraan omgevallen.
25 nov 2005
Vrijdagmorgen is een grote telekraan gekanteld in Drachten.
De telekraan van Vrieswijk was bezig om een vijftal bomen te verwijderen op het terrein van de gasunie. Maar dat ging goed mis. De eerste boom ging de verkeerde kant op waardoor de telekraan uit balans raakte. De giek is gevallen op het bedrijfsdak.
Nieuws via www.flitsnieuws.nl
Telekraan omgevallen.
25 nov 2005
Vrijdagmorgen is een grote telekraan gekanteld in Drachten.
De telekraan van Vrieswijk was bezig om een vijftal bomen te verwijderen op het terrein van de gasunie. Maar dat ging goed mis. De eerste boom ging de verkeerde kant op waardoor de telekraan uit balans raakte. De giek is gevallen op het bedrijfsdak.
Eddie @ 11-12-2005 21:20:52:Wel handig als je moet sleutelen aan de onderkant van de kraan !
Is dit een 70 tonner ??
En die populieren aan de achterkant moesten weg ??
Dan is de afstand volgens mij al een aardig probleem voor het hijssen van deze bomen,met deze kraan.
Toch wel een tonnetje of 8 stuk schat ik.
Toch fijn dat er mensen zijn die gewichten goed inschatten.
Bouw bij dit werk een goede veiligheidsmarge in , en kies je kraan niet te licht.
Veiligheid gaat voor, dan de klus maar niet.
Is dit een 70 tonner ??
En die populieren aan de achterkant moesten weg ??
Dan is de afstand volgens mij al een aardig probleem voor het hijssen van deze bomen,met deze kraan.
Toch wel een tonnetje of 8 stuk schat ik.
Toch fijn dat er mensen zijn die gewichten goed inschatten.
Bouw bij dit werk een goede veiligheidsmarge in , en kies je kraan niet te licht.
Veiligheid gaat voor, dan de klus maar niet.
wolter @ 13-12-2005 21:24:13:Wat een stelletje 'sufkutten'.
Volgens mij hoor ik het nog nagalmen: "Nee we zetten die containers VOOR de kraan, dan hoeft hij niet steeds te zwenken, dat is alleen maar weer extra tijd. De kraan was aan de krappe kant en als je hem dan ook nog eens zo ver weg plaatst?!?
Oh, ik hoor volgens mij nog een nagalm:
Volgens mij hoorde ik de bomenrooier naar de machinist roepen "Nee hoor deze kan die wel hijsen, het is maar een tonnetje of 5 dus stel je niet zo aan of we laten een ander komen die het wel kan".
Leuk hè, afgelopen zaterdag waren zelfs de bomenrooiers onder de indruk van de krachten. Een marge van 5x op de hardware die voor het doel gemaakt is, is voor ons een duidelijke zaak. Maar bij het 'boompje' hijsen hoeft dat ineens weer niet. Mijn laatste hijsje was volgens mij met een 80 tonner en die boom is in stukjes naar de grond gegaan.
Volgens mij hoor ik het nog nagalmen: "Nee we zetten die containers VOOR de kraan, dan hoeft hij niet steeds te zwenken, dat is alleen maar weer extra tijd. De kraan was aan de krappe kant en als je hem dan ook nog eens zo ver weg plaatst?!?
Oh, ik hoor volgens mij nog een nagalm:
Volgens mij hoorde ik de bomenrooier naar de machinist roepen "Nee hoor deze kan die wel hijsen, het is maar een tonnetje of 5 dus stel je niet zo aan of we laten een ander komen die het wel kan".
Leuk hè, afgelopen zaterdag waren zelfs de bomenrooiers onder de indruk van de krachten. Een marge van 5x op de hardware die voor het doel gemaakt is, is voor ons een duidelijke zaak. Maar bij het 'boompje' hijsen hoeft dat ineens weer niet. Mijn laatste hijsje was volgens mij met een 80 tonner en die boom is in stukjes naar de grond gegaan.
Ronald Schra @ 28-12-2005 22:44:01:Hai allen,
voor wie het leest dan....
Dat ken ik zukke foto's. Ik heb gezocht naar deze die ik in de Cobouw zag staan. De laatse keer met de telekraan had ik weer dat het kreng op zijn veiligheid sloeg.... Scheve bomen uitlichten met de kraan valt niet mee. Gelukkig neem ik me marges steeds groter en risico's kleiner. Zeker als je op 30 meter vlucht nog maar 1200kilo hijslast hebt.
voor wie het leest dan....
Dat ken ik zukke foto's. Ik heb gezocht naar deze die ik in de Cobouw zag staan. De laatse keer met de telekraan had ik weer dat het kreng op zijn veiligheid sloeg.... Scheve bomen uitlichten met de kraan valt niet mee. Gelukkig neem ik me marges steeds groter en risico's kleiner. Zeker als je op 30 meter vlucht nog maar 1200kilo hijslast hebt.
Ronald @ 12-01-2006 19:45:36:Hai Tamil,
Je ontkomt niet aan risico's in het leven. Dan bedoel ik niet het opzettelijk en bewust nemen van risico's. Met een risico in de uitoefening van 'ons' vak bedoel ik een mogelijke onbedoelde gebeurtenis die schade of letsel tot gevolg kan hebben. De marges die ik neem dienen om bij een onbedoelde gebeurtenis of handeling en gevolg daarvan de speling te hebben dat er geen schade of letsel optreed. Met andere woorden, ik neem geen risico, ik calculeer een risico en pas mij daar op aan.
Ronald
Je ontkomt niet aan risico's in het leven. Dan bedoel ik niet het opzettelijk en bewust nemen van risico's. Met een risico in de uitoefening van 'ons' vak bedoel ik een mogelijke onbedoelde gebeurtenis die schade of letsel tot gevolg kan hebben. De marges die ik neem dienen om bij een onbedoelde gebeurtenis of handeling en gevolg daarvan de speling te hebben dat er geen schade of letsel optreed. Met andere woorden, ik neem geen risico, ik calculeer een risico en pas mij daar op aan.
Ronald
Tamil @ 12-01-2006 21:06:59::) Je hebt gelijk hoor, probeerde je reactie en die van andere een beetje uit te lokken. Je hebt altijd te maken met risico,s in de dagelijkse werkgang. Het word vaak hoger onder druk door bijv, een werkgever, budget, tijd, etc. Ik heb ook wel eens tegen het randje van de mogelijkheid met een kraan gewerkt. En als het dan met een hoop toeters en bellen van de kraan toch nog goed gaat heb je op dat moment iets van phoe dat doe ik nooit meer. Dat is maar goed ook, want dit is maar weer eens een artikel dat aan geeft dat het niet altijd bij phoe blijft.
groetjes,
groetjes,