Zegen of van de regen in de drup....

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Zegen of van de regen in de drup....

Post by R Schra »

http://www.nu.nl/wetenschap/2766950/app ... lkers.html

http://natuurbericht.nl/?id=7925

Zou er een balans komen tussen bosbodemverbetering en overwoekering door de vogelkers? Als het dan maar de amerikaanse vogelkers betreft.......oops even doorklikken.....
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by treespotter »

Toch blijft het jammer dat de Amerikaanse vogelkers nog steeds gezien wordt als plaag. Het is prachtig hout voor de meubelindustrie en in een volgroeid kersenbos ontstaat ook vanzelf weer een soort balans. Daar hoeven wij niets voor te doen. Jammer dat de gemiddelde 'natuurbeheerder' zo ongelofelijk conservatief is en verandering ziet als een negatief effect of plaag.

Ik hou mijn hart vast voor dat kevertje. Tegen die tijd dat hij bijna uitgegeten is in de Amerikaanse vogelkers is een afsplitsing van die stam misschien geïnteresseerd in een andere kersvariant of andere boomsoort.

Leuke avatarfoto Ronald. Is dat die enorme beuk waar ik ooit voor jou ben wezen kijken?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by densmee »

treespotter wrote:Toch blijft het jammer dat de Amerikaanse vogelkers nog steeds gezien wordt als plaag. Het is prachtig hout voor de meubelindustrie en in een volgroeid kersenbos ontstaat ook vanzelf weer een soort balans. Daar hoeven wij niets voor te doen. Jammer dat de gemiddelde 'natuurbeheerder' zo ongelofelijk conservatief is en verandering ziet als een negatief effect of plaag.

Ik hou mijn hart vast voor dat kevertje. Tegen die tijd dat hij bijna uitgegeten is in de Amerikaanse vogelkers is een afsplitsing van die stam misschien geïnteresseerd in een andere kersvariant of andere boomsoort.

Leuke avatarfoto Ronald. Is dat die enorme beuk waar ik ooit voor jou ben wezen kijken?
Hier een reele kijk van de bosbouwers op AV
http://www.knbv.nl/commissiebuitenland/ ... n-vbv-2010
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by R Schra »

treespotter wrote:Toch blijft het jammer dat de Amerikaanse vogelkers nog steeds gezien wordt als plaag.

Leuke avatarfoto Ronald. Is dat die enorme beuk waar ik ooit voor jou ben wezen kijken?
Als de vogelkers niet je doelgroep in je bos is, is het een plaag. Zo ook voor bv zaailingen van andere soorten..... In ons bos was jarenlang de vogelkers een plaag en onderdrukte de natuurlijke verjonging en aanplant van grove den. De vogelkers is inmiddels doorgroeit met douglas zaailingen die nu het bos domineren. Op de arme zandgronden zal de vogelkers zeker niet die kwaliteit kunnen halen als de voorbeelden aangeven.

Dia avatar is trouwens die beuk ja. Hij stabiliseert in de kroon en sinds het laatste onderhoud valt het mij mee wat er nog aan takken terug gestorven is (op 1 hand te tellen) Alleen is de eigendom enkele jaren geleden overgegaan van een familie-trust naar een beleggingsmaatschappij waardoor het erg erg moeilijk is om behoudende maatregelen door te zetten. Kosten geld, hoe weinig ook, en dat ontvangen ze liever dan ze uitgeven.....
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by treespotter »

website KNBV wrote:Rechte, takvrije stamstukken van zaag- en fineerkwaliteit brachten in de negentiger jaren van vorige eeuw tot 1250 deutsche Mark per m3 op.
Hà, dat kan toch moeilijk een Pestpokkenrothoutsoort/plaag noemen wanneer dat de bedragen zijn die het op kan brengen.

Leuke link Ronald.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by densmee »

treespotter wrote:
website KNBV wrote:Rechte, takvrije stamstukken van zaag- en fineerkwaliteit brachten in de negentiger jaren van vorige eeuw tot 1250 deutsche Mark per m3 op.
Hà, dat kan toch moeilijk een Pestpokkenrothoutsoort/plaag noemen wanneer dat de bedragen zijn die het op kan brengen.

Leuke link Ronald.
jazeker leuke link Frits :lol:

maar een eik kan ook dubbele prijzen opleveren per kuub, alleen het jammere is dat dit maar 0,01% is van alle stammen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Zegen of van de regen in de drup....

Post by treespotter »

densmee wrote:jazeker leuke link Frits :lol:
:shock: :oops: :roll: :lol: Sorry Frits. Ik zat de stukjes te lezen en heb niet echt op de auteur gelet.
Post Reply