ROZE BEUKEN SCHIJF FOTO'S

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

ROZE BEUKEN SCHIJF FOTO'S

Post by -WOUTER- »

Even in vervolg op de discussie over roze verkleuring bij Rode beuk en zoals hier op deze schijf bij groene beuk.

Verklaringen hiervoor, uitleg, e.d. plaats reactie.

groeten wouter :idea:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Nou Wouter, Jij kan mij heel veel vertellen, maar één ding is heel erg zeker. DIE KLANT VAN JOU IS ONGELOVELIJK KLEURENBLIND
Als het een zaailing is dan zit er in ieder geval ROOD DNA in.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Ik had eerder al gemeld dat ik die klant behoorlijk vertrouw qua bomenkennis, en de boom stond per slot van rekening voor zijn terras, dus die beste man zal echt wel hebben gezien of ie groen of rood is, maar ik kan dat natuurlijk niet 100% zeker zeggen.

en ik ga die klant zeker niet beledigen door te zeggen dat ie KLEURENBLIND is wolter, dat soort uitspraken laat ik aan anderen over....

Punt is natuurlijk wel dat er een giga roze verkleuring aanwezig is in het hout, en hoe zit dat nou.....


w
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Daar moet ik je in bijtreden,wouter. een klant kent meestal niks van bomen, maar ze kennen wel hun eigen tuin.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Volgens de klant ging het bij aankoop over een groene wilde Beuk maar ik vind je idee omtrent groene bladeren rode genen wel erg goed !
Daar ga ik bij boomkwekers navraag over doen.

grtn
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:en ik ga die klant zeker niet beledigen door te zeggen dat ie KLEURENBLIND is wolter, dat soort uitspraken laat ik aan anderen over....

Punt is natuurlijk wel dat er een giga roze verkleuring aanwezig is in het hout, en hoe zit dat nou.....


w
:cry: Ik geef het op.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Wolter, geef nou niet meteen op !!

Kop op, ik was er ook heilig van overtuigd dat roze hout alleen bij rode beuken past, nu blijkt dat ook groene beuken rode kleurstoffen kunnen hebben of anders gezegd rode beuken groene blaadjes kunnen krijgen.

Heb bij boomkweker wat informatie opgevraagd en ook die geven aan dat sommige rode beuken al op jonge leeftijd teveel "groene"dominantie hebben en dus wel een beetje bruin - rood uitlopen en zeer snel groen verkleuren.
Dat is wellicht de enige verklaring voor dit gevalletje.

Dus dan is het een camouflagebeuk zullen we maar zeggen.

wellicht een idee om op te nemen in de bomen-nomenclatuur.

grtn w :P
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote: Dus dan is het een camouflagebeuk zullen we maar zeggen.

wellicht een idee om op te nemen in de bomen-nomenclatuur.

grtn w :P
:D Daar ga ik voor. Fagus verde 'Purpurea Maskee Wouter'
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

volgens mij is het op dit moment meer een Fagus mortuus 'unknown color'
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote:volgens mij is het op dit moment meer een Fagus mortuus 'unknown color'
:mrgreen:
niek
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007, 10:49

Post by niek »

Heren,

al enige tijd geleden is er een oproep gedaan aan iedereen over het fenomeen "het ontstaan van roze beukenhout"
In gemeente Alphen aan den Rijn was bemerkt dat GROENE beuken een rozeverkleuring vertoonden in het hout. Er zijn houtmonsters genomen met een holpijp door de Universiteit van Wageningen uit de stam en stamvoet van de boom.

Onderzoek door de Universiteit heeft geen verklaring gevonden voor deze verkleuring.
Wel is komen vast te staan dat het niet gaat om de stof die een rood beukenblad rood kleurt, anthocyaan.

Met andere woorden, men weet het gewoon niet op dit moment.
Als we dit willen weten moet het verder worden onderzocht. Ik kan wel vertellen dat het niet is gerelateerd aan bodemomstandigheden want deze zijn door onderzoek in Alphen uitgesloten. Even als virus, bacterie, schimmel of de invloed veroorzaakt door insekten.

Niek
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

niek wrote:Heren,
Met andere woorden, men weet het gewoon niet op dit moment.
Niek
Hoi Niek,

Kersen kleuren ook erg mooi rood als je ze doorzaagt; na een paar dagen zie je daar niets meer van.
De hamvraag is natuurlijk of het zin heeft om te weten wat die rozeverkleuring is: is het iets normaals of komt dit pas sinds een paar jaar voor?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Het is geen fenomeen dat pas de laatste jaren voorkomt. Een meubelmaker uit de buurt heeft me verteld dat veel jaren terug veel beuken dit hadden en daardoor ongeschikt werden voor verwerking. Hij kan me niet zeggen wanneer juist.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Nooit te oud om iets te leren zeggen ze wel eens. Ik heb met mijn 'houthakkersverstand en ogen' toch altijd kunnen waarnemen dat het hierbij om rode beuken gaat. Een in mijn ogen vanzelfsprekende aanname wordt hier nu even onderuit geschoffeld. Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden naar de rode verkleuring (maar ga er toch lekker nog maar even vanuit dat het rode genen zijn).
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik ben op dit moment bomen aan het chippen ( :roll: ) en VTA aan het doen. Hiervoor boor ik in elke boom een gaatje :roll: waarbij er al een aantal zijn die fink gaan bloeden :roll: . Er zitten ook beuken tussen. Bij 1 beuk ben ik roze zaagsel (boorsel) tegengekomen, en dat was inderdaad een rode beuk, en alleen in de buitenste jaarring(en)
.
Toch geloof ik niet dat de rode stof in de bladeren nog steeds rood is als de boom waardevolle mineralen en suikers uit de bladeren haalt.

Wist jij, Wolter, dat de rode herfstkleur niet een "overblijfsel" is van de groene bladkleur die weggehaald wordt? Het wordt veroorzaakt door een stof die een anti-oxiderende werking heeft om de boom te behoeden voor "vrije radicalen"? En hoe mooier de hersftkleur hoe meer de boom in stress is (voornamelijk door vochttekort)?

Waarschijnlijk wist je dat niet, want jij hebt dat boek nog niet gelezen...! Dus gauw je schoen zetten, wie weet heeft de Sint een goede bui!

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Dus bijvoorbeeld alle Esdoorns in japan zouden in een stressituatie leven? ook al staan ze midden in het bos, volgens mij is herfstverkleuring meer een samenspel tussen meer of minder zon in het najaar en warme zomers waardoor er meer suikers in het blad achterblijven.

Gr. Harrie
Attachments
yabakei.jpg
yabakei.jpg (69.31 KiB) Viewed 10639 times
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote: Waarschijnlijk wist je dat niet, want jij hebt dat boek nog niet gelezen...! Dus gauw je schoen zetten, wie weet heeft de Sint een goede bui!

Groetjes,

Peter
:D

Ik hoef mijn schoen niet meer te zetten Pietje :P Onze lieve Wim Kruik heeft mijn kindergordeltjes geleend een als dank heb ik 'het' boek gekregen. Nou alleen nog wachten op een weekje dat Treehugs offline gaat 8)
Administrator

Post by Administrator »

Nou alleen nog wachten op een weekje dat Treehugs offline gaat
Was gisterenavond/ochtend (21-22) niet voldoende dan? :?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Harrie wrote:Dus bijvoorbeeld alle Esdoorns in japan zouden in een stressituatie leven? ook al staan ze midden in het bos, volgens mij is herfstverkleuring meer een samenspel tussen meer of minder zon in het najaar en warme zomers waardoor er meer suikers in het blad achterblijven.

Gr. Harrie
Stress ontstaat al als er minder vocht aanwezig is dan op dat moment gewenst. Maar als je het precies wilt weten zul je "Het verborgen leven van bomen" moeten lezen...! :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

mischien een beetje off topic maar ik vraag het wel even
het boek: "Het verborgen leven van bomen" is dat de moeite waard om aan te schaffen ? en leest het ook lekker weg?

gr wouter
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Ben ik het mee eens minder vocht is meer stress, maar meer herfstverkleuring is meer stress ik weet het niet, heb het boek ook niet gelezen.
Lijkt me in ieder geval een interessant boek en zal het binnenkort ook maar eens aanschaffen.

Gr. Harrie
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

boomaap wrote:mischien een beetje off topic maar ik vraag het wel even
het boek: "Het verborgen leven van bomen" is dat de moeite waard om aan te schaffen ? en leest het ook lekker weg?

gr wouter


Een schizofreen die een eenmanszaak wil beginnen.
:shock:

Misschien ook een beetje off topic van mij Wouter, maar volgens mij zit die éénmanszaak er voor jou niet in, want een schizofreen is nooit alleen.

Één geluk heb je overigens wel. Als je gaat klimmen is een tweede persoon nooit weg. :P
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

haha klopt Wolter,

en met afvangen redden we ons ook prima hoor ! :wink:
Post Reply