ETW examens zijn weer van start gegaan

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by treespotter »

WiPe wrote:Maar ik vraag me af hoe de klant moet beoordelen dat het werk van een goede boomverzorger voor hem spreekt? Slecht werk laat zich voor de leek niet altijd meteen als dusdanig herkennen.
Daar is het hebben van een ETW diploma ook geen waterdichte garantie WiPe.
En er is in al die jaren dat ik mijn 'papiertje' heb nog werkelijk geen één particuliere klant geweest die mij heeft verkozen om dat papiertje.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by WiPe »

Dat klopt op zicht wel Trees, maar hebben we een betere manier? Als je ideeën hebt op de gaatjes te dichten zonder dat we de plisie gaan uithangen, laat maar horen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by treespotter »

Drie jaar werkervaring voordat examen gedaan kan worden.
Zelf betalen voor opleiding en examen voor dit persoonlijke certificaat.

Ik ben tijdens het lesgeven op een middelbare school regelmatig jongens tegengekomen die op dag twee van de klimcursus afhaakten omdat het 'te slecht' weer was.
Bedrijven die jongens naar een opleiding STUREN vragen zelf om problemen. Wij hoeven echt niet allemaal super gemotiveerd te zijn, maar een opleiding moeten volgen omdat het bedrijf te weinig ETW-ers heeft is nou niet echt een manier om doorzettertjes in de opleiding te krijgen.

Misschien moeten wij de boel maar eens andersom bekijken. Waar hebben wij die enorme hoeveelheden ETW-ers voor nodig?
Omdat er zoveel verloop is? Of willen de bedrijven dat hun ETW-ers makkelijk vervangbaar zijn?
Zijn de bedrijven zuinig op hun ETW-ers? Of is het lange dagen maken voor een minimum loontje op een klus die meer lijkt op lopende bandwerk.

Veel mannen voor weinig? Is dat nodig, of voor onze beroepsgroep gewenst?
Een ongemotiveerde takkenzager blijft een ongemotiveerde takkenzager, of daar nou een ETW stempel op het voorhoofd staat of niet.
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by kluit »

@wollie: like!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by Tamil »

Idd Image
ABBC3_OFFTOPIC
Ik zal eens kijken of ik thumbs up etc bij de smilies kan plaatsen
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by ErikSint »

nou wolter, das gewoon een kwestie van vraag en aanbod. blijkbaar zijn die papiertjes tegenwoordig in swing bij de gemeentes en zelfs hoveniersbedrijven vragen of ik gecertificeerd ben.

maaruh ik zie dit topic weer richting een dikke middelvinger naar het etw gaan. zullen we het dan maar gewoon afschaffen?
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by treespotter »

Geen middelvinger van mij. Echt niet. Ik zie onderweg eigenlijk nooit meer echt onoverkomelijke misstanden. Op die wegenbouw ophoog/afgraaf situaties na dan natuurlijk.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by boomverzorgingbruno »

ErikSint wrote:nou wolter, das gewoon een kwestie van vraag en aanbod. blijkbaar zijn die papiertjes tegenwoordig in swing bij de gemeentes en zelfs hoveniersbedrijven vragen of ik gecertificeerd ben.

maaruh ik zie dit topic weer richting een dikke middelvinger naar het etw gaan. zullen we het dan maar gewoon afschaffen?
waarom zou het een middelvinger moeten zijn ?
de wereld is niet zwart wit. Er rijden duizende mensen met een rijbewijs rond die na hun examen niets van scholing gedaan hebben. En nochthans verandert er toch aardig veel aan het verkeersregelment. Moeten we dan het rijbewijs afschaffen?
Volgens mij moet het Etw certificaat (het houden ,behalen) gewoon bijgeschaaft worden en we zijn op een punt gekomen dat we oudere etw's hebben die deze taak op hun kunnen nemen zodat de nieuwe generatie etw's nog beter worden .
laat een oen niet zomaar doen !
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by Philippe »

Ik vind persoonlijk een ETW wel interessant.
Echter vind ik spijtig dat de opleiding, alvorens het afleggen van het examen, serieus veel geld kost...
Ik kan wel begrijpen dat er veel kosten bij betrokken zijn maar toch..
Ik denk dat het ETW certificaat en de opleiding hiervan de intentie heeft om vakmensen (in ruime zin te interpreteren zoals tuinaanleggers, boomkappers etc....) te informeren.
ALs je als boomkapper een boomverzorgingsopleiding wil gaan volgen maar je moet er voor +- 2000 euro voor betalen (zonder aanschaf materiaal...). Tja, dan wordt het moeilijk.
Zeker voor jonge gasten is dit moeilijk haalbaar.
En wat gebeurd er dan, het zijn juist deze mensen die we moeten bereiken en helaas hierdoor, op eigen dunk, bomen "verzorgen" naar wensen van de klant....
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by JasperLeerling »

Philippe wrote:Ik vind persoonlijk een ETW wel interessant.
Echter vind ik spijtig dat de opleiding, alvorens het afleggen van het examen, serieus veel geld kost...
Ik kan wel begrijpen dat er veel kosten bij betrokken zijn maar toch..
Ik denk dat het ETW certificaat en de opleiding hiervan de intentie heeft om vakmensen (in ruime zin te interpreteren zoals tuinaanleggers, boomkappers etc....) te informeren.
ALs je als boomkapper een boomverzorgingsopleiding wil gaan volgen maar je moet er voor +- 2000 euro voor betalen (zonder aanschaf materiaal...). Tja, dan wordt het moeilijk.
Zeker voor jonge gasten is dit moeilijk haalbaar.
En wat gebeurd er dan, het zijn juist deze mensen die we moeten bereiken en helaas hierdoor, op eigen dunk, bomen "verzorgen" naar wensen van de klant....
Juist jonge gasten kunnen deze opleidingen prima in deeltijd volgen.
3 weken werken en 1 week naar school.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: ETW examens zijn weer van start gegaan

Post by Philippe »

Beste Jasper,

Neem dit zeker niet op als een persoonlijke aanval want deels moet ik je gelijk geven want zij die super gemotiveerd zijn en risico's durven nemen (veel geld betalen voor de opleiding, materiaal en nadien ook een serieus bedrag betalen voor het afleggen van het examen) die doen het gewoon.
Maar wie wil je bereiken.
Enkel de super gemotiveerde treelovers of wil je ook mensen bereiken die wel graag met bomen bezig zijn (jawel, ook de boomkappers, kapstokzagers etc...) en dan door middel van de opleiding toch van gedachte kan veranderen.
Ik ga je nu al zeggen dat al was de opleiding gratis, er dan nog cowboys zijn die het vak enkel voor het geld doen en snoeien/vellen naar de mond van de klant maar ik ben er wel van overtuigd dat je toch een groot deel van cursisten kan doen veranderen.
Hoe zijn wij trouwens geworden hoe we zijn.
Door onze praktijkervaring te koppelen met de opleidingen/zelfstudies weten wij nu ook al om zo maar geen bomen te kandelaberen etc...
Alles valt en staat over hoe kan je de cursisten stimuleren om met de neuzen allen in eenzelfde richting te zetten.
En volgens mij doe je dat niet door een serieus bedrag op te leggen ivm de opleiding.
Nu, hier in België is de toegemoetkoming van dergelijke opleiding weinig. We hebben wel een KMO-portefueille maar dan nog....

Nu, nogmaals. Ik kan er deels wel op inkomen waarom de prijs aan de hoge kant is.

Zo heb je hier opleidingen van het SYNTRA. De prijzen zijn veel lager, natuurlijk komt dat ergens wel tot uiting (bv. minder praktijklessen, grote groepen om iets in praktijk te doen waardoor de cursist zelf weinig aanbod komt) maar er zijn veel mensen die deze cursus volgen!!!(=> veel mensen die je van werkwijze/gedachte kan doen veranderen. En daar gaat het toch om.

Hoeveel hebben wij niet geleerd dankzij dit forum. Het is bereikbaar voor iedereen.
Voor iedereen alvast een fijn verlof toegewenst en tot de volgende,

Groeten

Philippe
Post Reply