Boomverzorging Syntra Tongeren

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Hey,

Ik zou willen beginnen met me even voor te stellen.

Ik ben Randy Hellebosch uit Mol in België en ik begin in september met de opleiding tot boomverzorger bij Syntra Tongeren.

Ik kom een beetje in de boomverzorging binnengewaaid vanuit nogal onverwachte hoek. Ik werk namelijk al 8 jaar als psychiatrisch verpleegkundige. Ook verzorging maar toch net wat anders. :) Al sinds enkele tijd heb ik het gevoel dat er meer moet zijn dan de best wel uitputtende job die ik nu uitoefen. Een job waar drukte anders is dan 8 of 16 semi agressieve psychiatrische patiënten. Een job waarbij je buiten kan werken, een job waarbij ik een grote passie van mij, klimmen, en een grote interesse van mij, oude en jonge bomen, kan combineren. Ook een job waarbij fysiek werk een groot aandeel heeft, een job waarbij je voldoening kan hebben uit een mooi resultaat. Dit is in de werking met mensen niet altijd zo vanzelfsprekend.

Het idee is begonnen op een manier die ik nu niet als de meest ideale of mooie zou willen omschrijven. 2 bomen in de tuin bij mijn ouders die weg moesten. Ze wonen heel klein en de bomen van een 15m hoog laten vallen was geen optie in een tuin van 8m. Dus daarom ik erin en ze van helemaal uitgekleed en afgebroken met mijn rotsklimmateriaal. (waarschijnlijk nu tegen heel veel haren ingestreken en op heel veel tenen getrapt?) Maar dat heeft wel de microbe bij me binnengebracht.

Een klein jaar geleden ben ik echt beginnen broeden op een kleine cariere switch. Vanuit mijn ervaringen hierboven had ik wel het idee dat ik dit goed moest aanpakken en niet wat aanmodderen. Dit kan je thuis doen maar zeker niet tegenover klanten en al helemaal ook niet tegenover bomen die er meestal al 2 of 3 keer mijn leven staan. Die verdienen beter, dus beginnen zoeken naar opleidingen. De meest betaalbare was dan Syntra.

In het begin als bijberoep omdat ik nogal wat vaste kosten te dragen heb, maar uiteindelijk hoop ik de switch toch wel volledig te kunnen maken.

De eerste aankopen heb ik nu gedaan (zaagkleding) en ik was bij K&S bosbouw langsgeweest voor de klimuitrusting. (uit ervaring weet ik uit bovenstaande ook dat 8u in een bergsportgordel hangen zeker geen cadeau is) Daarom ineens goed gerief kopen.

Bij K&S wisten ze me te vertellen dat ze ook wel een mooie deal konden maken als ik met heel de klas zou komen of toch met meer dan 1. Dus nu komt de aap uit de mouw, zijn er nog mensen hier die met een cursus gaan beginnen in september en een redelijk complete utrusting moeten aankopen. Bij Syntra of elders? Want als we een soort groepsaankoop zouden kunnen doen gaat de prijs alleen maar omlaag.

Met vriendelijke groet,
En hopend op veel reactie :)
Randy Hellebosch
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by WiPe »

Als je in september aan de cursus begint, dan zit je direct samen met een heleboel mensen die allemaal een uitrusting zullen willen ;-).
Kijk nu eerst maar eens rustig rond en wacht maar af tot de cursus begint, dan lost dat probleem zichzelf op.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by treespotter »

Voordat je gaat inslaan....
Ik weet niet of het in België bij Sintra ook zo is, maar in Nederland mag je tijdens de cursus met allerlei verschillende gordels, lijnen, remmen en sporen klimmen. Wij adviseren de cursus te volgen en om pas op het einde van de cursus over te gaan op aanschaf van het materiaal.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Voordat je gaat inslaan....
Ik weet niet of het in België bij Sintra ook zo is, maar in Nederland mag je tijdens de cursus met allerlei verschillende gordels, lijnen, remmen en sporen klimmen. Wij adviseren de cursus te volgen en om pas op het einde van de cursus over te gaan op aanschaf van het materiaal.
dat vond ik bij helicon ook een mooie insteek. Daar mochten de cursisten ook proeven van verschillende soorten materiaal en konden ze dit nadien aankopen. Misschien een ideetje voor de onderwijsinstellingen in belgie??????
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Ik weet niet goed hoe het bij Syntra zal zijn.
Het is wel zo dat ik bij de inschrijving een lijst had met wat ik allemaal nodig zou hebben voor de praktijklessen. Dat waren een zaagbroek, gordel, helm, prusiktouw, zaagmouwen enz. De lijst was wat opgesplitst tussen grondwerk en klimbenodigdheden.

Dus mij lijkt het niet alsof er dingen voorzien zullen zijn om te testen.

Is er iemand met ervaring met deze cursus?
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Dit staat bij hen op de site vermeld. Lijkt mij niet echt dat ze dit zullen voorzien.

Basisuitrusting vellen en snoeien:+/- 350€
•veiligheidsbroek met zaagbescherming.
•veiligheidsschoenen, zaaghandschoenen, zaagmouwen
•veiligheidshelm met kinband + gelaatsbeschermer + veiligheidsbril.-> kan via het Centrum aangekocht worden(indien je over eigen materiaal beschikt, dien je de equipering bij aanvang van de cursus aan de docent ter goedkeuring voor te leggen)

Basisuitrusting klimuitrusting: +/- 800€
•Gordel, helm, leeflijn, klimtouw, prusiktouw, werpzakje, werplijn, musketon, cambiumsaver
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Gertdc »

Maki

Ook ik kom uit de sociale sector (heb jaren gewerkt bij personen met een mentale handicap en 'grensoverschrijdend gedrag') en start bij Syntra Gent in september met het tweede jaar van mijn opleiding.

Materiaal voor het eerste jaar:
vergeet alvast de zaagmouwen en zaaghandschoenen

Al het overige materiaal heb je pas in de loop van het schooljaar nodig, dus zeker nog niet in september.

Je hebt dus nog zeker tijd om je te orienteren vooraleer over te gaan tot aankoop, en zoals Wipe reeds vermeldde, wacht tot je genoeg deelnemers hebt, en organiseer dan een groepsaankoop, ik heb dit voor mijn mede collega's ook zo kunnen regelen.
Bij K&S gaan ze je zeker hierbij kunnen helpen.

Succes!

Groet,

Gert
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Hey Gert,

Merci voor ht antwoord. Daar heb ik veel aan, ik ga dus nog even wachten met shoppen.
Bedoel je dan dat je in ht begin ook nog geen gordel edm nodig hebt?

Hoe bevalt de cursus in Gent?

Mvg,
Randy (Maki)
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Gertdc »

Randy

Als het lessenpakket simultaan loopt met dit van Gent, dan zijn de eerste klimlessen pas voor volgend jaar.
Eerst een heel pak zeer boeiende theorie, dan praktijk lichte velling, dan theorie omtrent klimmen, knopen etc (vergeet trouwens de meest voor de hand liggende alpiene knopen ;-)
en dan pas de praktijklessen klimmen...

Cursus in Gent bevalt me zeer goed, is hoogstaand, gemotiveerde en deskundige docenten.

Groet,

Gert
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by roelce »

je kan zeker en vast materiaal uittesten tijdens de lessen ik heb het ook gevold bij syntra. en idd eerste jaar gade eigenlijk nog nie de boom in
en condor safety zal zeker en vast ook een mooie prijs geven en de nodige uitleg verschaffen of je nu alleen komt of met de klas

je moet ze maar vergelijken
STIHL timbersports hope to get like jason
simonjacobs
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2014, 11:24

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by simonjacobs »

beste,

ben ook van plan om de opleiding van boomverzorging te volgen nu in september bij syntra tongeren. Zou eigenlijk alleen nog willen weten of er hierna ook de mogelijkheid bestaat om diploma van etw te halen en wat men hier dan nog voor moet doen.

Indien iemand meer informatie heeft omtrent de opleiding zou fijn zijn, vind dat syntra zelf maar beperkt blijft in informatie.

Zal me zelf ook maar even voorstellen. Woon in Sint-Truiden en ben zelfstandige tuinaanleg samen met mijn nonk die al jaren bezig is. Zou graag wat meer op mijn eigen benen staan en volledig mijn eigen ding doen. Na wat zoeken in mijn leven ben ik door de combinatie van mijn interesses bij boomverzorging uitgekomen, klimmen en natuur.

Mvg

Jacobs Simon
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by WiPe »

Het ETW certificaat staat in België los van de opleidingen en kan nadien apart behaald worden als je dat wil.

Examens worden tot nu toe georganiseerd in een samenwerking tussen Inverde en BAAs. Je kan extra info vinden op http://www.inverde.be/kennis-bomen-etw" onclick="window.open(this.href);return false;
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Gertdc »

@ Simon

ETW en Syntra hebben eigenlijk niet veel/niks met elkaar te maken.
Je moet het je als volgt voorstellen:
Je volgt een opleiding boomverzorging (bij Syntra of elders).
Je maakt je opleiding af, en slaagt in je examens.
Je loopt stage gedurende x aantal tijd (een jaar intensief of langer minder intensief)

Je toetst je kennis bij andere etw-ers/boomverzorgers.

Dan schrijf je in om deel te nemen aan het etw exaam (dat niet door syntra wordt ingericht)

Als het goed is, dan ben je ETW-er.

(Mocht ik wat vergeten/over het hoofd hebben gezien, dan mag dat gerust worden aangevuld)
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by ludovanmil »

Beste...
Ik zou dus wel degelijk zelf een klimuitrusting kopen op voorhand , waarom....
Omdat je dan ook zelf alvast kunt oefenen in het klimmen met deze materialen en er in thuis raakt. Dan kan je in de praktijklessen de fijne kneepjes leren, daar waar anderen lopen 'te stunten'. Dus....m.i. haal je dan meer rendement uit je lessen.
Weet er wat van.....want heb een zelfde traject als jij gevolgd ( Ik kom uit de Jeugdhulpverlening) :wink:
Koop de beste gordel die er voor je is, daar haal je het meeste comfort uit. Evt. eens wat praktisch advies vragen bij een Belgische collega van ons.....Ik denk aan den Bruno :lol: (Bruno Lambrechts)
En uuhhh. welkom in het land van de boomknuffelaars .
simonjacobs
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2014, 11:24

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by simonjacobs »

bedankt voor de info :) ben er nu al wat wijzer uit geworden :) hoop dat ik ergens de volgende weken eens bij syntra kan langsgaan om wat meer informatie omtrent de praktische kant van de opleiding zelf.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Zonder ht te weten heb ik toch de raad van ludovanmil al gevolgd. Heb mijn setje klimmateriaal bij elkaar en ben al volop aan ht oefenen. Ht grootste probleem of moeilijkheid vind ik toch nog de werplijn. Vandaag 2 keer moeten overtrekken omdat mijn gewichtje vastzat. 1 keer de cambiumsaver vast bovenin. Dus plezier genoeg.:-) Op 2u tijd 1 keer alles kunnen installeren en 1 keer omhoog en omlaag. Moet wel zeggen dat mijn ankerpunt op ongeveer 20m hoogte was. In een naaldboom die ze bij ons mast noemen volgens mij. De kempen staat er in elk geval vol mee.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Ik denk grove den?
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Boomverzorging Syntra Tongeren

Post by Maki »

Vandaag eerste les. Onderweg en ik kijk er enorm naar uit.
Post Reply