ff voorstellen...

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

ff voorstellen...

Post by geert7 »

Dag huggers,

Ik lees al heel lang berichten op 'Home of the boomknuffelaar'. Daar heb ik veel aan gehad. Tijd om zelf eens een stukje te schrijven. Heb inmiddels al een tijdje terug de opleidingen boomverzorging & werkvoorbereiding bij de Groene Welle afgerond.

Eerst wilde ik puur voor het plezier leren klimmen in bomen. Waarom naar een klimmuur of de Alpen als klimobjecten... in je tuin staan.

Maar hoe meer ik over het vak boomverzorging te weten kwam hoe leuker het me leek. Waarom alleen een cursus klimmen doen voor de lol als je ook de hele opleiding kan doen en er je vak van maken? Er zat natuurlijk heel wat bedenktijd tussen maar uiteindelijk: achter het toetsenbord weg en de boom in. Ben niet de enige met een andere achtergrond. (Ben zelf HTS'er/ingenieur/IT). Zijn er meer die dat doen, medecursist & treehugs reaguurder William is/was ook IT' er. Hier las ik dat Randy eerst psychiatrisch verpleegkundige was en nu boomverzorger. Nice. Tijdens de opleiding (Groene Welle, Henk Boot) waren de zij-instromers in de meerderheid. En dat ging heel goed. Zowiezo goed jaar: 8 van de 9 geslaagd voor zowel onderdelen uitvoeren als werkvoorbereiding.

Wat me als HTS'er opviel: wat schrijft Mattheck toch geweldige boeken. Waren alle boeken tijdens mijn HTS tijd maar zo goed. En d'r is een nieuw boek (2014): "Die Körpersprache der Bäume: Enzyklopädie des Visual Tree Assessment".

Voordat ik aan de opleiding begon heb ik hier wel gelezen dat boomverzorging een vak voor de preciezen is. Je kan je examen verpesten door een verkeerde ketting op je zaag te zetten. Elders heb ik gelezen dat iemand een opmerking kreeg tijdens het ETW examen dat hij tijdens het warmdraaien van de zaag geen handschoenen droeg. Tijdens de opleiding werd terecht het gebruik van de kettingrem afgerekend op de tiende seconde. Dat precieze past wel bij me door mijn technische achtergrond.

Ben nu zelfstandige en druk aan het zagen. Hier in en om Meppel hadden we deze zomer pittige onweersbuien met flinke woei en... vers stormhout!

Ben er nog niet over uit wat mij favoriete onderdeel is van boomverzorging. Stormhout staat hoog op het lijstje, omdat het zo lastig is. Makkelijke dingen zijn niet leuk. Maar ook verankeren en lastige boomveiligheidsvraagstukken staan hoog. En altijd leuk: klimmen met m'n dochtertje van 4. (fotos en technieken: klimmen met kinderen: technieken)

Oh ja... Ik zaag elektrisch waar mogelijk, klim SRT of VT. En kan niet zonder BigShot met laser en hondenriem.

Geert
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

Welkom op Treehugs Geert Je website ziet er goed uit!

Bigshotlaser leuk idee! Je hondenriem slim bedacht!
Maar vind wel dat je met training in werpen trowline en klimlijn geen ReTreever nodig hebt, maar wellicht behoor ik in tussen al tot de oude garde Ey! :D

Ik zeg ga zo door!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by ludovanmil »

Welkom Geert,
Ken de groene Welle niet, maar dat zegt niets.
Zie op je website veel interesse voor materiaal.....
Wens je veel plezier in je werk.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

Dank voor de reacties,
@Tamil, nee, is niet een oude garde-ding, die retreever, BigShot en SRT dingen heb ik niet enkel uit interesse, vooral omdat ik heel ver ga in het voorkomen van blessures. Ik heb heel veel tijd gestoken in uitvogelen van minder belastende klimtechnieken. Ik sta liever een half uur onderaan de boom te schieten/knopen om vervolgens recht omhoog precies op de juiste plek aan te komen. Ik ga zelfs zo ver dat als ik bijvoorbeeld een kroonanker aan wil brengen dat ik de klimroute inschiet vanaf de grond door de oksels waar ik wil verankeren. Hoef ik enkel m'n klimlijn te volgen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

Goed bezig Geert! Ik pak ook graag de makkelijkste manier, maar boven in de boom ziet een route er net altijd iets anders uit en zit er altijd meer dood hout in :D :wink: . pulback trick, en een inline ankerpunt al in je trukendoos?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

De pullback trick is me bekend, want ik heb mijzelf het prachtige boekje The Tree Climber's Companion (2nd edition) aangeschaft. Ik gebruik de pullback trick niet, want veel van die technieken werken slecht met veel waterlot. Ook hogere-cambiumsaver-kunde (vanaf grond inbrengen) gebruik ik niet, omdat ik me tot nu toe altijd heb kunnen redden met óf SRT óf VT met kunstmatig topanker, dan heb je geen geisoleerde tak meer nodig, dus ook geen pullback trick.

voor wie dit boekje niet heeft, een pdf met mooie afbeeldingen over werplijnen...
http://www.treebuzz.com/pdf/0505_moreslicktricks.pdf

Vorige week beetje geschrokken: 10cm dikke tak van populier gevallen, na windstille dag. Hele gezonde tak, goed hout, vol in de knoppen. Was niet tijdens klimmen en die polulieren laten vaker takken vallen, maar nooit zo dik zonder wind. Dus weer even bij de les. Ik heb wel vaker 10cm dikke takken gebruikt voor 2e anker voor uitlopen. Dus als ik weer in populier ga klimmen wil ik liever verankeren door 2 oksels, dan:
- verdeel je de krachten
- buig je krachten af naar lengterichting tak
- bij breuk maak je hooguit kleine val met pendelzwaai
zo bezien is SRT veiliger.

En dan het inline ankerpunt... is dat ook een handascender met poelie boven je RopeWrench om een 3:1 voordeel te hebben? Dan: ja.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by treespotter »

Je weet het allemaal mooi te vertellen Geert.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Allard »

Heb de tree climbers companion niet in mn bezit, maar lijkt me een hendig boekske.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

treespotter wrote:Je weet het allemaal mooi te vertellen Geert.

Tja... Toen haakte ik ook een beetje af Wolter.

@ Geert

2 x 10cm is geen 20cm bij een boom! ik vind het ineens allemaal wat gevaarlijk klinken! Ik zeg dit niet om je af te zeiken maar wil graag ongelukken voorkomen.

Ik zou je aanbevelen pas dunner te gaan verankeren, als je een aantal jaar in het vak bezig bent, en je verschillende (dat had ik niet gezien vanaf de grond of niet zien aankomen momenten hebt gehad)

Er zijn veel boomsoorten en hebben verschillende (hout) eigenschappen, allen hebben verschillende (soms vervelende) aantastingen. Zorg ervoor dat je die zaken eerst onder de knie hebt voor je de slimme (luie :wink: ) boomverzorger gaat uithangen!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

Sorry dat ik iets onduidelijks geschreven heb, waardoor het lijkt of ik me in een populier veranker aan 2 takken van elk 10 cm.

Ik schreef: "Ik heb wel vaker 10cm dikke takken gebruikt voor 2e anker voor uitlopen." Vollediger was geweest als ik erbij had geschreven dat mijn 1e anker de stam was. De 10cm tak is enkel om me voor een pendelzwaai te behoeden, niet een vertikale val, daarvoor is 1e anker. En voor een 2e anker voor uitlopen zou ik zelfs tevreden zijn met nog dunnere tak. Zeker als je boven je in je 1e ankerlijn een redirect maakt. Dan sla je bij pendelzwaai niet tegen de stam. Zelfs niet als 2e ankerpunt breekt.

In het SRT verhaal noem ik geen diktes, bewust niet, omdat dat buitengewoon afhankelijk is van boomsoort, mate van opgaandheid, zelfs van het seizoen. Daar noemde ik enkel de krachten.

Ik hoop met deze post dat ik de afhakers heb overtuigd :lol:
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

Re: ff voorstellen...

Post by walter »

Bedankt voor de les Geert
Ik ben weer helemaal overtuigt
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: ff voorstellen...

Post by gabbel »

hmmmm.......
Ik meen mij een kpb dag te herinneren waarin wij trekproeven hebben gehouden.
Hoe was het ook alweer, gezonde beuken met vette plakoksels.
Topanker van 6 cm uitgebroken onder een hoek van 40 of 45 graden.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by treespotter »

Dat was mijn topanker Gaby. Eruit getrokken met 860 kilogram. Dat was toch een aardige inschatting voor een persoon die destijds schoon aan de haak 86 kilogram woog.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

grappig, heb je dezelfde veiligheidsfactor als je klimlijn, 1:10
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by treespotter »

O? Wat voor lijn gebruik jij dan? Mijn lijnen zitten nieuw uit de fabriek met 2950 kilogram toch iets hoger.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by treespotter »

Klimlijnen hebben bij mijn weten een veiligheidsfactor 20. Dat heeft niet zozeer temaken met het veilig werken met de lijnen. Daarvoor zijn die waarden toch sowieso dodelijk hoog. Het gaat hier vooral om de cycles to failure.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

Ik heb 2 kleurtjes Samsom Velocity. 2700kg volgens
fabrikant met WLL van 270kg.

Die factor heb ik uit het klimboekje van IPC groene
ruimte p. 21.

Misschien zit het verschil wel in het volgende:
die factor is enkel de lijn, zonder split/oog en
belangrijker: zonder knopen.

Een knoop verzwakt met ong. 50% (afh. van knoop)

Dan is je voordeel bij VT of prusik dat je gewicht
over 2 delen van je lijn verdeeld wordt.

SRT met knoop is minst voordelig. Hele gewicht
op lijn met gehalveerde WLL. Heel strict zou je
dan zelfs niet iemand op je eigen klimlijn mogen redden...

Maar ik denk zelf dat die hogere sterktes dan
meer te maken hebben met
- dat een lijn dunner dan 11mm waardeloos klimt
- een sterkere lijn een kleine beschadiging mag hebben
(3 strengen mogen gebroken zijn geloof ik)
Last edited by geert7 on 07 Oct 2014, 16:18, edited 1 time in total.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

walter wrote:Bedankt voor de les Geert
Ik ben weer helemaal overtuigt
:lol: :lol:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

ABBC3_OFFTOPIC
mate van opgaandheid
Deze moet je me even uitleggen Geert! Ik haak zeker niet af! ben wel benieuwd naar een je toekomstige zelf maak gadgets!
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by enricovanwees »

Prettig een nieuwe boomverzorger. Net fris uit de opleiding met alle wijzigingen. Nieuwe en andere kijk op technieken waar menige aan vastgeroest zijn. :lol:
Respect voor gedachten en uitproberen van technieken. Succes verder en houdt ons op de hoogte :wink: .
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: ff voorstellen...

Post by gabbel »

Geert, Factor 1:10 is bij een val in je klimlijn.
Een slachtoffer redden en naar beneden halen op de lijn waar je zelf op dat moment in klimt ten grootst af te raden tenzij jij zelf het tweede slachtoffer wilt worden en je het een derde klimmer nog lastiger wilt maken.
Verder zeer veel dank voor alle duidelijke uitleg.
Zo te lezen heb je je hoofd goed bij de les gehouden tijdens je opleiding.

Ben ook eigenlijk wel erg benieuwd hoeveel jaar je nu het vak boomverzorging uitvoert en of je het werk alleen of met twee klimmers uitvoert.
Heb je een eigen onderneming of ben je bij een boomverzorgings bedrijf in dienst.

Iig zullen vele ruim tot zeer ervaren klimmers, wedstrijd klimmers en instructeurs boomverzorging blij zijn met de kliminstructies die ze momenteel van jou krijgen :wink:
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

@Tamil mate van opgaandheid:
Zijn de armen/takken horizontaal of vertikaal en alles daartussen. Of door lichtgebrek of door soort (genen). Opgaande soorten hebben soms als cultivarnaam 'Fastigiata'.

Heb een slechte herinnering aan een opgaande beuk. Wil ik graaf ff delen.
muurvast
muurvast
obj_2365.jpg (36.56 KiB) Viewed 22599 times
M'n lijn bleef in een oksel hangen. Nog een keer klimmen met andere lijn om 'm eruit te halen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by Tamil »

Ik begrijp je .

Geert jij bent goed met de big shot!
Je kan proberen over een tak boven je werplijn :P :wink: te schieten en dan een klein binnertje halverwege te bevestigen deze klik je om je klimlijn en probeer je hiermee je klimlijn te liften
Als je hem aan het uiteinde maakt kan alles vast komen te zitten.

Maaruh waar is je cambium saver?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen...

Post by geert7 »

kort antwoord: lijn op foto was geen klimlijn maar ankerlijn...
lang antwoord: minder belastende klimtechnieken
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Nol
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 53
Joined: 23 Oct 2014, 13:46

Re: ff voorstellen...

Post by Nol »

Hallo Geert7, op foto nr. 6 hou er wel rekening mee dat de tak tweemaal zoveel belast word waar je aanhangt,
Post Reply