Even voorstellen.. en hoe te starten?

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Joppe
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2014, 11:29

Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Joppe »

Beste lezers,

Dit is het eerste bericht dat ik plaats op dit unieke forum. Ik heb de afgelopen maanden veel op dit forum gelezen en her en der naar informatie gezocht. Ik zie dat hier erg veel ervaren boomverzorgers actief zijn, dus ik voel mij als nieuwkomer soms nog een beetje onkundig, maar daar komt hopelijk snel verandering in.

Om te beginnen zal ik mij even voorstellen en een kort achtergrondverhaal vertellen. Ik ben Joppe Ambtman, 23 jaar en wonend in Nijmegen. Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd in de sportsector, echter ben ik de laatste anderhalf jaar vooral bezig met het opstarten van een eigen boomverzorgingsbedrijf in de vorm van een eenmanszaak.

Het begon dus iets meer dan een jaar geleden bij mijn outdoor/scoutingvereniging. Wij bezitten een eigen terrein aan de bosrand in Nijmegen. Samen met een vriend ben ik spontaan begonnen met het beklimmen van bomen, eerst voor het plezier, later ook om lichte snoei-/onderhoudswerkzaamheden te verrichten. Toen ik eenmaal wat vaker in de boom hing en wat professioneler materiaal had aangeschaft, wist ik het zeker, dit is hetgeen waar ik mijn tijd aan wil toewijden. In de maanden daarna volgden daarom ook vele bezoeken aan Safety Green, het aanschaffen van literatuur en natuurlijk heel veel oefenen met klimmen. Na het opzetten van een klein ondernemingsplan en doorspitten van de financiën ben ik nu bezig met de voorbereiding voor het examen als Boomveiligheidscontroleur bij IPC. Het plan is om daarna (februari) “officieel” te starten en mijn diensten (VTA, snoeien, lichte velling) aan te bieden en met een deel van de inkomsten mijn ETW-diploma in de komende jaren te behalen. Ik stuit echter op een aantal problemen waar jullie wellicht je mening over willen delen.

Ten eerste zit ik met een financieringsprobleem, ik kom nog geld te kort om echt de materialen aan te schaffen die nodig zijn om veilig, efficiënt, comfortabel en milieuvriendelijk te kunnen werken (denk aan een Husqvarna T536Li XP, Teufelberg Treemotion gordel, telescoopzaag, fliplijn met stalen kern etc.). Een van mijn vragen is dan ook hoe jullie zijn begonnen als boomverzorger en op welke manier jullie deze investering hebben kunnen doen (spaargeld? lening? parttime ander werk? BBZ uitkering?) en of iemand wat tips of opties kan aanreiken, want het voelt echt alsof ik het wiel opnieuw moet uitvinden.

Mijn tweede vraag is gericht op het netwerk van boomverzorgers. Ik merk, ook bij het solliciteren naar uitzendwerk in deze sector, dat het lastig is om hier “tussen” te komen. Ik weet dat de KPB een aantal dagen per jaar organiseert waar je veel collega’s kan ontmoeten, maar hebben jullie misschien ook tips om naast dit forum en dagen van KPB een naam te kunnen introduceren/vestigen waardoor je makkelijker in contact komt en via via ook aan opdrachten zou kunnen komen?

Kortom, ik zit met wat opstartproblemen in de knel en ik ben erg benieuwd naar jullie opstartverhalen er -ervaringen. Ik snap dat dit geen vakinhoudelijk vragen zijn, maar ik hoop dat ik voor deze vragen ook hier terecht kan.

Bedankt voor het lezen.

Joppe
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

Hé Joppe, welkom op Treehugs.
Een heel verhaal kerel en ik kan hier wel uit opmaken dat je een waar een wil is is een weg mentaliteit hebt.
Ik kom in de tijdlijn van jouw verhaal een kleine hik tegen.
Boomverzorging is een mooi vak, maar bestaat uit meer dan takkenzagen met glimmende materialen.
Probeer eerst een cursus te volgen in de vakrichting boomverzorging. Het IPC en Helicon hebben hier een goed aanbod in. Het zou toch leuk zijn dat je de soortspecifieke eigenschappen van een boom weet voordat je een advies kunt geven hoe om te gaan met de boom. Toch?
Tijdens zo'n cursus zit je 'op school' met andere aankomend bomenmannen en dan begint het netwerken al. Tijdens de klimcursus leer je veilig om te gaan met de diverse materialen en kun je voor jezelf bepalen wat je 'om je kont' gaat hangen.
Begin je net dan is een Husqvarna T540XP of een T536LiXP en een Treemotion natuurlijk enorm aanlokkelijk om aan te schaffen, maar je kunt de centen maar één keer uitgeven.
Aanstaande zaterdag is er weer een themadag van de KPB. Zeker een dag om te bezoeken. Wij hebben het dan over schimmels en hun interactie met bomen.
Misschien dat we daar eventueel verder kunnen babbelen.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by ludovanmil »

Sluit me aan bij Wolter,
En doe nog een stap verder.....
Mijns inziens is een goede opleiding een voorwaarde. Geld moet je eerst proberen op een andere manier te verdienen. Dat is wat ik ook heb gedaan en daarmee mijn ETW opleiding gefinancieerd.

Met goede bedoelingen en inzet kom je er niet. Je kunt aan klanten nog geen vakmanschap aanbieden. En op die manier zal het ook moeilijk worden mensen aan je te binden en een klantenkring op te bouwen. Je kan maar 1 keer een eerste indruk achter laten.
Wij worden gevraagd omwille van ons vakmanschap.
En laat ik voor mezelf spreken ik werk vooral graag samen met Vakmensen ook al staan ze helemaal aan het begin van een traject dat maakt niet uit. Boomveiligheids controleur zonder de basis kennis van bomen is een 'wassen neus'.
Dus in die zin hoef je het "wiel niet zelf uit te vinden" zoals je schrijft. Daar zijn prima docenten voor om je bij te helpen. Je start klopt niet. Bezint eer ge begint. Het ga je goed. Groet. Ludo
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by ErikSint »

Bel andere boomverzorgers op, en biedt je aan als hardwerkende en lerende grondman. Leer zo de aspecten van het vak beter kennen. Daarnaast een opleiding natuurlijk.

voor wat betreft de materialen is het belangrijk om een volgorde te maken. Je moet namelijk eerst geld kunnen verdienen. Dus begin met materialen waarmee je in het beginsel uit de voeten komt.

Enthousiasme en een goede werkmentaliteit zijn de beste basis voor elk bedrijf! :D
daar kun je boom op zeggen
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Gertdc »

Heej Joppe

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als jij.
Ik ben sinds september zzp-er, van bomenzorg alleen leven kan ik (nog) niet, hoe mooi het beroep ook is, en hoe graag ik het ook doe.
Ondertussen ben ik bezig met mijn tweede jaar opleiding, er is al veel dat ik kan, maar er is ook nog veel dat ik kan/moet leren.
Ik werk gewoon nog in loondienst (niks met bomen te maken) en spendeer mijn vrije dagen en overuren aan bomen.

Vanaf volgend jaar ga ik één dag minder per week in loondienst werken, dus 1 dag per week meer in/rond bomen, ook 'stage lopen' bij een ervaren boomverzorger (etw-er) plan ik hierbij, naast mijn eigen traag groeiend eigen werk.

Qua materiaal kan je ook je lat iets lager leggen, en niet meteen voor het duurdere spul gaan, hoe mooi het ook allemaal is. Mijn eerste tophandle was een bv. chinees exemplaar, en was na anderhalf jaar redelijk intensief gebruik dood ;-)
Naarmate je meer opdrachten krijgt, kan je je winst investeren in nieuw spul.

Vergeet je verzekeringen niet! Wees hier niet te gierig op. Hoe veilig je je werk ook doet, er blijft steeds een risico aan verbonden, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je opdrachgevers (aansprakelijkheid)

En, het meest belangrijke, je theoretische kennis! Dat je al flink in bomen kan klimmen is al wat, maar het is evenzeer belangrijk dat je weet hoe pakweg paardenkastanjebloedingsziekte ontstaat, en dat je al eens van Shigo hebt gehoord...
Assortimentskennis! Klanten vragen hiernaar! Zorg dus niet dat je met je mond vol tanden staat...

Ik zou zeggen: eerst leren stappen, dan pas lopen ;-)
Maar allesinds veel succes!
Last edited by Gertdc on 09 Dec 2014, 23:46, edited 1 time in total.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by enricovanwees »

Kettingzagen kan je huren, zelfs een husq tophendel bij boels. Een klimuitrusting is niet te huren dus kijk wat je het meeste nodig hebt als basis de rest komt inderdaad later. Zoals je zei dat je al bij Safety geweest bent is al een goede start. Succes verder.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by ludovanmil »

Gertdc wrote:Heej Joppe

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als jij.
Ik ben sinds september zzp-er, van bomenzorg alleen leven kan ik (nog) niet, hoe mooi het beroep ook is, en hoe graag ik het ook doe.
Ondertussen ben ik bezig met mijn tweede jaar opleiding, er is al veel dat ik kan, maar er is ook nog veel dat ik kan/moet leren.
Ik werk gewoon nog in loondienst (niks met bomen te maken) en spendeer mijn vrije dagen en overuren aan bomen.

Vanaf volgend jaar ga ik één dag minder per week in loondienst werken, dus 1 dag per week meer in/rond bomen, ook 'stage lopen' bij een ervaren boomverzorger (etw-er) plan ik hierbij, naast mijn eigen traag groeiend eigen werk.

Qua materiaal kan je ook je lat iets lager leggen, en niet meteen voor het duurdere spul gaan, hoe mooi het ook allemaal is. Mijn eerste tophandle was een bv. chinees exemplaar, en was na anderhalf jaar redelijk intensief gebruik dood ;-)
Naarmate je meer opdrachten krijgt, kan je je winst investeren in nieuw spul.

Vergeet je verzekeringen niet! Wees hier niet te gierig op. Hoe veilig je je werk ook doet, er blijft steeds een risico aan verbonden, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je opdrachgevers (aansprakelijkheid)

En, het meest belangrijke, je theoretische kennis! Dat je al flink in bomen kan klimmen is al wat, maar het is evenzeer belangrijk dat je weet hoe pakweg paardenkastanjebloedingsziekte ontstaat, en dat je al eens van Shigo hebt gehoord...
Assortimentskennis! Klanten vragen hiernaar! Zorg dus niet dat je met je mond vol tanden staat...

Ik zou zeggen: eerst leren stappen, dan pas lopen ;-)
Maar allesinds veel succes!
Verhaal naar mijn hart !! :D
Joppe
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2014, 11:29

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Joppe »

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb een aantal aanknopingspunten eruit kunnen halen waar ik de komende tijd verder mee kan.
Morgen ben ik helaas niet bij de KPB themadag (ik ben ook nog geen lid) maar daar zal ik komend jaar wel te vinden zijn, dus we gaan elkaar nog zeker tegenkomen.
Graag geef ik wel nog aan dat ik al 3 maanden aan het ETW leerpakket aan het studeren ben, dus ik weet inmiddels wel dat boomverzorging een vak is waar gigantisch veel kennis bij komt kijken en dat het meer is dan alleen maar wat takken zagen.

Ik soms even kort op wat ik ga doen, naar aanleiding van onder andere jullie reacties, mocht iemand dat interessant vinden of daar ook ideeën uit kunnen halen.

- opleiding BVC bij IPC
- verzekering (had ik al uitgezocht)
- lidmaatschap KPB
- bijbaan of financiele steun BBZ regeling
- kijken of de vereniging waar ik nu al onderhoud verricht misschien wat meer financieel voor mij kan betekenen (als tegenprestatie)
- aanschaf materiaal
> ik ga toch voor nieuwe duurdere materialen, nu na 1 jaar te werken met spullen die niet echt geschikt zijn voor dit beroep merk ik dat er echt een noodzaak bestaat
- starten met hoofdactiviteit VTA en naar aanleiding daarvan mogelijk lichte snoei werkzaamheden of rooien
> wanneer de opdracht mijn kennis en vaardigheden overstijgt dan is een doorverwijzing zo geregeld en kan ik op die manier ook al netwerken in mijn directe omgeving
- opleiding uitvoerend boomverzorger (waarschijnlijk bij Groen Welle of anders IPC)
- werken en blijven investeren in kennis (en materialen)

Met deze "actiepuntenlijst" ben ik minstens wel 1 of 2 jaar verder, dus genoeg te doen :)

Nogmaals dank.

Joppe
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

Joppe,
Wanneer jij nu VTA werk gaat aanbieden dan overstijgt dit werk jouw kennis. Dit klinkt misschien erg overdreven, maar wat je niet weet dat zie je niet of daar kun je geen gedegen uitspraak over doen. Wij zien 'in het veld' veel te veel VTA 'deskundigen' waarvan het boekje Houtrot in Bomen net uit de verpakking is gekomen gebreken over het hoofd zien of erger... Meldingen doen die nergens op slaan. Paniek zaaien om een plakoksel omdat het een plakoksel is of een scheve boom als gevaarlijk beoordelen omdat hij scheef staat. Dit zijn geen verzonnen voorbeelden. Dit zijn inschattingsfouten die gemaakt worden zonder ervaring.

Mijn advies. Eerst ervaring op gaan doen in de praktijk voordat je je aan de volgende stap gaat wagen.
O ja, jij zegt iets over duurdere materialen en een jaar gewerkt te hebben met materialen die niet echt geschikt zijn voor dit beroep. Dat zijn twee zaken die niets met elkaar temaken hebben. Je kunt hele dure (bergsport)materialen kopen die absoluut ongeschikt zijn voor dit werk, maar er zijn ook echt goedkopere boomverzorgingsmaterialen te koop die prima voldoen in deze industrie.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by thomas »

Welkom! Kom eerst eens langs, voor koffie, of lekker klimmen in het goffertpark, daar woon ik langs. Mijn materiaal mag je uitproberen zodat je een goede keuze kan maken. Zo heb ik een elektrische zaag waarmee je een hele boom kan afbreken en niet steeds om het half uur naar beneden moet omdat de accu leeg is.
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by petermars »

Met een VTA papiertje opzak ben je er echt nog niet, bij het deskundig snoeien van een boom ( klimmend en met kettingzaag) komt echt nog wel wat meer kijken.
Ik wil je dan ook zeker aan raden om op dat gebied ook je kennis te verruimen bv bij het IPC.
Wat betreft materiaal ,glimmend of niet laat je nooit verleiden om inferieure Chinese troep te gebruiken in een boom.
Je zaag moet het ten aller tijde doen als hij er er halverwege mee stop heb je een heel groot probleem, dus niet doen dan maar iets langer sparen of een goede gebruikte kopen er zijn genoeg leuke stihl 201 t of Husqvarna tophandel zaagjes te koop.
Deze zagen mogen echter alleen door een ervaren boomverzorger in de boom gebruikt worden om dat het zgn 1 hand zagen zijn.
Hoop dat je hier iets mee kan en veel succes met het opstarten van je boomverzorgingsbedrijf.
groet Peter Mars
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

petermars wrote:
Deze zagen mogen echter alleen door een ervaren boomverzorger in de boom gebruikt worden om dat het zgn 1 hand zagen zijn.
Huh?!?
Voor alle duidelijkheid Peter. De zaagjes waar je het over hebt zijn tophandle zaagjes. Ofwel zaagjes met een bovenhandvat. Deze zagen zijn zo ontworpen zodat ze met hun compacte bouw goed te plaatsen en manoeuvreren zijn in de boom.
Een tophandle zaag is GEEN eenhandszaag.

Laten wij alsjeblieft onze gereedschappen duidelijk benoemen en geen namen gebruiken die een bepaalde manier van gebruikt impliceren!
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Allard »

thomas wrote:. Zo heb ik een elektrische zaag waarmee je een hele boom kan afbreken en niet steeds om het half uur naar beneden moet omdat de accu leeg is.
Welke zaag is dit dan? Mijn husq gebruik ik ook bij bomen afbreken. Ligt aan hoe groot/ lengte diameter de boom is.
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by petermars »

Ik zal de naam 1 handzaag hier niet meer gebruiken maar iedere boomverzorger zal in de praktijk heel vaak deze zaag met 1 hand bedienen omdat dit door gewicht en model zeer goed te doen is.
trouwens ik heb de naam niet verzonnen maar ooit op het IPC opgepikt

gr Peter
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by WiPe »

Ik vind het vreemd dat het IPC een tophandle gaat omschrijven als een eenhandzaag. Maar goed, je schrijft naturlijk niet van wie je die naam hebt opgepikt op het IPC :wink:

Bij mijn weten is het in België zo dat zagen met één hand beschouwd wordt als onveilig werken en het in gevaar brengen van de eigen veiligheid. Bij het ETW examen wordt dat genadeloos afgestraft met het onmiddellijk beëindigen van de klimproef.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by petermars »

Ik weet dat zagen met 1 hand onveilig is maar dat is auto rijden met 1 hand ook wat niet weg neemt dat we dat allemaal wel eens doen .
Wat niet wegneemt dat ik absoluut een voorstander ben van veilig werken in de boom ik doe het inmiddels 35 jaar en anders had ik het denk ik niet zolang volgehouden
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by ludovanmil »

Allard wrote:
thomas wrote:. Zo heb ik een elektrische zaag waarmee je een hele boom kan afbreken en niet steeds om het half uur naar beneden moet omdat de accu leeg is.
Welke zaag is dit dan? Mijn husq gebruik ik ook bij bomen afbreken. Ligt aan hoe groot/ lengte diameter de boom is.
Thomas heet ie Allard - vaak ook op de LB etc. ! die heeft dus een Pellenc.....die sleept zo'n batterij mee op zijn rug. Overigens een prima apparaat, maar geef mij maar een grondman die een nieuwe batterij insteekt ! Want zijn opmerking van naar beneden moeten suggereert dat er geen grondman is ! Bovendien met de nieuwe 4.2 ampère batterijen zaag ik een uur een geen half uur.
Zo....dat is dan ook weer rechtgezet :)
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Allard »

ludovanmil wrote:
Thomas heet ie Allard - vaak ook op de LB etc. ! die heeft dus een Pellenc.....die sleept zo'n batterij mee op zijn rug. Overigens een prima apparaat, maar geef mij maar een grondman die een nieuwe batterij insteekt ! Want zijn opmerking van naar beneden moeten suggereert dat er geen grondman is ! Bovendien met de nieuwe 4.2 ampère batterijen zaag ik een uur een geen half uur.
Zo....dat is dan ook weer rechtgezet :)
Denk dat ik Thomas wel eens gezien/ gesproken heb. Al is het niet bij de Lb dan wel bij de kpb misschien?
Husq heeft ook de mogelijkheid om een ruggedragen accu te gebruiken.
@Ludo fijn werken he die 4,2 ampere accu :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

Ik ben blij dat ik de boom niet altijd meer in hoef met een benzinezaag. Het begint zo langzamerhand tijd te worden dat die herriezagen niet per definitie meer gedoogd moeten worden.
Gek eigenlijk dat alle vooruitgang zo akelig lang op zich laat wachten.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by thomas »

Inderdaad Pellenc, dat is geen eenhandzaag, dat is een tweevingerzaag. De husk heb ik trouwens flink verbeterd door er een kwarts ketting op te leggen, nu zaagt ie veel sneller door de 1,5 keer zoveel schakels. Door het normale blad wat erbij komt maakt ie ook nog veel minder herrie en de balans is veel beter omdat het blad iets zwaarder is. Prima grondzaagje!
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by enricovanwees »

Als je niet naar beneden gaat voor nieuwe accu, hoe doe je het dan om je ketting olie tankje te vullen?
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

Dat hoeft niet telkens. Het oliegebruik is minimaal en je kan zeker drie batterijen gebruiken op één olievulling.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by Allard »

enricovanwees wrote:Als je niet naar beneden gaat voor nieuwe accu, hoe doe je het dan om je ketting olie tankje te vullen?
Laat je accuzaag naar beneden zakken. Accu wisselen, kettingolie bijvullen door grondman. Haal je accuzaag weer naar boven en je kan weer verder. Handig een grondman :D
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by ErikSint »

iedereen die nooit met één hand zaagt, mag dat hier melden. zal een kort rijtje zijn
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Even voorstellen.. en hoe te starten?

Post by treespotter »

Wees gerust ErikSint, dat lijstje zal waarschijnlijk blanco blijven. Maar een verse ETWer nieuw in het vak heeft nul uren ervaring met een tophandle kettingzaag. Die ervaring moet groeien. Groeien door veilig met een zaag om te leren gaan. Zagen met één hand aan de zaag hoort daar echt niet bij!
Heb je na een aantal jaren gebruik ervaring en (op de juiste plaats) spierballen ontwikkeld dan is het wat mij betreft in zeer specifieke omstandigheden (lees SPECIFIEKE OMSTANDIGHEDEN) wat mij betreft niet ondenkbaar om de tophandlezaag met minder dan twee handen te bedienen.
Post Reply