Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Post by Jurriaan »

Ik wou hier gewoon even neerzetten dat als jullie een uitgebreide verzameling houtbewerkers
die met Nederlands hout werken willen zien, het de moeite loont om op 15/16 oktober in
Fort bij Vechten bij Bunnik te gaan kijken.

Daar wordt Vormgevers in Hout 2016 georganiseerd. Hier wat algemene informatie van hun
website www.vormgeversinhout.nl

Wellicht zie ik iemand van jullie daar!
Algemene informatie

'Vormgevers in Hout' is de jaarlijks terugkerende houtexpositie op Fort bij Vechten. De expositie wordt elk jaar in het derde weekend van oktober gehouden. Diverse kunstenaars, houtzagers, houtdraaiers, meubelmakers, instrumentbouwers, gereedschappenleveranciers en andere bedrijven die hout be-of verwerken presenteren hun werk. Het is een evenement dat elk jaar vele bezoekers trekt.
Fort bij Vechten is een van de grootste forten van De Nieuwe Hollandse Waterlinie en doet tegenwoordig dienst als een sfeervol cultureel en culinair centrum, dat sterk tot de verbeelding spreekt door de atmosfeer van de oude gebouwen en het bosachtige terrein rond het Fort. Je kunt er heerlijk dolen door de booggangen van de kazerne of wandelen over het terrein.

De Doelstelling

De doelstelling van de expositie: aan het publiek kenbaar maken dat met inlands hout / hout uit de regio hoogwaardige producten worden gemaakt. Deze producten zijn zelf ontworpen, op modern ambachtelijke wijze gemaakt en op een milieuvriendelijke en duurzame manier afgewerkt.

Historie

Het begon in 1999. Samen met Houtrijk Nederland zette Stichting 'Werk aan de Linie' het fort in het teken van hout. Deze eerste expositie had meteen al dertig exposanten en zelfs uit het buitenland was er een exposant aanwezig. Geen slecht begin. Sindsdien staat het fort elk jaar één weekend lang in het teken van hout. Er is steeds meer belangstelling voor de expositie, zowel van bezoekers (meer dan verdubbeld) als van exposanten (verdubbeld). Een overzicht van de statistieken vindt u in het archief. Sinds 2003 heeft VORMGEVERS IN HOUT een eigen organisatiecomité. Deze organisatie heeft in 2008 een stichting opgericht: Stichting Vormgeving in Hout. De tentoonstelling wordt nu georganiseerd onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van Stichting Werk aan de Linie en Stichting Vormgeving in Hout.
Openingstijden

De poorten zijn zaterdag en zondag geopend van 11:00 uur tot 17:00 uur. Entree voor volwassenen is 7,50 euro, voor kinderen tot 12 jaar gratis. 'Vrienden van Fort Vechten (donateurs) mogen gratis met twee personen naar binnen op vertoon van hun donateurspas.

Expositie

Diverse exposanten tonen trots hun (kunst)werken. Door de enorme belangstelling is het expositiegebied uitgebreid: exposanten zijn te vinden in de Chambree's van de Kazerne, Reversbatterijen H en G, Auditorium van het museum, Barak Z. De buitenexposanten zijn over het hele terrein verspreid. Ook zijn er werkplaatsen ingericht waar verschillende exposanten u laten zien hoe zij werken.
Horeca

Bij het horecagedeelte, op het middenterrein, is er naast koffie, thee en fris is natuurlijk gebak, ijs, diverse belegde broodjes en warme lunchgerechten te verkrijgen.
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Post by geert7 »

Als je nu of na 15/16 okt foto's hebt, laat ze ajb zien, leuk.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Post by Jurriaan »

beuken vaas
beuken vaas
beuk1b.jpg (108.85 KiB) Viewed 7401 times
robinia schaal (met vergroeiingen)
robinia schaal (met vergroeiingen)
20160610d_upload.jpg (102.93 KiB) Viewed 7400 times
Hier zomaar wat foto's. Ik wil niet het hele forum volspammen, natuurlijk, want het is niet jullie Core Business, zeg maar.
Bovendien is het zo dat ik in mijn eigen werk altijd foutjes zie en dan van de andere deelnemers denk 'Dat hebben ze
knap gedaan'.

Meer details over het proces bv. hier: http://www.houtenschalen.nl/proces.html
Foto's van objecten van de deelnemers van 2015 en eerder hier: http://www.vormgeversinhout.nl/archief. ... chief.html[/url]
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Post by geert7 »

Wat je laat zien is wel de kern en belangrijk, dus maak je geen zorgen over spam. De zwarte lijnen zijn voor boomverzorgers waarschijnlijk net zo belangrijk als voor jullie: voor boomverzorgers is het een teken van houtrot en dus mogelijk gevaarlijke bomen. Houtrot is voor boomverzorgers altijd een vraag over veiligheid. Moet de boom gekapt worden?
demarcatielijnen dood hout
demarcatielijnen dood hout
De foto hierboven toont ook van die demarcatiezone's, graag zie ik meer posts hoe vormgevers hier tegenaan kijken.

Noot: niet alleen onderwerpen voor boomverzorgers, alle informatie welke met bomen te maken heeft, direct of indirect is relevant op dit forum.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: Vormgevers in Hout 2016 15/16 oktober

Post by Jurriaan »

Voor mij als houtbewerker is de boom / het hout te ver heen op het moment dat er méér dan af en toe een zacht plekje in zit, zo'n stuk waar je met je vinger een deuk in het sponsachtige hout kunt duwen.

Een klein stukje kun je nog wel met 2 secondenlijm verstevigen, maar voor echt grote vlakken lukt dat niet.

Dit stuk beukenstam heeft 3 jaar op de oprit gelegen hier, en allerlei soorten paddestoelen heb ik er op gezien. Het is altijd lastig om te bedenken wanneer het hout 'klaar' is. In dit geval heb ik ongeveer een kwart weg moeten gooien omdat het te ver heen was. Maar ik heb geen idee hoeveel minder mooie tekening ik gehad zou hebben als ik een half jaar eerder gezaagd had. Ik heb ook wel eens een berken stam een paar jaar buiten laten liggen, waar daarna geen enkele zwarte lijn in zat, terwijl al het hout zacht en sponsachtig was.

Op een moment dat een boom echt onveilig is om te laten staan, is de binnenkant vaak al te rot.
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
Post Reply