Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Patrick »

Iedereen hier zal vast en zeker milieuvriendelijke brandstoffen gebruiken voor zijn 2 takt machines of ook 4 takt. nu kwam ik het volgende artikel op de site van VHG tegen. http://www.vhg.org/site.php?id=al_nieuws&nieuws_id=266

Wie heeft hier al mee te maken gehad? dus inspectie of boete?
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by honda_power »

nog geen controle gehad op het bedrijf hier

maar dit is ook weer een regel als je gewoon lekker op normale benzine wil stoken is dat toch je eigen keuze

maarnee de overheid bemoeit zich er weer mee en verplicht weer eens wat :roll:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Pietje »

Ik vind het een prima uitwerking van de regel "voorkomen is beter dan genezen".
Er is aangetoond dat Aspen minder schadelijk is dan Euro95, en je moet het beste voorhebben met je werknemers, dus laat je ze Aspen gebruiken.

En als jij zo graag op die stinkende, hoofdpijnveroorzakende (en slechts weinig goedkopere) Euro95 wilt zagen, dan kan dat best: eerst even je handtekening... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

Ik denk daar toch echt anders over Honda.
Heel veel 'bazen' laten het gezondheidsbeleid minder zwaar wegen dan dan het financiële beleid. In dit geval heb je het over producten waarbij de blijvende schade pas op lange termijn op gaat treden. Ik ben deze brandstoffen gaan gebruiken toen ze op de markt beschikbaar kwamen. Mijn werkgever, dat was destijds Boomtotaalzorg, was er gelukkig van overtuigd dat de zorg voor de gezondheid van de jongens best wel wat mocht kosten.
Ik ben alleen bang dat dit soort brandstof voor mij een beetje te laat komt. Iedereen die wel eens met mij gewerkt heeft, heeft mij wel eens horen zeggen dat het bij mij waarschijnlijk Alzheimer light is. Het is grappig bedoeld, maar reken maar dat het lastig is dat er soms gaten zitten in je geheugen. De brandstoffen van 'vroeger' waren zelfgemengde autobrandstoffen waar volop Benzeen in zat. Reken maar dat die 'tik' blijvend is en er niet beter op wordt.
Ik vind dus dat het gebruik van andere brandstof dan Aspen of Motomix ronduit misdadig is tegenover de eindgebruiker. Een geldstraf is in mijn ogen absoluut onvoldoende omdat nu ondertussen heel duidelijk is wat het inademen van schadelijke stoffen teweegbrengt.
Mijn vader, als hij nog geleefd had dan zou hij nu 91 jaar zijn, was timmerman.
Ik heb hem in de timmerfabriek met zijn handzaag asbest zien zagen. Jij mag één keer raden waaraan die man is overleden...
Soms hebben ogenschijnlijk onbelangrijke zaken veel later enorme gevolgen. Als je weet dat het anders kan en moet dan kan de overheid in mijn ogen niet hard genoeg straffen.
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 04 Apr 2007, 19:05
Location: haarlem
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by joren »

ja we krijgen eerdaags de arbeisinspectie op bezoek wist niet dat die mensen van te voren op bellen ( wel makkelijk als je dingen even moet weg zetten). wij gebruiken sthil mix dit meer omdat ik zelf misselijk word van die zelf meng troep vaak heb je een rook wolk om je heen niet normaal en voor die 0.60 duurder per liter wat maakt het dan uit als het zelfs nog beter voor je zelf en de machine's is
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Jan-Sietze »

Even een kleine kanttekening...

Een stukje schijkunde:
"alkylaat" is een mengsel van koolwaterstoffen met hoog octaangetal ...

En even kort door de bocht;
koolwaterstoffen zijn carcinogeen,
wat zoeiets betekent als: kankerverwekkend of verdacht kankerverwekkend.


Hoera! 10 jaar geleden ontwikkelde Akzo Nobel de alkylaat brandstof.
Hoe lang is asbest gebruikt voordat het als kankerverwekkend is bestempeld ???

Blijf het gerust gebruiken,
echter wees er wél van bewust dat het een chemische stof is en onderschat de gevaren niet!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

Wat bedoel je daarmee Jan Sietze. Even voor de gewone takkenzagers als ik :wink:.
Is dit een gevalletje van de drup in de regen? Hebben wij een gevaarlijk middel ingeruild voor een (misschien op termijn) nog slechter product?
Klinkt een beetje als de moderne nanotechnologie waarvan wij nu nog niet weten wat die kleine deeltjes in ons milieu en ons lichaam gaan aanrichten.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Pietje »

Nee, Wolter, JanSietze heeft een klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Het gaat niet om de koolwaterstofdelen. Die zijn lang niet zo kankerverwekkend als de toevoeging Benzeen die in euro95 zit. Aspen bevat geen benzeen, maar ook de andere toevoegingen die in Euro95 zit om het zaakje stabiel te houden zijn anders.
Laat maar eens wat piepschuim vallen in een bakje benzine of een bakje aspen.

Een ander voordeel van Aspen is dat het veel stabieler is dan Euro95. Een tankje euro95 kan je een half jaar bewaren, daarna begint het al te vlokken. Niet dat wij een tankje zo lang laten staan :lol: maar het geeft de verschillen aan.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

Pietje wrote:Niet dat wij een tankje zo lang laten staan :lol: maar het geeft de verschillen aan.
Nou, met dat makita-tje gaat dat niet zo hard meer hoor :wink:
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Jan-Sietze »

Pietje wrote:Nee, Wolter, JanSietze heeft een klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Ik wil geen klokkenluider zijn...

Maar in de 120 jaar dat 'gewone' benzine gebruikt wordt is er niet een
geval van lichamelijke schade aangetoond.
Ik zeg daarmee niet dat het géén rotzooi is...

Mijn werkgever (Strukton Rail) is afgelopen jaar ook overgestapt op Aspen,
maar wij zijn daarbij wel gewaarschuwd voor de gevaren.
(Het bedrijf dekt zich in...)

Ik heb geprobeert duidelijke info over alkylaten te vinden,
maar de info op internet is te versnippert...

Een ander voordeel van Aspen is dat het veel stabieler is dan Euro95. Een tankje euro95 kan je een half jaar bewaren, daarna begint het al te vlokken. Niet dat wij een tankje zo lang laten staan :lol: maar het geeft de verschillen aan.
Ja, het is iid een voordeel dat Aspen 5 jaar (?) goed blijft,
maar daarmee is niet gezegt dat (alle) gewone brandstoffen na een half jaar 'vergaan'.
Ik heb een auto ¾ jaar geschorst gehad, daarna gewoon starten en lopen!

Ik koop voor de auto's altijd 'merk' brandstoffen
en voor de mengsmering koop ik BP Ultimate '98.*
Ik heb zowel '95 ron van de merkloze pomp, Aspen als 'de BP' brandstoffen geprobeert voor de zagen,
mijn ervaring is dat ze beter starten met de Ultimate van BP*


@ Pietje; heb jij aandelen van Aspen? misschien geen gek idee :wink:

* Zelf olie toevoegen!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

Dat vergaan van die normale brandstof gaat er bij mij ook niet echt in. Ik heb vroeger een Sparta met JLO piano motor gehad. Ik reed er niet zo veel mee, maar als hij dan weer even 'van stal' kwam dan was het altijd direct starten en lopen ook al zat die benzine er een jaar of 10 in.
Maar die normale brandstoffen hebben echt wel schade aangericht aan ons en het milieu. Elke stof heeft een negatief effect op ons (zelfs water in verkeerde lichaamsopeningen :lol: ). Maar de stoffen die door de mens zijn 'verzonnen' staan echt wel bovenaan het lijstje met de meest negatieve effecten.
Dat wij niet zonder kunnen en/of willen is een afweging tussen gezondheid en economische motivatie
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by Steven »

Overal waar TE voor staat is slecht....














Nja behalve Tequila en tevreden dan....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

Steven wrote:Nja behalve Tequila
'k wil jou 's morgens wel eens horen na een flesje of twee Image
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by jef »

dat is dan weer TEveel :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by treespotter »

jef wrote:dat is dan weer TEveel :wink:
TwEeveel :lol:
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandstof

Post by tarzan »

Eeh Jongens, De stabiliteit van de brandstof zegt NIETS over het al dan niet starten van de machine nadat deze lang heeft stilgestaan.

Heel simpel: in tweetaktmachientjes, motorkettingzagen (en dus geen auto.S) gaat benzine vermengd met olie. In gewone benzine gaat deze olie een verbinding aan met de aanwezige verontreinigingen. In Aspen zit (nagenoeg) geen verontreiniging dus gaat deze olie ook geen verbinding aan.

Dus gebruik je gewone benzine waarvan de olie een verbinding is aangegaan dan gooi je dus benzine in je motorkettingzaag met geen (of onvoldoende) olie aanwezig. Daarop loopt je motorkettingzaag net zo goed, zo niet beter dan op benzinen vermengd met olie. ECHTER niet voor heel lang. Geen smering betekent dat je zuiger, krukaslagers en cilinder gigantisch gaan lopen slijten wat de duurzaamheid van je zaag verkort van b.v. 1000 draaiuren naar 20 draaiuren voordat zuiger en/of cilinder zijn versleten.

Kortom JE MERKT HET NIET ALS JE MET OLIE GEMENGDE BENZINE TE OUD IS OM NOG TE GEBRUIKEN.

Wees dus gewaarschuwd.
groet van Tarzan
Jansen
Nieuw
Nieuw
Posts: 47
Joined: 12 Jan 2011, 16:07
Location: Den hoorn

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandst

Post by Jansen »

ik ben ook bezig om uit te zoeken wat er allemaal in de aspen zit

ik krijg er namelijk hoofdpijn van en van stillmix nog meer
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandst

Post by JohnnY »

Thijs en ik kwamen er vmiddag achter dat motormix van stihl verschilt van lucht(reuk) en kleur. Ik tank uit van die 5liter kannetjes en Thijs uit een 60liter vat...

Waar zou het verschil zitten?
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandst

Post by jef »

kettingolie?
de mijne beginnen altijd naar een oliebollenkraam te ruiken als ze op temperatuur komen. :mrgreen:
Eric
Nieuw
Nieuw
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2010, 09:45

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandst

Post by Eric »

Ik heb vorig jaar bezoek gehad van de arbeidsinspectie. Het ging om een aangekondigd bezoek. Ze vonden onze werkzaamheden zeer interresant maar hadden niet genoeg kennis om alle handelingen goed te kunnen beoordelen. Natuurlijk kunnen ze altijd wel iets vinden wat niet door de beugel kan. Maar we konden aantonen dat wij trachten zo veilig en ergonomisch mogelijk te werken . Wij gebruiken al meerdere jaren Aspen dus daar waren ze wel tevreden over. Ik mocht alleen de vaten brandstof en olie niet in de werkplaats zetten omdat dit schadelijk zou kunnen zijn voor diegene die daar werkt. Er moet dus een apparte ruimte gemaakt worden voor de vaten brandstof.
De mannen van de inspectie zijn de kwaadste niet. Er ontbreekt wel de kennis van de onze werkzaamheden. Daar gaan ze wel wat aan doen. Er worden inspecteurs opgeleid in ons mooie vak. Ze wilden zelfs bij ons een training volgen maar kregen daar geen budget voor.
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Arbeidsinspectie controleert op gebruik alkylaat brandst

Post by wes houtboer »

Steven wrote:Overal waar TE voor staat is slecht....












Nja behalve Tequila en tevreden dan....
:lol: :lol: :lol: :lol:
salutantibus et vade scandens
Post Reply