SRT setup

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

SRT setup

Post by -WOUTER- »

Naar aanleiding van enkele vragen en enkele telefoontjes over het hoe en wat van SRT nu effe voor alle klimmers die ermee aan het stoeien zijn een setup van de SRT techniek.

bij afbeelding :
1 = klimgordel
2 = croll (borstascender)
3 = handascender
5 = sling bandlus voor voet in te plaatsen (geen dragend deel)
5a = carabiner
5b = carabiner aan borstgordel
7 = sling tussen gordel en handascender
8 = borstgordel
en ontbrekend is de voetascender Pantin die aan de andere voet vastzit.

zorg er ten alle tijden voor dat zowel de croll als de handascender d.m.v. minimaal 22 KN oftwel sling of biner aan de klimgordel zijn bevestigd.


Daarnaast ook effe een linkje naar NZ waar ze ook een mooi artikel hebben en tevens een paar filmpjes op youtube doorlinken. Waarschijnlijk mooi om effe na te kijken en ik hoop hiermee ook veelgemaakte fouten en verwarring te voorkomen.

zie : http://www.treetools.co.nz/_blog/Treetools_Blog/page/3/

zie : http://www.youtube.com/watch?v=TtqmTSLeSPE

effe naar beneden scrollen en dan zie je 't artikel vanzelf

succes ermee - SRT

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT setup

Post by treespotter »

Bas... (en dat heb ik niet van Wouter) Waarom vraag je niet hoe het zit wanneer we allemaal aanwezig zijn.

Wie zei dat ook alweer? O ja Angelique. Over de telefoon vragen stellen over een onderwerp als dit is hetzelfde als een schriftelijke cursus zwemmen. Wanneer je uiteindelijk in het water springt verzuip je toch nog.

Dit is een 1 op 1 onderwerp en geen schriftelijke cursus onderwerp. Doe ons een lol en ga hiermee niet alleen 'proberen'.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT setup

Post by Steven »

En dr waren meerdere die met de telefonische cursus moeite hadden toch wouter :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT setup

Post by -WOUTER- »

En dat is nu juist de reden dat ik dit toch effe wilde posten, want dat wij op LB en NK een demo hebben gegeven wil niet zeggen dat iedereen het meteen snapt.....blijkbaar is er meer uitleg nodig.
Die komt er zowieso nog aan (Wolter :wink: ) maar nu alvast voor diegene die 't effe beter willen weten alvast op Treehugs de basics van SRT.

Maarrrr zoals Wolter al heel goed aangeeft is dit geen cursus en als je echt SRT wilt leren zul je 1 op 1 instructie moeten krijgen en vooral niet gelijk op 35 meter omhoog klimmen zonder te weten waar je mee bezig bent en of je systeem wel deugt.

Climb safe !

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: SRT setup

Post by NannoB »

voor de handigheid de directe link:
http://www.treetools.co.nz/_blog/Treeto ... ker_specs/

en inderdaad
CLIMB SAVE :!:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT setup

Post by Pietje »

Koordje 7 lijkt niet noodzakelijk om omhoog te lopen, maar doet dienst als backup voor het geval dat de croll uitvalt.
...zei de gek... :oops:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: SRT setup

Post by Joris »

Wat is het risico dat je met een shockload de mantel van je lijn stript, het zijn toch 3 vrij agressieve klemmen die telkens op een lijn pakken die het van z'n mantel moet hebben?
Is de back-up op een extra lijn hier echt een must of overdrijven we dan weer en hebben we dan weer mooi een lijn erbij?

beetje advocaat van de duivel misschien maar ik vindt toch dat we extreem voorzichtig moeten zijn met dergelijke onderwerpen, en meer dan één maal moeten posten DO NOT TRY THIS AT HOME, THE PEOPLE THAT DO THIS ARE PROFESSIONALS! die meestal weten wat ze doen 8)
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT setup

Post by Steven »

het meelopen van een extra lijn is niet noodzakelijk.

je moet zorgen dat een shockload onmogenlijk is....
korte backup lijn,netjes de lijn in een oksel

bij 6Kn beschadigt je mantel
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT setup

Post by KIMME »

Alles is mogelijk...En of je tweede lijn noodzakelijk is weet je pas als je er met je lijf aan vasthangt en denkt, wat een geluk dat ie er is... Een fliplijn gebruiken is ook niet noodzakelijk in 50% van de gevallen, maar toch doen we dat omdat we weten dat we op de grond gaan smakken als we een brug of klimlijn doorhalen met de handzaag...
Tot vorig jaar dacht waarschijnnlijk ook niemand aan het feit dat je wel eens vrij snel naar beneden kan vallen als je footlocklijn bevroren is, maar daar hebben we ook weer van geleerd. Het is alleen spijtig dat we in veel gevallen moeten leren van iemand die het niet meer kan of wil navertellen....Als je nadenkt en twee stappen verder gaat kan je redelijkerwijze het gevaar van je actie inschatten en op voorhand maatregelen nemen.

...ik vind dat we de grens niet moeten opzoeken, hoe veilig we ook denken bezig zijn...
We hebben op dit NK een paar mooie voorbeelden gezien van hoe we veiliger kunnen werken, zoals bv harrie die een verrekijker gebruikt om z'n ankerpunt van naderbij te inspecteren, of mensen die knopen op het eind van de fliplijn vastleggen met een takeling zodat hij zich zeker niet kan loswrikken terwijl je aan het klimmen bent...
Het SRT systeem is een hele mooie zaak, en het klimt heel mooi en zonder veel moeite, en ik vind het anders ook niet verkeerd om je bevindingen op een forum te posten en mensen te helpen ermee te beginnen. Maar tegelijk weet ik ook dat er vrij veel mensen mee lezen die niet zo veel ervaring hebben... en met die onderliggende gedachte in het achterhoofd, weten jullie allemaal dat het meer vergt dan een paar mooie spulletjes aankopen en klimmen met die handel.

zo even een paar dingen waarbij het erg snel fout kan gaan...
-Je koopt je set en begint te klimmen, maar halverwege wil jij terug naar beneden en je hebt geen achtje of afdaalapparaat... (locken met je voeten en je knoop naar beneden schuiven is er hier dus niet bij... )
- je ankerpunt aan de stamvoet kan een paar meter omhoog vliegen wegens gladde stam of een beetje op de tenen gelegd...(hoe vaak al gebeurd met bolders, port-a-wraps en dergelijke?)
- het bovenste oksel kan er wegens dubbele belasting doorgaan waarna een tweede lager gelegen tak het overneemt...(als je geluk hebt...) Die onder gelegen tak moet maar 1.5 meter lager staan om een vangstoot van 6 KN te genereren bij een persoon van 70 kg.

... om zomaar iets te noemen...
Last edited by KIMME on 26 May 2010, 20:03, edited 1 time in total.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT setup

Post by treespotter »

Joris wrote:Wat is het risico dat je met een shockload de mantel van je lijn stript, het zijn toch 3 vrij agressieve klemmen die telkens op een lijn pakken die het van z'n mantel moet hebben?
Laten wij even een paar zaken duidelijk houden.
Ons systeem waar wij mee werken is een 'werksysteem'. Met andere woorden, wij mogen nooit boven ons topanker uitklimmen en op het moment dat wij gaan werken dan zekeren wij ons ter plaatse met een fliplijn.

Voordat wij onze werkzaamheden gaan uitvoeren kunnen wij kiezen uit een paar verschillende opstijg methoden.
*1* Je zou kunnen gaan zeulen met een ladder van 25 meter zodat je direct een topanker kan maken. Hierbij is het m.i. gewenst om vooraf met een werplijn een topanker te maken zodat je niet te pletter valt wanneer je op 15 meter hoogte een misstap maakt.
*2* Je kan met een ladder een gedeelte naar boven gaan en daarna met je werksysteem verder gaan om dan bovenin de boom je topanker te plaatsen. Ook hier weer is het verstandig om eerst een klimlijn in de boom te werpen om daarna gezekerd langs de ladder naar boven te gaan. Vergeet niet dat je bovenaan de ladder jezelf toch moet zekeren. Dus, waarom zou je die zekering niet alvast op de grond aanbrengen.

Of...
*3* Je plaatst in een veilig oksel een footlocklijn in de boom en je footlocked naar boven met een footlockstrop. Het systeem is er alleen voor gemaakt is om in een verticale lijn naar boven te klimmen. Bij dit systeem mag je een ander klimsysteem in de footlochklijn monteren door een knoop te maken onder de footlockstrop en hierin een biner te plaatsen met eventueel een pulley waarin je dan je werksysteem plaatst.
*4* Je plaatst in een veilig oksel een 'footlocklijn' in de boom en bind één uiteinde aan de onderstam van de boom. Hierna ga je met het SRT systeem in één verticale lijn naar boven. Bovenin aangekomen mag je niet gaan 'klimmen' vanaf dit systeem. Je moet eerst een (top)ankerpunt in de boom maken en vandaar mag je verder klimmen met je werksysteem.

Bestaat er een kans dat er een shockload plaatsvind in de bovengenoemde systemen?
- Systeem 1. Nou en of. Volgas helemaal naar beneden wanneer er iets misgaat. Het is dan geen shockload op je lijn maar wel op het lichaam. Tenzij je eerst met een werplijn en een klimlijn een topanker had geplaatst. Dan kan er een heel kleine shockload ontstaan wanneer de schuifknoop goed is 'meegenomen'.
- Systeem 2. zie systeem 1!!!
- Systeem 3. Mogelijk ja. Wanneer je een lange footlockstrop hebt en je bent aan het uitstrekken dan is het mogelijk om uit te glijden en in je strop te vallen. Het is mogelijk maar moeilijk. Wat wel mogelijk is dat is dat je strop niet pakt en dat je naar beneden ploft vanaf grote hoogte.
- Systeem 4. Nee. Telkens wanneer je naar boven gaat met je lichaam dan volgt de croll op je borst de lijn. Gaat jou linker been omhoog dan gaat de ascender bovenin een stukje omhoog. Gaat jou rechterbeen omhoog dan gaat de pantin op je voet omhoog. Maar nogmaals.... Telkens wanneer je naar boven gaat met je lichaam dan volgt de croll op je borst de lijn. Hoe je het ook probeert. Een val en een shockload is dus niet mogelijk.

Is systeem 4 veilig. Ja. Voor het doel waarvoor je hem gebruikt (acces) is het systeem veilig. Je zit namelijk altijd met 2 afzonderlijke zekeringen aan de lijn en dit systeem gebruik je alleen maar om in een verticale lijn de boom te betreden. Motorzagen, handzagen en of andere gereedschappen mogen niet worden gebruikt vanaf dit systeem. Daarvoor hebben wij een ander 'hulpmiddel'. Juist ja. Een systeem om je voor je werkzaamheden te positioneren en hierbij zit je met een topanker en een fliplijn (dubbel dus) gezekerd in de boom.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT setup

Post by KIMME »

inderdaad bij systeem 4 is een shockload aan de lijn niet mogelijk, die shockload krijg je pas als je met je knikker in de grond boort wegens een dubbele belasting op het ankerpunt.
1)dat afbinden beneden aan de stam is NIET FEILLOOS. Mocht je aankerpunt omhoog schuiven krijgt jouw ene tak de volle lading. das misschien iets waar jij niet op gerekend had toen je hem uitkoos.
2)het leggen van de lijn over meerdere takken is enkel en alleen een VERDUBBELING van je kansen mocht je anker punt eruit gaan. In jouw opstelling, die in principe gelijk is aan de footlockopstelling heb jij maar 1 kans. Mocht jouw ankerpunt er trouwens uit gaan in het systeem met meerdere takken dan kan je nog steeds een uitscheurbare shock absorber plaatsen aan het apparaat waarmee je aan de stamvoet bent afgebonden.
Als jij met je enkele tak, die op dat moment een dubbele belasting ondergaat, je ankerpunt fout hebt ingeschat dan ben je, shockload of geen shockload en shock absorber of geen shockabsorber, altijd onderworpen aan zwaartekracht en valversnelling en daar ga je echt helemaal van dood. PUNT
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT setup

Post by -WOUTER- »

SRT doe ik op dezelfde manier als footlocken, butterfly op een dubbele lijn en aan het vaste eind SRT ik omhoog. Steven heeft een voorkeur voor SRT d.m.v. afbinden aan de stamvoet waarbij een klimmer in geval van nood (wespennest e.d.) kan worden gered door de grondman. Het opschuiven van dit systeem en de dubbele belasting vind ik een beetje overdreven nadelig benoemd door je kim. Het is niet alleen met SRT zo maar met alle klimgear waar we dagelijks mee bezig zijn moet je gewoonweg weten wat je aan het doen bent, de achtergronden kennen en alle mechanica kunnen beredeneren en kunnen projecteren op de topankers en redirects die je op dat moment maakt en kiest om veilig in te werken en of klimmen.

Ik denk dat ons hele beroep en alle materialen alleen mogen worden ingezet als de klimmer weet waar hij mee bezig is.

PUNT - dat iemand op een of andere manier SRT onveilig zou vinden kan ik alleen maar mededelen dat je VOORAL door moet gaan met footlocken en ladders. Voor diegene die SRT willen integreren in hun dagelijkse systeem is er voldoende kennis in nederland en belgie aanwezig en zijn er voldoende personen die hier op verzoek een instructie voor kunnen geven.

Ik ben nu bezig met SRT setup voor uitlopen en gehele bomen SRT te klimmen :wink:
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT setup

Post by KIMME »

-WOUTER- wrote:
Ik ben nu bezig met SRT setup voor uitlopen en gehele bomen SRT te klimmen :wink:

daar ben ik mee begonnen... inmiddels bijna 10 jaar geleden, toen de klimlijnen zoals wij ze nu kennen nog niet verkrijgbaar waren in belgië... enfin bijna niet vindbaar toch.
Met de unicender zou het ook kunnen trouwens, maar de uitvoer van de lijn aan de onderkant vind ik maar niks. Wat ik wel leuk vind is dat je de lijn kunt lossen door aan de lijn te trekken. je weet wel wat ik bedoel.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT setup

Post by treespotter »

KIMME wrote:afbinden beneden aan de stam is NIET FEILLOOS.
Ongezekerd op een ladder omhoog lopen ook niet. Jij zet een ladder toch ook niet op een helling met één staander scheef tegen een stam. Is de stam erg glad en taps en vertrouw je hierdoor het afbinden op de stam niet dan gebruik je een butterfly en een enkele lijn gestropt onder de tak. Persoonlijk werk ik ook liever met een lijntje om de stam en met een grigri aan de lijn.
Één ding weet ik zeker. Bij grote bomen kom ik fris aan boven en kan dan weer feilloos verder de boom snoeien. :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT setup

Post by KIMME »

Nee, geloof het of niet maar ik heb doodsangsten op een ladder... Mijn gemotoriseerde vriend helpt me wel fris en monter de boom in, maar... met back up... :D
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT setup

Post by treespotter »

En met tuutende oren. 8) Kuch kuch. :lol:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT setup

Post by KIMME »

Van de twee voorgestelde technieken, zowel die van wouter als van steven, is die van steven veruit de beste, mits met beleid en de nodige zorgen uitgevoerd.
Als je eenmaal gaat proberen een klimmer uit een SRT systeem te halen dat boven afgebonden is, betekent dat altijd knippen of takelen en dan weet je direct wat ik bedoel...
In de speleo en alpine redding heb ik meer dan genoeg lange SRT ascents gemaakt om te weten welke gevaren er zijn, en met duizend en één verschillende materialen en mogelijke ankerpunten (die soms twee tot vier en vijf keer toe geback-upt werden)gewerkt om het doel, en dat is boven te raken uit wat voor gat of grot of cravasse dan ook , te behalen... maar van de moment dat er ook maar 1 knul boven stond werd er linea recta een back up gemaakt voor de rest van de groep. En reken maar dat nodig is geweest.
Maar of je beneden of boven afbind is nog maar de vraag...
In dit topic hadden we er ook al ruzie over... :D
http://www.treehugs.nl/forum/viewtopic. ... =srt#p4242
Ik ben sterk van mening dat er wat moet worden gerealiseerd in de vorm van shock absorbers of dergelijke voor we dit systeem echt in de boomverzorging operationeel voor iedereen zullen kunnen inzetten. Net zoals hubert van ART ook al begreep dat het absorberen van zware schokken nodig kon zijn om het uitbreken van een ankerpunt te voorkomen, voor hij z'n absorber in de rope guide plaatste.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT setup

Post by treespotter »

Laat Hubert nou maar weer eens met een katrolletje komen wat wel heel blijft.
Steven heeft van Lars een nieuwe cocoon gekregen toen Lars zag dat het bruggetje van zijn nieuwe cocoon verbogen was na een onnodige harde aanvaring met het asfalt.

Persoonlijk zie ik meer in het ongelofelijk hard tegen iemand zijn ballen schoppen wanneer een discutabele takoksel gekozen wordt dan in het overal maar in moeten zetten van shock absorbers of extra back up lijnen.

Veilig klimmen en veilig werken doe je door je verstand te blijven gebruiken tijdens je werk en niet door achter iemand aan te hobbelen die weer een extra apparaatje inzet om een ongeval te verzachten (sprak iemand met 6 airbags in zijn bus en die 4 jaar geleden 6 airbags en ESP in het pandaatje van zijn vriendinnetje heeft besteld). :roll: :lol:
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: SRT setup

Post by Joris »

Ik begrijp uit het voorgaande dat bij een kalme acces het risico dus minimaal is, ik tracht meestal onderaan af te binden met een ID in het systeem zodat er steeds van beneden uit kan geholpen worden, Moest er ooit ...
De keuze van topanker is inderdaad en logischer wijze van cruciaal belang, dat is iets dat logisch verstand je dicteert als je weet wat je doet.
Mijn vraag over het strippen van de lijn ging hem voornamelijk over het agressieve grijpen van de toch wel sterke klemmen met grote tanden.
Het laddergebeuren zie ik ook niet zitten Woler, te veel factoren die je niet onder controle kan houden, zeker niet op onstabiele of oneffen ondergronden (die zich wel eens onder een boom kunnen bevinden :? )
De shockabsorbers kan je niet overal gaan tussenhangen want dan kom je uit op een situatie waar je de back-up van je back-up moet gaan checken en uiteindelijk vertrouw je niets meer, Maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel, wat als dat topanker waar je met je verrekijker zo zeker van bent het toch begeeft?
Dat je vanuit dit systeem je boom niet gaat bewerken is voor de hand liggend, het is ACCESlijn - techniek en niet werken, uitlopen en snoeien.

@ Steven, toch maar onder de boom door afbinden dan he :lol: 8)

Ik blijf in elk geval het systeem gebruiken want, niet moe en toch boven blijft leuk :D
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: SRT setup

Post by Roel »

Ik heb nog nooit met een SRT systeem gewerkt, alleen af en toe het gewone footlocken. Maar waarom zou je een SRT systeem onder aan de boom afknopen en een gri-gri (of hoe dat ook mag heten) voor noodgevallen? In principe ga je alleen maar omhoog en daarna stap je over op het normale klimsysteem. Ik denk dat het mij juist gevaarlijker lijkt met afdaal systeem erin en dubbele belasting daardoor??
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT setup

Post by -WOUTER- »

klopt als een bus Roel :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT setup

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:klopt als een bus Roel :wink:
Oh ja, en wie sprong er ook al weer een keer in de vijver toen 'ie om een of andere reden snel uit de boom wilde..? :lol:
Stel dat je op dat moment in een SRT-systeem hing :shock:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: SRT setup

Post by Thijs »

vergeet de brandnetels niet :D

hahahaha wat zag dat er mooi uit :D
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: SRT setup

Post by Roel »

Dat van de vijver en brandnetels heb ik gemist.

Maar als je overal: ''Stel dat'' voor zet, dan kunnen we bezig blijven denk ik dan weer.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT setup

Post by Pietje »

Roel wrote:Dat van de vijver en brandnetels heb ik gemist.
Dat van die vijver heb ik ook gemist, dat was Wouter met een paar bijen of wespen. Maar die brandnetel heb ik van dichtbij gezien ja :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply