SRT-lijn ophangen

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

Effe een vraagje.

Bij het footlocken in dubbel touw wordt soms een butterfly gelegd om te zorgen dat de lijnen direct onder de tak mooi bij elkaar zitten, zodat je strop tot dicht onder de tak goed pakt.
Bij SRT wordt er (door sommigen althans!) ook gechoked, en wel zo dat er altijd 2 lijnen naar beneden hangen: 1 voor het stijgen, 1 voor het (vanaf de grond) uit de boom trekken van het touw.
Wat is er op tegen om de butterfly aan het eind van het touw te leggen, zodat er maar 1 lijn komt te hangen? (Als je boven in je werklijn hangt moet je dan wel effe de SRT losmaken, anders heb je te korte armen)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: SRT-lijn ophangen

Post by jef »

euh...
kunnen we daar iets op tegen hebben?
alleen, als je touw lang genoeg is is dat toch niet nodig.
tenzij dat je bedoeld dat het losse eind dan niet in de weg hangt misschien...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by treespotter »

Dan moet je wel heel veel lijn doorhalen Pietje.
16 jaar geleden begonnen wij SRT met een stalen Stubai door het oog van de klimlijn en die haakten wij dan om de klimlijn om die dan onder de tak te shocken. Dat scheelt veel lijn doorhalen. Dit is alleen niet echt een aanrader omdat je dan je hardware 'misbruikt' door het zijdelings te belasten.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by KIMME »

Pietje wrote:Effe een vraagje.


Wat is er op tegen om de butterfly aan het eind van het touw te leggen, zodat er maar 1 lijn komt te hangen? (Als je boven in je werklijn hangt moet je dan wel effe de SRT losmaken, anders heb je te korte armen)
Er is op zich niks op tegen, alleen de vraag rijst... WAAROM?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by -WOUTER- »

ik heb er wel iets op tegen.....

hoe gaat je collega klimmer een rescue uitvoeren als er tijdens het werk iets gebeurd als jij je access lijn al los hebt gemaakt :roll: :roll:

da's nu net het voordeel van onze footlock c.q. SRT lijn dat er altijd iemand snel ter plekke zou kunnen zijn :wink:

dat 40 meter lijntje van je is snel tekort he....
heb zelf nu voor mijn systeem een 75 meter lijn, dan kom je er wel altijd met een butterfly en 2 lijnen aan de grond :lol: :lol:

grtn en succes

wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by treespotter »

Volgens mij klim jij alleen maar grote bomen om mooie nieuwe lange lijn te mogen kopen :lol:
Bovenin niet in twijgen gaan hangen en onderin afbinden Pieterman.
Dubbele belasting in rechtopgaande takken is niet direct en altijd maar weer levensbedreigend. Laten wij elkaar nou niet telkens bang maken met allerlei doemscenario's.
Tijdens de plakokselbreekdag van de KPB is mijn ankerpunt bij wijze van test zijdelings uit de boom getrokken. De top met een diameter van 9 cm brak bij 860 kg. Dat is toch een mooie inschatting voor een klimmertje van 86 kg.
Last edited by treespotter on 01 Jun 2010, 19:07, edited 1 time in total.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Steven »

ik denk dat dat helemaal niet handig is....

dan hangt er niks meer in de boom als je zooi vast komt te zitten!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:dat 40 meter lijntje van je is snel tekort he....
:lol:

Ik zal even uitleggen wat er gebeurde:
in een tamelijk scherpe oksel met ruwe schors bleef het werkzakje waar de SRT-lijn de boom ingetrokken werd, werkelijk helemaal muurvast zitten. Dus de SRT-lijn had maar 1 vrij uiteinde. De enige manier om SRT naar boven te gaan, was het andere eind van de lijn shoken, vanwege de lengte. Maar dat lukte natuurlijk alleen door de lus in het eind te zetten (en vervolgens boven los te maken). Vandaar....

Wouter heeft een punt om een lijn te laten zitten voor een theoretische rescue, maar ik vond die lijn maar een in-de-weg-hanger...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

treespotter wrote:Bovenin niet in twijgen gaan hangen en onderin afbinden Pieterman.
Wouter....!!! :lol:

Maareh... juist in de top van die oude Robinias kun je leuk in een oksel willen gooien, maar je gooit er altijd gewoon niet iets naast. En door de ruwe schors en vlakke takken krijg je de lijn gewoon niet in de oksel gegleden. Dus op 30cm uit de stam leek mij shoken een prima alternatief. Maar als het enigzins kan bind ik onder aan met een grigri er in.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by -WOUTER- »

@Peter,

sommige verhaaltjes blijven je achtervolgen he :wink: zo zal die brandnetel schommel ook wel zijn kop zo nu en dan boven het zand steken... :lol: :lol:

Ik volg het alleen niet als je werplijntje met foortlocklijn vastzit in een oksel hoe je er in hemelsnaam dan een butterfly in zou kunnen knopen als ie vastzit... maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd :oops:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:Ik volg het alleen niet als je werplijntje met foortlocklijn vastzit in een oksel hoe je er in hemelsnaam dan een butterfly in zou kunnen knopen als ie vastzit... maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd :oops:
Geen butterfly, want die kun je inderdaad niet OM een touw heenknopen. Ik heb een paalsteek (Yosemite) gebuikt, want die kun je wel om het midden van het touw knopen. Daarna trek je deze paalsteek naar boven, en als tie tegen de tak zit kun je klimmen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by treespotter »

Wouter, Pietje werpt waarschijnlijk met een 2,2 milimeter Zing-It. Dat is voor zijn vedergewicht sterk genoeg om in te footlocken. SRT zal hierin nooit wat worden omdat hij geen mini croll, pantin en ascenders kan vinden. :lol:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Tamil »

Steven wrote:ik denk dat dat helemaal niet handig is....

dan hangt er niks meer in de boom als je zooi vast komt te zitten!

Er een werp lijntje aan knopen!

Maar al die meuk heb ik gelukkig geen last van! :wink:

Met normaal footlocken heb je nou eenmaal twee lijnen nodig :wink:

Maar wel een goed idee Pietje zo'n korte lijn! Met al die extra SRT hardweare moet je toch ergens weer je gewicht in je auto gaan besparen. :mrgreen:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Tamil »

Ohja en er een mini grigi aan je werplijn knopen, zodat die "junk" in dat park er niet voor kan zorgen dat je je klimsysteem niet meer naar beneden krijgt!

Je kan natuurlijk ook gewoon een teruggeslagen timmermansknoop gebruiken :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by -WOUTER- »

SRT hardware valt echt wel mee hoor tamil.
maar ik heb liever dat JIJ stug blijft footlocken, dan kunnen wij lekker relax't doorwerken en jou klanten straks overnemen als jij met schouderblessures e.d. thuis zit :wink: (grapje he)

ECHT waar het is als je de techniek een beetje onder de knie hebt de meest ergonomische en lichamelijk minst belastende manier om op hoogte te komen zonder bloed zweet en tranen.

Het lijkt de eerste paar keer idd een heleboel MEUK die je mee in de boom neemt, maar daar ben je zo aan gewend en als dat niet in je busje past dan kun je meteen ook beter stoppen met dit vak. Bij alle innovaties in ons vak zijn altijd sterke voor en tegenstanders, maar blijf open staan voor vernieuwingen en doe er je voordeel mee. Want daar gaat het tenslotte om :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Tamil »

Ey, maar ik ben geen tegenstander!

Ik heb er alleen zo mijn vraagtekens bij of het wel handig is deze techniek waar je al best wat klim-ervaring en materiaal kennis voor nodig hebt openlijk aan te prijzen aan alle beginnende klimmers van Nederland en Belgie!

Verder vind ik SRT geweldig! Maar dat houd niet in dat ik het ook mijn techniek moet maken.

Het word een beetje gebracht alsof SRT veel beter is dan footlocken! Wacht maar tot er dan een beginner ooit een rescu voor zijn gewonde collega moet gaan doen met alleen een SRT set in zijn bus.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by -WOUTER- »

Zou het helemaal niet leuk vinden om zowieso door een beginnend klimmer gered te moeten worden.....dat duurt een eeuwigheid voor dat ie boven is en dan is het nog maar de vraag of ie weet hoe of wat met de gewonde klimmer om te gaan en of te doen.

SRT is idd lastig voor beginners, maar ook daar zijn natuurlijk trainingen en instructie voor in het vakgebied te vinden :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Steven »

@peter

pas op met een grigri, dat is een veer gespannen apparaat.

als dr niet genoeg spanning op staat glijdt de lijn door...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

Steven wrote:als dr niet genoeg spanning op staat glijdt de lijn door...
Klopt, ik leg er een slipsteek (marlpriemsteek) achter die ik tegen de GriGri laat schuiven. Karabiner door de lus van de slipsteek in de karabiner van de GriGri.
Bij de slipsteek wel opletten dat 'ie naar de goede kant gelegd is!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Steven »

gewoon een overhandse knoop lus unit ding en een biner... gaat altijd goed
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Pietje »

Klopt op zich, maar bij de grigri zit de knoop echt tegen de grigri, en dan is het makkelijk als je hem onder spanning kan los-trekken in plaats van onder spanning los frunniken... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT-lijn ophangen

Post by Steven »

daarom gebruik ik geen grigri want dan kan ie door slippen.


ik gebruik een cinch want die heeft geen veer en slipt door bij een grote belasting.
dus ik leg een knoop 1 meter voor de cinch met een biner er in.
mocht er op een rare manier een grote belasting op komen slipt ie door tot aan de knoop,een soort van instant shock absorber
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply