Basisuitrusting

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Basisuitrusting

Post by treespotter »

Stel... Ik ga werken als zelfstandig boomverzorger. Wat heb ik dan echt minimaal nodig.

Maak zelf een volledig lijstje aan, maar let wel, ik wil echt alleen maar de meest belangrijke zaken in het lijstje zien.

* een boom om tegen betaling te mogen snoeien
* een klimgordel
* een klimlijn
* twee (drieklik)karabiners
* twee prussickoordjes
* een handzaag in een holster
* een bril
* een helm

Ik ben er vast nog een paar 'vergeten' 8)
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Basisuitrusting

Post by Roel »

Ik denk dat deze dingen er nog bij kunnen:

-cambiumsaver
-handschoenen
-degelijke werkschoenen (of degelijke klim schoenen)

Er zal vast nog wel meer zijn :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by -WOUTER- »

Een gedegen opleiding in de boomverzorging ! Gediplomeerd, gecertificeerd en met verstand van zaken aan de boom kunnen werken !

De klimmaterialen en PBM's kan iedereen kopen, maar 't nu juist de kennis die vaak ontbreekt bij startende klimmers.

De rest van het rijtje en alle andere mogelijke aanvullingen en of materialen hoeven we dan gelijk ook niet meer voor te kauwen want die kennis is dan wel aanwezig :lol: :lol:

grtn w
- climb fast, move slow -
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by NannoB »

Roel wrote:Ik denk dat deze dingen er nog bij kunnen:

-cambiumsaver


Er zal vast nog wel meer zijn :lol:
cambiumsaverbolletje met koortje is wat minder gokken dan het oog van je klimlijn.
werplijn gebruiken om de boel netjes af te breken is wel handig, maar werpen met zakjes mag wat later wat mij betreft.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Steven »

kennis
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Joris »

de prussiktouwtjes zijn zelfs niet nodig als je een blake's kan leggen :) kennis is idd een vereiste,

een grondman die je vertrouwt kan ook wel een handig hebbeding zijn.

een goede verzekering!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by treespotter »

Joris wrote:een goede verzekering!
Hoezo een goede verzekering Joris. Een professionele boomverzorger kan toch prima onverzekerd zijn werk uitvoeren. De particulier waarvoor je aan het werk bent die laat je gewoon met de shit zitten en wanneer jou wat overkomt dan mag hij gaan betalen.
En je collega's? Die naai je toch ook gewoon een oor aan als er persoonlijk letsel is. :roll:

Gelukkig gebeurt dan niet bij ons. Wij zijn allemaal 'tot de tanden verzekerd' en als er wat gebeurt dan kunnen wij gelukkig zelf onze eigen broek ophouden.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Joris »

Je kan je werk misschien wel prima uitvoeren maar er bestaat altijd de kans dat...
Dan is het maar te hopen dat je een tuinhuis of veranda mee hebt ipv je klant of een nieuwsgierige buur.
Collega's oren aannaaien is alleen voor dokters die een collega hebben die zijn oor is kwijtgespeeld bij een wedstrijd touwtrekken met een prikkeldraad ertussen :roll: (ben ooit zelf zo aan m'n oor genaaid maar da's off topic 8) )
In alle andere situaties kan ik geen enkele reden bedenken om me niet te verzekeren, zelfs al moet je het terugbetalen, er is nog steeds een buffer (de verzekeringsmaatschappij) tussen jou en de slachtoffers.

Dus leuk dat in Nederland iedereen zijn broek aanhoudt met zijn tanden Wolter !! :mrgreen: verzekeren is de boodschap, want zonder broek is het een dom zicht als je de boom ingaat!

Collega's die zich niet in orde maken met dergelijke logische zaken spelen volgens mij ook met de carriere van degenen waar ze mee samenwerken, als zo iemand mij dat zou lappen :arrow: EXIT
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Pietje »

dhr.banuyn wrote:cambiumsaverbolletje met koordje
Als je een knoop (goed gedressed!) in je lijn legt, dan krijg je je cambiumsaver er ook uit. En Wolter vroeg om een basisuitrusting, hè! :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Basisuitrusting

Post by Harrie »

De kunde om niet altijd te doen wat de klant wil, maar wel wat juist is voor de boom en de klant daarvan te kunnen overtuigen.

Is volgens mij ook een belangrijke regel voor in het basispakket.
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Alexander »

Stel... Ik ga werken als zelfstandig boomverzorger
Zo,, ga je dan eindelijk beginnen wolter?? :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by boomverzorgingbruno »

Alexander wrote: Zo,, ga je dan eindelijk beginnen wolter?? :lol:
:lol: :lol: :lol:
ik zou beginnen om kennis op te doen 8)
en dan een gordeltje een lijn van 40 m (ben zelf begonnen met 20 m)
een 2 tal prusikjes een cambiumsaver een handzaag in een holster.
een grondman een helm en een bril.
en wat iedereen hier vergeet
een fiets of een scooter of een auto om op je werkplaats te geraken :lol: :lol:
Last edited by boomverzorgingbruno on 09 Jun 2010, 21:29, edited 1 time in total.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by -WOUTER- »

Beach rolly :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Basisuitrusting

Post by roelce »

met de fiets ja en trappen maar da lukt nog net alles zit in 2 zakken dus nog juist
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by boomverzorgingbruno »

@ wouter die beach rolly kan je nog achter de scooter of de fiets hangen :lol:

MAAAAAAR waar wil je naar toe wolter :?:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by treespotter »

Naar boven de boom in :lol:
Ik ben ooit begonnen in een blauwe veiligheidsbroek model tuinbroek, een gele bosbouwhelm met vizier en oordoppen, leren handschoenen (die een onmogelijke pasvorm hadden), een dikke driestrengs geslagen lijn waarin aan beide einden een oog gesplitst was met een stalen kous erin, twee rondgesplitste prussiklijntjes, veiligheidsschoenen en een Stihl 020AV. O ja, en natuurlijk een ladder :wink:

Waar ik naar toe wil Bruno? Ik heb steeds meer het idee dat de gedachte is dat je een boom alleen maar goed kan snoeien wanneer je gordel is afgeladen met de meest fleurige gadgets. Maar volgens mij is het materiaal ondergeschikt aan vele ander zaken.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Pietje »

treespotter wrote:Waar ik naar toe wil Bruno? Ik heb steeds meer het idee dat de gedachte is dat je een boom alleen maar goed kan snoeien wanneer je gordel is afgeladen met de meest fleurige gadgets. Maar volgens mij is het materiaal ondergeschikt aan vele ander zaken.
Hmm, dat idee houdt je enorm bezig geloof ik! Het lijkt wel dat als iemand een rinkelende, klingelende en kleurige gordel om heeft, dat er dan bij jou een lampje branden bij het bordje "die kan niet snoeien" of zo. Interessant, Wolter!

Maar misschien moet je dat bordje gewoon voorzien van een andere tekst, dan is je probleem zo opgelost. :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Joris »

boomverzorgingbruno wrote:
MAAAAAAR waar wil je naar toe wolter :?:

ik denk,
:evil:

maar dat kan met ervaring te maken hebben :wink: dat het over net dat meer als materiaal gaat , een beginnend zelfstandige heeft niet alleen de know how nodig om een boom te beklimmen of de materialen die beschikbaar zijn op de markt.
Eén van de meest gestelde vragen die ik krijg van nieuwe klanten die mij contacteren in plaats van jan met de klak uit de lokale krant, is 'als er iets gebeurd zijt gij toch gedekt ??? '

Ik kan dan met een gerust gemoed tegen die potentiële klant zeggen, daar moet je je geen zorgen over maken. alles is gedekt.

Ik ben zelf voor 90 % grondman bij mijn klanten simpelweg opdat ik samenwerk met collega's die pakken beter klimmen dan ikzelf. Je hoeft geen topklimmer te zijn, zolang je de risico's maar juist kan inschatten en de juiste behandeling voor de bomen aanbiedt.

Op het gebied van klimmers kamp ik zelfs met een klein luxe probleem waar ik beroep kan doen op de top van België en Nederland,(topboomverzorgers waarmee ik nog niet heb samengewerkt , dat kan nog komen! :D ) zolang je maar verantwoord kan samenwerken is het allemaal fun & games, maar je draagt ook een zekere verantwoordelijkheid mee als onderaannemer of collega. Ik hoop dat er nooit iets gebeurt met een vriend die met mij mee in de bomen werkt ! ik kan dit betoog nog twee bladzijden volhouden maar dat lijkt me overbodig!

C u all Up in the 3's secured and safe!!!!! ( "t is al voorbij 1 u en binnen 2 pikken ze me op voor een citytrip van 4 dagen Barçelona!!!) tot maandag 8) 8) 8) Bee Seef!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by treespotter »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Hmm, dat idee houdt je enorm bezig geloof ik! Het lijkt wel dat als iemand een rinkelende, klingelende en kleurige gordel om heeft, dat er dan bij jou een lampje branden bij het bordje "die kan niet snoeien" of zo. Interessant, Wolter!

Maar misschien moet je dat bordje gewoon voorzien van een andere tekst, dan is je probleem zo opgelost. :lol:
Nee hoor echt niet. Neem Steven bijvoorbeeld. Dat is er één aan het worden met 15 kg lichtgewichte hardware aan zijn gordel en die kan toch echt ongelofelijk netjes snoeien. Een beetje sturing hebben wij allemaal nog wel eens nodig, maar gezien zijn ervaring mogen wij blij zijn met wat hij kan. En trouwens, mijn gordeltje is ook niet helemaal meer leeg :lol:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by Steven »

maar maar maar maar maar het klinkelt allemaal zo leuk!


haha je moet niet overdrijven....alles wat ik in mn bus heb hangen gaat echt niet in een keer aan me gordel hoor wolter!

k kon het niet eens vinden achter dat gordijntje :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by boomverzorgingbruno »

je hebt een punt joris over die verzekering die had ik nog over het hoofd gezien .
en hier in belgie moet je dat extra regeltje nog hebben om in onderaanneming te werken .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by treespotter »

Jongens jongens, wat maken jullie je druk in België.
Hier is niemand zo achterlijk dat hij zijn collega's laat 'bloeden' door zich niet te verzekeren.
Alle zichzelf (maar belangrijker nog zijn collega's) respecterende boomverzorger zorgt ervoor dat hij goed verzekerd is. Mocht er dan toch een rotte appel bijlopen dan hoeft hij niet bij mij aan te kloppen voor werk.
Wanneer het excuus is dat je er geen geld voor hebt om je te verzekeren dan moet je ander werk zoeken, bij een baas gaan werken of meer uren draaien (maar wel eerst verzekeren).
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by boomverzorgingbruno »

maar wolter het kost allemaal zoveel geld dat verzekeren .
en nu breng jij mij aan het twijfelen want als ik mijn verzekering eens opblaas dan kan ik wel snel nog een grcs kopen . :mrgreen: :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Basisuitrusting

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:maar wolter het kost allemaal zoveel geld dat verzekeren .
en nu breng jij mij aan het twijfelen want als ik mijn verzekering eens opblaas dan kan ik wel snel nog een grcs kopen . :mrgreen: :mrgreen:
Tel ze nog maar eens goed op allemaal. Dan kan er zelfs ook nog een nieuwe Jo Beau bij. :roll: :mrgreen:
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Basisuitrusting

Post by roelce »

back on topic want de verzekeringen zijn al eens aan bod geweest 8) 8)

mijn basis uitrusting
klimlijn 50 meter
gordel treemotion
cambiulsaver 90cm
werplijn dynema 1.75 mm die ik al heb over getrokken
2 werpzakjes edelrid
zubat zaag 30cm in holster
klimhelm edelrid met vizier en oor kappen
meindl klimschoenen
2 prusik stropjes en een paar carabijn haken

ik denk dat het dat is

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
Post Reply