veiligheidsketting tophandle

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

veiligheidsketting tophandle

Post by Hindry »

Wie o wie zaagt er met de veiligheidsketting die officieel wettelijk verplicht is bij de tophandle zagen. Timo is hierop gezakt voor het ETW examen. Je kan nog steeds gewone kettingen kopen, op de nieuwe tophandle zat ie een half jaar geleden nog standaard op? Wat mis ik dat ik dit niet weet???
Groet, Hindry
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by treespotter »

Ik heb het gehoord. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de tophandle zaagjes zijn goedgekeurd met een andere ketting.

Het blijft voor mij alleen een raadsel waarom hij daarom gezakt is voor het treeworkerexamen. Jaren geleden is een collega van mij zo gezakt omdat hij aan het uiteinde van zijn klimlijn een te grote schade had zitten.
Tuurlijk, wanneer iemand er op een examen mee wil gaan klimmen dan mag je ervan uitgaan dat hij dat ook gaat doen in de 'echte wereld'.

Heeft Timo het volledige opleidingstraject gedaan of alleen examen?
Wanneer hij een volledige cursus heeft gedaan dan vind ik niet dat alleen hij verantwoordelijk is voor het niet slagen. Dan is er mijns inziens ook zeker iets mis gegaan tijdens de opleiding. Zaken als deze waarbij nietsontziend een deelnemer wordt afgeserveerd zijn blijkbaar niet voldoende onder de aandacht gebracht bij de deelnemers van de opleiding.
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Hindry »

Timo is de eerste lichting ETW BBl bij Helicon Apeldoorn. Daar zeggen ze dat er tijdens de les met Van der Poel is gebeld en werd er uitgelegd dat dit verplicht is. Maar zelfs in de Richtlijnen veilig werken in bomen staat er volgens mij niets in over deze beruchte ketting. En er zijn ook nog verschillende types veiligheidskettingen. En welke is dan het veiligst cq verplicht????? Ik snap het niet meer.
Groet, Hindry
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by -WOUTER- »

Ik vind het een enorme hoop gezever....op een 880 mag een haakse ketting zonder extra veiligheidsvoorlopers terwijl als je daar een kickback mee krijgt, je je achterbuurman nog wel doormidden zaagt.

En die tophandel die je met 2 handen moet bedienen :? zou een kickbackvrije ketting moeten hebben ????? Erg kromme redenering.
Over enkele jaren moeten we met een botgemaakte wedstrijdhandzaag gaan zagen omdat het anders te gevaarlijk zou zijn.

Ik vind dat ze eerder eens moeten gaan verplichten dat alleen deugdelijk geschoolde mensen een tophandel of andere motorzaag mogen aanschaffen en dan zijn we meteen van al die onzin maatregelen die ontstaan zijn door amateur ongelukken af :!:

maar da's maar een mening :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by noel2512 »

Met het ETW examen moesten we een piccoketting op je zaag hebben, volgens mij wordt deze er al standaard op de MS 200 gezet. Ik wis het ook pas een week van te voren. Maar even goed balen als je hierdoor zakt. Zijn toch allebei scherp? En bij een eventuele kick back zou die toch op de kettingrem moeten springen, of niet.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Pietje »

Waarschijnlijk komt deze "regel" uit het interpreteren van een arbo-voorschrift. Daarin staat bijvoorbeeld dat "een werkgever alles moet doen om de veiligheidsrisico's van werknemers te minimaliseren".
Het gevolg van zo'n regel is dat je van de Arbeidsinspectie Aspen MOET gebruiken, want Aspen is een veiliger alternatief voor Euro95. En zo is de bedoelde ketting kennelijk een veiliger alternatief voor een gewone ketting, al is mij nog steeds niet duidelijk om welke kettingen het gaat...
Is er gekeken (geroken) of je ook Aspen in je tankje had zitten...? :?

Maar debiel is het wel: je mag volgens de slagingsnormen van de EAC op elke onderdeel 50% fout hebben en dan slaag je nog. En ik vind dit niet echt een "knock-down" criterium...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by klimgeitebreier »

Beste Treehuggers,

Laat ik toch maar eens proberen een beetje duidelijkheid in deze materie te scheppen wat de suggesties die tot op heden zijn geschreven komen niet eens een klein beetje in de buurt..... :shock:

De MS200T van Stihl is een bijzondere zaag die gemaakt is voor boomverzorgers en die ook alleen door die groep gebruikt mogen worden in de boom..... dus niet op de grond. Om de MS200T aan de Europese machine richtlijn te laten voldoen, is Stihl gedwongen om een aantal maatregelen te nemen om met name het kickback gevaar te beperken. Iedere motorzaag met een achterhandgreep heeft een grotere hefboomwerking die het mogelijk maakt reactiekrachten te beheersen. De MS200T heeft dat niet en nodigt bovendien uit tot het zagen met 1 hand :cry: .... een nog groter kickback risico. In grote lijnen komt het er op neer dat wil Stihl deze zaag blijven verkopen ( en aan de machine richtlijn voldoen) dan kunnen ze niet zonder de speciaal voor deze zaag ontwikkelde veiligheidsketting,

De Europese machine richtlijn maakt deel uit van de CE markering van de motorzaag in het algemeen. In het instructieboekje van de 200T staat dan ook dat deze machine alleen door geschoold personeel, in de boom en alleen met deze veiligheidsketting mag worden toegepast. De motorzaag die gebruikt wordt tijdens het ETW examen moet voldoen aan de fabrikant opgegeven specificaties, CE eisen en veiligheids richtlijnen....Waar kan je dit vinden? in de gebruikshandleiding. :D

Bij aanvang van het ETW examen wordt de cursist gevraagd alle materialen in te leveren die hij tijdens het praktijkexamen wil gebruiken. Expliciet is er ook nog gevraagd of alle ingeleverde materialen voldoen aan de eisen conform CE verklaring en uitdrukkelijke veiligheidsvoorschriften gesteld aan materialen die gebruikt mogen worden binnen de boomverzorging. Dit is het point of no return, voldoen je materialen niet dan wordt je als kandidaat geacht niet de gelden de voorschriften te kennen en zoals jullie weten is kennis van je materialen en veiligheid voorschriften een onderdeel van je examen stof.

Dat er nog steeds na ruim 3 jaar kettingen in omloop zijn die niet aan de voorschriften van de producent voldoen is te verklaren door het feit dat er dus blijkbaar nog oude voorraad kettingen in de markt zwerven. Een goede dealer zou je hier echter op gewezen hebben maar dan nog kan je zelf keuzes maken.... :mrgreen:

Los van dit hele verhaal mbt het ETW examen is de veiligheid van de tophandel zaag reeds meerdere malen onderdeel van discussie geweest. Je zou kunnen zeggen dat deze machine gedoogd is zolang er niet teveel ongevallen met die machine gebeuren. Eigenlijk beteket dit dat we met zijn allen verantwoordelijk zijn voor het voortbestaan van de tophandelzaag en de keuze is dus aan ons.................. :twisted:

Voor vragen of opmerkingen.....pm graag want zoals jullie weten heb ik er een tering hekel aan om te reageren :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by -WOUTER- »

Ik vind het wel enorm K*T dat er tijdens een ETW examen hier iemand op wordt afgestraft !
Jammer Timo - en jammer dat die ballenclub je daarop laat zakken !

Succes ermee grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Pietje »

Dan ben ik nog steeds benieuwd om welke ketting het gaat...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Roel »

Dat je met zoiets kan zakken zeg :? Toen ik mijn kettingen nog ging halen bij de stihl dealer, kreeg ik z'n rot ketting mee zonder dat ik het door had, dit is meer als een jaar geleden. Gelukkig had ik er maar 1 gekocht! Met het vijlen kwam ik er pas achter...

Als ik het goed heb gaat het om de kettingen met een ''extra dieptesteller" ervoor, het ziet er erg raar uit en ik weet niet meer eens of het wel werkte. Ik heb gekeken op de stihl site maar kon niks vinden, dus dan maar het andere ( betere :lol: ) merk:

http://www.husqvarna.com/nl/forest/acce ... ni-1,3-mm/

Het zal vast en zeker vergelijkbaar zijn
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by boomverzorgingbruno »

heb net etw boekje(ipc) erbij genomen veilig werken met kettingzaag en hier in staat en ik citeer.
'de ketting moet bij een bepaalde terugslag altijd snel stilstaan. daarom is het volgens de NEN-EN 608 niet noodzakelijk de ketting te voorzien van veiligheidsschakels.Bijna alle kettingen hebben deze schakels wel ,en gezien het nut ervan is het aan te raden om deze op de moterzaag te gebruiken .'

dus het is niet verplicht volgens de cursusboek dus hij kan hier niet op afgerekend worden.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Hindry »

Volgens mij weten ze bij IPC ook niet meer hoe het zit, ik ga eerst ff bomen kijken in het zonnige Oost Duitsland, Timo neemt 't hier waar en dan in augustus maar 's een briefje sturen naar IPC, VHG, Helicon, dealers Stihl en Husqvarna. Beetje de knuppel en dat kippehok enzo. Byebye
Groet, Hindry
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by treespotter »

Waarschijnlijk wel. Omdat het hier om een 'bijzondere' zaag voor 'bijzondere' werkzaamheden gaat. En volgens de fabrikant moet deze zaag voorzien zijn van een speciale ketting. Met die configuratie mag ermee worden gewerkt en anders niet.

Ik ben benieuwd of die kleine ketting (met 1,1mm groef) waarmee wij nu bijna allemaal werken op een MS200 wel oké is.

Toch blijft het absurd dat een deelnemer wordt afgeserveerd door zo'n LULLIGE wijziging (en toch een beetje de kleine lettertjes in de handleiding) van een fabrikant.
De zaag is per slot van rekening jarenlang in een nagenoeg ongewijzigde vorm met de (nu ineens) gewraakte ketting verkocht en zoals Lars ook zegt wordt de ketting nog steeds door verscheidene Stihl dealers verkocht.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Harrie »

Toen ik op examen ging voor mijn ETW, werd mij nadrukkelijk medegedeeld door de mensen van Helicon Eindhoven dat er een veiligheids ketting op de zaag moest liggen.
Dus zin of onzin het is bij de opleiding wel bekend en dat was in 2008.

Maar zakken op het examen is wel een zware maatregel.
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by Patrick »

Stihl levert zelf sinds 1.5 /2 jaar dan ook alleen nog maar de ketting uit met tweede diepte steller(veligheidsschakel) standaard werd idd de ms200t er mee geleverd en als je als dealer de oude ketting probeerde te bestellen kreeg je gewoon het nieuwe model geleverd. Er zullen vast dealers tussen zitten die nog rollen ketting besteld hebben van het oude model of nog oude voorraad hebben liggen en die nog in de verkoop hebben. Van veel klanten hoor je dat zei niet tevreden zijn over de nieuwe ketting en de vraag is er nog veel naar de oude. Vele zijn dan ook over gestapt op de oregon ketting die nog gewoon leverbaar is en vergelijkbaar is met de oude stihl versie gewoon zonder de extra veiligheidsschakel.

Ene kant is het raar om er iemand op te laten zakken voor etw, ook al is dit nog niet zo lang ingevoerd iedereen wil zo veilig mogelijk werken en wil zo veilig mogelijk werken. dus moet je alle risicos beperken en dit word vanuit de fabrikanten deels aangestuurd.
Maar erger vind ik nog dat bij de dealers of tweedehands de tophandle zaag gewoon willekeurig verkocht word aan particulieren of mensen niet geschoold zijn voor het werken met deze zaag.Zei doen er raardere dingen mee dan dat wij doen en zorgen voor meer ongevallen door onkundig gebruik. Geschoold personeel weet wat ze met de zaag kunnen en wat ze er niet mee moeten doen. Maarja voor het examen regels zijn regels. En wolter de 3/8 pmmc 1,1 ketting die jullie gebruiken is ook uitgerust met de extra veiligheidsschakel voor de beitel. Dus je kan gerust weer op examen :wink:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by boomverzorgingbruno »

gezakt of niet wat maakt het uit. er is nergens een wet die zegt dat het verplicht is dus hoe kan een mens zakken op een examen ???????? en waar blijft dan helicon om hun student te verdedigen . we betalen genoeg hoor voor onze opleiding.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by timo »

zo dat staat ffies dik gedrukt :D
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by timo »

ben geslaagt.
en nu met de zogenaamde juiste ketting. :lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by tjeerd »

gefelicitjeerd :D
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by boomverzorgingbruno »

goed hoor timo dikke vette proficiat .
vanaf nu etw jij met de juiste ketting :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by -WOUTER- »

geweldig Timo

Image
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by treespotter »

Weet je dat echt zeker? Ik zag vorige week nog een foto voorbij komen waarbij jij voor de verkeerde kant van de bla bla stond. Pas maar op, wanneer het EAC comité daar achter komt kan je het certificaat toch weer aan de getopte wilgen hangen. :lol:

Gefeliciteerd kerel!!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by ludovanmil »

ben ik nu heel dom als ik nog niet weet of op mijn stihl 200 wel de GOEDE ketting zit :?: :?:
Ik ben ook niet zo bij de hand. Durf het ook niet aan de dealer te vragen, want die kan ook fout zitten begrijp ik uit de reacties. Is er een juist type nummer van de ketting? Of een helder plaatje voor kettingzaag dummies?
ik hoor het graag.

of zal ik sowieso maar wegblijven van het examen :?:
ik glij ook nog wel eens uit in de boom, mag dat wel bij het ETW examen???
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by boomverzorgingbruno »

uitschuiven mag niet ludo :wink:
het gaat over de ketting met de veiligheidsschakel tussen de tanden .
eigenlijk moet je gewoon vragen om een anti kickback ketting .
nu je al die zinloze uren mee gemaakt hebt ga je toch ook nog het examen doen he 8)
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: veiligheidsketting tophandle

Post by treespotter »

Wanneer er op de ketting één soort dieptestellerveiligheidsschakel zit Ludo, dan is dat een foute ketting. De voorkant van de beiteltand moet in de bocht van het neuswiel door meerdere veiligheidscomponenten uit de gevarenzone gehouden worden.
Post Reply