blake 's hitch

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
dolfijn
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 27 Sep 2010, 21:28

blake 's hitch

Post by dolfijn »

Is dit een goede schuifknoop, ik vroeg mij dit af, je ziet er weinig mensen mee klimmen ?
Ziet er mij wel een simpele knoop uit .Ik ga het zeker is uitproberen maar misschien vind ik hier al wat positieve/negatieve ervaringen.

Mijn naam heeft iets met de scouts te maken niet te neig op letten :mrgreen:
Thx
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by Tamil »

Prima knoop om mee te werken! Vooral in het begin als je gewent bent met een prusik knoop te klimmen is dit al een hele vooruitgang! Ook kan je de andere zijde van je klimlijn gelijk als strop gebruiken! Zelf vind ik het nadeel dat er bij intensief gebruik (sneller afdalen en dergelijke) door deze knoop veel slijtage kan ontstaan op je strop lijntje of de andere zijde van je klimlijn dus!

Maar ik heb hier mijn eerste 6 jaar prima mee geklommen en zelfs in de finale van de klimwedstrijden mee geklommen!

Suc 6!

Niets geks aan je naam!

Groeten Tamil (18+/stam, :wink: )
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by Alexander »

De blake is een betrouwbare knoop zodra je al enige ervaring in het klimmen hebt.
Binnen de boomverzorging in Nederland zie je hem niet zo heel veel meer, omdat er een aantal "nieuwe" knopen zijn die nog sneller en lichter klimmen. Maar snelheid = ook gevaar...
Liever iets rustiger naar beneden, i.p.v 1 snelle laatste afdaling.

Climb save,, Think twice....
Groeten alex (18- /Wortel) :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by KIMME »

De blake is in feite de knoop waar alles mee moet beginnen in een opleiding. je kan perfect een boom veilig beklimmen met enkel en alleen een klimlijn en klimgordel.
je hebt geen enkele ander gadget of hardware nodig bij dit systeem en dus moet je deze knoop erg goed beheersen. je kan immers bij foute handelingen in een boom het één en ander kwijtraken maar als je met een blake overweg kan mag je alles naar beneden gooien behalve je klimlijn. Let wel op vanaf de moment dat je gaat zagen moet jij dubbel gezekerd zijn en dus ook met fliplijn.
het kunnen leggen van een blake moet een automatisme worden. Zoals tamil zegt wel je afdaalsnelheden een beetje in het oog houden want een blake is een knoop waarin snel veel warmte word opgebouwd.
In andere landen is het een veel gebruikte knoop en ze hebben er dan ook "tails" voor.
dat zijn stukken klimlijn van ongeveer twee meter met een oogsplits eraan. Deze dienen om een blake te kunnen leggen op de lijn en toch een open systeem te kunnen behouden. Ook heeft het gesloten systeem een paar voordelen die een ander systeem niet kan hebben. pm me maar voor foto's want kan op dit moment niet resizen.
LET WEL: Een blake's hitch is NOOIT compleet zonder een stopperknoop in het vrije uiteinde dat uit de knoop hangt. Dit is één van de mooie knopen die uit elkaar kunnen rollen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by -WOUTER- »

De blake is prima om mee te klimmen. Maar je belast maar 1 eind van de stroppenlijn (of je klimlijn zoals de amerikanen doen). Werk je met een stroppenlijn dan moet je er dus rekening mee houden dat deze wel wat dikker is en aan de draaglast voldoet. Dus geen 8 mm frutsel knutsel lijntje maar bijvoorbeeld een 10 mm ocean polyester o.i.d.

Een heel erg mooi alternatief zou de knut zijn of de distel. beide superknopen die net wat handiger in de omgang zijn :wink:
Maar wellicht heb je die al geprobeerd :wink:

climb safe

wouter
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by KIMME »

Om wouter even bij te treden en niks aan de verbeelding over te laten: De lijn die jij gebruikt om je blake's te leggen moet een minimum breuksterkte hebben van 22kn.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by Pietje »

... en van gelijke diameter zijn als je klimlijn....
Maar wat KIMME aanhaalt klopt, de knoop is (was) in amerika het enige toegestane knoopje, omdat je lijn daar een minimale breuksterkte MOET hebben, en onze stroppenlijntjes voldoen daar niet aan.
Om de slijtage van de klimlijn enigzins te beperken, knopen de amerikanen bij elke verlegging van het ankerpunt de Blake opnieuw.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by NannoB »

bijgaand de foto's van Kimme copyright ligt volledig bij hem.

De blake setup bestaat uit de Blake knoop:
blake-knoop.jpg
geborgd met een stopknoop:
stopper.jpg
In de in de onderstaande foto getoonde setup zit een 8 als stopknoop, de stopknoop op de 2de foto heeft echter de voorkeur.
setup.jpg
en dan in de boom:
in de boom.jpg
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: blake 's hitch

Post by KIMME »

bovenstaande foto is van een srt/drt systeem met variabel ankerpunt. Je moet even de oranje lijn wegdenken uit het plaatje en je inbeelden dat de rode katrol een tak is of natuurlijk cambiumsaver.In de foto daarboven is de rode paal de tak.

het gaat em om de setup in de paarse lijn. De positie van de blake wordt gezekerd door de mastworp aan de ring (sliding D) van je klimgordel. mocht je de noodzaak zien om je blake korterbij te willen hebben trek je even de mastworp los en positioneer je de knoop lager of hoger zoals je zelf wilt. Deze setup is wat men noemt een "gesloten systeem". het vraagt veel tijd en werk om even je ankerpunt te verleggen naar een andere tak maar je hebt helemaal NIKS aan bijkomende hardware nodig om een boom helemaal rond te klimmen. Deze techniek MOET je beheersen mocht er zich een situatie voordoen dat er een kritiek stuk klimmateriaal naar beneden valt.
In mijn workshop beginnen we altijd met dit systeem want dit moet je simpelweg geoefend en gezien hebben.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: blake 's hitch

Post by roelce »

en dolfijn is een cole totem naam hoor (zelf ben ik opgewekte vuriggrijze vos )
voor wat ik de blake gebruik is voor een 2de ankerpunt in de boom zelf.

greezt roel
STIHL timbersports hope to get like jason
Post Reply