Veilig omlieren van bomen

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Steven »

Lukas wrote: Vaak zit er dan een prijskaartje aan zo'n cursus van minstens 600 euro. Voor iemand die gewoon voor z'n lol in het weekend zaagt en daar dan ook nog 5 dagen vrij ofzo voor moet nemen en veel voor moet rijden is zo'n cursus in eerste instantie gewoon niet aantrekkelijk. Dat snappen jullie zelf ook wel. :wink:
Zorg dat je het dan ook kan blijven doen!

safety first!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

Een werkgever zit ook niet te wachten op een werknemer die zich in het weekeind eens even fijn in zijn borst heeft gezaagd omdat de boom zomaar ineens heel spontaan iets deed wat niet verwacht was.
Bomen doen geen spontane onverwachte dingen. Het is aan ons om de juiste inschatting te maken en om veilige marges in te bouwen zodat het 'onverwachte' nooit onverwacht is.

Deze discussie hebben wij hier al vaker gevoerd met een hobbyzager. Ons werk ziet er heel makkelijk uit en het lijkt ook inderdaad dat wij alleen maar aan mooie vrouwen denken tijdens het werk, maar tussen die vrouwenmomenten zitten onderbewust ook heel veel inschattings- en evaluatiemomenten die ervoor zorgen dat het inderdaad lijkt dat het werk wat wij doen makkelijk is en dat het inderdaad lijkt dat wij alleen maar aan die mooie vrouwen denken. :lol:

Lucas, echt, neem nou van ons aan, je zaagt jezelf echt maar één keer in je donder.
Neem gerust even de tijd om de onderstaande link op je in te laten werken en vraag je dan nog eens af of een opleiding en goed materiaal echt zo duur zijn.
http://www.google.com/images?client=ubu ... 24&bih=568
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

Ik ben overtuigd hoor en ga dit zeker regelen.
Maar voor de duidelijkheid: ik ga zeker NIET met de motorzaag de boom in of op een ladder staan. Ik blijf bosbouwen en ga dus niet het werk van een boomverzorger doen. Met de motorzaag blijf ik op de grond en ik wil alleen evt. bomen omlieren. Ik kan voor dat doel ook een eenvoudig vouwladdertje meenemen.

Maar jullie willen dus zoals ik begrijp ook niet dat een hobbyzager zonder cursus op de grond zaagt? Want het is toch eigenlijk raar dat je zomaar een motorzaag kunt kopen om de hoek, zonder instructie van enige waarde? En dat sommige winkels niet eens de PBM's verkopen en geen cursussen aanbieden.
User avatar
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 22 Apr 2010, 23:29
Location: Gent (Belgie)

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Greenman »

Een leerkracht van mij die les gaf over machines, heeft zelf een winkel met onder andere kettingzagen, en daar gaat niemand buiten met een kettingzaag zonder (ok, basis maar toch ) instructies over veilig werken.
Ik vind dat dat overal zo mag zijn.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by NannoB »

Lukas wrote:... Maar jullie willen dus zoals ik begrijp ook niet dat een hobbyzager zonder cursus op de grond zaagt? Want het is toch eigenlijk raar dat je zomaar een motorzaag kunt kopen om de hoek, zonder instructie van enige waarde? ...
Ja dat vind ik raar, de overregulering door de staat in NL gaat vaak wat ver, maar hier mag wel wat aandacht aan worden besteed.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by boomverzorgingbruno »

lukas als het aan ons ligt dan word er in nederland of in belgie of eender waar geen zaag meer meer verkocht zonder degelijke pbm of opleiding . maar het ligt niet aan ons jammer genoeg.
of anders moeten wij bij de volgende verkiezing op komen als een partij .
TREEHUGS for president 8)
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by timo »

partij voor de bomen. denk dat je heeeel wat mee krijgt 8)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

Lukas wrote:Ik ben overtuigd hoor en ga dit zeker regelen.
Maar voor de duidelijkheid: ik ga zeker NIET met de motorzaag de boom in of op een ladder staan. Ik blijf bosbouwen en ga dus niet het werk van een boomverzorger doen. Met de motorzaag blijf ik op de grond en ik wil alleen evt. bomen omlieren. Ik kan voor dat doel ook een eenvoudig vouwladdertje meenemen.

Maar jullie willen dus zoals ik begrijp ook niet dat een hobbyzager zonder cursus op de grond zaagt? Want het is toch eigenlijk raar dat je zomaar een motorzaag kunt kopen om de hoek, zonder instructie van enige waarde? En dat sommige winkels niet eens de PBM's verkopen en geen cursussen aanbieden.
dit klopt ook zeker niet, als je ziet hoe een cirkelzaag bijvoorbeeld beveiligd dient te zijn.
en de arbo-controleur mist het spouwmes krijg je een dikke boete.
een motorzaag is een machine met een open ketting die met 80 kmh rondgaat en alles op zijn pad verscheurd.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by ErikSint »

ik denk dat het onderuit trekken van de stam dmv een lier het simpelste werkt, met een instructiedag of zoiets dergelijks ben je zo in staat de meeste gevallen simpel om te lieren.
daar kun je boom op zeggen
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 28 Jul 2009, 09:25
Location: zaandam
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by bob de bosbouwer »

@densmee: een kettingzaag ketting draait ergens tussen de 150 en 250kmh dus das iets sneller dan je had verwacht misschien.
verder ben ik het er zeker mee eens dat iedereen die een kettingzaag koopt(of huurt) zn pbm er bij moet kopen(huren) en een scholing er voor moet hebben gehad.

en om maar even bij het omlierprobleem terug te komen, het hoeft niet zo duur te zijn om een simpele gordel en een paar klimsporen aan te schaffen. dan kun je rustig en veilig je lierkabel vast maken.
toch zou ik het advies van wolter met dat liertouw maar eens gaan testen scheelt namelijk een enorm gesleep van gewicht door het bos.
ken dat niet dan....
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Pietje »

bob de bosbouwer wrote:@densmee: een kettingzaag ketting draait ergens tussen de 150 en 250kmh dus das iets sneller dan je had verwacht misschien.
Dat lijkt me erg snel. Hoe kom je aan deze getallen?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Steven »

kilometertellerjongûh!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by roelce »

hey hey als medewerker van de stihl timbersports series kan ik je vertellen dan een hotsaw das een grote zelfgebouwde kettingzaag met maar liefst 80pk
en deze halen pas een snelheid van 250 km per uur dus het lijkt me raar als een andere zaag dit ook kan halen


greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by roelce »

een stihl ms 660 met een blad van 75 cm heeft ongeveer een snelheid van een 95 km/u

dit is wat de timbersporters zeggen

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by ivo »

Nog wat leuke cijfertjes (heb ik mij ooit een keer laten voorrekenen) . Een zaagketting gaat ongeveer 20 tot 25 meter per seconde in de rondte, dat zijn dus ongeveer 500 beiteltjes per seconde langs een vast punt.( langs ledematen etc. ) ....... Zijn er nog meer rekenwonders op treehugs? Je zou een kettingzaag bijna niet meer durven aanraken! :shock:
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 28 Jul 2009, 09:25
Location: zaandam
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by bob de bosbouwer »

nee steven geen km teller.....
is iemand in nederland die bij stihl werkt die een programmatje daarvoor heeft op zn laptop. daarin vul je het toerental in met de ketting soort en het aantal tanden/groeven op het kettingtandwiel en daar komt een snelheid uit.

ik weet wel de hotsaws waar ik trainingen mee gaf die draaiden tegen de 300kmh.


@roelce: de hotsaw heeft een 63 pk en de ketting draait rond de 300kmh.
een normale ms 660 draait er zeker richting de 180/200kmh. de kettingsnelheid wordt bepaald door het toerental van de motor en het aandrijfwiel. en niet door pk's.
ken dat niet dan....
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

bob de bosbouwer wrote:nee steven geen km teller.....
is iemand in nederland die bij stihl werkt die een programmatje daarvoor heeft op zn laptop. daarin vul je het toerental in met de ketting soort en het aantal tanden/groeven op het kettingtandwiel en daar komt een snelheid uit.

ik weet wel de hotsaws waar ik trainingen mee gaf die draaiden tegen de 300kmh.


@roelce: de hotsaw heeft een 63 pk en de ketting draait rond de 300kmh.
een normale ms 660 draait er zeker richting de 180/200kmh. de kettingsnelheid wordt bepaald door het toerental van de motor en het aandrijfwiel. en niet door pk's.
Mijn jonsered draait onbelast 14500 toeren, met een 7 tands tandwiel 3/8. hoe snel zou de ketting dan rondgaan?
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

wanneer we overigens weer een groep van minimaal 8 personen hebben kunnen we weer een keer cursus geven in lieren en vellen met wiggen
en cursus bosbouw kunnen we ook weer aanbieden
sfeerbeelden ( :lol: ) kun je op de volgende site vinden onder project 2009-2010
http://www.steunpuntboseigenaren.nl/site.asp?level=000
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by bigbird »

bob de bosbouwer wrote:nee steven geen km teller.....
is iemand in nederland die bij stihl werkt die een programmatje daarvoor heeft op zn laptop. daarin vul je het toerental in met de ketting soort en het aantal tanden/groeven op het kettingtandwiel en daar komt een snelheid uit.

ik weet wel de hotsaws waar ik trainingen mee gaf die draaiden tegen de 300kmh.


@roelce: de hotsaw heeft een 63 pk en de ketting draait rond de 300kmh.
een normale ms 660 draait er zeker richting de 180/200kmh. de kettingsnelheid wordt bepaald door het toerental van de motor en het aandrijfwiel. en niet door pk's.
beste,
de ketting-snelheid word bepaalt door het toerental van het kettingtandwiel welke afhankelijk is van de frictie van de ketting en van de kracht waarmee die frictie opgeheven kan worden en ik kom bij een ms200 toch echt uit op 73,476 km/h als het kettingtandwiel 3 cm is van doorsnede
straal r is 15 mm
D is twee maal straal = 30mm
π = 3,14
omtrek = 94,2mm
toerental kettingzaag 13.000 omwentelingen per minuut
snijsnelheid 13.000 x 94,2mm = 1224600 mm per minuut
dat zijn 1224,6 meters per minuut
dat betekent dat de snijsnelheid in dit voorbeeld 73,476 km per uur bedraagt.

toelichting: straal is geen daadwerkelijke waarde dus 73 km/h kan afwijken heb het niet daadwerkelijk opgemeten en van meters per minuut naar km/h kun je berekenen door het aantal meters te delen door 16,66
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by boomverzorgingbruno »

dit is allemaal leuk maar ik vind het belangrijker dat men ketting scherp is dan dat ze snel draait . mijn snoeizaag loopt toch maar 8m/sec
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by JasperLeerling »

bigbird wrote:
bob de bosbouwer wrote:nee steven geen km teller.....
is iemand in nederland die bij stihl werkt die een programmatje daarvoor heeft op zn laptop. daarin vul je het toerental in met de ketting soort en het aantal tanden/groeven op het kettingtandwiel en daar komt een snelheid uit.

ik weet wel de hotsaws waar ik trainingen mee gaf die draaiden tegen de 300kmh.


@roelce: de hotsaw heeft een 63 pk en de ketting draait rond de 300kmh.
een normale ms 660 draait er zeker richting de 180/200kmh. de kettingsnelheid wordt bepaald door het toerental van de motor en het aandrijfwiel. en niet door pk's.
beste,
de ketting-snelheid word bepaalt door het toerental van het kettingtandwiel welke afhankelijk is van de frictie van de ketting en van de kracht waarmee die frictie opgeheven kan worden en ik kom bij een ms200 toch echt uit op 73,476 km/h als het kettingtandwiel 3 cm is van doorsnede
straal r is 15 mm
D is twee maal straal = 30mm
π = 3,14
omtrek = 94,2mm
toerental kettingzaag 13.000 omwentelingen per minuut
snijsnelheid 13.000 x 94,2mm = 1224600 mm per minuut
dat zijn 1224,6 meters per minuut
dat betekent dat de snijsnelheid in dit voorbeeld 73,476 km per uur bedraagt.

toelichting: straal is geen daadwerkelijke waarde dus 73 km/h kan afwijken heb het niet daadwerkelijk opgemeten en van meters per minuut naar km/h kun je berekenen door het aantal meters te delen door 16,66

Dat klopt inderdaad. Op je zaagbroek staat (waarschijnlijk) 20m/s.
1200m/min
72000m/uur of 72 km/uur.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by noel2512 »

Lukas werk je alleen in het Bos of heb je er hulp bij :?: Arbo :?:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:dit is allemaal leuk maar ik vind het belangrijker dat men ketting scherp is dan dat ze snel draait . mijn snoeizaag loopt toch maar 8m/sec
:lol: Mijn snoeizaag loopt meestal minder hard dan 8 km/u (ben bang dat ik met mijn voet in mijn fliplijn blijf hangen), maar 's morgens en 's avonds vliegt hij met 120 over 's heren wegen.
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 28 Jul 2009, 09:25
Location: zaandam
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by bob de bosbouwer »

mijn snoeizaag loopt niet :?
moet m bijna altijd dragen :)
ken dat niet dan....
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

bob de bosbouwer wrote:mijn snoeizaag loopt niet :?
moet m bijna altijd dragen :)
Zo hé, die is lui zeg. :lol:
Post Reply