Veilig omlieren van bomen

Alles over veiligheid en bescherming
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

Ik beheer een stuk naaldbos (grove den) en vel geregeld bomen. Dat doe ik zo veilig mogelijk: bij de motorzaag gebruik ik alle PBM's en voorzorgsmaatregelen. Vaak blijft er echter een boom hangen tegen een andere omdat het stamtal nogal hoog is. Soms kun je de boom wat hoger inzagen zodat hij alsnog valt, maar als de boom nog erg recht staat is er geen beweging in te krijgen. Je zaag zit dan meteen vast als je een extra zaagsnede wilt maken door het gewicht van de boom.

Om die reden wil ik bomen verder om gaan lieren als ze blijven hangen. Daarbij moet ik uiteraard een strop/lint zo hoog mogelijk in de boom hangen. Welke hoogte zou toereikend zijn? De bomen zijn tot ongeveer 20 meter hoog en 30 cm dik. En wat is de veiligste manier om de strop te bevestigen? Daarbij moet ik zeggen dat een ladder niet handig is vanwege vervoer/opslaan in een bos.

Daarnaast zou ik graag willen weten welk apparaat het beste voor mijn gebruiksdoel is. Een staaldraadtakel van 800/1600 of 3200 kg, misschien een wat simpelere spanner, of een gri-gri met wat katrollen door middel van handkracht?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by -WOUTER- »

Lijkt me niet echt handig om bomen die al geveld zijn in te gaan klimmen om een lierkabel in te bevestigen. Ik zou gaan proberen voordat je de boom velt in te schatten of deze eventueel een mooie vrije val kan maken ofdat deze gaat vastzitten in andere kronen en dus niet vrij kan vallen. Bij het laatste geval kun je de lierkabel hoog aanbinden VOORDAT je de boom daadwerkelijk gaat vellen. Een setje klimsporen een klimgordel en een fliplijn kan hierin uitkomst bieden. Zorg wel voor wat instructie bij een praktiserende boomverzorger.

Daarnaast zijn er enkele zaagtechnieken die je kunt gebruiken om een widowmaker (vastzittende boom) naar beneden te zagen. Zie filmpje.

Succes ermee & groeten Wouter

http://www.youtube.com/watch?v=eUQ1p2QPdxU
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

als wij in dennenbossen vellen hebben wij een 1600kg tirfor bij.
de meeste bomen kun je zo laten vallen, alleen bij de twijfelgevallen hangen ik er vast een hijsband gestropt in en met de velhevel schuif ik deze zo hoog mogelijk (4meter ofzo)
als de boom toch blijft hangen is het dan maar een kwestie van tirfor kabel in te haken en trekken maar.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by boomverzorgingbruno »

leuk filmpje wouter .
bij mijn eerste zaag cursus hadden ze een techniek om te zorgen dat je bomen leert inschatten .
als hij blijft hangen no problem onderaan een ketting met kabel en dan ergens een andere boom zoeken tirfor op een meter of 2 hoogte en takel de voet maar onderuit .
geloof mij als je er zo een paar doet op een dag dan leer je wel te zagen zodat ze niet blijven hangen .
maar het is wel een veilige manier om ze om te krijgen als ze blijven hangen .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

Lucas, jij hebt het over het veilig aanbrengen van een strop, maar waarom zou jij een strop willen gebruiken als het ook met een lijn alleen kan.
Wij gebruiken voor het lieren van takken en bomen een GRCS http://www.treeworker.co.uk/acatalog/Lo ... vices.html Het voordeel van zo'n systeem is dat je met lange lijnen kunt werken zonder dat er zware staalkabels aan te pas komen.
Wij plaatsen de lijn zo hoog mogelijk in de boom door middel van een werplijn http://www.treeworker.co.uk/acatalog/Th ... es_51.html De werplijn gooi je zo hoog mogelijk over een tak en wanneer het werpzakje beneden is haal je deze van de lijn en knoopt de (lier)lijn hieraan. Je trekt vervolgens de lierlijn over de tak en knoopt het uiteinde hiervan achter de boom op ooghoogte aan de stam vast en het ander uiteinde zet je via een katrol boven de winch vast in de GRCS winch.

Op deze manier hoef je niet te klimmen en kun je op grote hoogte een lijn in de boom vastmaken.
Een ander voordeel van het op deze manier werken is dat de lijn aan de boom geknoopt zit vlakbij de zager. Het is dus voor hem dus een kleine moeite om de lijn los te knopen om hem vervolgens door de lierbediener uit de takken te laten trekken.
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

Dank voor de reacties.

Het GRCS systeem kende ik niet, maar het is voor mijn simpele toepassing wat te duur. Bovendien hebben de bomen tot zeker 10-12 meter hoogte zoals vrijwel alle grove dennen in bossen dode zijtakken. Werplijnen e.d. zie ik niet zo zitten.

Aan de onderkant net boven de velsnede gaan lieren heb ik weleens geprobeerd, maar daar is behoorlijk wat kracht voor nodig. Vaak blijven ze dan ook alsnog staan.

Ik ga (natuurlijk) niet klimmen in bomen die al geveld zijn maar nog niet omliggen.
Nu adviseert Wouter mij klimsporen voor het omhoog komen in de boom. Als ik het goed begrijp zijn dit een soort 'klemmen' om je benen. Ze zijn echter vrij prijzig zie ik. Nu zie ik op internet ook technieken om met bandslinges als strop om een boom, om naar boven te komen. Dit ziet er simpel uit, en die zijn ook veel goedkoper. Zie bijvoorbeeld dit filmpje. Het ziet er veilig en simpel uit, is dat ook zo?
Verder vind ik een integraalgordel prettiger zitten dan een normale, kun je die ook gewoon gebruiken?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by -WOUTER- »

op de manier van je filmpje kan het ook.....maar er zijn snellere wegen naar rome :wink:
een integraal gordel kun je hiervoor gebruiken maar die heeft niet de voorzieningen om bijvoorbeeld met d-haken en een fliplijn in combi met klimsporen te werken.

Doe ons hier een lol en investeer in een goede instructie dag bij een lokale erkende boomverzorger en die kan je alle soorten van stijgmethoden en lierbevestigingsmethoden laten zien.....dan weet je ook meteen wat wel en wat niet voor je werkt.

Op papier lijken veel zaken heel leuk en handig, maar in het echie is het net effe wat anders :wink:

succes
- climb fast, move slow -
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by callum-aan »

Boompjes van 10-12 meter kan je ook meestal goed baas met een vel kar.
Ik kon niet zo snel een plaatje vinden hiervan, maar het is een hefboom met 2 kruiwagen wielen en een pin omhoog net achter de wielen. Deze pin zet je in de velsnede en door op de hefboom te leunen lift je de boom boven de stobbe. Door het gewicht van de boom kan je dan wat achteruit rijden waardoor de boom kan vallen. Zo'n velkar kan je kopen maar ook wel zelf maken als je handig bent.
Ik heb een velkar gehad met een beugel voor mijn brandstoftankje, lunchpakketje en wat gereedschap. Dat gaf de velkar iets meer nut als de bomen gewoon deden wat er van ze verwacht werd.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by -WOUTER- »

Ga dan gelijk met een skid steer het bos in....kun je ook radio-cd speler in zetten :lol: :lol:

maar da's effe off topic.
- climb fast, move slow -
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

-WOUTER- wrote:Ga dan gelijk met een skid steer het bos in....kun je ook radio-cd speler in zetten :lol: :lol:

maar da's effe off topic.
Ik heb vaak gedacht hoor aan een mini-tractor of een schranklader o.i.d. Er zijn in elk geval heel veel veelzijdige apparaten zoals een Bobcat die je echt overal voor kunt inzetten.
Maar het nadeel van al die machines is het vervoer: ik woon niet naast het betreffende bos en je kunt officieel niet met 2 man op een mini-tractor of schranklader. En als je ze met een aanhanger vervoert zou ik er speciaal het BE-rijbewijs voor moeten halen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by -WOUTER- »

zoiets als dit :
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Pietje »

Waarom staat die machine er voor...?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

-WOUTER- wrote:zoiets als dit :
Mooie dame en mooie machine. :wink:
Welk merk is dit?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by -WOUTER- »

Thomas meen ik uit de USA.

hier in nederland vergelijkbaar met Sherpa of skidster.

www.hanenberg-materieel.nl als je interesse hebt, maar een stuk duurder dan klimsporen :wink:
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

-WOUTER- wrote:Thomas meen ik uit de USA.

hier in nederland vergelijkbaar met Sherpa of skidster.

http://www.hanenberg-materieel.nl als je interesse hebt, maar een stuk duurder dan klimsporen :wink:
en veel minder bodemvrijheid :wink:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

En zeker veel goedkoper dan een GRCS. Al zijn de meeste dames vrij prijzig in gebruik. :lol:
Ik weet nog wel een veel goedkopere manier dan intergraalgordels en werplijnen (waarmee je trouwens prima tot 25 meter hoogte een lijntje kan plaatsen) en GRCSen.
Je begint gewoon aan de rand van het bos met zagen. Gegarandeerd dat er geen boom blijft hangen.
Maar nu weer serieus, voordat ik weer de Zwarte Piet ben. Boswerk en boomverzorging kost geld. Wanneer je er geen zin in hebt om te investeren in goed materiaal dan moet je op de groentenafdeling van Colruyt gaan werken. :roll: Met alleen een motorzaag en een tankje benzine kom je niet zover.
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

treespotter wrote:Boswerk en boomverzorging kost geld. Wanneer je er geen zin in hebt om te investeren in goed materiaal dan moet je op de groentenafdeling van Colruyt gaan werken. :roll: Met alleen een motorzaag en een tankje benzine kom je niet zover.
Dat klopt.
Ondanks dat ik niet fulltime in het bos aanwezig ben (gelukkig maar, bosbouw levert tegenwoordig nauwelijks geld op) probeer ik in elk geval zo veilig te werken. Doe het dus als hobby maar verkoop wel hout. De investering van een staaldraadtakel en klimmateriaal om bomen veilig naar beneden te halen is op zich geen probleem. Maar ik hoef daarentegen geen klimbroek te hebben die qua comfort geweldig is. Zolang ik veilig in plusminus 10 bomen per zaagdag kan klimmen om een staalkabel te bevestigen is het prima. Eventueel het vastmaken van een strop aan afgebroken takken die nog aan de boom hangen, zodat ik die ook naar beneden kan trekken.

Maar als ik globaal de mogelijkheden op een rijtje zet:
- Strop ''omhoog duwen''
- Ladder
- Klimsporen i.c.m. fliplijn
- Bandslinges i.c.m. klimtouw en GriGri
- Velkar (bedoel je een apparaat als de Junior Arch? Hiermee kun je bomen onderuit trekken inderdaad. Kosten ong. 600 euro.)
- GRCS (duurste optie)
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Joris »

je vergeet nog de optie, een instructie dag met iemand!!
preciezer leren zagen kan je hierin een hoop lier en klimwerk besparen. Een boom onderuit lieren vraagt helemaal niet zoveel kracht als je met enkele katrollen aan de slag gaat. een velhevel, techniek en een goede dosis kennis (en wat boerenverstand) besparen veel kosten.
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by callum-aan »

Lukas wrote: - Velkar (bedoel je een apparaat als de Junior Arch? Hiermee kun je bomen onderuit
In het Nederlands zou ik hem toch liever velkar noemen. Maar we hebben het over het zelfde gereedschap idd.

Live rates at 2010.10.11 16:42:00 UTC
490.00 USD = 352.810 EUR

En als je een beetje handig bent kan je hem zelf maken voor 50 euro.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by ludovanmil »

Beste Lukas,
zelf materiaal kopen en proberen....prima , niks mis mee.
Maar het is al eens gezegd...doe nu een beetje scholing !! :evil: :evil:
Volgens mij snap je alle adviezen niet.....
je kan prima voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar de kans is groot dat je aardig gaat lopen tobben.
Je kunt dit forum wel prima gebruiken om een vraag voor te leggen, maar je kan het via een computer niet leren !!
Het ga je goed.

Ludo van Mil
Den Dungen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by treespotter »

Lucas, ik heb twee dingen voorgesteld.

1. Het aanleggen van een lijn om te trekken.
2. een apparaat om aan de lijn te trekken.

Dat eerste is absoluut niet duur. Kijk maar eens aan de rechterkant van de pagina bij de sponsors. Zij kunnen jou voor een heel schappelijke prijs van een werplijn, twee werpzakjes en één 60 meter lange treklijn voorzien.

In plaats van voor de GRCS te kiezen kun je ook gaan voor twee dubbele katrollen waarmee je enorm veel trekkracht kan genereren.

Voor de rest kan ik mij alleen maar bij Ludo aansluiten. Ga eens met iemand op pad om het werk te doen. Je zal dan al snel zien dat je nog een paar kleine onderdelen nodig hebt bij die twee dubbele katrollen.
harald
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 18 Apr 2007, 20:45
Location: rijen

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by harald »

Lukas,
ik heb ook eens een kennis gehad die in zijn privé-bosje op zijn vrije zaterdag bomen wilde zagen. Een goed oplettend lezer ziet dat de bovenste zin in de verleden tijd staat.

Ik heb dus inderdaad een kennis gehad. Helaas dacht hij dat hij harder kon lopen dan de boom die net iets anders viel dan hij had gedacht. Zijn zoon en een vriend die de boom met lijnen wilden sturen waren niet in staat om dit bomengeweld de baas te zijn.

Onvakkundig zagen is de moeder van alle ongelukken. Neem de adviezen die gegeven zijn ter hand en laat je gewoon eens goed instrueren door een gediplomeerd en vakkundig persoon. Kost je misschien een paar honderd euro, maar ik zou het er voor over hebben.

Bomenzagen is leuk, maar hou wel in je achterhoofd waar je mee bezig bent. Er zijn nog geen PBM's die 100% boomproof zijn.

Groet,
Harald
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

ik weet niet waar je bos ligt, Nederland of Belgie. maar anders zou je hier kunnen proberen aan te sluiten.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl
Deze geven regelmatig cursussen, en ik geloof dat het de bedoeling is om binnenkort een cursus motorzagen te geven. Instructeur is al 40 jaar bosarbeider en voormalig nederlands kampioen houthakker geweest.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl/dow ... rzagen.pdf

Deze stichting heeft zijn secretariaat bij ons, en wij zullen dan ook de cursussen verzorgen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by Lukas »

densmee wrote:ik weet niet waar je bos ligt, Nederland of Belgie. maar anders zou je hier kunnen proberen aan te sluiten.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl
Deze geven regelmatig cursussen, en ik geloof dat het de bedoeling is om binnenkort een cursus motorzagen te geven. Instructeur is al 40 jaar bosarbeider en voormalig nederlands kampioen houthakker geweest.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl/dow ... rzagen.pdf

Deze stichting heeft zijn secretariaat bij ons, en wij zullen dan ook de cursussen verzorgen
Dit is een goed idee, een betaalbare cursus die voor mij dichtbij is. Het bos ligt trouwens in Nederland (Noord-Brabant).

Ik heb overigens wel eens eerder naar een cursus gezocht nog voordat ik begon met zagen, maar telkens werd mij verteld dat ze alleen bij bedrijven kwamen en minimaal zoveel deelnemers moeten hebben. Vaak zit er dan een prijskaartje aan zo'n cursus van minstens 600 euro. Voor iemand die gewoon voor z'n lol in het weekend zaagt en daar dan ook nog 5 dagen vrij ofzo voor moet nemen en veel voor moet rijden is zo'n cursus in eerste instantie gewoon niet aantrekkelijk. Dat snappen jullie zelf ook wel. :wink:
Maar ik zal eens nadenken over bovenstaande.

Overigens even een vraagje tussendoor: zijn er hier ook mensen die weleens wat doen met outdooractiviteiten in bomen? Denk aan het maken van challengeparcoursen, kabelbaantjes, misschien mensen die bij de Scouting zulke dingen doen. Dat ligt toch in het verlengde bij het werk wat jullie doen.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Veilig omlieren van bomen

Post by densmee »

Lukas wrote:
densmee wrote:ik weet niet waar je bos ligt, Nederland of Belgie. maar anders zou je hier kunnen proberen aan te sluiten.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl
Deze geven regelmatig cursussen, en ik geloof dat het de bedoeling is om binnenkort een cursus motorzagen te geven. Instructeur is al 40 jaar bosarbeider en voormalig nederlands kampioen houthakker geweest.
http://www.steunpuntboseigenaren.nl/dow ... rzagen.pdf

Deze stichting heeft zijn secretariaat bij ons, en wij zullen dan ook de cursussen verzorgen
Dit is een goed idee, een betaalbare cursus die voor mij dichtbij is. Het bos ligt trouwens in Nederland (Noord-Brabant).

Ik heb overigens wel eens eerder naar een cursus gezocht nog voordat ik begon met zagen, maar telkens werd mij verteld dat ze alleen bij bedrijven kwamen en minimaal zoveel deelnemers moeten hebben. Vaak zit er dan een prijskaartje aan zo'n cursus van minstens 600 euro. Voor iemand die gewoon voor z'n lol in het weekend zaagt en daar dan ook nog 5 dagen vrij ofzo voor moet nemen en veel voor moet rijden is zo'n cursus in eerste instantie gewoon niet aantrekkelijk. Dat snappen jullie zelf ook wel. :wink:
Maar ik zal eens nadenken over bovenstaande.

Overigens even een vraagje tussendoor: zijn er hier ook mensen die weleens wat doen met outdooractiviteiten in bomen? Denk aan het maken van challengeparcoursen, kabelbaantjes, misschien mensen die bij de Scouting zulke dingen doen. Dat ligt toch in het verlengde bij het werk wat jullie doen.
het aanmelden bij het steunpunt is zowiezo niet onverstandig, deze kunnen namelijk ook subsidie aanvragen, op bosbouwkundige vragen antwoord geven, juridisch ondersteunen en natuurlijk het samenvoegen van een grote groep particulieren en daardoor voor inspraak zorgen bij provincie en rijk
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply