Breuktest klimsysteem

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Breuktest klimsysteem

Post by -WOUTER- »

Breuktest van een klimsysteem zoals wij het gebruiken.
http://www.youtube.com/watch?v=F0BTbs8n7vE


"As well as testing Drew Bristow's splices we set up a climbing systemn which is a favourite among various climbers.. This is a first worldwide we believe and cosisted of 11mm Blaze climbing line 8mm op, art link pulley and 8mm sirius rope guide..When loaded.. the small webbing cut the sirius at 20kN.. Which is huge...."

foto van de setup:
Image
- climb fast, move slow -
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by timo »

heftig hoor. het is gewoon een eng geluid hoe dat het zo kraakt. zijn er al foto's of filmpjes van waar hij is gebroken en hoe?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by -WOUTER- »

Nog niet, maar die zullen wel komen :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by boomverzorgingbruno »

ja heftig en het is dus de cambiumsaver die het begeeft .
dacht echt dat het touw ging doorbranden onder de vt
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by ludovanmil »

op zich een leuk filmpje, maar een breuk bij 20 Kn da's toch mooi :)
Het meeste materiaal / onderdelen in je klimsysteem hebben toch veelal die maximale sterkte ?
Dus het klopt toch allemaal / Of snap ik het niet :roll:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by boomverzorgingbruno »

als het touw waar jij aanhangt met 20 kn langzaam uit elkaar getrokken word . dan word ja daar niet vrolijk van ludo echt niet zeker niet als er zo van die leuke krak geluiden bij zijn .
maar eigenlijk vind ik het jammer want 20 kn bij een shokload is volgens mij wel snel te weinig .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by -WOUTER- »

Als jij 20 KN bij een shockload krijgt....dan denk je daar niet en nooit meer over na :(
- climb fast, move slow -
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by ludovanmil »

maar wacht....
20 Kn is toch gewoon 2000 kg ! Ik weet niet hoeveel jullie wegen, maar de meesten van ons zitten toch niet boven de 100 kg :)
Althans dat mag ik hopen :!: :!: Dan wordt het namelijk toch een zware klus dat klauteren door de boom.....
Dus neem een echte val, geen uitglijers, 100 kg vermenigvuldigd met een factor 10, maakt nog maar 10 Kn oftewel 1000 kg.
Niks aan het handje toch :)
En okay....alles kan kapot, en iets kapot maken kan ook leuk zijn, zeker op een filmplje, wat dat is namelijk niet echt / real life.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by boomverzorgingbruno »

@wouter is waar maar als mijn collega toch moet sterven dan heb ik liever dat hij boven hangt dan dat ik hem van het asfalt moet krabben .

@ ludo mooi gezien ludo maar ga eens een half metertje boven jou ankerpuntje en bekijk dan de kracht eens ? dood ben je vrijwaarschijnlijk al . maar je touw knapt ook nog eens niet leuk voor de grondman :roll:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Steven »

20 kn is toch prima?

niet zo dood staren op hoge waardes ;-)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by -WOUTER- »

Denk zowieso dat je topje eerder uitbreekt :lol: :lol: :lol: :lol:
al die krachten en zo zijn leuk, maar de zwakste schakel in ons systeem blijft het topje waar je in gaat hangen :wink:

climb safe
grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by timo »

tja alles is netjes CE gekeurt enz... maar ja dat ankerpuntje waar je je leven in waagt zit geen CE op :?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Steven »

eerst het topje en daarna je lichaam...

en jou systeem is niet ce gekeurt hoor :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by timo »

das helemaal waar steven :D . we kunnen wel een CE op het lichaam doen. even je armen en benen op de trekbank. en je handen trilock zijn' dan is je lichaam ook CE gekeurd :lol: :lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by timo »

moeten je armen en benen wel 21kn kunnen hebben natuurlijk :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by ludovanmil »

da's eigenlijk wel een interessante invalshoek :!:
het bekijken vanuit de zwakste schakel ons eigen lichaam....het lijkt een open deur intrappen, maar ik vind het wel een leuk issue als vervolg op de breuksterkte van onze klimspullen, waar ik me inderdaad (Steven) niet zo druk over maak.
Hoeveel Kn zou ons lichaam kunnen hebben? Dat 'testen' ze alleen vroeger op een pijnbank.
Mogelijk is er iemand die zijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de 'wetenschap' :)
Hoe dan ook zullen we dan toch blijken zelf de zwakste schakel in het systeem te zijn vermoed ik.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Pietje »

Ga er maar van uit dat met een shockload boven 10KN een aantal organen van plaats gewisseld zijn. :? Dus die 20KN lijkt mij meer dan prima. Maar er is nog meer goed nieuws over het filmpje. Je ziet dat de knoop een aantal keer verschuift tijdens het zetten. Dit betekent dat je niet zo bang hoeft te zijn voor een echte schok, want die wordt gedeeltelijk door de schuifknoop opgevangen. (Wel even realtime testen ivm warmteontwikkelingsinvloeden, Steven, iets voor jou..? :mrgreen: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by NannoB »

Pietje wrote:.... (Wel even realtime testen ivm warmteontwikkelingsinvloeden, Steven, iets voor jou..? :mrgreen: )
Is Steven niet de enig op Treehugs die nog minder weegt dan jij Pietje?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Pietje »

:lol:
Ik had eigenlijk niet voor ogen dat Steven bij die test als shockload zou fungeren. Maar meer zijn krachtopnemer...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by treespotter »

dhr.banuyn wrote:
Pietje wrote:.... (Wel even realtime testen ivm warmteontwikkelingsinvloeden, Steven, iets voor jou..? :mrgreen: )
Is Steven niet de enig op Treehugs die nog minder weegt dan jij Pietje?
:lol:
Voor Pietje en Steven is mijn ZingIt werplijntje nog een enorme overkill. :mrgreen:

Ludo, voor materialen moet je het probleem niet zoeken in de maximale breuksterkte, maar in de zogenaamde "Cycles to failure".
Even een voorbeeld (maar pin mij niet vast aan de getallen).
Een lijn heeft een breuksterkte van bijvoorbeeld 2500 kg.
In eerste instantie lijkt dit voldoende, maar wanneer het lijntje dagelijks gebruikt wordt tot 2400 kg dan kun je de lijn misschien maar 100 keer gebruiken voordat deze lijn het zal begeven. Het aantal malen gebruik, in combinatie met de grote last, voordat de lijn breekt is laag.
Gebruik jij die lijn telkens maar tot maximaal 100 kg dan kan je hem waarschijnlijk wel 10.000.000 keer belasten voordat de lijn dusdanig verzwakt is dat hij breekt.
Het gaat dus niet om de maximale breuksterkte, maar om de marge die er in het materiaal zit om het zonder verzwakking in de constructie te kunnen gebruiken.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Steven »

het is in mijn ogen ook erg belangrijk om een knoop in je systeem te hebben die maar "net"pakt...bij een shockload schuift ie dus zowiezo door en dus elimineert ie een shockload op je lichaam, een soort van shockabsorber dus.
bij een extra gewicht van tussen de 20 en 35 kilo schuift mijn knoopje door(hangt van weersomstandigheden enzo af)

Niet alleen CTF is van toepassing maar ook het begrip SWL(safe work load) en slijtage is erg belangrijk.

21kN is leuk,ga je met mensen werken en je houdt SF(safety factor) 15 aan, word je SWL ineens 140 kilo.

daar komt ook weer de slijtage(Cycles to failure hoort daar dus ook bij) om de hoek kijken.
als je met een breuklast van 21kN aan het werk bent en je gaat tot 2100 kilo werken, wat dan?
als de breuklast echt 21kN is dan ben je dus al gelijk de pineut want 21kN staat gelijk aan 20580 Kg. 1 Kg is 9,8 N grofweg
dus je wil zorgen dat je nooit totaan het maximum van je materiaal werkt.
als er toevallig een haarscheurtje in je biner zit,een hap uit je ring of een rare breuk in de kern van je lijn dan wil je dat je toch nog zo danig veilig zit dat er dan nog niks kan gebeuren toch?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by -WOUTER- »

De Cycles to Failure kennen we trouwens allemaal. Denk daarbij even aan je schoenveters :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by ludovanmil »

precies Wouter, mijn veters schieten ook vaak los heb ik gemerkt.....stel dat ik daar over struikel. Dan ben ik mooi in de aap gelogeerd. En als ik dit leg naast het verhaal van de vorige 'sprekers' ....
dan is het maar goed dat ik me niet te druk maak.... :) :)

Toch bedankt voor de uitleg. Het is helder dat slijtage ook een duit in het zakje doet.
Heb ook nog geen WA verzekering, mogelijk is dat wel een optie ?
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Joris »

iedereen is steeds bezig over die shockloads, maar is permanente belasting niet meer een gevaar waar we al te vaak aan voorbijgaan? ok shockload is spectaculairder om te zien maar ook in deze test word de spanning geleidelijk opgevoerd. Het gaat hier dus volgens mij meer om aan te tonen onder welke aangehouden spanning een systeem kan falen. Dat lijkt me op een menselijk lichaam moeilijk te testen.
Hoe gaat een gordel reageren onder deze situaties? want deze setups zijn steeds zonder een van de belangrijkste factoren, onze gordel :?

Weer wat voer voor discussie :wink:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Breuktest klimsysteem

Post by Steven »

maar jou systeem heeft geen spannende continue belasting....dat komt niet over de 120 kilo.
en dan nog haalt dat geen 3 minuten.(daar word je gordel onderandere op getest)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply