winterklim ?

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
dolfijn
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 27 Sep 2010, 21:28

winterklim ?

Post by dolfijn »

Tot welke temperaturen is het veilig klimmen? bij sneeuw en ijs? Wat gebeurd er zoal?
Ik heb nog niet zoveel ervaring daarmee deze vragen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: winterklim ?

Post by Tamil »

Lees dit maar even door, dan heb je vast een idee Qwa footlocken



Ik wil even iedereen bedanken die een reactie heeft geplaatst,

Nou kan ik hier natuurlijk heel lang over gaan lullen maar dat is eigelijk hierboven al voor me gedaan!

Het is zo dat ik maandag naar huis mag met Korcet, corcet(geen id hoe je dat schrijft)

en 12 weken jullie op treehugs mag gaan lastig vallen.
zitten mag 20 min per keer en af en toe valt er iets uit mn linker hand omdat er nog wat zenuen in mn arm bekneld zijn, en bij mijn rechter heup is dat ook het geval.

Best appart dat je zo snel weer met 1 geprakte werfel en 2 met de uitsteeksels er af weer kan lopen! Uiteraart wel met pijnstillers, maar toch!

ohja ff voor het idee het voeld als of ze met een 020 een vette streep over je rug zetten van boven naar beneden,

Dus klim voorzichtig en gebruik een acender met vorst.

Nogmaals bedankt voor de berichten.

tamil


vr jan 16, 2009 5:19 pm

Tamil

Moderator



Geregistreerd: wo mei 17, 2006 9:03 pm
Berichten: 442
Woonplaats: Culemborg

Halve steek
Zo, na een aantal dagen bijkomen en thuis internet weer up to date krijgen hier dan maar even de uitleg voor de mensen die hier in geintereseerd zijn!

Het was de hele week al erg koud overdag in het Amsterdamsebos waar we eiken en beuken tot 30meter aan het nalopen waren na de dunning die er had plaats gevonden.

Het doodhoud,schade van de dunning en plakkers (tot waarmogelijk) verwijderen uit de bomen, omdat er een boomkronenroute in zal worden gemaakt.
Op donderdag was er geen vorst overdag en was het nog best te doen met een iets wat natte klim/footlocklijn omdat het de dag ervoor een beetje had geregend! We gebruikte de hele week al een acender om boven te komen omdat met dikke handschoenen en een footlockstrop die ik eigenlijk altijd gebruik gewoon niet te klimmen was. Ik had net een beuk gesnoeid en was mijn footlock lijn uit de boom aan het halen die ongeveer op 25 meter met een butterfly was gezekerd. Gebukt kijkend naar mijn lijntas was ik de lijn uit de boom aan het trekken, en tot mijn verbazing bleef de knoop op 7 meter hangen. Na er eens goed naar te hebben gekeken samen met Lourens, kwamen we tot de conclusie dat er opzich niets aan de lijn was veranderd, alleen dat hij nit meer uit de boom kon. Vast muurvast niet meer omhoog niet meer omlaag! Oke ik lock wel even omhoog om te kijken hoe het zit zij ik. Ik had toch warme handen van dat trekken aan die lijn dus maar weer gewoon als vertrouwd met een footlockstrop omhoog. Ik kom boven en zie dat het uiteinde van de footlocklijn een halve steek om het andere uiteinde heeft gemaakt met het naar beneden halen van de lijn. Ok nog een ankerpunt maken en die lijn los maken was het plan. Ik ga hangen aan mijn footlockstrop om een acht vast te maken om af te dalen. Helaas mijn footlock strop pakt niet echt lekker, ondertussen is het enorm koud en mistig geworden en begind deze ook aan te vriezen. Ik maak nog een lock om mijn strop aan te trekken, ik pruts wat aan mijn knoop om hem daarna een flinke ruk te geven zodat deze beter "bijt" mijn schoenen glijden weg en na nog 2 meter je klauwen verbranden aan een spekgladde lijn laat je vanzelf los en lig je op je rug!
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: winterklim ?

Post by roelce »

aaaauuuuuwwwww pijnlijk ja dat lijkt me nu wel duidelijk
STIHL timbersports hope to get like jason
dolfijn
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 27 Sep 2010, 21:28

Re: winterklim ?

Post by dolfijn »

Denk ook dat ik het door heb :?
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: winterklim ?

Post by dennis »

En Tamil's voorbeeld is slechts een van de vele factoren die mis ( kunnen ) gaan.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: winterklim ?

Post by timo »

donders heftig hoor.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: winterklim ?

Post by treespotter »

Maar het is vooral ook erg lekker om bij vorst te klimmen. Vooral wanneer er geen sneeuw meer op de takken ligt.
Op kou kun je je kleden. Op warmte niet. Wanneer de temperatuur boven de 14 graden komt dan wordt het voor mij te warm.
Het voordeel van lekker vriezend weer is dat alles droog is. En na een natte herfst is vrieskou een heerlijke tijd om te klimmen.

Tijdens de zomer gebruik ik Towa Active Grip handschoenen en in de koude maanden worden die omgewisseld voor Towa powergrab Thermo. Bij ernstig koud weer gaat er onder mijn broek een Lowe Alpine lange onderbroek, Een dun mutsje tot over de oren onder de helm en een extra truitje onder de dunne Bergans jas.
Mijn devies is veel dunne laagjes en wanneer je lekker opgewarmd bent snel één of twee laagjes uitdoen voordat je gaat zweten.

Tot welke temperatuur kun je doorwerken? Daar is maar één regel voor.... JIJ moet je er lekker bij voelen. Wanneer je alleen maar aan de temperatuur (of beter gezegd "het rotweer") dan moet je stoppen.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: winterklim ?

Post by NannoB »

Met deze kou loop ik er toch tegenaan dat de vingertjes te koud worden aan het begin. Silky gaat prima, maar met de Felco is het een beetje prutsen. Gelukkig een klus met wat uitgraven van een stuk buxus, meteen alles warm.... Bij het opstarten van de stihl is dat toch ook wel fijn. Die gebruik ik toch het liefst met gevoel in mijn vingers. (Misschien zijn mijn ox-on's minder geschikt voor kou.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: winterklim ?

Post by Steven »

treespotter wrote: Bij ernstig koud weer gaat er onder mijn broek een Lowe Alpine lange onderbroek, Een dun mutsje tot over de oren onder de helm en een extra truitje onder de dunne Bergans jas.
Mijn devies is veel dunne laagjes en wanneer je lekker opgewarmd bent snel één of twee laagjes uitdoen voordat je gaat zweten.
.
of zoals de klimmers hiero dat noemen: Die Zwiebel Technik!
:wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply