zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
Kareltje
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 15 Jan 2011, 11:50

zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Kareltje »

Hallo,

Ik lees sinds kort met plezier alle nuttige en belangrijke onderwerpen op dit forum.
Ik ben 'tuinman' en geen officiële boomverzorger of ETW maar doe wel redelijk veel zaag en klimwerk in bomen. Ik heb 15 jaar geleden 2 klimcurssusen gevolgd op het IPC. Zoals toen aangeleerd werk in nog steeds met 2 prussiklijnen.
Na een aantal jaar ben ik even uit het groen geweest en heb voor mijn werk bij de overheid een Rope Acces cursus gevolgd (Irrata level 1)
Na een aantal jaar toch weer het groen in gegaan wat ik nu weer met veel plezier doe.

Nu heb ik 2 vragen.
Vraag1: Is werken met prussiklijnen uit de mode of niet veilig genoeg meer?
De meeste bomen die ik moet snoeien kan ik bereiken met een ladder om vervolgens met lijnen verder te klimmen. Omhoog klimmen met een stijgklem is daarom, voor mij, overbodig.

Vraag 2: Hoe groter je kennis en ervaring en en bovenal de juiste instelling hoe veiliger je werkt.
Maar soms zijn er wel eens van die momenten waarop het mis het bijna mis gaat.
Uiteraard zaag bijna altijd :wink: ik met 2 handen aan de motorzaag.
Verder uiteraard een goede zaagbroek en -schoenen.
Zijn er collega's die ook een zaagjas of mouwen (klasse 1of2) gebruiken in de boom en hoe is de bewegingsvrijheid en comfort (te warm)?

Er vanuitgaande elke dag weer wat te leren lees ik jullie reacties graag, mvg Kareltje
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Thijs »

de knopen van "tegenwoordig zijn zoveel makkelijker te bedienen dat een pruzik voor het de meesten hier al een beetje achterhaald . verder zaag jassen /mouwen moet je geloof ik gebruiken als je met 2 man in de bak staat maar dat weet ik niet echt zeker. en anders is het volgens mij onmogelijk als je netjes met 2 handjes werkt je zelf in een arm tezagen dus heb je ze ook niet nodig. :)
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by timo »

meschien is dit een mooi vervang systeem voor jou prusik. :wink:
Attachments
vt.jpg
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by boomverzorgingbruno »

ik denk niet dat prussik achterhaalt is in de bomen als jij idd niet dagelijks bezig bent in de bomen dan is dat nog steeds de beste basis dat je kan hebben . en dan is volgens mij al de rest van vt en andere knopen die de meeste van ons hier gebruiken een brug te ver voor jou . no offense kareltje . zaagmouwen deed ik vroeger aan in de hoogwerker maar nu doe ik die echt niet meer aan wegens veel te lomp veel te warm en veel te hard stinken .
:lol:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by treespotter »

Hé Kareltje, welkom op Treehugs.

Jij klimt met beide uiteinden en twee prussiks. Daar is helemaal niks mis mee. Je kan hiermee op een veilige, maar vooral gecontroleerde manier jezelf op alle plaatsen in de boom krijgen (en ook gecontroleerd weer terug).
Veel klimmers hier zijn ondertussen op andere manieren gaan klimmen en dat zal op termijn bij jou ook wel gebeuren, maar laat je vooral niet wijsmaken dat de manier waarop jij klimt een achterhaalde techniek is. Er komen dagelijks momenten voor dat het werken met twee uiteinden en prussiks veiliger is dan de gemiddelde techniek die hier wordt gebruikt.
Wanneer jij denkt dat jij tegen een grens aan loopt tijdens het klimmen dan zal het misschien eens tijd worden om naar een LB- of NK klimwedstrijd te komen zodat je met heel veel collega's kan discussiëren over een andere techniek. Probeer jezelf niet te laten verleiden om zelf in je eentje te gaan experimenteren met een nieuwe techniek, maar doe dat samen met iemand die de techniek al goed onder de knie heeft.

Wat betreft die zaagmouwen kan ik kort zijn.
Voel jij je prettig met die dingen aan dan moet jij ze vooral blijven gebruiken, maar waarvoor? Ik weet niet beter dan dat je een motorzaag met twee handen moet vasthouden tijdens het bedienen. 8) Waar zou jij je dan in godsnaam in moeten zagen!
Ik zie regelmatig meer heil in een kin-,nek- en borstbescherming tijdens het afblokken met een zaag.

Wanneer je met zijn tweeen in een hoogwerkerbakje staat dan kan ik mij bij het gebruik van zaagmouwen/zaagjas wel echt iets voorstellen.
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by roelce »

ik klim ook nog altijd met een prusik ik vind het een goede knoop


en een zaag jas lijkt me veel te zwaar en lomp
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by ludovanmil »

Werkmethode ; If it works don't fix it :wink:
I.p.v. meestal, altijd met 2 handen de zaag vasthouden en je hoeft nooit meer zaagarmen of een jas aan. In principe kan je dan met ontbloot bovenlijf de boom in .....
Ik neem aan dat je ook regelmatig een goede niet gemotoriseerde handzaag gebruikt?
Keep up the good work.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Pietje »

Hoi Kareltje, welkom alhier!

Prima vragen hoor! En ook prima antwoorden. Al denk ik dat een collega van ons even iets mag uitleggen:
treespotter wrote:Ik zie regelmatig meer heil in een kin-,nek- en borstbescherming tijdens het afblokken met een zaag.
? :? ?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Steven »

omdat er vaker verkeerd word afgeblokt....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by treespotter »

Pietje wrote:Hoi Kareltje, welkom alhier!

Prima vragen hoor! En ook prima antwoorden. Al denk ik dat een collega van ons even iets mag uitleggen:
treespotter wrote:Ik zie regelmatig meer heil in een kin-,nek- en borstbescherming tijdens het afblokken met een zaag.
? :? ?
Jij gaat mij toch niet vertellen dat jij daar nooit aan denkt wanneer jij met een grote zaag op sporen in de boom staat. Ik persoonlijk denk dan wel eens "stel je toch eens voor wat er gebeurd wanneer die ketting nu breekt".
Wanneer jij daar echt nooit aan denkt, dan denk ik dat jij niet alle gevaren van een kettingzaag kent. :roll:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Pietje »

Zet er dan ook "middel" of "heup" bij. Zo hoog afblokken... :roll:
:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Kareltje
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 15 Jan 2011, 11:50

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Kareltje »

Haha,

Bedankt voor alle antwoorden en duidelijke motivatie. Ik blijf dus voorlopig mooi met de prussiklijntjes werken.

Voorwat de beschermende zaagjas kan ik me inderdaad goed voorstellen dat dit bij het afblokken, al staande in de klimsporen, extra veilig is omdat je dan vrij dicht bij je zaag staat. Verder werk in consequent met 2 handen aan de zaag dus de rem staat er op tijd op en vingers komen er niet bij.

Ik kom zeker een keer naar een klimdag.
Bedankt :D
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by Steven »

volgens mij klimmen heel veel franse er mee...en waalen...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zaagjas of mouwen (klasse 1 of 2)

Post by treespotter »

Pietje wrote:Zet er dan ook "middel" of "heup" bij. Zo hoog afblokken... :roll:
:wink:
En daarom heet jij dan ook "Pietje Precies".
Post Reply