vast tussen fliplijn en gespleten stam

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by bigbird »

ik vraag mij af wat jullie eraan doen als jullie in de boom zagen bent, hoe jullie ervoor zorgen dat de stam niet opensplijt.
dan bedoel ik met name met sloop/top werkzaamheden waarbij je gebruik maakt van een fliplijn en je boven je fliplijn aan het zagen bent.
ik maak vanzelf sprekend een valkeep en breng altijd spintsnedes aan.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

Opscheuren komt eigenlijk alleen maar voor wanneer de boom scheef staat of wanneer er veel te hard aan de top wordt getrokken.
* Kleinere stukken werken. Zorg ervoor dat jij de baas bent over de boom en niet andersom. Neem de tijd anders neemt de boom jou en geloof mij, ik heb van horen zeggen dat je daar niet door 'genomen' wilt worden.

Dat is alles. Moeilijk? Nee toch?

Of was dat niet het juiste antwoord. Dan heb ik er nog wel één, maar dat is er al één waarbij je over het randje aan het werk bent. Op de grond is deze prima, maar in de boom is hij echt al twijfelachtig.
* Terugzagen. Alleen voor echt ervaren zagers. Maak de valkerf en spintsnedes, begin hierna met zagen 2 à 3 cm vanaf de valkerf en zaag daarna naar achteren.

Nog één?
* Vertrouw je het echt niet? Gebruik dan een spanband boven en onder de valkerf. Overdreven? Misschien, maar vraag dat ook nog maar eens aan de mannen die al eens een keer hun ingewanden hebben uitgegorgeld.

Hoe zit je vast?
* Met jouw klimlijn in een verstelbare cambiumsaver of met het uiteinde van jouw klimlijn gechoked om de stam.
* Met de fliplijn aan de onderste D ringen van jou Treemotiom gordel. Hierbij heb je aanzienlijk meer vrijheid wanneer het fout mocht gaan.
Is dat echt een oplossing? Ik denk het niet. Scheurt de stam op dan ben je alsnog "De Sjaak". Is het niet door verstikking dan is het wel door een loshangend 'topanker'.

Dus de echte oplossing is?
* Kleinere stukken werken. Zorg ervoor dat jij de baas bent over de boom en niet andersom. Neem de tijd anders neemt de boom jou.
* Werk met een grondman die weet dat hij niet als een achterlijke aan de top moet trekken.

http://www.treebuzz.com/forum/showflat. ... &vc=1&nt=3
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by -WOUTER- »

fliplijn bij risico bomen (scheefstand of zware onevenwichtige kroon) nooit op de D-haken zetten maar werken vanaf je centrale punt waar je ook je klimlijn op vast zet.

Klimlijn choken om de stam met paalsteek o.i.d. en fliplijn kun je d.m.v. SRT techniek ook makkelijk om de stam choken. Op die manier heb je geen risico dat je in het krachtensysteem zit gevangen met je gordel en fliplijn als een grote lus om je zelf heen.

Goed inschatten en weten hoe te zagen en af te vangen is vereist, maar een klein stukje risico schuilt er in iedere boom. Denk na bij wat je doet en weet welke technieken je kunt toepassen om dit soort situaties naar waarde in te schatten en veilig te overbruggen.

Climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by bigbird »

kijk hier heb ik wat aan. maar deze vraag rees bij mij boven na het lezen van wat topics over dit soort ongevallen en ik kies al snel voor kleine(re) stukken.
liever er wat langer over doen dan samen geplet worden.
en dat idee om je fliplijn samen aan je centrale punt doen klinkt ook goed,
maar zou dan idd een extra anker punt maken een halve of een hele meter lager
voor alle veiligheid mocht er wat fout gaan
BEDANKT :D
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Pietje »

Nog niet zo heel lang geleden wilde ik de horizontaal hangende top van een grove den uitzagen. Tijdens het zagen van een valkerf zakte de top al na een paar cm. Hmm, das wel een heel klein valkerfje. Tijdens het zagen van de eerste spintsnede ontstond er een barst in het midden van de stam (a la pechbalk), maar scheurde (gelukkig!) niet verder.

Toen kreeg ik het warm, denkend aan de recente ongelukken.

Snel mijn fliplijn losgemaakt (kon gelukkig goed in de backup leunen), om de stam geshoked zo ver mogelijk achter een afgezaagde grote zijtak (wat over het algemeen een redelijke scheurstopper is :? ) en de schuifknoop op de brug van mijn gordel gezet (SRT, waar Wouter het over had)

Even diep ademhalen. De tweede spintsnede gezet met vol gas, zo diep mogelijk tot het zaagblad ging klemmen, en dan de zaag snel kantelen om aan de velsnede te beginnen. Na 2 cm velsnede knapte de top en brak netjes naar beneden.

Pf, tijd voor een bammetje...
Attachments
magweg.PNG
magweg.PNG (9.39 KiB) Viewed 11227 times
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by -WOUTER- »

gave foto van je Peter, echt heel natuurgetrouw, je hebt alleen geen helm op zie ik :lol:

goede actie, better safe than sorry.

climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Cas »

Pietje wrote:Nog niet zo heel lang geleden wilde ik de horizontaal hangende top van een grove den uitzagen. Tijdens het zagen van een valkerf zakte de top al na een paar cm. Hmm, das wel een heel klein valkerfje. Tijdens het zagen van de eerste spintsnede ontstond er een barst in het midden van de stam (a la pechbalk), maar scheurde (gelukkig!) niet verder.

Toen kreeg ik het warm, denkend aan de recente ongelukken.

Snel mijn fliplijn losgemaakt (kon gelukkig goed in de backup leunen), om de stam geshoked zo ver mogelijk achter een afgezaagde grote zijtak (wat over het algemeen een redelijke scheurstopper is :? ) en de schuifknoop op de brug van mijn gordel gezet (SRT, waar Wouter het over had)

Even diep ademhalen. De tweede spintsnede gezet met vol gas, zo diep mogelijk tot het zaagblad ging klemmen, en dan de zaag snel kantelen om aan de velsnede te beginnen. Na 2 cm velsnede knapte de top en brak netjes naar beneden.

Pf, tijd voor een bammetje...

Waar zijn je handen!!??! Waar is de kettingzaag!!.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by -WOUTER- »

in z'n mouwen verstopt, Cas je weet toch wel dat Pietermans graag grote truien en jassen draagt waar hij al zijn secret weapons in kan verbergen.... 8)
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

Dat zijn toch geen grote jassen en truien Wouter. Het is gewoon een maatje L. Wanneer jij die dingen aan zou doen dan ziet dat er ineens heel anders uit. :lol:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Dat zijn toch geen grote jassen en truien Wouter. Het is gewoon een maatje L. Wanneer jij die dingen aan zou doen dan ziet dat er ineens heel anders uit. :lol:
was het niet maatje S wolter :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:
treespotter wrote:Dat zijn toch geen grote jassen en truien Wouter. Het is gewoon een maatje L. Wanneer jij die dingen aan zou doen dan ziet dat er ineens heel anders uit. :lol:
was het niet maatje S wolter :mrgreen:
Maakt niet uit. Hoe klein ik het ook kan krijgen, het blijft steeds te groot :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by bigbird »

op maat laten maken is het nooit te groot (indien goed aangemeten)
ok ok kost wel wat meer dan normaal maar veiligheid voorop hea jongens.
en loshangende kleding etc. lijkt me niet erg veilig met een ketting die ronddraait met 20 meter per seconde
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

bigbird wrote:en loshangende kleding etc. lijkt me niet erg veilig met een ketting die ronddraait met 20 meter per seconde
Ja, met die 'pofmouwen' van mijn oude sweatshirts hou je maar wat graag 2 handen aan de motorzaag. Dan is een modern fleeceshirt (getailleerd damesmodelletje) ineens weer een onveilig ding. :lol:

Van mijn Bergans wind/regenjas heb ik zomer- (maat medium) en wintermaten (maat large) om op de hoeveelheid onderkleding aan te passen.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by bigbird »

wolter waar heb je een regenjas voor nodig?
daar hebben we toch een bus voor en bij harde wind kan je ook niet klimmen
dus waarvoor zo'n dure regen/wind jas?? :P
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

Een dag niet geklommen is een dag niet verdiend.
Na één dag werken in de regen en wind en toch droog thuiskomen ben je die dure aankoop snel vergeten en zijn alle volgende regendagen pure winst. :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by -WOUTER- »

houdt die jas dan ook de bomen droog.....zie het niet echt voor me.
laat ik lekker m'n berghaus regenjas aandoen en die mega plataan vandaag eens fijn in de regen gaan klimmen :roll: :roll:
en daarna 3 dagen mega spierpijn hebben :lol:
- climb fast, move slow -
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by thomas »

Nog even terug naar het onderwerp, dat was niet regenjassen (ik heb trouwens een hele fijne van de Aldi...).

Het soort boom bepaalt ook erg de mate van opensplijten. Zo zaagde ik ooit een tak van een wilg waar ik al onder had ingezaagd tot 1/3, maar halverwege het zagen aan de bovenzijde spleet de tak al open. Gelukkig was de tak niet dik en is wilg niet zwaar, dus de lip kon geen kwaat doen, maar hij hing wel in mijn fliplijn dus.

Een tabelletje met houtsoorten zou best leerzaam kunnen zijn, dus met gewicht, breekbaarheid, hardheid, enz.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by -WOUTER- »

In het voorjaar krijg je sneller last van opscheuren en bast die meetrekt aan zwaar hout....en enkele soorten staan er heel bekend om.
- climb fast, move slow -
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by justwork »

Als je nog niet veel ervaring hebt met aftoppen, vooral niet te groot en te zwaar willen dan maar een uurtje langer werken en een kleinere top afvangen.
Neem de tijd voor je valkerf en bestudeer de top op hoeveelheid takken, hangrichting en gebreken zoals rot of radiaalscheuren.

Niet te snel te groot en te vlug willen vooral niet in het begin. Als je groot wil afvangen dan ben je een ervaren veller/boomverzorger en heb je veel situaties al meegemaakt onder andere het voorkomen van opsplijten!!

Voorkom dat je 6 weken brinta moet eten omdat je kaak is gebroken ;) for instance
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by bigbird »

jij zegt nu wat ik zelf ook al aangaf ik ben pas 21 en wil nog graag een paar jaartjes mee in mijn huidige setting.
ok ok 21 blijven doe ik nooit maar wil gewoon graag heel blijven
als de stam die openscheurt groot genoeg is hoef je ook geen brinta meer te eten maar ben je zelf goed voor het bodemleven.
dus even een creu conclusie die prutsers die doodgaan door hun gestuntel zijn dubbel goed voor de bomen op deze wereld.
1. ze kunnen niet meer onnodig bomen slopen
2. ze zijn goed voor het bodem leven.
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Cas »

bigbird wrote:
1. ze kunnen niet meer onnodig bomen slopen.
Onnodig bomen slopen zal altijd blijven gebeuren. Daar hebben we geen prutsers voor nodig helaas. Hoeveel gemeentes wel niet een mooie grote gezonde boom laten weghalen i.p.v verplanten voor een geweldig nieuw plan.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Harrie »

bigbird wrote:jij zegt nu wat ik zelf ook al aangaf ik ben pas 21 en wil nog graag een paar jaartjes mee in mijn huidige setting.
ok ok 21 blijven doe ik nooit maar wil gewoon graag heel blijven
Maar wel 300 proberen rijden op nurburgring. :lol:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

Harrie wrote:
bigbird wrote:jij zegt nu wat ik zelf ook al aangaf ik ben pas 21 en wil nog graag een paar jaartjes mee in mijn huidige setting.
ok ok 21 blijven doe ik nooit maar wil gewoon graag heel blijven
Maar wel 300 proberen rijden op nurburgring. :lol:
Aha, nou gaat het kwartje vallen. Nu zie ik wat jij bedoeld Harry. :wink:
Bigbird wil dat wij allemaal in een FIA goedgekeurde rolkooi gaan klimmen met een vijfpunts Treemotion. :lol:
Dan moeten wij ook allemaal een grote rode Hella hoofdstroomschakelaar op de motorzaag monteren. :mrgreen:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by Pietje »

justwork wrote:Als je nog niet veel ervaring hebt met aftoppen, vooral niet te groot en te zwaar willen ...
Thomas was niet aan het aftoppen, maar een tak aan het afzagen.

Klopt, Thomas, wilg staat helemaal bovenaan het lijstje met uitscheurende takken. Ofschoon de houtvezels van wilg niet supersterk zijn, blijft de sterkte van de mergstralen een beetje achter. Als er dan rare vergroeiingen in de tak zitten, dan kun je er donder op zeggen dat 'ie gaat uitscheuren.
Eik heeft iets vergelijkbaars: wel sterke vezels, maar de mergstralen houden ze wat minder goed bij elkaar.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vast tussen fliplijn en gespleten stam

Post by treespotter »

:lol:
Waar wil jij heen Pieterman. :wink:
Ik voel een verhaaltje opkomen. :mrgreen:
Post Reply