curcus ett

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
patjuh
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2009, 12:14
Location: heerlen

curcus ett

Post by patjuh »

hee mede huggers

na 4 jaar mijn etw te hebben ben ik er over na aan het denken om mijn ett te gaan doen, zit al bijna 19 jaar in het vak en je moet toch iets om je toekomst veilig te stellen ,nu is mijn vraag hoe zien jullie de opleiding, aangezien er ongeveer 120 man zijn die dit hebben in nl volgens De European Arboriculural Council ,

mvg patrick
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: curcus ett

Post by tarzan »

Beste PAtrick

Het hebben van je ETW geeft nauwelijks meerwaarde voor het al dan niet (gemakkelijk) behalen van je ETT. Waar je veel aan hebt zijn commerciele, communicatieve vaardigheden en een uitgebreide boomtechnische kennis met name op het gebied van groeiplaats.

Het belangrijkste is hierbij. Hoe kun je HET overbrengen.

Die 19 jaar ervaring kan nuttig zijn als je daarbij veel boomcontroles hebt gedaan en/of rotte bomen omgezaagd hebt en hebt leren communiceren en dingen goed overbrengen op mensen. Heb je 19 jaar lang alleen maar in de boom hangen snoeien dan heb je daarweinig aan voor je ETT.

Het is niet zo dat je met je ETT papiertje opeens je toekomst veilig stelt. Je krijgt niet opeens eerder onderzoeks werk met het papiertje. Veel kennis hebben van (een specifiek aspect van) het boomadvies en je ook alszodanig profileren dus op bijeenkomsten van het onderzoeksvolk komen, je vakliteratuur en (duitse en engelse) publicaties bijhouden. Dan heb je je toekomst beter veilig gesteld dan met het papiertje ETT.

Er zijn nu 117 Nederlandse ETT ers ik was no. 99

Ikzelf heb maar een klein deel van de opleiding gedaan (3 tal modules). Wat ik wel gezien heb van de opleiding was afgezien van het onderdeel aanbesteden "slecht!"

Waar ik wel veel aan had was inderdaad die modules aanbesteding en de opfriscursus van een week. Wat ook zinloos was was het intakegesprek van 30 min. op het IPC voor 180 euro! Weggegooid geld.

De beste voorbereiding voor ETT is een HBO denk en werkniveau goede communicatieve eigenschappen en ervaring met offreren en aanbesteden, daarnaast kennis over groeiplaats en heel veel affiniteit met alles aan bomen BEHALVE (en dit is voor ETW ers echt heel moeilijk) het uitvoerend aspect!. Waar je veel aan hebt is een Boomonderzoeker ETT die jou coacht en je opdrachten geeft die jij moet uitwerken en presenteren waarop je commentaar krijgt.


Het Examen valt absoluut niet mee en de eerste keer ben ik (gelukkig want het was echt niet goed wat ik neerzette) gezakt.

Mocht je nog steeds serieus willen dan moet je er gewoon voor gaan, als je er behoefte aan hebt mag je mij mailen.

Frans Tarzan F@tarzan.eu
groet van Tarzan
Nike
Jekel
Jekel
Posts: 100
Joined: 16 Dec 2009, 19:55

Re: curcus ett

Post by Nike »

Mooi andwoord Frans :D
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: curcus ett

Post by ivo »

Ook mijn ervaring is dat het onderzoeks werk zeker niet komt aanwaaien sinds ik 3 jaar m'n
ETT heb. Dat zal zeker met name te maken hebben dat ik in een voornamelijk uitvoerend bedrijf werk, maar ook zeker de naamsbekendheid van het ETT op een heel laag pitje staat.

Op het ETT symposium afgelopen Vrijdag is dit ook ter sprake geweest, er waren verschillende mensen uit (wegen )- bouw die kennelijk toch behoefte hebben aan vakmensen op dat gebied.maar totaal geen benul hadden ( naar mijn bescheiden mening) dat er dit 'soort' mensen bestaan.
Pas als het eigenlijk te laat is gaan ze eens op zoek naar iemand 'die iets met bomen ' doet.
Wat naamsbekendheid in het bomenwereldje betreft zit het meestal wel goed, maar dan meer in de bedrijven die veel boomonderzoek doen.
Enige waar ik momenteel wat aan heb is het lezen van bestekken en het juridische aspect voor wat bomen en wet betreft.

Maar ja, je moet toch ergens mee beginnen en misschien komt het toch nog wel goed met de ETT -er in Nederland. Het ETW is toch ook ergens mee begonnen,al heb ik daar de afgelopen 9 jaar wel veel meer aan gehad. Voor de rest kan ik mij helemaal vinden in het verhaal van Frans, en de keuze zal je zelf moeten maken Patrick. Hoop dat je in ieder geval wat wijzer bent geworden en een weloverwogen beslissing gaat maken ,wat het is een duur grapje dat ETT, en er zit heeeel veel tijd in.
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: curcus ett

Post by Ginkgo »

Ik heb zelf mijn ETT in 2008 gehaald. Toendertijd was ik nog volledig aan het werk als uitvoerende boomverzorger. Het omschakelen tijdens de opleiding van boomverzorger naar adviseur is erg lastig. Het is wel handig als je veel praktijkervaring als boomverzorger hebt, maar als ETT-er sta je soort van aan de 'andere kant'. Het is een andere invalhoek. Inmiddels werk nu 2 jaar bij een boomtechnisch adviesbureau. Dat was in het begin een hele omschakeling. Vooral het schrijven van rapportages viel me best zwaar.

Ik kan me dan ook volledig aansluiten bij Frans en Ivo.

Groeten,

Erik Fidder
Post Reply