CE snipperaar

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

CE snipperaar

Post by timo »

Ik heb een snipperaar Cramer HS 450 B ( die jullie al gezien hebben op de foto). Nu wil ik erachter komen of hij CE gekeurd is. Ik heb al gevonden dat hij is gemaakt tussen 1994-1998. En is een CE keuring noodzakelijk om hem bedrijfsmatig te gebruiken?

Klimgroet Timo
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Steven »

zolang je geen personeel hebt, nee

maar als er wat gebeurt zou de verzekering er wel over kunnen vallen...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by timo »

en dat is nou net wat ik niet wil. een verzekering die nog lastiger gaat doen.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Steven »

doen ze altijd...laat jij al je spullen jaarlijks keuren?

officieel hoeft dat niet als zzper maar als er wat gebeurt met je spullen dan zullen ze daar op terug pakken
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by timo »

in principe probeer ik de kansen zo veel mogelijk te verkleinen. en idd heb nog niet gekeurt.(de meeste dingen zijn nog zo nieuw :wink: ) dat jaarlijkse keuren is ook een wasseneus eigelijk. die gasten kijken of alles nog erop zit wat erop moet zitten of het nog mooi vast zit. en dan stickertje erop en weer euries in de zak :?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Marc »

Hoi Timo,

het makkelijkst is het natuurlijk om even de fabriek een e-mail te sturen over je vraag, maar gezien het een machine is van een Duitse fabrikant, kan je er vanuit gaan dat er een CE-markering op zit, anders mag de machine niet verhandeld worden in de EU.

Een CE-Keurmerk bestaat overigens helemaal niet, het is een CE-markering die slechts aangeeft dat het product in overeenstemming is met de wet. Over kwaliteit of functionaliteit zegt het ook niets. Voor veel producten mag een fabrikant zelf een CE-markering aanbrengen.

Maar zoals gezegd, e-mail de fabrikant even als je het echt zeker wilt weten.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Marc »

Steven wrote:doen ze altijd...laat jij al je spullen jaarlijks keuren?

officieel hoeft dat niet als zzper maar als er wat gebeurt met je spullen dan zullen ze daar op terug pakken
Nou dat is natuurlijk onzin..als het officieel niet hoeft, dan kunnen ze je er ook niet op pakken.
Image
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by timo »

He Mal ik ga de fabrikant een mail sturen voor de zekerheid. vanaf wanneer is die CE-markering in gevoerd. het kan natuurlijk ook zijn dat de machine gewoon te oud is voor een CE-markering!
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Marc »

Timo, dat weet ik niet, misschien kun je het vinden als je googled.
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

MAL wrote:Voor veel producten mag een fabrikant zelf een CE-markering aanbrengen.
Dat moet de fabrikant zelf doen Mal. Het enige wat de CE markering aangeeft is dat de machine conform alle wettelijke normen en eisen is geproduceerd. De versnipperaar van Jo Beau is daar een mooi voorbeeld van. Deze voldoet aan de normen en eisen van een vandiktebank en hup, de CE markering mag erop. Grote kans dat die machine door de mand valt wanneer hij beoordeeld zou worden als een (zoals wij bedoelen) echte versnipperaar.

En Timo, ik denk dat jij helemaal gelijk hebt met die laatste zin van jou.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Marc »

Hier staat het toch anders treespotter:

De CE-markering mag niet worden aangebracht op producten waarvoor dit niet wettelijk verplicht is gesteld. Afhankelijk van de veiligheidsrisico's gelden verschillende procedures. [....] In principe komt het erop neer dat, als de veiligheidsrisico's gering zijn, de producent zelf een verklaring mag afgeven dat het product voldoet aan de gestelde (EU-)eisen en via die weg de CE-markering mag aanbrengen op het product. [....] Voor producten met zware risico's is een officieel keuringsrapport nodig van een door de nationale overheid aangewezen instantie.

bron: keurmerk.nl
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

Nee hoor Mal, dat staat daar precies hetzelfde. De veiligheidsrisico's zijn een breed begrip en een fabrikant zal altijd aan de veilige kant gaan zitten. Er zit niet voor niets op speelgoed een CE markering. Al zijn de producten uit China soms met markering net zo fout als zonder.
Een product moet voldoen aan de norm wanneer je het met CE markering wilt verkopen. Hoe mooi je het ook kopieert uit welke bron ook, CE moet de fabrikant er echt zelf opzetten wanneer het product aan de norm voldoet. Hij hoeft het er niet op te zetten, maar vind dan in deze tijd nog maar eens een consument die dat product koopt.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

O ja Mal, noem mij eens een product waar wij mee werken waar geen CE markering op hoeft te zitten. Ik kom dan echt niet verder dan mijn sokken en mijn onderbroek. :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by -WOUTER- »

wat dacht je van de bomen Wolter :wink: die hebben echt geen CE
- climb fast, move slow -
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by enricovanwees »

ook een ce keurmerk geeft geen garantie dat de machine veilig is. Door de verzekering wordt van mij verwacht dat ik mijn machines voor en tijdens gebruik inspecteer of alles in orde is en een jaarlijkse controle/keuring bij een erkend onderhoudsbedrijf van die machines. Hierbij krijg ik dan die stikker en een keuringsrapport.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

Ik zou zeggen Wouter, laten wij tegen die fabrikant, AKA moedertje natuur, maar eens een rechtzaak gaan aanspannen.
Al moet ik wel zeggen, een CE markering op kwekerijbomen zie ik wel zitten. Gegarandeerd plakokselvrij en wurgwortelvrij geproduceerd zou voor ons al wonderen doen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: CE snipperaar

Post by Roel »

tegenwoordig moet de afstand vanaf de invoerrollen tot aan het begin van de trechter minimaal 1,5m zijn. Ik zou alleen niet weten hoe ze dat met oudere snipperaars doen waarbij dat korter is
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

Mmmm, ik weet niet of dat echt zo is. Ook hier zal wel weer een 'loop hole' te vinden zijn.
Volgens mij worden er namelijk nog steeds Van Daele's geproduceerd die wel ergonomisch verantwoord zijn met een kortere brede invoertrechter. Maar daar zit al jaren de veiligheidsbeugel rondom. Misschien dat dat iets uitmaakt.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: CE snipperaar

Post by Roel »

als het goed is zitten die veiligheidsbeugels bij iedere hydralisch ingevoerde snipperaar op. Is eigenlijk wel intressant om te weten hoe dat nou zit.

Heb alleen niet zoveel zin om vanalles door te moeten spitten...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by treespotter »

Roel wrote:als het goed is zitten die veiligheidsbeugels bij iedere hydralisch ingevoerde snipperaar op.
Dat klopt, maar niet alle machines hebben een beugel die helemaal rondom de invoeropening loopt. Bij veel machines is hij gedeeltelijk aanwezig. Bijvoorbeeld aan de onderkant en een deel van de zijkant, of boven en onder.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by ludovanmil »

He Timo, als je je vooral zorgen maakt over mogelijk gedoe met een verzekeraar, dan zou ik gaan voor een ' uitgebreide' onderhoudsbeurt bij een officieel bedrijf. Dat heeft 2 voordelen, mogelijk vinden ze serieus wat en kan dan iets gerepareerd of vervangen. ( wat jij niet zo zien als relatieve leek). Dat heet waar voor je geld
2e voordeel, je hebt een factuur en schriftelijk bewijs dat de machine is nagekeken.
Dat doen wij met bomen toch ook zo ? we checken de boom op allerlei facetten, schrijven een rapport en iedereeen weer blij :) . Dat zegt nog helemaal niet dat er met die boom niks gaat gebeuren. Maar verzekerings technisch is veel dan in orde.

En als de verzekring je echt wil naaien, dan naaien ze je toch wel. :cry:
Dan denk ik aan de Politie ( sorry Wes) die ook wel iets kan vinden aan onze voertuigen als ze ons aanhouden.
Veel plezier met snipperen en let goed op (tis toch een gevaarlijk ding)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Pietje »

treespotter wrote:O ja Mal, noem mij eens een product waar wij mee werken waar geen CE markering op hoeft te zitten. Ik kom dan echt niet verder dan mijn sokken en mijn onderbroek. :lol:
Materiaalhaakjes, kettingvijlen, velwig, hamer, noem maar op.
CE-markering wordt door de fabrikant gegeven, omdat zij ervan overtuigd is dat het produkt voldoet aan europese normen. Als er iets fout gaat, dan heeft de fabrikant in het constructiedossier (dat hoort bij een CE-markering) al aangetoond dat ze aan de regelgeving voldoet. En dat heeft niets met fabrikagenormen te maken...

In principe is CE enkel verplicht voor MACHINES, maar er zijn produktgroepen toegevoegd die geen machine zijn maar wel risico's vormen. Bijvoorbeeld klimmateriaal, PBM, kinderspeelgoed, duikapparatuur en vast nog meer.

CE is begonnen in 93, dus jouw apparaat is gemarkeerd, Timo! Geen zorgen over maken.

@Wolter: er zijn checklists in omloop om te kijken welke regelingen er van toepassing zijn voor verschillende machines. Jo Beau heeft een checklist gebruikt van een vlak-van-diktebank, omdat waarschijnlijk voor beide machines dezelfde normen gelden. Thats all.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by ludovanmil »

:lol:
het is een vlak-envandiktebank Pietje !
dus met 1 tussen liggend streepje minder !!
Ja, ja gisteren niet naar het nationale dictee gekeken zeker !? :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by ludovanmil »

sorry, :oops:
nog eens nagekeken, vlak- en vandiktebank.
dus en en van niet aan elkaar.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: CE snipperaar

Post by Pietje »

:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply