Klimhelm in een hoogwerker

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Klimhelm in een hoogwerker

Post by Cas »

Goeienavond mensen,

Laat hadden wij op ons werk er over om onze klimhelmen te gebruiken in de hoogwerker en daarbij onze bosbouwhelmen uiteindelijk te vervangen.

Nu gaat dat niet door omdat het blijkbaar niet toegestaan is om je klimhelm te gebruiken in de hoogwerker.

Mijn vraag is: Klopt dit? Ik vertrouw de bron namelijk niet altijd.
Ik heb dit nog nooit gehoord en bij mijn vorige werk wilden ze ook beginnen met het vervangen van alle bosbouwhelmen. Sterker nog, sommige deden het al.

Weet iemand hier iets van toevallig?

Cas
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by berry »

Hee cas,

Geen idee! 8)
Maar suc6 :wink:
He that plants trees loves others beside himself
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by treespotter »

Dat zou best wel eens zo kunnen zijn Cas. Bedenk goed wat voor helm jij gebruikt.
In de boomverzorging zie je veel soorten en maten helmpjes de revue passeren. De helmpjes die je in een bergsportzaak koopt zijn geen werkhelmen, maar waarschijnlijk alleen geschikt om een berg terug te koppen tijdens het klimmen.
Wanneer jullie goede werk-/klimhelmen EN 397 hebben met daarop een vizier en gehoorbescherming dan mag je daar echt wel mee in een hoogwerker staan en daarbij een motorzaag bedienen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tamil »

Vraag voor de klimgeitebreier!? >PM
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Cas »

Thanks voor je antwoord Wolter. Ik ga er toch eens achteraan. Tamil: wie is de klimgeitenbreier.

Ha die Berry. Je had zeker al een gevoel dat ik zoiets niet los kan laten? ;-)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by treespotter »

De klimgeitebreier is een lid hier op het forum. Hij weet alles van materialen en het juiste gebruik. Hij kan jou prima adviseren over dit onderwerp.
Zoek hem even op bij de leden en stuur hem een PM (dan weet jij ook binnen de kortste keren zijn werkelijke naam).
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by enricovanwees »

de klimgeitebreier vertelde zo ook, dat je met de klimhelm geen zaag of bosbouw werk op de grond magdoen. Iets met keur nr. Met nieuwe helm, die ze nu ook in minder opvallende kleur oranje hebben, mag dat weer wel. Maar ja niet iedereen wisselt zo de helm om als die uit de boom komt om takken te verkleinen en te snipperen.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by dustinvm »

hetzelfde waneer je uit de hoogewerker komt, en even de jongens een handje helpt. Dan heb je toch ook geen snipperoverall aan.
this is what we do!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by treespotter »

Ooooooooooooooooooo, ik heb net een nieuw helmpie op mijn koppie gehad. Een klim- en werkhelm ineen. Wij moeten geloof ik allemaal nog een maandje helmpie af/helmpie op blijven doen.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by klimgeitebreier »

Tamil wrote:Vraag voor de klimgeitebreier!? >PM
Beste treehuggers,

dit topic is voor een heleboel vakbroeders een beetje abracadabra maar laat me proberen een klein beetje licht in het verhaal te brengen:

Een "klimhelm"is te herkennen aan de En norm12492 en voorzien van een kinband met een sluiting die uit elkaar springt bij een belasting van 50daN. Deze helm heeft als bedoeling het beschermen van je hoofd als je een hard oppervlakte raakt, bijvoorbeeld als je uitglijd van een tak en vervolgens de stam raakt. De hoge belasting van de kinband zorgt er dan voor dat je niet tijdens je vlucht je helm verliest en vervolgens hard met je hoofd in contact komt met de stam.

De bosbouw of industrie helm is te herkennen aan de En norm 397 en als die al van een kinband is voorzien, dan dient die uit elkaar te springen bij een belasting van minder als 25daN. Deze helmen zijn getest met een voorwerp dat van hoogte midden op de helm valt. Doordat een vallend voorwerp nooit exact midden op de helm valt maar er altijd vanaf schampt, dient de kinriem eenvoudig te breken zonder dat daarbij nekletsel word veroorzaakt.

Beste Cas, misschien kan je nu zelf beredeneren welke helm te moet gaan gebruiken in de hoogwerker: :D hint: wat is het grootste risico dat je met je hoofd de stam raakt of dat er vanuit de boom iets op je hoofd valt.

Enrico je hebt gelijk er is nu een iets opvallende helm die aan beide normen voldoet zodat niemand meer de keuze hoeft te maken; welke helm heb ik nu nodig. Als toegevoegde waarde is de betreffende helm niet alleen getest op impact van boven maar ook side impact en impact van voor of van achteren is getest :mrgreen: De helm heeft de betreffende test met glans doorstaan echter het is niet bekent hoe het op dit moment gaat met de kop die in de helm zat :lol:

met een "opvallende" vriendelijke groet,
de klimgeitebreier :wink:
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Cas »

Bedankt voor de uitleg Kimgeitbreier. Het verhaal is logisch. Maar ik ben toch benieuwd waar het beschreven is dat je klimhelmen bv. Niet in een hoogwerker mag gebruiken? Dan ben ik volledig overtuigd :-).

Groet,

Cas
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tamil »

Jemig! Jij bent wel een beetje hardnekkig hoor, gewoon logisch denken! je kan niet zo hard als vallend in een hoogwerker je helm nodig hebben.
Dus wel als er wat op valt

Hier even arbo huiswerk voor je als je dat zo graag wil.

Nog steeds zijn er bedrijven waar een hoogwerker wordt gezien als een stuk gereedschap voor algemeen gebruik en waar iedereen gebruik van mag maken. Daarentegen is er waarschijnlijk geen directeur in Nederland die één van zijn medewerkers toestemming zou geven om zonder geldig rijbewijs met de dure directieauto te rijden. De prijs van een hoogwerker ligt in dezelfde orde van grootte als die van de directieauto. Een niet-geschoolde en onervaren medewerker kan met een hoogwerker heel wat schade aan zijn omgeving of zichzelf aanrichten. De wetgever ziet het werken met een hoogwerker dan ook als een risicovolle taak.

Een hoogwerker is een verplaatsbaar hefwerktuig ingericht voor het heffen van personen en eventueel goederen. Het platform kan bewegen in diverse richtingen.
De hoogwerker is bedoeld om een tijdelijke en veilige werkomgeving op hoogte te creëren.

Er zijn diverse soorten hoogwerkers. Hieronder staat hoe hoogwerkers worden ingedeeld.
Hoogwerkers worden elektrisch aangedreven, via netspanning of via accu’s of middels een verbrandingsmotor.
De keuze voor een bepaald type wordt bepaald door:
De werkhoogte waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd;
De aard van de werkzaamheden;
Welke ruimte beschikbaar is om de onderwagen te plaatsen, bv. magazijnpad van slechts 1,5 meter breed;
De ondergrond waarop de hoogwerker wordt geplaatst;
De plaats waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, binnen, buiten, boven obstakels enz.
Instructieboek en hoogwerkerboek
Naast een instructieboek hoort bij een hoogwerker een hoogwerkerboek. In het hoogwerkerboek worden de keuringen, ingrijpende veranderingen en uitgevoerde reparaties bijgehouden.

Instructie
De gebruiker van de hoogwerker moet weten wat de gevaren zijn voor zichzelf en voor zijn omgeving en moet bevoegd zijn voor het werken met een hoogwerker. De gebruiker is bevoegd als hij gezond is, als hij deskundig is (met andere woorden moet aantoonbaar instructie hebben gehad), de bedrijfsleiding moet hem schriftelijk hebben aangesteld en hij moet ouder zijn dan 18 jaar.
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Het is raadzaam om een veiligheidsharnas bij het gebruik van een telescoop of knikarm hoogwerker te dragen. De veiligheidslijn moet op een door de fabrikant aangegeven bevestigingspunt in de werkbak worden vastgemaakt. Loshangende kleding kan vastraken achter bedieningshendels of draaiende delen van de machine. De overige PBM’s dienen overeenkomstig de (plaatselijke) bepalingen gehanteerd te worden, bijv. helm, handschoenen en veiligheidsschoenen.

Veilig gebruik
Als voor het eerst met een nieuwe of een ander type hoogwerker werkzaamheden worden verrichten, lees dan altijd eerst de gebruikershandleiding door over hoe deze bediend, geïnspecteerd en onderhouden dient te worden. De gevarenstickers maken aan de gebruiker duidelijk, waaraan hij zich dient te houden.

Stabiliteit
Veel ongevallen met hoogwerkers zijn te wijten aan gebrek aan stabiliteit van de opgestelde hoogwerker. Let bij de stabiliteit van de hoogwerker op de volgende zaken:
Gebruik hoogwerkers alleen op een vlakke ondergrond;
Weet wat de veilige werkhoek is van de machine, de machines zijn over het algemeen beveiligd;
Let altijd op de ondergrond, bijvoorbeeld een zachte bodem of een geroerde bodem (na graafwerkzaamheden)
Wind
Wind is één van de grootste vijanden bij het werken met een hoogwerker. De wind heeft veel invloed op de stabiliteit van de machine. Daarom is op de machine duidelijk vermeld tot welke windkracht mag worden gewerkt.

Wat mag niet met een hoogwerker
De hoogwerker is niet bedoeld om als lift te worden gebruikt. Even iemand op een dak afzetten is dus verboden. De werkzaamheden mogen alleen vanuit de werkbak worden uitgevoerd. De hoogwerker is ook geen heftruck om zware lasten mee te heffen.
Het is verboden de werkhoogte te verhogen, door op het werkplatform opstapjes, ladders of andere verhogingen te gebruiken. Ook mag niet op het hekwerk van de hoogwerker worden geklommen om werkzaamheden uit te voeren. Het is alleen toegestaan om te werken vanaf het werkplatform.

Afzettingen
De gebruiker van de hoogwerker is er verantwoordelijk voor dat omstanders niet binnen het bereik van de machine kunnen komen. Er kan namelijk altijd iets uit de hoogwerker naar beneden vallen. Daarom moet de directe omgeving onder en rondom de hoogwerker worden afgezet. Hiervoor kunnen linten, borden en pylonen worden gebruikt.

Onderhoud en controles
Om de bedrijfszekerheid en veiligheid van de hoogwerker te garanderen, dient deze goed te worden onderhouden. De gebruiker controleert dagelijks de machine op beschadigingen en/of vervormingen, de conditie van de banden, lekkages van olie en de bedieningsfuncties.
De leverancier pleegt het jaarlijkse onderhoud/inspectie aan de machine.

Parkeren
Aan het eind van de werkdag moet de hoogwerker op een geschikte plaats worden geparkeerd. Parkeer de hoogwerker niet op een helling of transportroutes, voor (nood)uitgangen en niet voor brandblusmiddelen. Zorg er tevens voor dat onbevoegden de machine niet kunnen gebruiken; door het afdekken van het bedieningspaneel, de hoofdschakelaar in de UIT stand te zetten, de contactsleutel te verwijderen en door alle serviceluiken af te sluiten.

‘Wees altijd alert op de risico’s die het werken met een hoogwerker, met zich meebrengen’.





Arbo info Over valbeveiliging in de hoogwerker

De basis van arbowetgeving voor machines is de Machinerichtlijn. Deze zegt in Bijlage 1 ‘Fundamentele veiligheids- en gezondheidseisen’ (in het algemene gedeelte), dat machinedelen waarop zich personen moeten kunnen verplaatsen of bevinden, zodanig moeten zijn ontworpen en uitgevoerd dat deze personen er niet af of uit kunnen vallen (art. 1.5.1.5 Gevaar van vallen). Dat is duidelijke taal: aanpak aan de bron en de oplossing niet zoeken in persoonlijke valbeveiliging. Maar verderop in de richtlijn, in een meer specifieke paragraaf over het voorkomen van bijzondere risico’s bij het heffen of verplaatsen van personen, wordt dit standpunt ontkracht met de bepaling: Indien de maatregelen van art. 1.5.1.5 onvoldoende zijn, moeten de dragers zijn uitgerust met voldoende bevestigingspunten om persoonlijke beschermingsmiddelen tegen vallen te bevestigen (art. 6.3.1 Gevaar voor uit de drager vallen van personen). Dit lijkt een vrijbrief voor de fabrikant van een hoogwerker om in zijn ontwerp al op voorhand uit te gaan van het gebruik van een veiligheidsgordel, dus van een lager niveau van intrinsieke machineveiligheid.

Geharmoniseerd
Opvallend is, dat NEN-EN 280, de geharmoniseerde Europese norm voor hoogwerkers, met geen woord rept over de noodzaak om in de werkbak een veiligheidsgordel te gebruiken. Deze norm schrijft dus ook geen bevestigingspunten voor. Een hoogwerker die overeenkomstig NEN-EN 280 is geproduceerd wordt geacht te voldoen aan de fundamentele veiligheidseisen van de Machinerichtlijn. Dus kennelijk gaat NEN-EN 280 ervan uit dat een volgens deze norm geproduceerde hoogwerker zodanig is ontworpen en uitgevoerd, dat personen bij normaal gebruik redelijkerwijs niet uit de werkbak kunnen vallen. En daarom behoeft er niet te worden teruggevallen op de eerdergenoemde persoonlijke valbeveiliging.
Is de CE-markering ten onrechte aangebracht? In dit licht bezien is het op zijn zachtst gezegd vreemd, dat de gebruikershandleidingen van hoogwerkers bijna zonder uitzondering het gebruik van een veiligheidsgordel voorschrijven, terwijl de argumentatie hiervoor in de handleidingen ontbreekt. Moeten dan toch vraagtekens worden gezet bij de technische invulling van producenten aan die zogenaamd fundamentele veiligheidseisen? Dat zou betekenen dat dergelijke hoogwerkers dan ten onrechte zijn voorzien van een CE-markering.

Ligt hier een taak voor de Arbeidsinspectie? Maar we moeten ook door, dus Aboma+Keboma adviseert om in de volgende situaties een veiligheidsgordel te gebruiken:
- bij rijden met de werkbak op hoogte;
- bij hoogwerkertypes waarbij de werkbak als gevolg van zijn constructie tijdens de vlucht bloot staat aan hoge versnellingen en/of vertragingen;
- bij gebruik van zwaar gereedschap (bijv. een motorkettingzaag) en/of andere fysiek belastende werkzaamheden waarbij het bovenlichaam zich buiten het leuningwerk kan bevinden."

Han Knegt
Veiligheidskundige bij Aboma+Keboma in Ede
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by boomgnoom »

Tamil leg uit ;
Rijden met de werkbak op hoogte ???
als er mee bedoeld word je kunt rijden met de arm en bak omhoog
zou ik dat niet doen als je op oneffen terrein zit dan vraag je om kopstoot van een tak of een vuile maag , das is echt erg .
( ik spreek uit ervaring )
moet je allen doen als je een hekel aan die smurf naast je hebt
the waggle gnome
victim of gnomebashing
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tom »

Ik heb nog wel een hoogwerker vraagje: Als ik ingehuurd wordt door een bedrijf met een eigen hoogwerker en ik ga op pad met dat ding en vervolgens gebeurd het ondenkbare: Ik maak die hele hoogwerker stuk (dat is dan uiteraard een ongelukje). Is de schade dan voor mijn rekening omdat ik dat ding onder me had, of is de schade voor de hoogwerker eigenaar?
Take care, there's not much spare!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tamil »

Volgens mij is dat afhankelijk van wat je afspreekt met de hoogwerker maatschappij!

Heb ooit eens met een heftig links rechts reagerende hoogwerker rijdend van een drempel af een auto een veeg gegeven met een band, de schade werd door de verzekering van de hoogwerker verhuurder betaald als deze hoger was dan 1500 euro omdat zij eigenaar zijn.
User avatar
Bas
Nieuw
Nieuw
Posts: 35
Joined: 07 Mar 2011, 08:41
Location: Appelscha Arnhem Groningen
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Bas »

toen ik door dat muurtje in katwijk heen reed werd dat toch ook gewoon geregeld door de verhuurder... daar stond je zelf bij vent! vervelende ex militair, politie die het allemaal wel best vond. nooit meer iets van gehoord.
alles kan
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tom »

Dat muurtje ja, dat weet ik nog :lol: .

Maar het gaat mij hier niet om schade aan een muurtje of auto, maar aan de hoogwerker zelf. En in een situatie waarin ikzelf voor een boomverzorgingsbedrijf werk met hun eigen hoogwerker. Dan heb je zo'n toestel 'onder jouw verantwoordelijkheid'. Dus wie koopt de nieuwe hoogwerker. Ik heb zo'n vermoeden dat een verzekeringsmaatschappij dan zegt "En succes ermee jongeman".

Hier iemand ervaring mee? Of heeft iemand hierover iets in zijn algemene voorwaarden opgenomen?
Take care, there's not much spare!
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by ivo »

Tom wrote:Ik heb nog wel een hoogwerker vraagje: Als ik ingehuurd wordt door een bedrijf met een eigen hoogwerker en ik ga op pad met dat ding en vervolgens gebeurd het ondenkbare: Ik maak die hele hoogwerker stuk (dat is dan uiteraard een ongelukje). Is de schade dan voor mijn rekening omdat ik dat ding onder me had, of is de schade voor de hoogwerker eigenaar?
Ooit weleens meegemaakt Tom? :lol: :lol: :wink: :wink:
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Tom »

Neen Ivo, gelukkig niet (Enfin wel schade, maar die jongens hadden gelukkig een hele goede werkplaats met een super hersteller :wink: ). Maar ik ken een geval van schade aan een werkvoertuig, waarbij de zzp'r uiteindelijk door de verzekeringsmaatschappij afgewimpeld werd, en hij mag nu zelf de kosten dragen.

Vandaar dat ik me afvraag of dit altijd zo werkt en hoe ik (en andere zzp'r) zich hiertegen kunnen verzekeren/indekken. Kwestie van ons mooie beroep blijvend in deze vrijheid te kunnen beoefenen.
Take care, there's not much spare!
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by ivo »

Met een autohoogwerker zal het wel goed zitten met de verzekering, maar met een zelfrijder begeef je je in een grijs gebied. Je mag per definitie denk ik helemaal niet op de openbare weg komen met zo'n ding. Het is geen landbouw voertuig, het is geen motorvoertuig,er zit geen kenteken op ,geen verlichting en noem maar op. het is ..... Ja wat eigenlijk? Grote kans als je schade maakt met zo'n ding dat de verzekering wel moeilijk kan gaan doen.
Ik zou als zzper goede afspraken maken met degene voor wie je gaat werken ( op papier !) voor wat betreft zulke gevallen.
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Peterke »

Tom wrote:Neen Ivo, gelukkig niet (Enfin wel schade, maar die jongens hadden gelukkig een hele goede werkplaats met een super hersteller :wink: ). Maar ik ken een geval van schade aan een werkvoertuig, waarbij de zzp'r uiteindelijk door de verzekeringsmaatschappij afgewimpeld werd, en hij mag nu zelf de kosten dragen.

Vandaar dat ik me afvraag of dit altijd zo werkt en hoe ik (en andere zzp'r) zich hiertegen kunnen verzekeren/indekken. Kwestie van ons mooie beroep blijvend in deze vrijheid te kunnen beoefenen.
Betreffende schade aan derden:
Mij hebben ze eens "wijsgemaakt" dat het gebruik van werktuigen op openbaar domein gedekt is door je BA-uitbating indien de werkzone reglementair aangeduid en/of afgesloten is. Ik kom dagelijks met m'n kniklader en stronkenfrees op de openbare weg om de vrachtwagen te laden, en ja... ik geef toe dat die werkzone dan niet altijd degelijk afgebakend is, maar dan zorg ik op z'n minst voor assistentie om het verkeer in de gaten te houden.
Omdat ik weet dat deze werkwijze niet 100% in orde is heb ik er alvast voor gezorgd dat alle werktuigen voldoende zichtbaar zijn met zwaailampen en reflecterende stickers.
Wat als je met je kruiwagen tegen een auto knalt? Is dat geen vergelijkbaar feit?
Betreffende schade aan een gehuurd of geleend toestel:
Indien gehuurd, dan heb je bij de meeste huurbedrijven een verzekeringspolis afgesloten die bij de huur hoort.
Als je voor een ander bedrijf werkt met hun materiaal, dan lijkt het mij logisch dat jouw BA-uitbating die schade betaald omdat dit vanuit jouw bedrijf schade aan derden is.

Ik stuur deze vraag alvast door aan m'n verzekeringsagent, want het lijkt me wel handig om juist te weten hoe de vork in de steel zit!
Wordt vervolgd...
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Cas »

Ondertussen heb ik andere bronnen ook geraadpleegd over de helmen. De arbowet had ik al geraadpleegd en zoals ik ook al had gezien moet je een helm op maar niet wat voor 1. Zoals geitbreier zijn verhaal had uitgelegd is zeker logisch maar niet verplicht.

Mijn andere bronnen die ook boomverzorgingsmaterialen keuren vertellen dat de klimhelmen zoals bijvoorbeeld de Petzlhelmen je daarvoor gewoon mag gebruiken.

Tamil, ik was hardnekkig omdat een bedrijf ons vertelde dat dit niet mag terwijl dat niet klopt. Ze mogen van mij best adviseren dat het niet veilig is of niet aan te raden is, maar in mijn ogen mogen die mensen geen eigen regels verzinnen gebaseerd op hun eigen mening. Ik had die " regel" namelijk ook nooit van gehoord of gelezen en dan zoek ik dat soort dingen graag uit vanuit meerdere vertrouwde bronnen. Vooralsnog excuses voor mijn hardnekkigheid ;-).
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by treespotter »

klimgeitebreier wrote:De bosbouw of industrie helm is te herkennen aan de En norm 397 en als die al van een kinband is voorzien, dan dient die uit elkaar te springen bij een belasting van minder als 25daN. Deze helmen zijn getest met een voorwerp dat van hoogte midden op de helm valt.
Toch nog even opgezocht.
Volgens de website van Petzl voldoen de Vertex en Alveo aan beide normen.
http://www.petzl.com/en/pro
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Klimhelm in een hoogwerker

Post by Peterke »

Volgend bericht ontving ik van m'n verzekeringsagent:

Schade aan gehuurd/gebruikt goed is steeds uitgesloten in de BA-verzekeringen. Vandaar dat de verhuurfirma's vaak een voorstel doen om een premie te betalen waardoor schade aan het gehuurde/gebruikte machine wel verzekerd is!

Concreet ... u gebruikt een machine van een derde om een werk uit te voeren ... de schade aan dit machine wordt NOOIT vergoed in het kader van uw BA-verzekering.

Een NIET-INGESCHREVEN werktuig (heftruck e.d.) dat gebruikt wordt in opdracht van de firma valt voor schade aan derden onder de BA-uitbating indien dit meegedeeld werd bij de onderschrijving van de polis of nadien.

Een antwoord op de vraag via het forum is dus duidelijk: de gebruiker moet het geleende/gebruikte goed terug afleveren in de staat zoals hij het ontvangen heeft en is dus GEHEEL verantwoordelijk ZONDER mogelijke tussenkomst van zijn verzekeraar.
Post Reply