Snipperschimmel

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Snipperschimmel

Post by treespotter »

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar pas geleden was ik weer eens aan het roeren in een grote snipperhoop waaruit een grote hoeveelheid schimmelstof ontsnapte.
Altijd gedacht dat zo'n natuurproduct onschadelijk zou zijn voor ons, maar wat blijkt? De schimmels die ontstaan is een snipperhoop zijn enorm schadelijk voor onze luchtwegen. Niet dat ik daar problemen mee heb gehad hoor, maar ik kwam toevallig deze informatie tegen.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... fzJA&pli=1
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Snipperschimmel

Post by Peterke »

Dan komt die zware hoest toch niet van het roken, maar van in de snippers te roeren :cry:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by -WOUTER- »

Jaaaa dat wist ik al.

Een klant van me waar we behoorlijk wat snippers hadden achtergelaten is 's nachts naar het ziekenhuis afgevoerd omdat hij ' s avonds voor zijn bruiloft de snippers effe had uitgevlakt om de volgende dag niet zo'n lelijke hoop voor huis te hebben liggen :shock:

De bruiloft is doorgegaan, maar de klant was er niet blij mee :roll:
En ja, hij is nog steeds gehuwd en ja ik mag daar nog bomen snoeien en snipperen, zolang ik de snippers maar meeneem :lol:

Pas er echt mee op hoor, ik heb het al als de snippers een dag op de kar liggen en dan storten, hou je adem dan maar effe in....boel lelijke schimmels die dan rondzweven.

Beste is uitvlakken onder de stam, ben je ook meteen ervan af en scheelt weer in de stort e.d.
- climb fast, move slow -
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by ludovanmil »

:roll: tssssss.....
tja......ik zeg maar zo.....alles wat TEVEEL is , is niet goed.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Snipperschimmel

Post by R Schra »

Goeie Wolter. Eens over nadenken wanneer wij weer 30 m3 afleveren bij scholen, kinderboerderijen of speeltuinen. Zou er een MSDS zijn voor woodchips? gorgelen en ja hoor;

http://www.alto-shaam.com/Portals/0/pro ... ration.pdf
Ronald,

European nogwat
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by boomverzorgingbruno »

had al eerder door mijn vader zulk raar verhaal gehoort.
een collega boer van hem had een champignon kwekerij. De man werd na 15 jaar zwaar ziek en zag er helemaal uitgemergeld uit. na onderzoek bleek dus dat die man door teveel sporen in te ademen blijkbaar een schimmel in zijn lichaam had die dus gewoon lekker hem vanbinnen aan het opvreten was.

ik weet het dit is een raar verhaal, maar de man is dus met zijn kwekerij gestop hierdoor.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by treespotter »

R Schra wrote:Zou er een MSDS zijn voor woodchips? gorgelen en ja hoor;

http://www.alto-shaam.com/Portals/0/pro ... ration.pdf
Of ik zie het over het hoofd Ronald, maar volgens mij gaat het hierin alleen maar over het product houtsnippers en houtstof en wordt er met geen woord gerept over de schimmelgroei op de snippers en de gevolgen van 'inname'.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:ik weet het dit is een raar verhaal, maar de man is dus met zijn kwekerij gestop hierdoor.
'Vrijwillig' of gedragen, met zijn voeten eerst.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Snipperschimmel

Post by R Schra »

treespotter wrote:
R Schra wrote:Zou er een MSDS zijn voor woodchips? gorgelen en ja hoor;

http://www.alto-shaam.com/Portals/0/pro ... ration.pdf
Of ik zie het over het hoofd Ronald, maar volgens mij gaat het hierin alleen maar over het product houtsnippers en houtstof en wordt er met geen woord gerept over de schimmelgroei op de snippers en de gevolgen van 'inname'.
Goed gelezen,

ik bedoelde meer dat het misschien niet onverstandig is als wij een MSDS maken voor de klant waarin er gewezen wordt op het gevaar van schimmel en broei in een gestorte hoop. Vaak ligt die hoop er een aantal dagen voordat de vrijwilligers die opengewerkt hebben.
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by treespotter »

Check. Duidelijk. Het is inderdaad wel een aandachtspunt wanneer de snippers aan 'de klant' worden overgedragen.

Ik vraag mij alleen nog af hoe je de schimmelstof afdoende buiten kan houden. Zal een dun standaard stofkapje alleen al voldoende zijn of heb je een dicht stoffilter nodig.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:
boomverzorgingbruno wrote:ik weet het dit is een raar verhaal, maar de man is dus met zijn kwekerij gestop hierdoor.
'Vrijwillig' of gedragen, met zijn voeten eerst.

vrijwillig
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by Pietje »

treespotter wrote:Zal een dun standaard stofkapje alleen al voldoende zijn of heb je een dicht stoffilter nodig.
Hoe groot zijn de sporen?

Nee, een stofkapje is dan niet voldoende... :lol:

Maar frisse lucht wel, en ik verwacht dat mensen zo gaan staan dat ze niet in de stoomwolken gaan staan...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Snipperschimmel

Post by R Schra »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Zal een dun standaard stofkapje alleen al voldoende zijn of heb je een dicht stoffilter nodig.
Hoe groot zijn de sporen?

Nee, een stofkapje is dan niet voldoende... :lol:

Maar frisse lucht wel, en ik verwacht dat mensen zo gaan staan dat ze niet in de stoomwolken gaan staan...
assumption is the mother of all fuck ups.

Je kan niet verwachten dat een 'burger' kennis van zaken heeft van jouw werk. Anders had je al niet hoeven komen opdraven. Het is gewoon je plicht (ook vanuit voortschrijdende inzichten) om hierop te wijzen. Je zal bij het vellen van een boom of het droppen van hout ook waarschuwen en niet simpel denken, ik verwacht dat mensen het wel weten om aan de kant te gaan.

Iemand in een of andere vakgroep/productschap die hier voor hun leden werk van gaat maken ;-)
Ronald,

European nogwat
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by ludovanmil »

R Schra wrote:
Pietje wrote:
treespotter wrote:Zal een dun standaard stofkapje alleen al voldoende zijn of heb je een dicht stoffilter nodig.
Hoe groot zijn de sporen?

Nee, een stofkapje is dan niet voldoende... :lol:

Maar frisse lucht wel, en ik verwacht dat mensen zo gaan staan dat ze niet in de stoomwolken gaan staan...
assumption is the mother of all fuck ups.

Je kan niet verwachten dat een 'burger' kennis van zaken heeft van jouw werk. Anders had je al niet hoeven komen opdraven. Het is gewoon je plicht (ook vanuit voortschrijdende inzichten) om hierop te wijzen. Je zal bij het vellen van een boom of het droppen van hout ook waarschuwen en niet simpel denken, ik verwacht dat mensen het wel weten om aan de kant te gaan.

Iemand in een of andere vakgroep/productschap die hier voor hun leden werk van gaat maken ;-)
:shock:
NEE niet doen !!!!
dat productschap ( Tuinbouw ) moeten we juist vanaf, dadelijk gaan ze nog denken dat ze nuttig zijn. Of ga jij ze verder financieren ? :wink:
Gewoon de info door vertellen aan je collega's, zoals je u doet hier op dit medium en dan ook nog in 'real life'
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by Tom »

Veel andere keuze dan hun kas sponsoren hab je niet denk ik :? ?
Take care, there's not much spare!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Snipperschimmel

Post by ludovanmil »

Tom wrote:Veel andere keuze dan hun kas sponsoren hab je niet denk ik :? ?
He Tom, het ging hier over snippers, maar R. Schra begin erover.... :wink: het Productschap Tuinbouw, je vergist je......je kan er vanaf, maar dat vraagt een kleine inspanning ( weet ik uit eigen ervaring) zaterdag eens babbelen ? see you
Post Reply