"Zigzag" aandacht!

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

"Zigzag" aandacht!

Post by Tamil »

Iemand goed in duits?

Ik begrijp het een beetje maar niet helemaal, tijd voor een vertaling.

http://forum.treeclimber.eu/viewtopic.php?f=25&t=1750
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by ivo »

wat ik uit het verhaal en de reactie hierop begrijp kan de zig-zag slecht tegen torsie krachten. doordat een karabijn ongelukkig is blijven steken in het oog van de zz is het bovenste doorvoer oog op het scharnier afgebroken....
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Zigzag aandacht!

Post by klimgeitebreier »

Beste Tree huggers,

Het Artikel in het duits geeft geen oorzaak aan, speculatie over een karabiner die op een vreemde manier torsie zou hebben veroorzaakt is alleen een vermoeden. Het betreffende apparaat is in beslag genomen door het duitse openbaar ministerie en inmiddels is ook de fabrikant op de hoogte gestelt.

Totdat er een officieele reactie van Petzl komt heeft het geen zin om te gaan gissen het enige wat er dringend geadviseerd wordt is om de zigzag even niet te gebruiken, totdat we de werkelijke oorzaak van het ongeval kennen.

Ook Petzl benelux is vanavond op de hoogte gesteld en zullen zo snel mogelijk met een officieel antwoord komen.

Gelukkig is de Duitse klimmer niet zeer ernstig gewond, maar wel onder dokters behandeling.

Via dit medium, facebook en onze website zal ik proberen iedereen op de hoogte te houden, zoals dat van een verantwoordelijke leverancier verwacht mag worden.

De klimgeitebreier.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by treespotter »

Ai.
Tijdens de zigzag demodag opperde ik aan de Petzlman dat het verstandig zou zijn om de zigzag uit te leveren met een aantal 'bigshot'rubbertjes om de biners keurig op hun plek te houden.
Toch kan ik mij niet voorstellen dat dit alleen maar gekomen is doordat een scheve biner voor overbelasting van het bovenste oog heeft gezorgd. Het zijn twee ogen die het op hetzelfde moment moeten begeven.

Voor de zekerheid heb ik mijn zigzag nog even grondig gecontroleerd, maar ik heb met het blote oog geen scheurtjes kunnen ontdekken.
Misschien toch maar even een slingetje van een "setje" tussen de beide biners monteren.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by boomverzorgingbruno »

ging ik net dit jaar de lb gaan winnen met men zig zag. nu kan ik maandag weer heel men touw uit dat ding sleuren en weer een knut gaan leggen. :cry:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
John
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 29 Dec 2012, 21:42
Location: vriezenveen

Belangrijk! Petzl Zigzag

Post by John »

Helaas ben ik zonet te weten gekomen van een Canadese vriend dat er een ongeluk is gebeurt waarbij een Petzl ZigZag aanwezig was, en vandaag stuurde hij mij deze mail door:

Dear customer:

As always, your safety is the most important thing to us. We have built our reputation in the tree care industry on this guiding principle.

Our records indicate that you or your company recently purchased a Petzl Zig-Zag from Sherrilltree.

Petzl issued the following statement this afternoon regarding their product. It is imperative for all Zig-Zag users to read this statement immediately.

“Petzl has recently become aware of an incident report involving the ZIGZAG mechanical Prusik.
According to a post on the treeclimbers.eu message board, there is a claim that a connection point on the ZIGZAG broke, resulting in a ground fall.
Petzl has not yet confirmed the failure or seen the ZIGZAG in question, nor are we aware of the specific circumstances under which any such incident occurred. Therefore, we cannot comment on the report at this time.
That said, we would like to assure our customers that Petzl takes this and all safety issues extremely seriously. We are currently working diligently to collect information and will issue a statement as soon as we have had a chance to review the circumstances surrounding this reported incident.”

We apologize for any inconvenience this notice may cause you, but we want you to work safely.

We will keep you updated on any new communications from Petzl as they become available.


Hier een bericht van treeclimbers.eu forum

“I just received the message that a crash related to the PETZL ZIGZAG occurred!
Thomas Bohl, director of the FSB Oerrel was a few hours ago called directly from the victim … so it’s not a rumor!
The climber , an employee of the city of Celle with its brand new ZIGZAG crashed from 5 meters because the TOP GOLDEN attachment loop is broken … so free fall!
The climbers it goes under the circumstances …. seriously injured but he is not sure in medical treatment. should be clearly understood until the facts you refrain from using the device … that please also give out to all the users of which you know that they use the best ZIGZAG … immediately!”
“Holger, Thanks for the info, even if it is not good news, of course. I hope the climbers is nothing worse happened.
Petzl I just talked to who have been informed and have passed on the warning. I have just checked my (where I’ve spent the last 3 weeks almost every day) can see and nothing. Even with heavy distortion of the carabiner (torsion) because nothing is happening. Are actually also two eyes (two case halves) which then probably both have to be broken as soon as the faulty device can be examined perhaps say how that could happen. First of all the best and best-well wishes to the casualty!”
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Tamil »

User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by dennis »

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3755_n.jpg

Ik klim al een maandje met deze back up omdat ik de swiffel niet vertrouwde :?
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Steven »

De zgzg is zowiezo gaaf, ik heb me in 8 jaar klimtijd nog nooit zo veilig gevoeld
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Tamil »

ABBC3_OFFTOPIC
Steven wrote:
De zgzg is zowiezo gaaf, ik heb me in 8 jaar klimtijd nog nooit zo veilig gevoeld
Loop niet te zieken Steven! Alle info waar we van elkaar van kunnen leren lijkt me belangrijk genoeg om te delen!
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by dennis »

klopt en toch kreeg ik ineens de kriebels toen ik hem in mijn handen had en het smalle zwarte gedeelte bestudeerde "de swiffel" Op het systeem zit het slingetje mij net zo in de weg als in de bus, waar ie eerst lag.
Het veilige gevoel wat ik eerst omschreef Steven was meer om het feit dat de schakkels zo goed grip hebben :wink:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by ludovanmil »

ik hoor net van mijn vrouw dat er bij Bali een Boeing 737 is neergestort in zee, de mensen zijn gered. ( wat heel bijzonder is Nu loop dat vaker slechter af als een vliegtuig neerstort... :(
En laat ik voorop stellen dat het erg is voor de betrokken collega die een ongeluk heeft gehad met de zig-zag !
Maar.....we gaan toch ook niet meer vliegen omdat er af en toe een vliegtuig neerstort ??
Nee, ik ga vooralsnog door met de zig-zag.
Zag vandaag een forse beschadiging op mijn klimlijn, die ik ook direct niet meer ga gebruiken. Ik wil maar zeggen.....er zijn zwakkere schakels in ons klimsysteem mijns inziens. Maar goed, iedereen moet altijd doen wat hem of haar het beste en veilig lijkt
Heb net mijn zig-zag nog eens goed bekeken, kan er niets aan ontdekken, mogelijk dat ik zo'n soort stropje als Dennis ga gebruiken. Maar de zig-zag is een te fijn hulpmiddel wat mijn werk aangenamer maakt. dus..... 8)
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by boomgnoom »

In het artikel word niets gezegd over de rest van de klim matrialen
met andere woorden is hij zorgvuldig , kontroleerde hij zijn spullen
heeft de zigzag bij eerdere klim acties niet een tik gehad of zo
was de scheur misschien al te zien ??? als haar scheurtje ?
klimmen doe je toch dubbel gezekerd ? ik altijd , omhoog doe je niet altijd dubbel
maar boven aan gekomen deed ik altijd een extra lus om een andere tak , ben een keer
naar beneden gestuiterd maar gelukkig dubbel gezekerd .
Jullie weten zelf hoeveel factoren van invloed zijn , en dan naar iets wijzen wat kapot is
Wat ik al zei; heeft hij wel zn spullen nagekeken vooraf ?
the check gnome
victim of gnomebashing
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Pietje »

Die backup lijkt me ietwat overdreven en vraag me ook af hoe die werkt als de swivel het begeeft. Heb je je cambiumsaver ook van zo'n backup voorzien...?

Laten we rustig afwachten wat onderzoek uitwijst als oorzaak.

In mijn Zigzag heb ik DMM karabiners. In het "upper golden eye" hebben die de neiging om soms een beetje te klemmen bij een iets verdraaide belasting. En dat kan een enorme piekbelasting veroorzaken. Twee ringetjes van een big shot elastiek voorkomen dat, en dat lijkt me voor dit moment een zinvolle investering.

Toch moet ik wel zeggen dat bepaalde delen van de Zigzag vrij makkelijk veel degelijker gemaakt hadden kunnen worden. ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by boomgnoom »

Inderdaad pietje laten we afwachten wat het onderzoek uitwijst
:)
victim of gnomebashing
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by dennis »

Ik zal heus niet willen beweren dat met behulp van het slingetje mijn setup 200% veiliger is Peter, het geeft mij enkel een veiliger gevoel en het zit niet in de weg. Sommige mensen brengen ook een tweede brug aan op hun gordel toch?! zit ook niet in de weg en geeft enkel een veilig gevoel.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Pietje »

Dat snap ik wel, hoor.

Een tweede brug op een treemotion is geen verkeerde investering om een uitschietende handzaag op te vangen. Zie filmpje Tom en Alex. Maar om niet-reeele gevaren te backuppen zou je misschien moeten besluiten om het apparaat niet te gebruiken. Of je ervan te overtuigen dat de swivel wèl goed is, en dan wel gebruiken. 8)

Na jaren klimmen met heel soms last van hoogtevrees heb ik ontdekt waar ik die hoogtevrees van kreeg: verstand en gevoel door elkaar gebruiken ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by dennis »

Pietje wrote:Die backup lijkt me ietwat overdreven
Pietje wrote: Maar om niet-reeele gevaren te backuppen zou je misschien moeten besluiten om het apparaat niet te gebruiken.
Nou dat lijkt mij dan weer overdreven :lol:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Tom »

Pietje wrote:Dat snap ik wel, hoor.

Een tweede brug op een treemotion is geen verkeerde investering om een uitschietende handzaag op te vangen. Zie filmpje Tom en Alex. Maar om niet-reeele gevaren te backuppen zou je misschien moeten besluiten om het apparaat niet te gebruiken. Of je ervan te overtuigen dat de swivel wèl goed is, en dan wel gebruiken. 8)

Na jaren klimmen met heel soms last van hoogtevrees heb ik ontdekt waar ik die hoogtevrees van kreeg: verstand en gevoel door elkaar gebruiken ;-)
Tja, en toch hier ook weer verschillende veiligheidsmogelijkheden, ik geef sinds dat filmpje m'n handzaag steeds achterom door, en zorg vooral dat ik pas zaag bij stabiele houding. Een dubbele brug heb ik echter nooit ingezet.

Ik heb net m'n zigzag grondig bekeken en ik moet zeggen dat ik geen gekke dingen kan spotten, een sling van een setje ertussen kan de gemoederen geruststellen. Al heb ik er al rubbertjes opzitten, het wordt een volle boel zo.

Ik verwacht een snelle reactie van petzl ondertussen.
Take care, there's not much spare!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by treespotter »

dennis wrote:https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3755_n.jpg

Ik klim al een maandje met deze back up omdat ik de swiffel niet vertrouwde :?
Dat was de oplossing die ik ook bedoelde Dennis.
Daarmee kom je zeker thuis en kun je toch de Zigzag blijven gebruiken.
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by jelte »

zijn er foto's van de zigzag die stuk is gegaan? en de rest van zijn spullen....?

lijkt mij een storm in een glas water....
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by dennis »

ik klim liever ... dan werken
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by Tamil »

User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by boomverzorgingbruno »

karabijn dwars en een klein valletje en je krijgt hem er zo afgedraait. heb hem vandaag is goed bekeken. het swiffel deel zit eigenlijk ook maar vast met 3 klinknageltjes die volgens mij bij een val met dwars belasting het toch ook zwaar hebben
laat een oen niet zomaar doen !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: "Zigzag" aandacht!

Post by enricovanwees »

Het is gelukkig al wereld beroemd, dit geval, denk dat het ook overal getest gaat worden.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Post Reply