Bedrijfsverzekering VTA

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Bedrijfsverzekering VTA

Post by Gardenier »

Zijn er mensen hier die een bedrijfsverzekering hebben die ook de lading dekt voor VTA? Met andere woorden, dekt jullie verzekering het advies wanneer er een boom (na bv snoeimaatregelen) toch schade veroorzaakt?

Valt bovenstaande nu onder de aansprakelijkheid voor bedrijven (avb), of toch een beroepsaansprakelijkheids verzekering?

Groet, jorg
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by treespotter »

Jij vraagt één ding en komt met een ander voorbeeld maar in mijn optiek gaat het om iets anders.
VTA = onderzoek en eventueel advies. Alles naar eer en geweten en volgens de laatste stand der techniek uitgevoerd.
Snoeimaatregel = arbeid. Ook hier net als hierboven, eer geweten techniek bladiebla...

Maar waar het volgens mij om gaat is het volgende.
Stel je doet een onderzoek en ziet rondom een linde de korsthoutskoolzwam tot één meter hoog rondom op de stamvoet zitten. De avond ervoor was het vooral erg gezellig en er zijn een paar flessen whisky meester gemaakt. De schade aan de boom was duidelijk zichtbaar, de boomcontroleur verzuimt de boom aan te merken als gevaarlijk. De boom krijgt een mooie krul en is goedgekeurd. Een maand later valt de boom om en komt terecht voor een touringcar met chauffeur en 55 inzittenden. De bus vliegt in brand met alle gevolgen van dien.
Er komt een onderzoek. De boom is bezweken op een schade die duidelijk vooraf zichtbaar was.

Bedoel jij deze Jorg? Of bedoel je één van de bovenste twee.

Van mij krijg je geen antwoord omdat ik eerlijk gezegd hierop geen antwoord kan geven.
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by Gardenier »

Bijna Wolter! Woorden als verzuim en nalatigheid komen bij bij niet voor. Natuurlijk geef ik aan wanneer er biologische of mechanische problemen zijn.
Ik vraag mij af wanneer ik een boom "goedkeur" (met een compleet VTA formulier ingevuld) of als attentieboom aanmerk en er gebeurt achteraf toch iets waardoor er schade ontstaat, of de boomeigenaar dan verhaal op jou kan halen. Of ben je altijd aansprakelijk als professional?

Bovenstaand wil je (ik tenminste wel) vooraf helder hebben ipv achteraf. Ja natuurlijk kun je bij je assuradeur navraag doen, maar mijn ervaring is dat die je van alles aan proberen te smeren.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by treespotter »

Wij moeten ervoor zorgen dat de bomen veilig zijn tot windkracht 10 hierboven kunnen zelfs gezonde takken of complete bomen 'gaan'.
Naar eer en geweten en de laatste stand der techniek. Als jij gehandeld hebt zoals van jou gevraagd is dan is er geen opstalverzekering die niet aan de boomeigenaar uitkeert als de tak door het dak ligt of wanneer je een autoverzekering hebt die meer doet dan alleen eigen parkeerschade uitkeert.

Toch, waar het juist om gaat dat is wel die verzuim en nalatigheid. Een ongeluk maak je nooit expres. Als je je altijd keurig aan de regeltjes houdt dan gebeurt er nooit een ongeluk. Toch op de één of andere manier gebeurt ons allemaal wel eens wat! Toch onbedoeld dus een keertje verzuimd of nalatig geweest. Daar zit hem voor mij de pijnlijke plek.
Doe je goed je werk, dan is er niets aan de hand, maar maak je een fout dan is het onderzoekswerk niet op een redelijke manier te verzekeren.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by treespotter »

Als je de bovengenoemde casus voorlegt aan welke maatschappij ook dan krijg je te horen dat de verzekering niet zal uitkeren. Ik heb een vergelijkbare casus jaren geleden neergelegd bij de drie grootste boomverzorgende bedrijven en stuk voor stuk kreeg ik van hun met enige bezorgdheid in hun stem te horen dat ook hun verzekering niet thuis zou geven bij een claim.
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by Gardenier »

Dan zit er in mijn opinie maar 1 ding op, want we zijn ook maar mensen en dat is duidelijk op het formulier vermelden dat je niet aansprakelijk bent voor schade. Daarbij de klant een exemplaar laten ondertekenen en je algemene voorwaarden aanpassen.

Paar jaar geleden heb ik ook al een keer een aantal verzekeringsmaatschappijen gevraagd hoe ze omgaan met ondergrondse schade aan kabels en leidingen. Het gaat zover dat je altijd fout bent zodra je een spade in de grond steekt.... Ik ben ook benieuwd hoeveel collega's een klicmelding doen bij het verwijderen van een boomstronk. Stof om over na te denken.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Bedrijfsverzekering VTA

Post by boomverzorgingbruno »

ik vermeld steeds op mijn vta dat de boom zich in deze toestand bevind op het moment van het onderzoek. En dat dit moet gezien worden als een moment opname. Nu vermoed ik als het om een duidelijke misstap gaat dat dit niet zal kunnen gelden moest er toch schade optreden.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply