Page 1 of 1

Ongeluk hoogwerker Dalfsen: rapport en film met uitleg online (Onderzoeksraad v.d. Veiligheid)

Posted: 13 Dec 2016, 15:19
by geert7
Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen:

- de maximale snelheid van de hoogwerker was 1 km/h
- de machinist kon door een niet scherpe bocht de hoogwerker pas heel laat zien
- de remweg was te lang

Korte film op Youtube met uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=k9epUtd3yPw

Volledige rapport:
https://onderzoeksraad.nl/uploads/phase ... actief.pdf

Dit onderzoek beantwoordt de volgende onderzoeksvragen:
1. Wat is er precies gebeurd bij de overwegbotsing in Dalfsen en waarom was de
afloop zo ernstig?
2. Brengt het ongeval bij Dalfsen structurele factoren aan het licht die verbeterd
moeten worden?

---

Ik heb het rapport gelezen en het lijkt me dat het om een systeemfout gaat: oversteken is in Nederland gewoon niet goed geregeld.

Re: Ongeluk hoogwerker Dalfsen: rapport en film met uitleg online (Onderzoeksraad v.d. Veiligheid)

Posted: 11 Mar 2017, 14:41
by R Schra
Ik denk dat de fout ligt in de aanname van de makkelijkste weg.

In de conclusie hoofdstuk 3 staat duidelijk dat er meer aandacht was voor de snoeiwerkzaamheden zelf dan de aan- en afvoer routes. De minder plausibele zuidelijke route is amper de helft van de fatale noordelijke route. Dan mag dat deel smaller of minder berijdbaar zijn, je hebt een rups hoogwerker gepland, wat is het probleem dan. Je had zelfs via de oprit van de woning en via de weide door kunnen steken naar het pad zelf.

De les is niet dat we meer regels moeten hebben maar dat je veiligheid breder moet zien dan wat je in, om en aan een boom uitvoert.

Re: Ongeluk hoogwerker Dalfsen: rapport en film met uitleg online (Onderzoeksraad v.d. Veiligheid)

Posted: 14 Mar 2017, 19:07
by geert7
Ben ook benieuwd hoe dit juridisch afloopt, komen er nog rechtzaken of is het een zaak van verzekeraars onderling?

Zelfde verhaal ongeveer voor het kraanincident in Alphen aan den Rijn.

Re: Ongeluk hoogwerker Dalfsen: rapport en film met uitleg online (Onderzoeksraad v.d. Veiligheid)

Posted: 14 Mar 2017, 22:13
by R Schra
Vanwege de impact van zulke grote ongevallen is het volgens mij zo dat de schade door de verschillende partijen(verzekeraars) wel geregeld wordt. Ik weet niet of er een strafrechtelijk onderzoek gaande is, volgens mij is daar geen aanleiding voor. Er is geen strafbaar feit of grove nalatigheid gepleegd toch? Dat was ook niet de strekking van de onderzoeksraad. Meer om de oorzaak en gevolgen te achterhalen en daarop aanbevelingen te doen.

Wees er wel op bedacht dat bij zulke zaken je maximum verzekerd bedrag wel aardig dicht in de buurt kan komen van het (gevolg)schadebedrag. Dan is het wel belangrijk dat je aantoonbaar zorgvuldig gehandeld hebt.

Re: Ongeluk hoogwerker Dalfsen: rapport en film met uitleg online (Onderzoeksraad v.d. Veiligheid)

Posted: 06 Sep 2017, 19:37
by R Schra
Daar sta je dan, na 1½ jaar.....

http://www.nu.nl/binnenland/4908596/ver ... lfsen.html

Het Openbaar Ministerie gaat de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker vervolgen die in februari 2016 een treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen. Hierbij kwam de machinist van de trein om het leven en raakten zes mensen gewond.

De 23-jarige man wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel ten gevolge, zo maakte het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag bekend.

Hem wordt verweten dat hij onoplettend, dan wel onachtzaam heeft gereden en zich daarbij onvoldoende heeft geïnformeerd over de dienstregeling op het spoor ter plaatse.
Dit is wat er precies gebeurde bij het treinongeluk in Dalfsen
Dit is wat er precies gebeurde bij het treinongeluk in Dalfsen

Daarbij zou hij zich van te voren niet goed hebben gerealiseerd of hij met een langzaam voortbewegend voertuig veilig kon oversteken op deze spoorwegovergang.
Volle vaart

De trein botste in volle vaart op een hoogwerker op de spoorwegovergang bij Dalfsen. De trein ontspoorde daarbij volledig. De bestuurder van de hoogwerker kon vlak voor de botsing van zijn voertuig springen.

De zaak dient op 12 september bij de rechtbank in Zwolle.
Alarmknop

De Onderzoeksraad voor Veiligheids presenteerde een half jaar geleden haar bevindingen naar aanleiding van het ongeval. Bij gevaarlijke overwegen moet een grote alarmknop komen waarmee bestuurders van voertuigen die vast staan op de overweg machinisten van treinen die dicht bij de overweg zijn kunnen waarschuwen, zo adviseert de raad.

In Dalfsen had de machinist te weinig tijd om te anticiperen op de hoogwerker toen hij deze zag. Verder moet Prorail volgens de Onderzoeksraad zorgen voor betere informatie en instructies bij overwegen. Dat is nodig om duidelijk te maken of zware en langzame voertuigen zonder gevaar kunnen oversteken.
Door: NU.nl