Ladder wegtrekken?

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Ladder wegtrekken?

Post by R Schra »

https://www.bndestem.nl/roosendaal/snoe ... ~a1e69a1c/

https://www.nu.nl/roosendaal-halderberg ... rger-.html

Een 24-jarige man uit Roosendaal is aangehouden nadat hij zonder enige reden een ladder onder een boomverzorger vandaan heeft getrokken. Het slachtoffer was met een kettingzaag bezig te boom te snoeien.

De boomverzorger is vier meter naar beneden gevallen, maar heeft 'wonder boven wonder' alleen een gebroken arm aan het incident overgehouden. Dit meldt de politie vrijdag.

Enkele voorbijgangers zagen het incident voltrekken en hebben de 24-jarige man staande gehouden tot de politie arriveerde. De verdachte heeft zich hevig verzet en probeerde de agenten te schoppen.

Hij is voor verhoor meegenomen en zit nog vast. Het slachtoffer, een 34-jarige man uit Tholen, is behandeld in het ziekenhuis.
Door: NU.nl

Wie snoeit er nu nog vanaf een ladder met motorgereedschap?
Ronald,

European nogwat
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Ladder wegtrekken?

Post by Viridis Mundis »

ziek is dit wel! :twisted:

Ik gebruik de ladder alleen om de eerste 6 meter te overbruggen. Scheelt een boel energie en kracht. Voor ik de ladder bestijg zit mijn topanker dan al bevestigd. Deze hoef ik alleen maar mee te schuiven naar mate ik hoger kom.

Snoeien zelf op de ladder komt bijna niet voor. Als ik dit doe dan is het met de handzaag of snoeischaar kleine takjes weghalen onderweg naar boven.

Pjerke
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ladder wegtrekken?

Post by R Schra »

Weer een voor de statistieken van de inspectie SZW ook. Een ladder is niet om te werken op hoogte. De man is vanaf 4 meter gevallen, waarschijnlijk niet gezekerd geweest. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de werkplek ook niet deugdelijk was afgezet. Waar was en wat deed de grondman? (Wouwbaan Roosendaal) De man (en/of bedrijf) laten zo op 1e gezicht nogal wat vragen open staan.

Hier staat een wat betere toedracht ;-)

http://www.omroepbrabant.nl/?news/27041 ... gehad.aspx





I
Ronald,

European nogwat
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Ladder wegtrekken?

Post by geert7 »

Ik ben ervaringsdeskundige!

https://www.youtube.com/watch?v=kTGha8zcWhI

En voor de combinatie ladder en kettingzaag... mag ik de lezers de volgende klassieker aanbieden...?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6596384/0e76fb84

En dan BTL bomenservice: ik ga ze om een reactie vragen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Ladder wegtrekken?

Post by Bouman »

Geert7 wrote: En dan BTL bomenservice: ik ga ze om een reactie vragen.
Dat ga je niet menen toch?

Volgens mij focussen jullie teveel naar het gebruik van kettingzaag icm ladder. Je kan daarvan denken wat je wilt, maar dat is niet de oorzaak van dit ongeluk. Ook als hij met een handzaagje bezig was, had het niks aan de situatie veranderd.

Die mafklapper die aan de ladder heeft getrokken moet gewoon strafrechtelijk vervolgd worden!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Ladder wegtrekken?

Post by geert7 »

Ja, tuurlijk moet meneer de ladertrekker zich verantwoorden,

Maar als ik als bedrijf zou horen dat ik een zagert op hoogte had - al was het maar een roddel - die op een ladder met een motorkettingzaag stond te zagen dan zou ik heel blij zijn met elke mogelijkheid om te vertellen wat er werkelijk gebeurde.

Niet ter verantwoording, maar juist om buiten de waan van de dag de achtergrond te achterhalen.

De media is niet duidelijk over wat er gebeurd is. Was de ladder om op hoogte te komen? Of om op hoogte te werken?

Een mail sturen met 'zou u een kunnen toelichten wat er gebeurd is'...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ladder wegtrekken?

Post by R Schra »

De focus ligt op het feit dat het uiteindelijk in de kleine dingetjes zit. Uit het laatste artikel blijkt dat de klimmer zich nog niet had gezekerd en niet aan het snoeien was. Maar hield de grondman de ladder vast? Was het werkvak afgezet? Natuurlijk kan een kwaadwillende idoot verkeerd doen. Waarom was die kwaadwillend? Behoorlijk wat mensen uiten zich geërgerd wanneer je zonder afzetting aan het werk bent en ze vervolgens de weg uit je werk wijst. Niet vreemd toch? Zo ook de grondman die de ladder niet vasthoudt. Is een klein gebaar maar had mogelijk deze actie voorkomen of dan toch de klimmer kunnen waarschuwen.

Wat kan jij er aan doen om te zorgen dat de klimmer veilig toegang tot de boom heeft?

Volgens mij hoef je dat de BTL niet te vragen, die vraag mag een ieder zichzelf stellen.

Wij werken zelf met een LMRA (Last Minute Risico Analyse) waarbij je soms de gekste scenario's ziet passeren. Het maakt je bewuster van de risico's en daarmee wordt het hopelijk een beetje veiliger.
Ronald,

European nogwat
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Ladder wegtrekken?

Post by ErikSint »

Degene hier die nog nooit een tak vanaf de ladder heeft gezagen werpe de eerste steen
daar kun je boom op zeggen
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ladder wegtrekken?

Post by R Schra »

ErikSint wrote:Degene hier die nog nooit een tak vanaf de ladder heeft gezagen werpe de eerste steen
omroep brabant wrote:"Wij vinden het verbazend positief dat zij bereid waren om te helpen en risico te lopen op letsel. De man dreigde namelijk met een zware steen."
Ey! bedoel je dat?
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Ladder wegtrekken?

Post by WiPe »

R Schra wrote:
Wij werken zelf met een LMRA (Last Minute Risico Analyse) waarbij je soms de gekste scenario's ziet passeren. Het maakt je bewuster van de risico's en daarmee wordt het hopelijk een beetje veiliger.

Een LMRA is ook wettelijk verplicht als je wil klimmen. De Europese directieve voor werken op hoogte, die ook in NL in wetgeving is omgezet, bepaalt namelijk dat je toegangs- en positioneringstechnieken met touwen alleen gebruikt mogen worden, wanneer uit de LMRA blijkt dat het gebruik van een veiliger arbeidsmiddel in de specifieke situatie minder veilig is dan het gebruik van klimlijnen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ladder wegtrekken?

Post by R Schra »

Bedankt dat je deze hint geeft. heel terecht.
Ronald,

European nogwat
Post Reply