"Maar ik hou wel van bomen hoor."

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

"Maar ik hou wel van bomen hoor."

Post by treespotter »

Zou dit de opmerking zijn geweest van de zonnepaneeleigenaar toen de takkenzager de opdracht aannam?
Attachments
uploadfromtaptalk1386623882684.jpg
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re:

Post by Tamil »

Helaas horen we die maar al te vaak!
Let op dit voorjaar krijgt de gemeente een telefoontje dat de boom eigenaar zo goed voor het milieu is maar dat die grote laan bomen zijn zon blocken, nee alleen de top hoeft er maar uit, want ik hou van bomen. :cry:
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re:

Post by ErikSint »

ach hij heeft iig groene energie.
zolang bomen en mensen te dicht op elkaar zitten zullen de bomen als gebruiksgoed worden gezien.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: "Maar ik hou wel van bomen hoor."

Post by treespotter »

Nee Erik, daar kan ik geen uitspraak over doen. Hij heeft zonnepanelen op zijn dak liggen. Of hij daardoor ook groene energie heeft, dat weet ik niet.
Niet ieder perceel is geschikt om energie op op te wekken.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re:

Post by R Schra »

Bomen mogen dan voor sommigen heilig zijn, maar in een gecultiveerde wereld zijn bomen in cultuur gebracht. Waarom moet voor sommigen dan elke boom en topper zijn? In de 'natuur' zie je ook maar een zeer beperkt percentage 'old grow'. Kan jij het beter? plant je eigen boom en regel het met kadaster, notaris.... Dan kan de provincie die ooit eens aanwijzen als beschermd natuurmonument ;-) Neem eens voor lief dat een groot deel van de bomen niet de omloop hebben, krijgen of verdienen die jij ze toebedeeld. Ik heb zelf 22 verschillende soorten bomen in mijn tuin en naar gelang ik zin heb vervang ik die zoals het mij uitkomt. Men blijft steggelen over kansloos groen in plaats van zaken bij de bron aan te pakken. Daarmee bedoel ik dat in de voorbereidende fase, of beter nog planologisch, ruimte voor bomen en groen op hun juiste waarde geschat gaat worden. en als er geen ruimte is, geef het dan een goed omschreven beleid en beheer mee zodat vanaf dag 1 duidelijk is dat het groen maar een beperkte omloop heeft.... en met beleid ook zo omschreven dat wanneer groen langer dan de beoogde omloop in goede conditie blijft dat behoudt ook de voorkeur heeft.
Ronald,

European nogwat
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Re:

Post by ludovanmil »

R Schra wrote:Bomen mogen dan voor sommigen heilig zijn, maar in een gecultiveerde wereld zijn bomen in cultuur gebracht. Waarom moet voor sommigen dan elke boom en topper zijn? In de 'natuur' zie je ook maar een zeer beperkt percentage 'old grow'. Kan jij het beter? plant je eigen boom en regel het met kadaster, notaris.... Dan kan de provincie die ooit eens aanwijzen als beschermd natuurmonument ;-) Neem eens voor lief dat een groot deel van de bomen niet de omloop hebben, krijgen of verdienen die jij ze toebedeeld. Ik heb zelf 22 verschillende soorten bomen in mijn tuin en naar gelang ik zin heb vervang ik die zoals het mij uitkomt. Men blijft steggelen over kansloos groen in plaats van zaken bij de bron aan te pakken. Daarmee bedoel ik dat in de voorbereidende fase, of beter nog planologisch, ruimte voor bomen en groen op hun juiste waarde geschat gaat worden. en als er geen ruimte is, geef het dan een goed omschreven beleid en beheer mee zodat vanaf dag 1 duidelijk is dat het groen maar een beperkte omloop heeft.... en met beleid ook zo omschreven dat wanneer groen langer dan de beoogde omloop in goede conditie blijft dat behoudt ook de voorkeur heeft.
pfffff.... :roll: wat een lang verhaal. Wat is de kern ervan ?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re:

Post by -WOUTER- »

Idd een erg lang verhaal, maar als ik de strekking van je verhaal volg dan heb je het over wegzagen van groen en niet het half afwerken van een berkengroepje waarbij na deze ingreep geen toekomst meer mogelijk is.


Half werk ! De rest laten ze zeker op stam droog worden voor het kacheltje :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re:

Post by WiPe »

Daar heb je wel een punt, niet alle bomen hebben de kans om fatsoenlijk uit te groeien. En het zou inderdaad al heel wat zijn als de ontwerper dat ook al van in het begin zou durven aangeven. Feit is dat de meeste ontwerpers daar eigenlijk zelf geen idee van hebben omdat ze naar mijn idee nog veel te vaak niet beseffen wat bomen eigenlijk nodig hebben om te groeien.

Aan de andere kant is het een rare gewoonte van mensen die bomen weg willen dat ze dat heel vaak motiveren met de boodschap dat ze van bomen houden. Je moet er maar eens op letten: als mensen zeggen :"Ik hou van bomen maar....", dan volgt op die 'maar' altijd de reden waarom die boom weg zou moeten. Meestal is de reden dan dat de boom 'ziek' is.

Maar goed, tien jaar geleden las ik in de krant dat bomen gekapt moesten worden om glasvezelkabels te leggen voor onze computers waardoor we minder papier zouden gaan verspillen wat goed is voor de bomen. En nu moeten die bomen dus weer weg omdat we groene stroom willen produceren wat goed is tegen de opwarming. :roll: :roll:

Of zoals Obelix zei: "Rare jongens, die Romeinen."
Last edited by WiPe on 10 Dec 2013, 20:21, edited 1 time in total.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Re:

Post by R Schra »

-WOUTER- wrote: Half werk ! De rest laten ze zeker op stam droog worden voor het kacheltje :lol: :lol:
Jazeker, maak er dan gelijk brandhout van. Want met dat half werk snap je het nog steeds niet.
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: "Maar ik hou wel van bomen hoor."

Post by treespotter »

Ho ho ho hooo jongens.

In mijn tuintje staat één roodbladig esdoorntje. Eens in de drie jaar snoei ik dat boompje terug. Dit verdient geen schoonheidsprijs, maar ik wil de boom kosten wat het kost laten staan. De buren waarbij hij naast de erfgrens staat willen dat ook, maar de andere buren vinden de boom veeeeeeel te groot worden. Ik moet daarbij wel even vermelden dat zij van bomen houden... Yeah right!
Over een gevalletje als dit gaat het niet. Waar het mij om gaat is dat er hier in de gemeente voor gekozen is om in deze wijk de velvergunningen te laten varen. Je ziet nu ineens in bijna elke straat afgechopte bomen staan.
In dit geval dus een gehalveerde berkengroep links, een gehalveerde douglas in het midden en een gekopte coniferengroep rechts.
Het gaat mij niet over het wel of niet verwijderen van een boom met al of niet legitieme redenen. Het gaat mij om de steeds groter wordende groep inwoners die met trouwe honde-ogen glashard kan zeggen. "maar ik hou wel van bomen hoor" en dan op een wel heel brute wijze zijn of haar bomen verminkt omdat er afgelopen zomer zonnepanelen zijn geplaatst omdat de energierekening waarschijnlijk te hoog was geworden vanwege het plaatsen van een airco.

Maar ik hou wel van bomen hoor! Natuurlijk!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re:

Post by R Schra »

Leve de deregulering.....

Straks opletten op de buren die zonnepanelen plaatsen. Voor je het weet heb je een civiele procedure aan je broek op dat je hun het zonlicht belemmerd met je bomen. Ik zou maar bezwaar maken, o nee, deregulering, geen vergunning nodig om de panelen te plaatsen....

Ergo, wanneer je opmerkt dat men panelen plaatst gelijk een 0-meeting (nulmeting) van de omringende bomen op dat moment. Dan heb je in ieder geval duidelijk wat de aanvangsituatie was en wat dan mogelijk de 'terugsnoei' lijn wordt voor de rechter.....

Wolter, ik ben blij met jou en je (knot)boompje! ik heb er nu 24 verschillende staan, net een Gleditsia tri.. Skyline en een Liquidambar sty.. Worplesdon bijgeplant!
Ronald,

European nogwat
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re:

Post by Philippe »

Meeste mensen zijn helaas kort van zicht....
Ze hebben zonnepanelen en ineens storen de bomen heel erg (veel meer dan in de herfst om de bladeren op te ruimen...)
Een tijdje terug een discussie gehad met de buur van mijn klant.
Mevrouw is allergisch voor berken (ik ook trouwens...gelukkig met homeopatische middelen bijna vanaf geraakt!!)
Wat zegt ze, idd alle berken van mijn klant moeten weg. 1 probleempje....de gemeente bomen rond haar huis zijn ook berken...
Maar nee, het zijn die berkenbomen van mijn klant die haar de allergie bezorgen.
Echter is de vrouw zwaarlijvig, drink veel melk en jawel een overconsumptie aan suikers, verzwakt allemaal de immuniteit gevolg meer last van allergie.
Waarschijnlijk heeft ze de boodschap niet begrepen maar zo zie je maar dat mensen een beperkte visie hebben.
En hier komt natuurlijk informatie aan bod.
Nog steeds zijn er veel gemeente en "zelfstandige" die bomen zomaar vellen, knotten etc... omdat ze niet beter weten...
Hierdoor zien de andere niets beter dan dat dus dan kan je ook niets beter van hun verwachten.
Bij deze, blijven informatie verlenen en stelselmatig breid onze enthousiasme in het vak, onze kennis en visie uit naar de andere toe.

Groeten,

Philippe
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re:

Post by honda_power »

Hier in de buurt ook helaas veel bomen die getopt zijn voor een paar zonnestraaltjes meer op de zonnepanelen :?
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Re:

Post by justwork »

ludovanmil wrote:
R Schra wrote:Bomen mogen dan voor sommigen heilig zijn, maar in een gecultiveerde wereld zijn bomen in cultuur gebracht. Waarom moet voor sommigen dan elke boom en topper zijn? In de 'natuur' zie je ook maar een zeer beperkt percentage 'old grow'. Kan jij het beter? plant je eigen boom en regel het met kadaster, notaris.... Dan kan de provincie die ooit eens aanwijzen als beschermd natuurmonument ;-) Neem eens voor lief dat een groot deel van de bomen niet de omloop hebben, krijgen of verdienen die jij ze toebedeeld. Ik heb zelf 22 verschillende soorten bomen in mijn tuin en naar gelang ik zin heb vervang ik die zoals het mij uitkomt. Men blijft steggelen over kansloos groen in plaats van zaken bij de bron aan te pakken. Daarmee bedoel ik dat in de voorbereidende fase, of beter nog planologisch, ruimte voor bomen en groen op hun juiste waarde geschat gaat worden. en als er geen ruimte is, geef het dan een goed omschreven beleid en beheer mee zodat vanaf dag 1 duidelijk is dat het groen maar een beperkte omloop heeft.... en met beleid ook zo omschreven dat wanneer groen langer dan de beoogde omloop in goede conditie blijft dat behoudt ook de voorkeur heeft.
pfffff.... :roll: wat een lang verhaal. Wat is de kern ervan ?
:lol: nieuwe tekst van het nationale dictee van Nederland snap er geen zak van!
Volg de weg van de minste weerstand.........
Post Reply