Nooit onder hangende last staan.

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
Nol
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 53
Joined: 23 Oct 2014, 13:46

Nooit onder hangende last staan.

Post by Nol »

https://m.youtube.com/watch?v=3aMGNlErZ6I" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by treespotter »

Je kent het gezegde toch? Grote halen snel ziekenhuis.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by ludovanmil »

ik ga hier niks 'bijdehands' over zeggen. ik ga een cursus volgen: werken met de telekraan bij Inverde. Dat kan ik overigens wel iedereen aanraden.... !!
Heb nu enkele bomen ( zonder cursus :) ) met telekraan gedaan ; op t gemak en met niet te grote 'brokken'. Geen vuiltje aan de lucht....
Maar ik neem met Bomenwerk in dit geval liever het zekere voor het onzekere; IK vind het leven ( lees mijn leven) namelijk veel te leuk ! :P
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by ErikSint »

ambitieus, zo met 1 kettingkje. gelukkig is het een kleine boom (sarcasme lui, voordat ik weer letterlijk wordt genomen ;))
daar kun je boom op zeggen
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by bigbird »

ErikSint wrote:ambitieus, zo met 1 kettingkje. gelukkig is het een kleine boom (sarcasme lui, voordat ik weer letterlijk wordt genomen ;))

kan zat met 1 ketting indien 1. je ketting voldoende sterk is 2. je hem op de goede plek (niet aan een zijtak) bevestigd
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by boomverzorgingbruno »

1 is geen bigbird.
Is net als met 1 zekering zagen ja het kan !!! maar als ze het begeeft is er niets wat jou scheid tussen lucht en aarde.

bij hijsen met telekraan altijd 2 kettingen is een must.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by treespotter »

Werkt de telekraan dan ook met twee hijskabels? Ik snap best dat twee veiliger lijkt, maar wanneer tijdens het hijsen één schakel breekt dan is de kans groot dat je op dat moment hijst met te licht materiaal en is de kans dus groot dat de andere ketting het ook begeeft.
Ik kan mij alleen bedenken dat het hijsen met twee kettingen zinvol is om de last in balans te houden.
Volgens mij is de meest gemaakte fout tijdens een hijsklus de grote halen snel thuis fout. Daar helpt dan zelfs dubbel aanbinden niet. De enige manier om daar veilig te kijken is van een grote afstand valfactor 2.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by ErikSint »

twee kettingen mannen, inderdaad voor de balans, maar meestal zetten de kettingen zich nog wel een beetje en dan verdeel je toch.

bovendien heb je ze dus waarom zou je ze niet gebruiken bij een zware last.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Nooit onder hangende last staan.

Post by boomverzorgingbruno »

gelijk heb je wolter maar als er 2 kettingen hangen en eentje zou weg glijden dan heb je er nog eentje. Het aanbinden of aanslaan is een job waar veel fout bij gaat. Net zoals in het filmpje op zich is het blok niet te groot maar hij wordt vastgemaakt aan een vet plakoksel. Als er nog een tweede ketting was geweest dan was dit een mooi filmpje geweest en een gecontroleerde hijs actie.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply