boomvlonder

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

boomvlonder

Post by danny »

hoi allemaal!!

Ik ben bezig met een projectje bij ons in de buurt.
Midden in de irisbuurt staat een mooi linde te verpieteren in de bestrating.
Iets wat we allemaal wel herkennen. Deze boom is in 1945 neergezet ter als herdenkingsboom
van de bevrijding van Eindhoven in de 2e wereldoorlog.
Wij willen dat deze boom en het plein weer het middenpunt van de Irisbuurt in Eindhoven wordt.
Een vijf etage speel relax en boomvlonder is het idee.
Nu heeft een bureau een subsidie 2000,- voor het beste buurt idee en wij doen mee. Helaas moet ik hiervoor stemmen winnen en vinden ze niet gewoon ons idee het best. Dus bij deze STEM MEE!! EN SPAM MEE ga naar

http://jaarverslaglumensgroep.nl/buurti ... oomvlonder" onclick="window.open(this.href);return false;

Als mensen dit ook nog op hun GEZICHTBOEK willen zetten dan zou ik dat geweldig vinden aangexzien ik
het niet heb.

Al vast bedankt lieve boomverzorgertjes jullie zijn geweldig.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: boomvlonder

Post by geert7 »

ik heb het goede gedaan
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: boomvlonder

Post by treespotter »

Ik zie op het plaatje ophogingen en afgravingen die waarschijnlijk allemaal plaats gaan vinden binnen de kroonprojectie van de boom. Of zijn dat bestaande bulten en ligt dat slootje er ook al? Elke vorm van aanpassing van het doorwortelde profiel kan funest zijn voor de boom. Het maakt echt niet uit met hoeveel boomknuffelgehalte dat gedaan gaat worden.
Vergeet het mooie ontwerp, laat onderzoek doen naar de beworteling van de boom, laat de boom zelf beoordelen op mogelijke aanwezigheid van schimmels en denk dan over het ontwerp nadat alle onderzoeksresultaten bekend zijn.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: boomvlonder

Post by Tamil »

Top initiatief!

@ Wolter Ik denk echt wel dat de gemeente Eindhoven dat voortijdig even laat onderzoeken !
Dat kun je deze mensen niet kwalijk nemen, zij willen graag hun leefgebied opknappen met een erg leuk idee waarmee ze willen winnen! Dus eerst een idee, daarna onderzoek! "Gaat niet bestaat niet!"

Wolter denk even na voor je het enthousiasme van een ander de grond in boort!

Ik ben blij dat er zoveel aandacht en interesse door deze buurt aan de boom word besteed, zo klim ik morgen tenminste weer met een glimlach op mijn gezicht rond. ipv de na-galmende woorden van een gemiddelde wijk bewoner "van zaag hem toch aan..............................
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

De vlonder komt binnen de kroon projectie hier wordt niet opgehoogt.
De gaten voor de palen worden niet geboord. Er komt een x aantal m3 mulch onder de vlonder. Deze wordt hopelijk jaarlijks of om de twee jaar aangevuld. De bedoeling is zo veel mogelijk betrokkenheid van buurtbewoners. Vandaar dat alles is kleine stapjes
De plantsoenen bestaan al en zijn redelijk doorworteld. Het toekomstige hoogste plantsoen wordt in 2 fases max. 10 cm opgehoogt (dus 5cm per fase). Natuurlijk gaan we zorgen dat er dan rekening gehouden wordt met het zuurstof gehalte. Er is geen en komt geen stroming/ beekje of wat. Er zijn al wat onderzoekjes uitgevoerd.
De boom staat op oude akkerbouwgrond van Stratum. Dus al redelijk wat doorwortelbare ruimte, maar de boom begint nu toch echt te zoeken. De hoogste grondwaterstand zit op 130,cm. Alles wordt in fases uitgevoerd dus niet in een keer. Er zijn al uit eigen zak 3 fases uitgevoerd. fase 1 onderzoek doorwortelbare ruimte en composteren (schim. dom. hummescompost van van Iersel) van de plantsoenen. Fase 2 verwijderen bestrating deel 1, weg halen straatzand, met minischepjes (vrij minimaal maar wel met iedereen uit de buurt en ik ben erbij geweest er is geen wortje geraakt) en aanbrengen goede grond en mulchen. Deel 3 nog een keer mulchen. Bij deze actie hebben we ook 72 tegels verspreid op het plein eruit gehaald die de kinder mochten beschilderen hieronder hebben we boorgaatjes gemaakt en compost met perliet terug in de gaten gedaan. Zie dit meer als een ludieke actie
en een snoepje voor de boom. De buurt blijft zo betrokken bij de boom. Verder organiseren we nu rommelmarktjes, culinaire middagjes enzo. op plein en bij de boom. Dus alles in kleine stapjes veel betrokkenheid van de buurt en zo wordt de bodem rond de boom langzaam verrijkt. De boom word het middelpunt van de Irisbuurt. Hopelijk maak je je wat minder zorgen nu de gemeente wordt er nou bij betrokken. Ik zal kijken of ik wat foto's erbij kan plaatsen van wat vorige acties alle ideeen zij sowieso welkom opbouwende kritiek natuurlijk ook
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

oow, ja stemmen kan maar tot de 28 ste dus
als je dit een tof initiatief vind stem / spam alsjeblieft!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: boomvlonder

Post by treespotter »

Aha Danny. Dat is een duidelijk verhaal. Teveel verkeerde enthousiaste projecten moeten 'opruimen'.
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

Ik snap het hoor en het is goed om kritisch te zijn, dat ben ik ook.
Maar ik probeer mijn werk ook zo goed en doordacht mogelijk te doen, maar ook met veel enthousiasme ;-).
Ik ben dan ook blij met mensen die je wakker en scherp houden.

Bedankt!!

Heb je trouwens al gestemd. hahaha
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: boomvlonder

Post by ludovanmil »

check :)
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

Help!! nog 2 dagen en we staat op plaats 4


stem stem stem!! Voor deze mooie Linde boom

Iedereen die het al gedaan heeft super bedankt alvast jullie
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: boomvlonder

Post by ERA »

Goed bezig Danny....
Mijn stem hebben jullie!
planken zagen ERA vragen!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: boomvlonder

Post by WiPe »

De mijne ook.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

de laatste dag dat er gestemd kan worden op het idee om een boomvlonder onder
een mooie Linde boom te maken

ga naar http://www.jaarverslaglumensgroep.nl/bu ... oomvlonder" onclick="window.open(this.href);return false;

ps vergeet niet te ook nog om het verifiëren via het linkje in je mail je mag meerdere mail adressen gebruiken.

BEDANKT!!

DEZE LINDE STAAT ER OVER 500 JAAR NOG :)2 :)2 :)2
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: boomvlonder

Post by danny »

JEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJ!!!!


In the pocket.

Gisteren als een van de drie winnaars uit de bus gekomen. Nu met de gemeente babbelen en
hopelijk mogen we dit najaar al beginnen met de bouw van het boomvlonder!!!!
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: boomvlonder

Post by Vizionary »

Gefeliciteerd! Veel succes met dit mooie project. :)
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: boomvlonder

Post by ludovanmil »

:) leuk voor je.
Veel plezier met t maken ervan
Post Reply