Oeps!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Oeps!

Post by Bouman »

Goedenavond allemaal!

Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen. Ik ben Garth Bouman uit Driebruggen, gymleraar op een middelbare school en op zaterdagen en vakanties actief in de bomen (snoeien, kappen, etc.). Ik ben graag buiten en vind boomverzorging superleuk werk om te doen! Voor meer informatie en wat filmpjes van mij aan het werk: www.boompjekappen.nl!

Ik volg al een tijdje dit forum, meestal zeer interessant om te lezen en om kennis op te doen. Om af en toe te reageren en te posten toch maar aangemeld, en zie hier:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6692976 ... n_pro.html

Ik kijk altijd met belangstelling naar dit soort filmpjes. Niet om de ander uit te lachen, maar juist om te kijken waar het mis ging en om mezelf eraan te herinneren dat ons mooie vak ook levensgevaarlijk is als je verkeerde keuzes maakt!

Oordeelt u zelf...waar ging het mis? Het lijkt wel of de lijn waarmee de top onder spanning staat onder een ander touw doorloopt, na het vellen kon er niks anders meer gebeuren dan wat er gebeurde. Hij zal wel zere billetjes hebben van de zaag twee keer op hard op z'n kont en heel veel blauwe plekken over z'n hele lichaam, maar hij kan het gelukkig navertellen!
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Oeps!

Post by ivo »

Waar ging het mis....
1 veel te grote top ... Kenmerk van een boomverzorger met hoogtevrees, hij durft niet hoger te klimmen. ....
2 vangen in een karabijn ipv een katrol werkt ook niet echt soepel
3 dat in combinatie met een grondman die niet weet wat dynamisch afvangen is.... En zie daar het resultaat.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Oeps!

Post by geert7 »

Wat is eigenlijk de beste hoogte om een kroon eruit te gooien?

Natuurlijk is dat afhankelijk van veel factoren, maar is er een optimale hoogte te beredeneren?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Oeps!

Post by ludovanmil »

de beste hoogte Geert ? die bestaat niet.
Altijd zelf nadenken ....inschatten en een besluit nemen. :)
Dat is afhankelijk van hoever je durft / kunt doorklimmen. Hoe kleiner de top ( lees hoe lichter) hoe beter is mijn opvatting.
Ik ben de laatste jaren sowieso veel lichter aan het afvangen. Vaak veelal met een eenvoudige opzet met een lichte afvanglijn door een pulley, evt. in combinatie met een afvang acht onder op de stam.
en als het zwaar is / moet natuurlijk de afvangbolder erbij.
Kan ook geen goede reden ( meer) verzinnen voor afvangen van het in een keer afvangen van groter / zware toppen....
Je krijgt dan veel te grote zwiepers te verwerken en allerlei krachten op je materiaal en stam v.d. boom.
Daarbij als je , zoals Ivo schrijft, geen grondman hebt die Dynamisch kan afvangen, is alles gevaarlijk.
Post Reply