foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Foto's hieronder laten duidelijk zien waarom sommige bomen echt niet gesnoeid mogen worden in de winter. Ze gaan later, soms weken later bloeden. Ineens.

Snoeiertje weg... boom bloed leeg. Weken later. Zonder leermoment voor meneer/mevrouw de snoeier.

Deze bomen (haagbeuk, Carpinus betulus) zijn half december gesnoeid, wekenlang niets aan de hand. Volledig droge snoeiwond. Vandaag (27 februari, dus meer dan 2 maanden later) bloeden ze als een rund. Het is niet alleen water dat ze bloeden uit de snoeiwonden, ook kostbare voedingsstoffen, het is een verlies van sapstroom waar ook kostbare andere stoffen mee verloren gaan.
obj_0401.jpg
obj_0402.jpg
obj_0405.jpg
obj_0422.jpg
obj_0425.jpg
obj_0430.jpg
De boom ernaast, zelfde kweek, leeftijd en snoei bloedt niet. Het is dus heel lokaal. Misschien is de bodem bij de ene boom eerder opgewarmd door schaduwwerking van een gebouw.

meer lezen:
eerdere posts hier
tabel

En longread/mustread van reaguurder...
Bloeden van Bomen-Bomen
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Geert7 wrote:
Snoeiertje weg... boom bloed leeg. Weken later. Zonder leermoment voor meneer/mevrouw de snoeier.
In het artikel in 'Bomen' waar je naar verwijst staat letterlijk:
Bomen wrote:Probleem bij bloeden is niet zozeer dat de boom zou
kunnen doodbloeden of zou kunnen leeglopen.
Maar je hebt wel een punt als je zegt dat er geen leermoment is voor de snoeiers. Ik hoor nog vaak snoeiers beweren dat snoeien aan het begin van de winter geen probleem is omdat de boom dan niet gaat bloeden, terwijl ze er totaal geen zicht op hebben of de boom al dan niet aan het einde van winter misschien toch nog is beginnen bloeden.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Ik ga de bomen (2) ook volgen, om te kijken hoe lang het bloeden doorgaat. Om de hoek staat ook een esdoorn, zelfde snoeidatum, gaat ie ook bloeden? Zal 'm volgen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Het bloede stopt normaal gesproken wanneer de bomen in blad beginnen komen. En nu zijn de bloeders niet toevallig soorten die doorgaans vrij vroeg in blad komen, muv de meer zuiderse soorten die iets meer warmte nodig hebben voor ze blad kunnen vormen. Voor Carpinus is dat ongeveer vanaf half maart, tot begin april.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Misschien kan je meer vertellen:

Als je die lekpaden ziet, is dat verdampt water uit de sapstroom waardoor het sap dikker wordt (minder vloeibaar) of is hier al een organisme (bv bacterie, schimmel of combi) aan het werk om die verdikking van het uitgelopen sap te veroorzaken?

Ik heb wel al (gister) grote vruchtlichamen gevonden op een afgebroken kastanje, dit om het volgende, de infectiedruk zal nu al relevant zijn, omdat er dus al houtrotveroorzakende zwammen sporen verspreiden. Hiermee de volgende vraag. Als een dier bloedt, spoelt met dat bloed de infectie uit het weefsel (met witte bloedlichamen een goede afweer), kan het zijn dat het bloeden infecties afvoert? Zou het kunnen dat door het bloeden de sporen van zwammen minder kans krijgen omdat ze snel afgevoerd worden?
vruchtlichaam van afgebroken kastanje (27 februari 2017)
vruchtlichaam van afgebroken kastanje (27 februari 2017)
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

De uitvloei van sap zou inderdaad in dit geval al slijmeriger kunnen zijn door de aanwezigheid van bacteriën of schimmels.

De foto die je laat zien is oesterzwam.

En nee, de uitvloei spoelt de schimmelsporen onvoldoende weg. Wanneer een schimmel zich op dat uitvloeiend sap kan vestigen, dan groeit die op de snoeiwonde maar niet naar binnen. Dat soort schimmels heeft zuurstof nodig en zal zich normaal niet in de boom vestigen. tenzij het om een bacterie zou gaan die natrot veroorzaakt, die zou in principe wel naar binnen kunnen groeien.

De meeste houtafbrekende schimmels houden niet van een te natte omgeving en gaan zich dus niet in het spinthout ontwikkelen. (honingzwam en dennemoorder kunnen dat bv wel, maar die gaan de boom normaal gesproken via de wortel binnen.)

Kernrotters bv (zoals die oesterzwam op je foto) gaan het kernhout verteren, maar laten het spinthout met rust. aangezien de boom geen afgrendeling kan vormen in het kernhout, en de schimmel niet aan het spinthout raakt, wordt er geen enkele afgrendeling gevormd. En zodra het binnenste spinthout kernhout wordt, wordt dat ook mee afgebroken. De reden dat kernroters van het spinthout wegblijven is dat dat spinthout geen goed substraat is voor dit soort zwammen.
Endofyte zwammen hebben geen bloedende snoeiwonden nodig om de boom binnen te geraken.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

De volgende foto's zijn van de kastanje, na de storm in de stabiele zijligging. Hiervan is het eerder afgebeelde vruchtlichaam afkomstig. Het vruchtlichaam lag op de grond. Na negatieve versnelling door nieuw contact met het aardoppervlak is het afgescheurd.
obj_0352.jpg
obj_0364.jpg
obj_0366.jpg
obj_0374.jpg
obj_0381.jpg
obj_0392.jpg
Omdat ik niet kon achterhalen waar het vruchtlichaam voor de val zat, en er ook andere (rhizomorfen -> honingzwam) zwammen actief waren kon ik niet koppelen welke zwam welke houtrotsoort (wit/bruin/...) veroorzaakte.

Ik meen in de foto's te zien dat de breuk vooraan kubische breuken laat zien, bruinrot. Maar de oesterzwammen veroorzaken witrot. (Keizer MTA p. 303&+) Maarrrr... Ik kon niet achterhalen waar het vruchtlichaam voor de val zat, boom & bast waren al is slechte staat.

Ook de echte honingzwam (A. mellea) (A. ostoyae niet op Aeculus) geeft witrot (spint/kern) en... witte hyfenmat. Is dat te zien op de foto's?

En excuus voor druppels regenwater op de lens.

Terug naar haagbeuken...

Fiets er vaak langs want op de route huis - school Jasmijn. Dat heeft het voordeel dat ik ze vaak zie en al nadeel dat ik me vaker druk maak om de fout om ze te snoeien in de winter.

Verse pica's:

Vadaag is door regen vanochtend lekspoor verdwenen en later door nieuwe lekkage weer nieuw spoor (sporen) ontstaan. Ook closeup van zaagsnede. Lijkt me een biotoopje op zichzelf.

Het vocht is smaakloos. Niet zo zoet als het vocht uit vers afgevangen esdoorn. Dus echt veel suiker zal de boom niet verliezen.
obj_0480.jpg
obj_0481.jpg
obj_0489.jpg
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Ik zie geen kastanje op je foto's. Wel een paardenkastanje. Dat je die twee niet uit mekaar kan houden verbaast me. Dit is echt een heel andere boom en de houteigenschappen en de daarmee gepaard gaande houtafbraak vertoont ook heel wat verschillen met de kastanje.

Het witrot dat je hier laat zien is simultaanrot. Bij Simultaanrot wordt zowel lignine als cellulose afgebroken. Het hout is dan maar een beetje minder bros als bij bruinrot. De hoekige structuur wijst dus niet op bruinrot, maar op simultaanrot. En dat wordt bijhet witrot gerekend.

Op de derde foto kun je hel goed zien hoe onder de rhizomorphen van Armillaria in het hout subslerotiale platen gevormd zijn die de grens tussen honingzwam en een andere zam aangeven. Het hout onder die rhizomorphen is ook erg nat. Dat komt omdat honingzwam een nat substraat verkiest en er dus voor zorgt dat het hout binnen haar eigen territorium voldoende nat is.

Het zou me niet verbazen moest er ng een derde houtafbreker meespelen. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

wat de Carpinus betreft: wanneer de suikers in het sap omgezet worden door een schimmel of bacterie (Daar lijkt het hier echt wel op.), dan proef je geen suikers meer.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Er is nog hoop voor mij... ik schreef 'niet op Aeculus' dus had de boomsoort wel goed herkend.

Maar weer mooie txt van je, ga 'm uitspitten.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by peppel »

download/file.php?id=2568&mode=view

Dit stukje gaat afsterven omdat de tak niet goed afgezaagd is. Hierdoor overgroeit hij niet.

Dat de zogenaamde ABC bomen niet gesnoeid mogen worden in de winter is ook redelijk achterhaald. De bomen gaan er niet dood aan en ondervinden ook geen hinder. De bloedende wonden gaan in de loop van het groeiseizoen gewoon overgroeien.
Of die lekkende wonden een mooi gezicht zijn dat is een ander verhaal.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Dat is wel kort door de bocht. Waar baseer je dat op dat dat bloeden geen kwaad kan? En hoe schat je de gevolgen in van die schimmel of bacterie die op die sapuitvloei groeit? Dat een wonde in de loop van de zomer overgroeit, zegt niks over wat er onder die overgroeing gebeurt of wat de effecten op de boom zijn. Als je daar andere, duidelijk gefundeerde informatie over hebt, hoor ik dat graag.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by peppel »

WiPe wrote:Dat is wel kort door de bocht. Waar baseer je dat op dat dat bloeden geen kwaad kan? En hoe schat je de gevolgen in van die schimmel of bacterie die op die sapuitvloei groeit? Dat een wonde in de loop van de zomer overgroeit, zegt niks over wat er onder die overgroeing gebeurt of wat de effecten op de boom zijn. Als je daar andere, duidelijk gefundeerde informatie over hebt, hoor ik dat graag.
Je kan het ook andersom bekijken. Heb jij al eens op snoeiwonden van carpinussen zwammen gezien? Of dat er nadat die wond overgroeid is narigheid is opgetreden?

Ik niet....

Die schimmel of bacterie groeit van de sappen van de boom en niet van het hout. Zodra de boom in blad komt stopt het lekken van de wond. Dan gaan die bacteriën en schimmels weer dood. Mits de tak netjes is afgezaagd, gaat de boom gewoon de wond overgroeien. Niks aan de hand.

Dus allemaal niet zo spastisch doen over een paar lekkende wondjes.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Oh, ja, ik heb al vaker zwammen gezien op de snoeiwonden van Carpinus. Niet alleen van Carpinus trouwens. En afgrendelen en overgroeien zijn twee afzonderlijke processen die los van mekaar verlopen. Het is niet omdat een snoeiwonde overgroeit is dat daar geen rottigheid kan onder zitten.
Die schimmel die je op die foto's ziet groeit inderdaad op de sappen en niet op het hout. Maar die beschadigd wel het cambium. En die overgroeiing, die moet vanuit het cambium gebeuren. Dus ook wanneer het bloeden gestopt is, en die schimmel terug verdwijnt, blijft dat cambium beschadigd.

Bij kleine wondjes en een boom in goede conditie, gaat dat op zich niet veel problemen geven. Maar dat betekent nog niet dat het geen kwaad kan. En als vakbekwaam boomverzorger hou je daar toch rekening mee? Of vind je het ook spastisch om als boomverzorger op een verstandige manier met bomen om te gaan?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Weet iemand of er ook onderzoek naar gedaan is? Zelf kan ik niet anders dan aan de opgeschreven regels voldoen, zoals de handboeken, vademecuums, enz. Heb echt wat uit te leggen als ik daarvan afwijk.

Zelf heb ik een aantal klanten laten wachten met ABCJ bomen, in mijn agenda heb ik een bellijst met klanten welke opgeschoven zijn naar de periode 'vol in het blad'. Sterker nog, klanten waarderen het, de beunhaas wil een klus nu afronden. Het maakt mij niet uit wanneer ik de klus uitvoer. Voor snoeiwerk ben ik ook niet te beroerd om midzomer (25+ graden) met m'n handzagje 's avonds te klimmen. Heerlijk rustig werken.

Maar als er onderzoeken zijn naar de effecten van snoei & tijdstip hoor ik dat graag.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Geen recente onderzoeken voor zover ik weet. Ik heb die van de week nog gezien in La Taille des arbres d'Ornement, du pourquoi au comment van Christophe Drénou. Die verwees naar

- Wargo P.-M. (1979) Starch storage and radial growth in woody roots of sugar maple Can. J. For. Res., 9,(1), 49-56

- Bory et al. L'arbre et les operations de taille in: Rivière L.-M. éd. La plante dans la ville, Colloque du 5 - 7 nov 1996, Angers, Inra édit., p. 207 -218.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by Philippe »

Even een denkpiste...
kan het bloeden ook niet worden aanzien als een afweersysteem van bepaalde bomen?
En denk niet zo zeer aan schimmels maar eerder naar insekten.
Naaldbomen maken gebruik hiervan door het klevend effect van het hars. (ik weet hars (harsgangen) is verschillend dan het eigenlijk bloeden ...)
Het bloeden van de betreffende bomen is een eigenschap die deze altijd heeft gehad.
Dus er zal een reden voor zijn waarom dit er is.
Maar om nu te zeggen van snoei maar in bladerloze toestand, is nu ook niet de bedoeling.
Ik ga er eerder vanuit dat door een storm, wanneer er een tak afbreekt, hierdoor de boom de "eerste" afweer (geen bescherming) kan bieden.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by WiPe »

Het bloeden is een verdediging van de boom tegen embolie. Wanneer er luchtbellen gevormd worden in de houtvaten, worden die houtvaten onbruikbaar voor transport. Door het verhogen van de worteldruk kunnen de bomen die houtvaten terug in gebruik nemen. Je vindt meer info in het artikel waar geert in zijn eerste reactie naar verwijst.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by Philippe »

Bedankt Wipe.
Toch ferm wat een boom allemaal kan.
Fijn zondag allen
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's: Sommige bomen niet snoeien in de winter!

Post by geert7 »

Extreem voorbeeld van een bloedende boom. Hij is gesnoeid door een echte artiest. Waarschijnlijk iets gelezen over fracture pruning.
gevolgen bloedende boom (berk)
gevolgen bloedende boom (berk)
obj_2044.jpg (133.23 KiB) Viewed 17307 times
obj_2074.jpg
obj_2074.jpg (203.5 KiB) Viewed 17307 times
Op pakjes tabak zetten ze van die longfoto's, misschien deze foto's op de verpakking van de kettingzaag?
gevolgen bloedende boom (berk)
gevolgen bloedende boom (berk)
obj_2079.jpg (310.01 KiB) Viewed 17307 times
obj_2086.jpg
obj_2086.jpg (449.8 KiB) Viewed 17307 times
obj_2101.jpg
obj_2101.jpg (106.36 KiB) Viewed 17307 times
Pan met rest omelet vergeten op te ruimen?
obj_2110.jpg
obj_2110.jpg (136.83 KiB) Viewed 17307 times
Attachments
obj_2107.jpg
obj_2107.jpg (165.56 KiB) Viewed 17307 times
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply