foto's Boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus)

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

foto's Boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus)

Post by geert7 »

Deze week boom klimmend afgebroken. Gelukkig stond er een stuk hogere spar naast welke ook klimmend afgebroken moest worden. Die heb ik gebruikt als topanker. Gelukkig maar, de boom die eronder stond was volledig verrot, enkel het cambium en de bast waren over. De rest was volledig kapot, witrot.

De kroon was beslist niet vol maar liet nog niet zien hoe slecht de armen waren.

Elke gesteltak was volledig aangetast. Slechts weinig vruchtlichamen. Ik heb ze voor de klim gezien en blijf erbij, zwammen in armen = niet klimmen.

Dus de spar hield me op hoogte, de geinfecteerde boom hoefde me enkel 2.5 meter opzij te trekken. Daar de armen in stukken gezaagd. Da's het voordeel van klimmen, je kan een complete boom in kleine stukken zagen. Klant had er ook lol in om een boom te ontleden.

Maar de combinatie van nog een redelijke kroon, weinig vruchtlichamen en een zo verregaande rot heb ik niet eerder gezien op hoogte (armen, gesteltakken)

Wel kan reuzenzwam in bv beuk of dikrandtonderzwam in linde een boom gevaarlijk maken waarbij de kroon nog niet noodsignalen uitzendt, maar dan zitten de zwammen niet op hoogte.
obj_2763.jpg
obj_2766.jpg
obj_2768.jpg
obj_2769.jpg
obj_2771.jpg
obj_2772.jpg
obj_2775.jpg
obj_2778.jpg
obj_2779.jpg
obj_2781.jpg
obj_2782.jpg
obj_2783.jpg
obj_2789.jpg
obj_2791.jpg
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: foto's Boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus)

Post by honda_power »

vandaag ook bezig geweest met een prunus zwam lichamen aanwezig onder op de stam en op 1 tak een zwam die was wel minder aangetast als die bij jou deze klimmend verwijderderd morgen nog paar foto`s maken van de binnen kant

zwam is wel al in de hele boom aanwezig kroon liet nog niets zien afgelopen jaar en zaten dik pruimen aan


Image

Image

Image

Image
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foto's Boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus)

Post by geert7 »

Het blijft me altijd verbazen dat bomen heel lang door kunnen gaan ondanks enorme rotting. Soms kan heel dun laagje aan de buitenkant een grote boom nog volledig voorzien.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: foto's Boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus)

Post by honda_power »

vandaag verder de boom weggehaald

Image

Image

dit was dikke zijtak op 3meter hoogte

Image

Image

Image

Image

Image

mooie kleurtjes in het hout :Geek

Image
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Post Reply