Belgie : kosten voor eerste bezoek

Als je een boomverzorger, stagair zoekt of bijvoorbeeld zelf een klus in de aanbieding hebt. Noem in je titel de plaats indien relevant.

Moderator: geert7

Post Reply
Shredder
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 20 Jan 2017, 09:51

Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by Shredder »

Hallo allen,

Zou iemand mij kunnen zeggen wat de kosten zijn om een arborist te laten langskomen voor een eerste
inschatting? Ik heb met name 1 of 2 bomen die vermoedelijk moeten verwijderd worden maar ik kan niet
inschatten of dit 1) echt nodig is en 2) hoe het zal moeten aangepakt worden (en de voortvloeiende kosten).
Alsook heb ik 2 appelbomen waar vermoedelijk een ziekte op zit, maar wederom weet ik niet wat ermee
aan te vangen. Ten derde en laatste heb ik een boom waarvan ik vermoed dat er een structureel probleem
zal ontstaan door een zwam op de stam onderaan. Dit zou ook moeten bekeken worden om te zien of er
iets moet aan gedaan worden.

Echter, ik weet dus niet wat het kost om zo iemand te laten langskomen om eens alles te bekijken.
Met dank alvast !
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by geert7 »

Ik zou iemand zoeken die dichtbij woonde, de kilometers is vaak het duurste.

Maar het idee om bij de eerste komst al te betalen is niet gek, zo krijgt de adviseur ook de kans om te zeggen dat een boom niet weg hoeft. Of zelfs dat niets doen het beste is.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by WiPe »

In welke regio zit jij?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by Bouman »

Geert7 wrote:Ik zou iemand zoeken die dichtbij woonde, de kilometers is vaak het duurste.

Maar het idee om bij de eerste komst al te betalen is niet gek, zo krijgt de adviseur ook de kans om te zeggen dat een boom niet weg hoeft. Of zelfs dat niets doen het beste is.
Ik heb op dit moment een aanvraag lopen om een Eik te snoeien. Deze staat met z'n gehele kroon binnen de erfafscheiding, maar de buren hebben er last van omdat de boom avondzon wegneemt. Boom staat aan de rand van een perceel met grote vrijstaande huizen. Ik schat de boom op ca 75 jaar oud. De offerte die ik heb aangeboden is geaccepteerd, maar ik begin nu wat te twijfelen: zo'n grote prachtige boom inkorten omdat de buren graag in de avondzon willen zitten. Misschien had ik moeten zeggen dat het zonde is. Of even met de buren praten. Of...

Op welk moment zeg je: dit ga ik niet doen, wetende dat ze dan gewoon een ander bellen die het vast wel doet?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by geert7 »

Bij conflict buren kan je zeggen: betalen de buren dan de rekening? Doen ze zelden, want ze willen de boom wel weg, het mag alleen niets kosten. Als het geld gaat kosten is de overlast plots minder.

Dan juridisch (in NL): zorg dat je meerdere bomenposters bij je hebt, kosten nog geen euro per stuk. 7,25 euro per 10 bij de bomenstichting.

Overhangende takken mogen weg, maar daarbij mag de boom niet kapotgaan. Dus dan hebben de buren maar overlast te accepteren. Was er dan niet gaan wonen!

Maar dan heb jij geen opdracht.... ik ga vaak naar klanten met dit soort verhalen eerst betaald advies uitbrengen, ik kom niet als boomzager maar als boomverzorger. Iedereen blij, helderheid over regels en mogelijkheden, boom mag blijven en boomverzorger mag factuur sturen.

Vaak willen eigenaren een steun in de rug om tegen de druk van de buren in te gaan.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by Bouman »

Hmm, interessant. Ik heb zojuist even contact gehad met de klant zelf. De klant is de nieuwe bewoner die geen band heeft met de boom, de klacht van de buren is dat de takken in de dakgoot hangen (zonlicht was geen probleem, excuus). De klant wil niet met een onenigheid starten, dus wilde meegaan met de buren. De klant betaalt, niet de buren.

Ik heb de klant geadviseerd om niks te doen: prachtige eik (huis is gebouwd in 1939, dus m'n geschatte 75 jaar klopte aardig) waarvan de takken niet over de erfgrens komen en het probleem dat takken in de dakgoot hangen slaat nergens op. En met snoeien (beperkt innemen) los je eventueel blad in de dakgoot ook niet op. Mocht het uiteindelijk toch tot snoeien komen, dan zeer beperkt en kosten bij de buren neerleggen.

De klant was een soort van opgelucht: ze gaf aan er zelf geen verstand van te hebben en vond het fijn om een goed advies te krijgen gericht op het behoud van de boom.

Geert, leuk dat je dit zo voorspelde!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Belgie : kosten voor eerste bezoek

Post by geert7 »

mooi, doorvragen en je rol van boomverzorger nemen! Leuk!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply