Walnoot, maar welke ?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Walnoot, maar welke ?

Post by Jan-Sietze »

Hallo,
Misschien moet ik mij nogmaals opnieuw voorstellen, maar dat dan later...

Ik heb een paar vragen over de Walnoot.

Vraag 1.
Welke ras hebben wij zelf in de tuin?
Er staat een eigen kweek van een oude boom die Laura's Opa vroeder aan de dijk in Oosterwijk (bij Leerdam)
De relatief jonge boom (~1o jaar) is zelfbestuivend en heeft afgelopen jaar voor het eerst vrucht gedragen.
De boom groeit nu op de Friese kleigrond.

Vraag 2.
Welke boom is geschikt voor de tuin van mijn ouders?
Mijn ouders willen de tuin aanpassen en de enige overgebleven fruitboom (kers) is lelijk en brengt geen vrucht.
Nu hebben zij ook wel interesse in 2 á 3 notenbomen in de grote tuin die ze hebben.
Ook hier de vraag, welk ras is geschikt voor Friese klei, zelfbestuivend en draagt een mooie vrucht?


Alvast bedankt voor de reacties
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Walnoot, maar welke ?

Post by R Schra »

Een eigen kweek is moeilijk tot een ras terug te voeren tenzij je de oorsprong (of ras) van de oorspronkelijke boom weet. Indien generatief vermeerderd uit een vrucht dan heb je geen raszuivere boom. Met enig geluk een walnoot die een beetje fatsoenlijk vrucht gaat dragen. Vegetatief vermeerderen door middel van enten geeft wel raszuivere nakomelingen. Maar enten van walnoot is weer een vak apart wil je goede resultaten hebben.

Een goed algemene en zelfbestuivende noot is de 'Buccaneer'. Geeft schijnbaar wat mooiere vruchten als er een kruisbestuiver in de buurt staat.

Er zijn denk ik in NL een aantal (op 1 hand te tellen) speciale walnoot kwekerijen die een uitgebreidere sortiment voeren. Zoektochtje op internet leert je dat wel. Voor inkoop van specifiek plantmateriaal keur/selecteer ik het liefste zelf ter plaatse of neem de klant mee.
Ronald,

European nogwat
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Walnoot, maar welke ?

Post by Jan-Sietze »

Dank voor de reactie.

Ik ben nog even aan het 'snuffelen geweest op internet en daar word op verschillende sites
heel diverse (lees afwijkende) informatie gegeven.
Op de ene site blijft een ras klein (tot 7m) en geheel zelfbestuivend
terwijl de andere zegt dat er beter een ander ras naast kan staan en wel 20 meter hoog kan worden...

Welke site is het meest volledig en betrouwbaar ?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Walnoot, maar welke ?

Post by WiPe »

Er is geen enkele site die alleen maar betrouwbare informatie geeft.
Lang geleden dat ik nog eens een catalogus van een boomkwekerij ter hand heb genomen. Daar stat ook altijd in hoe groot een boom wordt. Als je dan wat doorzocht, dan stond er vooraan in de kleine lettertjes vaak dat de aangegeven hoogtes, de hoogte na 10 jaar was. Zal bij die 7 meter ook wel zoiets zijn.
Wanneer mensen horen hoe hoog een boom echt wordt, dan zijn ze vaak niet meer geneigd om die boom aan te planten. Je mag er dan ook van uitgaan dat die kleinste maat hoogstwaarschijnlijk niet correct is.
Noten zullen meer vrucht dragen wanneer ze bestoven worden door een andere noot. Maar dat betekent niet dat ze geen vrucht dragen als er geen tweede boom in de buurt staat. Concreet heeft de boom die je wil dus niet absoluut een bestuiver nodig. maar het is wel een voordeel wanneer die er staat.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Roelie
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2018, 11:17

Re: Walnoot, maar welke ?

Post by Roelie »

Ben na al die jaren eigenlijk best wel een beetje benieuwd hoe het is afgelopen met die noten...
Post Reply