Schaaldelen zagen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Schaaldelen zagen

Post by Lukas »

Ik heb zelf bosgrond, en daar staan o.a. grove dennen op. Dit is mooi hout en je zou er gerust een schuurtje mee kunnen bouwen (mits je het hout behandelt natuurlijk). Maar dan moet je natuurlijk wel planken kunnen zagen.

Heeft iemand hier ervaring met opzetstukken voor de motorzaag, al dan niet op een geleiderails? Het enige bedrijf dat ik ken is Granberg maar ik heb er nog weinig ervaringen over gelezen of welke je nodig hebt. Het gaat om stammen van plusminus 30 cm dikte. Als je eenmaal schaaldelen (gezaagde 'repen' met de bast er nog aan) hebt, kun je ze volgens mij met een normale cirkelzaag op de juiste maat krijgen.

Iemand ervaring hiermee?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Schaaldelen zagen

Post by densmee »

als je de stam aan 3 kanten, kantrecht dan heb je de cirkelzaag niet meer nodig
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by -WOUTER- »

He die Lukas, ik heb via Wolfswinkel een Alaskan Mark III aanbouwzaagframe aangeschaft en hier kun je enorm fijn op een simpele manier stammen tot schaaldelen of balken verzagen.

Je legt om te beginnen een vlakke strook hout/alu, of iets anders wat 100% recht is, over de stam heen en dan heb je een vlak begin. Van daaruit zaag je je eerste deel eraf en dan kun je de rest rechtstreeks op het hout laten geleiden aangezien dit nu correspondeerd met de vlakke 1e snede.

Je moet er wel tijd voor hebben en een zwaardere zaag (minimaal 044).
Heb je veel stammen te verzagen loont het de moeite een mobiele houtzagerij te laten komen :wink:

succes ermee.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by NannoB »

Een mobiele planken fabriek... Neem anders even contact op met ons aller ERA (treehugger hier op het forum) die is van het planken zagen!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by -WOUTER- »

met een woodmizer ja.....dat is voor de echte bevers onder ons, mij veels te duur en ik heb hier veel te weinig plek voor nog een machine :wink:

voor hobby zagen lijkt me dat ook een beetje overkill :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Schaaldelen zagen

Post by ERA »

Laat maar weten als er iets gezaagt moet worden!
ben vanaf 23 juni weer in NL.
planken zagen ERA vragen!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tamil »

Het is wel wat duur maar als je iemand laat komen gaat het wel als de brandweer, wel super vet zo'n machine.

Zie hier Woodmizer in actie bij mij thuis.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by treespotter »

Is dat nou niet zonde Tamil?
Laat je zo'n dure machine aanrukken en daarna snipper je de aanhanger vol.
Is ook een manier om de 'takken' pas te maken voor de chipper. :lol:
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by NannoB »

treespotter wrote:Is dat nou niet zonde Tamil?
Laat je zo'n dure machine aanrukken en daarna snipper je de aanhanger vol.
Is ook een manier om de 'takken' pas te maken voor de chipper. :lol:
:lol: :lol: :lol:
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: Schaaldelen zagen

Post by joepiedubbelloepie »

Heb wel ervaring met schaaldelen zagen, ik heb per ongeluk zo'n ding voor de hobby (lt 15) en ik had nog een hoekje over.
Maar grove dennen van 30 cm doorsnede, volgens mij moet je die nog even 100jaar laten staan, dan krijg je mooie plankies, ander heb je inderdaad een stukje bos-GROND
Maar als je ze echt wilt verzagen zou ik ze wel met een lintzaag (b.v. Woodmizer) laten verzagen, in verband met de dikte van je zaagsnede (scheelt zo 1 of 2 planken per stam)
en waarschijnlijk gaat het ook nog een stukje sneller.
Advies; Zoek een poppetje met een uitrijwagentje of vrachtwagentje met kraantje en breng ze naar een zaag toe 8)
Maar als je nou eens een mooi stukje hout hebt ? krom, raar, half dood, mooie vergroeiing, bel dan maar.
Knooien we op een zaterdag middag onder het genot van een biertje, stammetje op de zaag, uurtje over drammen hoe ie nou moet liggen, en ...... zagen maar.
maar schaaldelen .. nee liever niet, daar wordt ik zo moe van.

succes
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tamil »

treespotter wrote:Is dat nou niet zonde Tamil?
Laat je zo'n dure machine aanrukken en daarna snipper je de aanhanger vol.
Is ook een manier om de 'takken' pas te maken voor de chipper. :lol:

Ach, je moet wat met het afval dus meteen maar in mn chippy proppen, had een kuub mooie snippers voor in mn kacheltje:) en heb ook nog even een plank van 25cm bij 22mm dik geprobeerd maar na 80cm vind hij dat toch echt te gek.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Schaaldelen zagen

Post by boomgnoom »

die planken zaag is wel mooi maar je kunt hem beter huren of leasen
maarre tamil , wat woon jij klein??
dat hok daar zet ik mijn fiets in !!!!!!!!!
waarom was je aan het zagen heb je een aanbouw nodig voor
de gezinsuitbreiding!!!!!!!!!!!! :x :x :x
The gnome
victim of gnomebashing
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tamil »

Lezen Gnome!!!

Ik had deze machine gewoon met man gehuurd.

Meer ruimte heb je toch niet nodig :roll: Ik zet mn fiets wel buiten :lol:
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Schaaldelen zagen

Post by Lukas »

-WOUTER- wrote:He die Lukas, ik heb via Wolfswinkel een Alaskan Mark III aanbouwzaagframe aangeschaft en hier kun je enorm fijn op een simpele manier stammen tot schaaldelen of balken verzagen.

Je legt om te beginnen een vlakke strook hout/alu, of iets anders wat 100% recht is, over de stam heen en dan heb je een vlak begin. Van daaruit zaag je je eerste deel eraf en dan kun je de rest rechtstreeks op het hout laten geleiden aangezien dit nu correspondeerd met de vlakke 1e snede.

Je moet er wel tijd voor hebben en een zwaardere zaag (minimaal 044).
Heb je veel stammen te verzagen loont het de moeite een mobiele houtzagerij te laten komen :wink:

succes ermee.

grtn wouter
Na ook het Logosol systeem (Big Mill Timberjig) te hebben ontdekt, moet ik zeggen dat dit me wel het beste systeem lijkt. Zo'n grote zaagmachine huren is leuk, maar voor dat geld kun je beter gewoon naar de bouwmarkt gaan.

Ik kan nergens vinden welke motorzaag en blad nu precies geschikt is voor de Alaskan Mark III, alleen dat de kleinste versie 24 inch breed is (ong. 60 cm). Kun je hem zodanig verschuiven dat er ook een 35 cm of een 40 cm blad aan gemonteerd kan worden?
En heb je echt zo'n zware zaag nodig? Ik heb enkel een Sithl 211 en 260 (en veel geduld). Je zaagt natuurlijk wel in een andere richting dan normaal, dus ik kan me voorstellen dat het veel meer vermogen eist.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Schaaldelen zagen

Post by densmee »

Lukas wrote:
-WOUTER- wrote:He die Lukas, ik heb via Wolfswinkel een Alaskan Mark III aanbouwzaagframe aangeschaft en hier kun je enorm fijn op een simpele manier stammen tot schaaldelen of balken verzagen.

Je legt om te beginnen een vlakke strook hout/alu, of iets anders wat 100% recht is, over de stam heen en dan heb je een vlak begin. Van daaruit zaag je je eerste deel eraf en dan kun je de rest rechtstreeks op het hout laten geleiden aangezien dit nu correspondeerd met de vlakke 1e snede.

Je moet er wel tijd voor hebben en een zwaardere zaag (minimaal 044).
Heb je veel stammen te verzagen loont het de moeite een mobiele houtzagerij te laten komen :wink:

succes ermee.

grtn wouter
Na ook het Logosol systeem (Big Mill Timberjig) te hebben ontdekt, moet ik zeggen dat dit me wel het beste systeem lijkt. Zo'n grote zaagmachine huren is leuk, maar voor dat geld kun je beter gewoon naar de bouwmarkt gaan.

Ik kan nergens vinden welke motorzaag en blad nu precies geschikt is voor de Alaskan Mark III, alleen dat de kleinste versie 24 inch breed is (ong. 60 cm). Kun je hem zodanig verschuiven dat er ook een 35 cm of een 40 cm blad aan gemonteerd kan worden?
En heb je echt zo'n zware zaag nodig? Ik heb enkel een Sithl 211 en 260 (en veel geduld). Je zaagt natuurlijk wel in een andere richting dan normaal, dus ik kan me voorstellen dat het veel meer vermogen eist.
of je moet een zwaardere motorzaag kopen denk aan minimaal een 440, of zet heel het idee uit je hoofd
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by -WOUTER- »

Dat zaagframe is op elke willekeurige lengte instelbaar van circa 10 cm tot 60 volgens origineel concept :wink:

Ik heb wel eens met de 361 planken gezaagd en dat gaat prima voor een zachte houtsoort. Maar bijvoorbeeld essen of kersen zagen heb je echt power nodig, zou dan echt kiezen voor een 660 als je hem veel gaat gebruiken, zelfs de 440 is eigenlijk te licht in mijn ogen voor dit werk. Het is wel aan te raden een extra zwaar luchtfilter te plaatsen, dit omdat er heel veel fijnstof vrijkomt en een normaal luchtfilter houdt dit niet echt goed tegen.

succes ermee.
en je weet het he : van bomen zaagt men....
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Het is wel aan te raden een extra zwaar luchtfilter te plaatsen, dit omdat er heel veel fijnstof vrijkomt en een normaal luchtfilter houdt dit niet echt goed tegen.
Dan dus toch maar een Husqy met superturbocycloonsnippertjesnaarbuitenvliegenendeaanzuigluchtinhetmiddenuitblaasluchtfilter aanschaffen. :lol:
Wat zal Bruno blij zijn met jullie. :mrgreen:
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Schaaldelen zagen

Post by jelte »

De monkey puzzle die wij net hebben gezaagt (zie post "prik of a job!) hebben we ook een alasken mark III gebruikt, de meer vermogen de beter! Wij had eerst een husqy 391xp erop, maar toch niet genoeg vermogen....toen, de allemachtig 88 erop gezet!! Stukken beter! wat ook belangrijk is je ketting hoek, slijpen op 10 graden, een liefst een "ripping" ketting heeft een 3de minder beitels, maakt ZO veel verschil met een gewoon ketting! geeft ook een gladder finish!

nog een tip, maak een plankje op de frame om een biertje op te zetten.... kan soms lang duren voor dat je plank af heb :wink: :lol: :lol:
have fun!

Image
image hosting
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Re: Schaaldelen zagen

Post by Lukas »

Dank voor de reacties.
Ik zal eens kijken hoe het met een 260 gaat, en anders kan ik een zwaardere zaag huren. Het is wel grove den van ong. 30 cm dik, dus niet de zwaarste stammen.

Maar eerst moeten de stammen een paar maandjes het water in :wink:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tamil »

Heb ik nog even een vraag, hoe begin je recht???

Hebben jullie allemaal zo'n vaste hand/zaag of is hier een leuk trucje voor?
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tom »

Tamil wrote:Heb ik nog even een vraag, hoe begin je recht???

Hebben jullie allemaal zo'n vaste hand/zaag of is hier een leuk trucje voor?
Dat vraag ik mij dus ook af, ik las wel iets over begin met een rechte plank of alu.

Iemand die hier foto's van heeft? Een plaatje zegt soms zoveel meer :)
Take care, there's not much spare!
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Schaaldelen zagen

Post by bigbird »

je pakt een rechte plank of lat en die leg je bij de eerste zaagsnede op de stam daar laat je het zaagframe overheen gaan en dan ga je altijd recht.
sorry heb ff geen foto ervan
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Schaaldelen zagen

Post by bigbird »

User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tom »

Dankjewel bigbird, dat is duidelijke informatie 8) :D
Take care, there's not much spare!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by Tamil »

Haha ik maar denken hoe doen ze dat :roll: ! Hoe stom van me :lol:

Dus daar moet ik mn ladder voor gebruiken :mrgreen:
Post Reply