Schaaldelen zagen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Lukas
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 10 Oct 2010, 00:19

Schaaldelen zagen

Post by Lukas »

Ik heb zelf bosgrond, en daar staan o.a. grove dennen op. Dit is mooi hout en je zou er gerust een schuurtje mee kunnen bouwen (mits je het hout behandelt natuurlijk). Maar dan moet je natuurlijk wel planken kunnen zagen.

Heeft iemand hier ervaring met opzetstukken voor de motorzaag, al dan niet op een geleiderails? Het enige bedrijf dat ik ken is Granberg maar ik heb er nog weinig ervaringen over gelezen of welke je nodig hebt. Het gaat om stammen van plusminus 30 cm dikte. Als je eenmaal schaaldelen (gezaagde 'repen' met de bast er nog aan) hebt, kun je ze volgens mij met een normale cirkelzaag op de juiste maat krijgen.

Iemand ervaring hiermee?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Schaaldelen zagen

Post by densmee »

als je de stam aan 3 kanten, kantrecht dan heb je de cirkelzaag niet meer nodig
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Schaaldelen zagen

Post by -WOUTER- »

He die Lukas, ik heb via Wolfswinkel een Alaskan Mark III aanbouwzaagframe aangeschaft en hier kun je enorm fijn op een simpele manier stammen tot schaaldelen of balken verzagen.

Je legt om te beginnen een vlakke strook hout/alu, of iets anders wat 100% recht is, over de stam heen en dan heb je een vlak begin. Van daaruit zaag je je eerste deel eraf en dan kun je de rest rechtstreeks op het hout laten geleiden aangezien dit nu correspondeerd met de vlakke 1e snede.

Je moet er wel tijd voor hebben en een zwaardere zaag (minimaal 044).
Heb je veel stammen te verzagen loont het de moeite een mobiele houtzagerij te laten komen :wink:

succes ermee.

grtn wouter
- climb fast, move slow -