Reddingszaag

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Reddingszaag

Post by Pietje »

Heeft er iemand van jullie (ons :lol: ) ervaring in het gebruik van een reddingszaag (Stihl of iets vergelijkbaars)? En, werkt het wel?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Reddingszaag

Post by jelte »

Pietje wrote:Heeft er iemand van jullie (ons :lol: ) ervaring in het gebruik van een reddingszaag (Stihl of iets vergelijkbaars)? En, werkt het wel?
nou....ik red me altijd prima mee :lol: :lol:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by -WOUTER- »

je zit nu op 't verkeerde forum peter....dat is bij firehugs.nl te doen

... nee nooit gebruikt en die slijpt een stuk lastiger als ie dan uiteindelijk bot is, maar vertel moet je ergens op een camping bomen gaan vellen of zo :wink:
- climb fast, move slow -
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by enricovanwees »

De enige is waarschijnlijk onze wes, of er moet nog
Een brandweerman bij zitten. Als de vraag is wie zoon
Ketting heeft gebruikt, kan je zoeken. Volgens mij is
Dat onderwerp al eens eerder gepasseerd.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Reddingszaag

Post by wes houtboer »

Ik werk regelmatig met een reddingszaag en vind het super. Het type is een Stihl MS460 met bijbehorend opzetstuk voor over het zwaard.
Uiteraard een ketting met widia getande bijtels erop zetten anders werkt het niet zo lekker. :mrgreen:
Is uiteraard afhankelijk wat je wil verzagen, wij gebruiken ze voor ramen, deuren dakplaten en al wat zo nog niet meer.

Hopelijk heb je wat aan deze beknopte bevindingen van mij.
salutantibus et vade scandens
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by -WOUTER- »

Dat opzetstuk zou in ons vak niet echt handig zijn want dan heb je alsnog een MS880 nodig om een 30 cm dikke boom weg te zagen :lol: :lol: :lol:

Hoe lang gaat zo'n ketting mee Wes ?
Denk dat het voor met zand vervuilde stronken wel een oplossing kan zijn en voor camping bomen natuurlijk die altijd ramvol met spijkers, schroeven en tv schotels zitten.... :lol:
- climb fast, move slow -
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Reddingszaag

Post by boomgnoom »

wes; jij gebruikt hem voor ramen , deuren ,dakplaten ,en zo
met opzetstuk?
waarom met opzetstuk ( kun je hem daar aan vast houden dan )
gaat toch veel beter met een gewone scherpe handzaag ??
the saw gnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by Pietje »

wes houtboer wrote:...Hopelijk heb je wat aan deze beknopte bevindingen van mij.
Dank je Wes! Zoiets wilde ik weten...
Iemand van de Brandweer liet me hun reddingszaag zien, een Univent/Husky geval met een enkele ketting waar ronde hardmetalen beitelplaatjes op te zetten zijn. Maar hij overweegt deze dingen niet meer te gebruiken, want als de kettingen niet breken, dan zitten de krullen wel in ver weg staande omstanders... Levensgevaarlijk.
Dus ik vroeg me af de Stihl ombouw beter werkt, en of alle reddingszagen er op de tekentafel prachtig uitzien maar in real life niet functioneren.

Ik zal ze aanraden ergens een demo van de Stihl reddingszaag vandaan te halen. 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Reddingszaag

Post by wes houtboer »

boomgnoom wrote:wes; jij gebruikt hem voor ramen , deuren ,dakplaten ,en zo
met opzetstuk?
waarom met opzetstuk ( kun je hem daar aan vast houden dan )
gaat toch veel beter met een gewone scherpe handzaag ??
the saw gnome :mrgreen: :mrgreen:
Ja, wij moeten zelfs het opzetstuk gebruiken (zit een soort handvat opgeschroefd)
omdat als ik met een bladlengte van 45 cm dwars door een deur zaag en er staat iemand aan de andere kant van de deur............ je kunt het resultaat wel raden denk ik!!! 8)
En je mag best eens proberen met een scherpe handzaag door een raam of dakplaat te zagen, duurt erg lang denk ik!
salutantibus et vade scandens
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Reddingszaag

Post by wes houtboer »

-WOUTER- wrote:Dat opzetstuk zou in ons vak niet echt handig zijn want dan heb je alsnog een MS880 nodig om een 30 cm dikke boom weg te zagen :lol: :lol: :lol:

Hoe lang gaat zo'n ketting mee Wes ?
Denk dat het voor met zand vervuilde stronken wel een oplossing kan zijn en voor camping bomen natuurlijk die altijd ramvol met spijkers, schroeven en tv schotels zitten.... :lol:
Wouter ik weet dat Kox kettingen verkoop met een geharde tand echter die zijn met name voor vuil en gesleept hout (kun je ook niet vijlen, moet met een speciale steen op de machine) De kettingen voor de reddingszaag zijn best wel prijzig heb ik gehoord en als je 1 keer een goeie spijker raakt dan wordt het snijvermogen al behoorlijk beinvloed.
Dus hoe lang zo'n ketting meegaat is afhankelijk van hoeveel zooi je tegen komt bij het zagen. :mrgreen:
salutantibus et vade scandens
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by -WOUTER- »

Kijk daar was ik al bang voor :roll:

dan blijf ik gewoon lekker vijlen en probeer de camping klusjes aan de politie uit te besteden :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:Kijk daar was ik al bang voor :roll:

dan blijf ik gewoon lekker vijlen en probeer de camping klusjes aan de politie uit te besteden :lol:
of je gebruikt springstof wouter meestal is er tussen die bewoners wel iemand die dat kan leveren :)
laat een oen niet zomaar doen !
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Reddingszaag

Post by Philippe »

Euh,
de multicut kettingen van kox zijn voorzien van een chroomlaag wat gunstig zou zijn (heb er geen ervaring mee) onder vervuilde omstandigheden.
Men beweert dat ze geslepen kan worden met een gewone ronde vijl
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by Pietje »

Elke ordinaire zaagketting heeft een chroomlaag, en zijn met een ronde vijl te vijlen... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by treespotter »

Een chroomlaag? Hoe kom je daar bij.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Reddingszaag

Post by bigbird »

ja wolter je chroomlaag boven op je beitel is het scherp ros jij een ketting echt asociaal door het zand dan is die laag er af kan je je ketting doorverwijzen naar de afval bak. soms zie je ook met veilen (na 3a5 streken) aan de boven kant van de beitel dat dat laagje nog iets uitsteekt of omkrult
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by treespotter »

Volgens mij is dat omkrullen het gevolg van het vijlen. Het ontstaan van een braam is het gevolg van vijlen. Daar hoeft een chroomlaagje niet de veroorzaker van te zijn.
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Reddingszaag

Post by wes houtboer »

-WOUTER- wrote:Kijk daar was ik al bang voor :roll:

dan blijf ik gewoon lekker vijlen en probeer de camping klusjes aan de politie uit te besteden :lol:
Dat zou mooi zijn, worden de bekeuringen misschien weer goedkoper!!!!!! :lol:
salutantibus et vade scandens
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Reddingszaag

Post by wes houtboer »

boomverzorgingbruno wrote:
-WOUTER- wrote:Kijk daar was ik al bang voor :roll:

dan blijf ik gewoon lekker vijlen en probeer de camping klusjes aan de politie uit te besteden :lol:
of je gebruikt springstof wouter meestal is er tussen die bewoners wel iemand die dat kan leveren :)
:lol: :lol:
salutantibus et vade scandens
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Reddingszaag

Post by klimgeitebreier »

Pietje wrote:Heeft er iemand van jullie (ons :lol: ) ervaring in het gebruik van een reddingszaag (Stihl of iets vergelijkbaars)? En, werkt het wel?
Beste Pietje,

Ik heb de afgelopen jaren een honderdtal demo's gegeven met de Stihl 460 resque. met dit apparaat door van alles en nog wat gezaagd; aluminium sandwich panelen, carbonfiber, motorkappen, kogelwerend glas, een F16(cockpit open gezaagd) hout en steen(zandsteen).

De speciale ketting is ooit gemaakt na een ernstig ongeval in Duitsland met een hogesnelheidstrein die als een harmonica om een viaduct gevouwen werd en vervolgens storte het viaduct op de wrakstukken. (vlak over de grens bij enschede). Daar kwam de brandweer er achter dat ze niet in de trein konden komen omdat het glasfiber versterkte materiaal met het traditionele gereedschap niet te zagen was.

Wes heeft al aangegeven dat het ontwerp met de extra beschermkap speciale mogelijkheden bied om bij slachtoffers te kunnen komen zonder dat je dwars door een toch al gehavend slachtoffer heen zaagt. Bovendien heb je die kap nodig om onder een hoek van 45 graden te kunnen blijven zagen. Zodra je de ketting haaks op het materiaal zet, loop je het risico dat er (wolfraam)beitels af breken. Het gebruik van deze ketting vergt een hoop oefening en extra veiligheidsmaatregelen omdat de spanen van metaal of glas bijzonder heet zijn.

Hout zagen met deze ketting is nagenoeg niet mogelijk omdat de ketting niet voldoende ruimt. Hij loopt dus vast of word loei heet. Dat is ook de reden dat er extra kettingolie naar deze ketting gevoerd wordt. Deze ketting kan je alleen slijpen met een diamantschijfje en dat kost je ongeveer een uur per ketting om te voorkomen dat die veel te heet word tijdens het slijpen en hoeken wolfraam uit de beitels springen.

Mijn ervaring is dat zo'n ketting erg lang mee gaat zolang je maar geen hardstaal raakt en verder zijn spijkers en schroeven in hout geen enkel probleem. In tegenstelling tot de "bullet"ketting (van Dolmar?) breekt deze ketting niet omdat hij extra verzwaarde schakels heeft die je ook niet op een standaard blad kan gebruiken. Mocht je meer willen weten stuur dan maar even een PM.

de reddings geitebreier :D
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Reddingszaag

Post by Pietje »

Dank je Lars! Ik zal je zo mailen...

@Wolter:
Probeer eens voor de grap de bovenkant van je beitel af te vijlen... Je glijdt daar, zelfs met een scherpe vijl, zo overheen zonder dat je ook maar een spaantje weghaalt. Dat komt omdat die bovenkant van de vijl met chroom verhard is (zgn. hardverchromen :roll: ). Deze heel dunne maar zeer harde laag is het "scherp" van je beitel. De rest van de beitel is van redelijk gewoon ijzer gemaakt, zodat je dat makkelijk onder die harde laag uit kan vijlen.

Vandaar die chromen laag :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply