MS 201 in zaagbroek

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

MS 201 in zaagbroek

Post by noel2512 »

User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by boomverzorgingbruno »

wat heeft iedereen hier toch? Waarom willen jullie nu toch steeds in die broek zagen? Als het gaat met de ms 200 dan gaat het ook met de ms201 hoor.
Het resultaat was wel niet echt duidelijk lars. zat je er nu door of niet ?
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:zat je er nu door of niet ?
Ik zag best wat zaagsel wegdwarrelen... :shock:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by joepiedubbelloepie »

Yep, ging er dwars door heen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by treespotter »

Dus?

Met 80 kilometer per uur in mijn autogordels klappen zal zeker een ziekenhuisbezoek tot gevolg hebben. Dat betekend dan toch niet dat ik voor de zekerheid mijn gordels maar thuis laat....

Die broek is ervoor bedoelt om ernstig letsel te voorkomen. Door het dragen ervan wordt je niet ineens Mister Safe himself.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Pietje »

Als Lars nu gewoon vol gas was blijven geven, was dat stammetje dan uiteindelijk doorgezaagd?

(Niet om een zaagbroek als onzin uit te maken, hoor... :wink: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Bouke »

bekijk het filmpje nog eens goed.
hij blijft gas geven tot de ketting gestopt is.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Tamil »

Allemaal aan de 192 :D

2 sec langer zagen, waarom moet iedereen altijd zo hard zagen?

Nog sneller en harder, ik snap dat niet zo als het toch om een kleine zaag gaat.

Ik werk hier nu al jaren mee, en hebt het idee dat ik per dag 5 minuten langer bezig ben met bijv. afblokken en een halve liter minder brandstof gebruik.

Blijft dan toch een win win win situatie!?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by -WOUTER- »

Die snap ik niet helemaal Tamil.

Als ik prettig en efficient wil werken is de 200T toch echt de beste keus :D
een 192 is voor snoeiwerk idd erg goed, maar voor het betere sloopwerk vind ik het een erg onhandige machine die je teveel tijd en kracht kost....

je gaat toch ook niet met 80 km/hr over de snelweg rijden omdat die minuten je niks doen en je zo ook nog brandstof bespaart :lol: :lol:

Ik ben van mening dat je om optimaal te werken je machines ook optimaal moet inzetten en afhankelijk van de klus dus een zwaardere of betere zaag gaat gebruiken.
- climb fast, move slow -
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Tamil »

-WOUTER- wrote:Die snap ik niet helemaal Tamil.

Als ik prettig en efficient wil werken is de 200T toch echt de beste keus :D
een 192 is voor snoeiwerk idd erg goed, maar voor het betere sloopwerk vind ik het een erg onhandige machine die je teveel tijd en kracht kost....
:lol: :lol: Kom op Wouter, als jij je ketting gewoon lekker scherp houdt hoef jij je zaag alleen maar vast te houden en de juiste richting op te sturen, deze weegt dan ook nog eens iets meer dan een halve kilo lichter!

Als jij je pedaal helemaal intrapt gaat je auto ook niet harder als je harder duwt :wink:

Voor werk in een hoogwerker gebruik ik de ms 200T wel eens, verder vind ik het gewoon prettiger te klimmen met een halve kilo minder zaag,
minder brandstof gebruik,
minder uitlaatgas in je snuffert,
lagere kettingsnelheid dus veiliger voor je benen,
minder last van mn polsen door minder gewicht

En ik kan nog wel even doorgaan :)

Maargoed, Ik ben er gewoon helemaal blij mee :P
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by -WOUTER- »

Helemaal goed hoor Tamil, ik heb een tijdje met een lekker lichte echo gewerkt. Ook fantastisch om aan de gordel te hebben, maar bij velwerk kost dit veel te veel moeite voor zaag en klimmer, en dat is met de 192 ook zo al is die wel weer een slagje sterker dan de echo.

Ik bedoel alleen maar dat met velwerk je beter de best presterende zaag inzet dan met een lichtere variant te gaan lopen klooien.

ene die auto van me gaat echt wel harder als ik harder op dat pedaal duw...dan krijg ik zelfs een giga kickdown en begint de kolk in de tank echt te draaien :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Steven »

als jij een tak snel wil los zagen, snel een flushcut wil doen. dan wil je toch die extra snelheid en kracht van je 200 hebben?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by treespotter »

Ik ben het toch wel eens met Tamil. Voor mij is (even de 201 perikelen daargelaten) de 192 ook de eerste keus. Met het smalle kettinkje en het enorme gat in de uitlaat van mijn machientje doet dat lichte en qua ergonomie (stand van de handvatten) 192tje niet echt onder voor de VEEL zwaardere 200.
En dat even een snelle zaagbeweging maken (een flushcut is iets anders Steven) zou je met een standaard 192 kunnen opvangen door een betere zaagtechniek.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by -WOUTER- »

En wij zagen met het smalle kettinkje op de MS200 :shock: dat gaat echt als de brandweer :wink:

ik heb de 192 een dagje mogen testen....maar vond het toen niet echt een geweldig apparaat, maar dat is te kort waarschijnlijk om er echt een oordeel over te geven.

maar blokken jullie er ook dikke eiken en beuken stammen mee af ?
of pakken jullie bij dikker dan 30 cm al snel een zwaardere zaag in de boom ?

Ben erg benieuwd want ik vind zelfs mijn MS200T af en toe power te kort komen bij dik hout en ben dan snel geneigd een zwaardere zaag omhoog te laten takelen.
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:En wij zagen met het smalle kettinkje op de MS200 :shock: dat gaat echt als de brandweer :wink:
Sssst. Wij ook....
-WOUTER- wrote:maar blokken jullie er ook dikke eiken en beuken stammen mee af ?
of pakken jullie bij dikker dan 30 cm al snel een zwaardere zaag in de boom ?
Dat werk besteden wij uit... Nee hoor, dat lukt ook prima met mijn 192.
Ik probeer trouwens altijd veel verder te gaan dan die 30 centimeter. Ik gruwel van die grote zware zagen in de boom. Dus alles wat ik pakken kan met een kleine zaag dat pak ik met een kleine zaag.
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by roelce »

het is toch weer al volgas er ingezet de broeken zijn er ook voor maar vooral toch voor een uitdraaidende ketting of een ketting die blijft draaien en zo
STIHL timbersports hope to get like jason
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by joepiedubbelloepie »

Zegt ook niemand dat het een goede test was met de broek!

Was meer van effe checke, en ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst is van de test onder de juiste omstandigheden, met de kleine kettinkies

Voor wat betreft het werk in de boom met of zonder hw MS 200 of 201, maar ook hier blijkt al weer elke vernieuwing/ verandering is geen verbetering

Voor sloopwerk zou ik geen lichtere machine willen hebben, ja wel lichter, maar niet met minder vermogen.
Voor snoeiwerk heb je veelal vermogen te veel, maar ja deze licht in de auto.

De 192 is toch ook lichter gelagerd? misschien geven de draaiuren de doorslag ? misschien het typenummer ?

ach elke verandering ... laat ik de 200 of 201 maar houden

Ik denk ook niet dat die laatste 0,5 kg de doorslag geeft voor het lichter maken van het werk.
Wat veel meer help is werkvolgorde, werktechniek, zaagtechniek, machine inzet, machine onderhoud, wijsheden van ervaringsdeskundigen, goede scholing, bla bla, enzv.
:wink:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Tamil »

Oeps, sorry Loepie

We gingen een beetje of topick, maar denk dat het zeker te maken kan hebben met veiligheid, je zij zelf al je 200 is te zwaar maar hij licht er toch! ik denk dat de 201 gewoon een verbeterde 200 moet worden genoemd en de 192 gewoon als lichtere snoeizaag. De 200 zal waarschijnlijk wel verdwijnen!

De 192 is toch ook lichter gelagerd? misschien geven de draaiuren de doorslag ? misschien het typenummer ?
Ik werk nu 2 jaar alleen maar met deze zaag en blok af tot ik een grotere zaag nodig heb laten we zeggen 55 cm
Betreft het typenummer geen idee, maar dan zal die van mij bij de goede nummers behoren denk ik dan, snap echt nog steeds niet dat een semiprof plastic zaag het zo lang vol houdt!
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by klimgeitebreier »

Beste Treehuggers,

Het filmpje had nog een testje.... Eigenlijk was het gehele verhaal bedoeld om het verschil in snijdend vermogen van een haakse en half haakse ketting op de zelfde machine te bekijken. Resultaat de haakse ketting zaag dwars door de broek heen en vier centimeter in het eiken hout alvorens gestopt te worden door de zaagbescherming. De half haakse ketting werd gestopt na 5 van de zes lagen van de zaagbroek doorgezaagd te hebben.

Zo'n testje heeft niets te maken met de zaagnormering maar was alleen bedoeld om het snijdend vermogen van een tand vast te stellen..... test geslaagd patient dood !!

de test is uitgevoerd met dezelfde machine en vol gas met een warme machine; conclusie een haakse ketting heeft aanzienlijk meer snijdend vermogen.... met alle gevolgen van dien.

De klim geitebreier :D
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by densmee »

klimgeitebreier wrote:Beste Treehuggers,

Het filmpje had nog een testje.... Eigenlijk was het gehele verhaal bedoeld om het verschil in snijdend vermogen van een haakse en half haakse ketting op de zelfde machine te bekijken. Resultaat de haakse ketting zaag dwars door de broek heen en vier centimeter in het eiken hout alvorens gestopt te worden door de zaagbescherming. De half haakse ketting werd gestopt na 5 van de zes lagen van de zaagbroek doorgezaagd te hebben.

Zo'n testje heeft niets te maken met de zaagnormering maar was alleen bedoeld om het snijdend vermogen van een tand vast te stellen..... test geslaagd patient dood !!

de test is uitgevoerd met dezelfde machine en vol gas met een warme machine; conclusie een haakse ketting heeft aanzienlijk meer snijdend vermogen.... met alle gevolgen van dien.


De klim geitebreier :D
Beide een nieuwe of goed scherpe ketting, want zeker voor een halfhaakse maakt dit veel verschil, de punten van een haakse trekken toch wel in de stof
Last edited by densmee on 28 Feb 2012, 20:54, edited 1 time in total.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: MS 201 in zaagbroek

Post by Roel »

Dan vind ik het eerlijk gezegd wel een beetje raar dat er standaard een haakse ketting opligt??
Post Reply